Pravidla fóra


Toto je nové fórum, pokud víte o nějakém vláknu, které by se mělo přesunout do EDF, tak napište SZ na TomasC.
Díky



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 89 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pát 24.08.2018 10:11 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 118
sky59 píše:

A co ak by si upevnil lietadlo na nejaky drziak, pustil motor naplno a poprosil kamarada fajciara nech sa postavi pred lietadlo? :) (lepsia bude asi nejaka dymovnica)

mozno uvidis nieco co prekvapi nielen Teba ale aj ostatnych... len tipujem

jediné, co :mrgreen: staticky zjistí, je to, k čemu za letu nikdy nedojde - neb za letu, obvykle letadlo nestojí :mrgreen: - vůči prostředí se jaksi pohybuje.
Kdyby to to totiž bylo takto jednoduché, tak by dobře létající letadla mohl navrhovat každý, kdo má otvor.


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: pát 24.08.2018 12:15 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4765
Bydliště: Žilina SR
Podle mne důvod toho chování při startu je docela prostý. :wink:
1. při vystřelení je rychlost ještě příliš malá a křidélka nejsou dost účinná.
2. Po zapnutí EDF vznikne značný reakční moment, který křidélka nejsou schopna kompenzovat, tak se to převrátí výkrutem na záda.
:|

Řešení :idea: :
1. startovat s dostatečně roztočeným EDF
2. Nepřidávat prudce plyn, pokud to vysílač umožňuje, tak nastavit v něm maximální spomalení reakce plynu. :!:
3. Nebo, doplnit podvozek a startovat normálne z dráhy s naplno roztočeným EDF s uvázaným/drženým modelem a pak ho jen pustit ať se rozjede.
4. Namontovat do trupu 2 menší EDF vedle sebe s opačným směrem rotace :) :idea: (to ale nevím, jestli je vůbec realizovatelné :roll: ).

Jinak zrovna včera jsem u kolegu na letišti viděl podobné problémy s EPP EDF stíhačkou. :wink:
Hodil to z ruky, přidal plyn a hned to šlo výkrutem na záda a prásk. :( Když to házel na polovičním plynu a přidával až ve výšce asi 5m (a nastavil to zpoždění plynu na stupeň 9) tak už to dovedl srovnat. 8)
Ale taky hned záhy se mu stala taková situace, že při přistání byl na dráhu příliš dlouhý, tak asi 1m nad zemí, už ve velmi pomalém letu, se rozhodl to přiblížení zopakovat. Takže rychle přidal plyn aby nabral výšku a hned to šlo na záda a prásk. :lol:

Ale zatím má úspěšnost startů pod 50% :(

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.08.2018 13:29 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 2569
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
VTjr píše:
Podle mne důvod toho chování při startu je docela prostý. :wink:
1. při vystřelení je rychlost ještě příliš malá a křidélka nejsou dost účinná.
2. Po zapnutí EDF vznikne značný reakční moment, který křidélka nejsou schopna kompenzovat, tak se to převrátí výkrutem na záda.


souvisí to taky ale s rozpětím modelu (f-16 na tom bude třeba hůř), ale taky s vlastnostmi dmychadla - špatně udělané točí za sebou vzduch.
To lze celkem dobře poznat, když model je svisle v ruce a přidá se plyn a lehce se přidrží ve visu .
Ale tady jsou díry dvě a docela pod těžištěm modelu . Takže bych se přikláněl k nerovnoměrnému tlaku v obou dírách.
Už taky proto, že Shorty startoval vždy pod plným plynem .

Taky se domnívám, že pokud bude rovnoměrný ofuk výškovky ze spodu, může to měnit citlivost a reakce na výškovku, ale nemělo by to způsobit převrácení modelu kolem podélné osy .

Když jsem pozoroval , jestli se točí vzduch v dmychadle, dal jsem na dlouhou jehlu nit a strkal ji do potřebných míst za běhu edf. Tady by se to dalo vyzkoušet taky, jestli se vzduch za modelem netočí .

_________________
www.3dfrezovani.cz


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.08.2018 14:47 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 118
dudaj píše:

souvisí to taky ale s rozpětím modelu (f-16 na tom bude třeba hůř), ale taky s vlastnostmi dmychadla - špatně udělané točí za sebou vzduch.
To lze celkem dobře poznat, když model je svisle v ruce a přidá se plyn a lehce se přidrží ve visu .
Ale tady jsou díry dvě a docela pod těžištěm modelu . Takže bych se přikláněl k nerovnoměrnému tlaku v obou dírách.
Už taky proto, že Shorty startoval vždy pod plným plynem .

Taky se domnívám, že pokud bude rovnoměrný ofuk výškovky ze spodu, může to měnit citlivost a reakce na výškovku, ale nemělo by to způsobit převrácení modelu kolem podélné osy .

Když jsem pozoroval , jestli se točí vzduch v dmychadle, dal jsem na dlouhou jehlu nit a strkal ji do potřebných míst za běhu edf. Tady by se to dalo vyzkoušet taky, jestli se vzduch za modelem netočí .

Pokud bude ofuk výškovky na spodní straně, tak bude obtékání dole rychlejší než nahoře.
K čemu pak dojde - viz jak vzniká vztlak. A mj. tohle platí i pro jakékoli těleso včetně trupu - vyšší rychlost - nižší tlak.
Ono mj. totiž bude docházet k více nepříznivým věcem najednou a vůbec nebude jednoduché odhadnout, co a jak má jaký vliv.
A to že se to převalí a nejde to vykompenzovat těma křidélkama - to taky klidně může být přesně obráceně - přijde impus, pilot podvědomě dá křidélka proti, ale protože to je v tu dobu už na hranici utrhnutí (díky tomu pohonu), tak se to logicky utrne tam, kde je křidélko dolu - a tím se to ještě urychlí - přesně jako když cokoli padne do vývrtky a někdo v tu chvíli tahá a chrame :roll: do toho křidélky proti - tím to akorát v tom vrtáku ustabilizuje a urychlí ho.
V první řadě by se mělo zjistit, jestli to je vůbec bez motoru schopné normálně a stabilně letět, pak zjišťovat jestli se ten kluz při zvyšování tahu normálně prodlužuje a jestli to nepadá "někam", kam nemá. Skokové změny tahu až úplně naposled.
Ovšem tyhle výzkumy dělat na finálním modelu je dost brutus - právě proto se u takto složiých typů dělává jednoduchý zkušební vozembouch - na němž ty vývojové rány o zem pak stojí daleko méně.
Mj, když už jsme u těch maket - u maket to bývá dokonce pravidlo - že se najednou staví dva modely (zkušební a finální) - se třeba zkuste zeptat Fencla, jak a na čem se začínalo poskakovat s tou maketou tý AN-2.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.08.2018 15:51 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.3.2014
Příspěvky: 1332
Bydliště: Letovice,ČR
Je tady toho hodně k zamyšlení, jak dál. Až něco otestuju, dám vědět. Do tý doby jsou to jen dohady.
S pár strojema jsem už bojoval, ale vždy se to nějak zvládlo. Tohle je ale něco jinýho.
Kdo nepochopil balónek. Prostě nebudu stavět jen Cessnu protože je to jistota. Rád zkouším něco netradičního a k tomu neúspěch patří :mrgreen: .

_________________
Co napíšu je jen můj názor, který nikomu nevnucuju.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.08.2018 16:19 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4765
Bydliště: Žilina SR
Shorty píše:
... Rád zkouším něco netradičního a k tomu neúspěch patří :mrgreen: .

Tak v tom Ti držím palce. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.08.2018 16:38 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.3.2014
Příspěvky: 1332
Bydliště: Letovice,ČR
VTjr píše:
Tak v tom Ti držím palce. :wink:


Radši ani nechtěj vědět, co bych chtěl zrealizovat..... 8) :mrgreen:

_________________
Co napíšu je jen můj názor, který nikomu nevnucuju.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.08.2018 18:05 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 8.8.2017
Příspěvky: 284
Jo, jo Shorty,taky deně bojuji s myšlenkou koupit stavebnici a v pohodě si létat a nic neřešit ale to bych se unudil,sice nedělám žádné precizní kusy jako ty a spousty tady dalších zato mám ale výkonnost 3-4 bezplánkové poletuchy za měsíc cca do 100Kč nákladu takže nějaká destrukce mě nebolí,vždy se to alespoň jednou dá opravit a pak daruji dětem na hraní a zatím jsem všechno dostal do vzduchu.Jestli pamatuješ tak jsem se tě dotazoval na to zdvojení výtokovky -chtěl jsem to do CONCORDE a ty jsi říkal ať počkám až to vyzkoušíš a nakonec jsem to nechal klasicky na jednu a bylo to dobře.Držím ti palce aby se ti záhada podařila objasnit :roll: a ty balonky hned tak nesháněj :lol:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.08.2018 18:15 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 4.12.2016
Příspěvky: 348
Obrázky: 0
No nechci ti to tady zaplevelovat,proto krátce , koukni na to video , start
https://www.youtube.com/watch?v=AfGYYAx ... tu.be&t=35

To je to co ti tu popisuje MPml .No ono už to je modelářská prehistorie ,ale já ve své dřevní době toho YAK 15 stavěl ještě na Bosákův Dynafan kdo pamatuje . Moc se mu do luftu nechtělo,ale to bylo dáno málo výkonným pohonem a hmotností.Ovšem problémy byly stejné jak na zemi,tak v luftě , pomohlo vyosení výtokový roury dolů o kolik to si již nepamatuji pak se tomu pomohlo do vzduchu roztlačením.Model svou kariéru zakončil třetím letem ukázkovým pádem po křídle .Tenkrát jsem neřídil otáčky na co že,stejně to letělo jen na plný plyn ,. No až to chcíplo tak se doklouzalo na přistání :lol: Pokud si dobře pamatuji Pavel Bosák Lítal i Phantoma s obdobným pohonem s rozvodem do dvou kanálu a neměl s tím problémy


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.08.2018 18:23 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 21.9.2007
Příspěvky: 753
Bydliště: Praha 6 Suchdol
podobná koncepce je použita i zde, Pavlovi to lítalo dobře. Zjevně je to taky pod VOP byť tedy o trochu níž. Jinak to dmychadlo, respektive výfuk pod křídlem (těžištěm) bude generovat klopný moment. Je potřeba ty trysky trochu navektorovat a to směrem dolu. Navíc by bylo dobré aby byly ty výfukové kanály dělené až k dmychadlu, pokud je to tam možné tak udělat.


Přílohy:
DSC_0124.JPG
DSC_0124.JPG [ 96.43 KiB | Zobrazeno 485 krát ]

_________________
therccustomjets.cz
customwings.cz
Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.08.2018 19:24 
Mazák
Mazák

Registrován: 24.11.2013
Příspěvky: 541
Bydliště: Praha 10
Obrázky: 9
VTjr píše:
Podle mne důvod toho chování při startu je docela prostý. :wink:
1. při vystřelení je rychlost ještě příliš malá a křidélka nejsou dost účinná.
2. Po zapnutí EDF vznikne značný reakční moment, který křidélka nejsou schopna kompenzovat, tak se to převrátí výkrutem na záda.
...

Já bych reakční moment u EDF nepřeceňoval. Jsou tam malé hmoty a hlavně malý poloměr (na rozdíl od vrtule). Moment setrvačnosti by měl být zanedbatelný (o proti momentu setrvačnosti zbytku letadla).
U dvoumotorových EDF modelů se ve většině případů ani nepoužívají protiběžné rotory. Prostě to není potřeba.
Já podezřívám asymetrii rodělených proudů vzduchu. Nebo malou rychlost a její ztrátu při přitažení a vrozenou "vrtákovitost" letadla.

Každopádně jak reakční moment tak asymetrie proudů vzduchu by se měli dát diagnostikovat i na zemi.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.08.2018 19:56 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.3.2014
Příspěvky: 1332
Bydliště: Letovice,ČR
Tak tady jsou ty trysky:
Příloha:
P1030843.JPG
P1030843.JPG [ 115.61 KiB | Zobrazeno 480 krát ]

Příloha:
P1030884.JPG
P1030884.JPG [ 93.44 KiB | Zobrazeno 480 krát ]

Provedl jsem měření proudu vzduchu. Měřák to je sice kořistní (vojenskej socík), takže větší s kalíškama, ale ukazoval+- stejně na obou. Tak jsem zběžně změřil horizontální osu a vypadá to, že ta levá je o 2 mm níž. To by mohlo vysvětlovat náklon doprava. Potvrdí to až bezmotorovej let na kterej nedošlo. V bouřce už nelítám ani já :lol: .
Uvidím dál. Jo a díky za váš zájem. Cením si každý rady, i když není k užitku :D

Ještě mě napadlo, jestli někdo nevíte o nějakým vyvíječi kouře. Začít kouřit se mi fakt nechce :lol: .

_________________
Co napíšu je jen můj názor, který nikomu nevnucuju.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.08.2018 20:00 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 21.9.2007
Příspěvky: 753
Bydliště: Praha 6 Suchdol
trysky jsou ok, dal bych tam přepážku, kdyby to zlobilo dál. Nicméně to vyosení tam bude muset být. Měl jsem opačný problém s Mirage. Kde osa tahu byla nad křídlem a tlačilo to mírně předek na plný plyn dolu. Po vyosení výfuku nahoru (cca 4mm) problém zmizel.

_________________
therccustomjets.cz
customwings.cz


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.08.2018 20:18 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 4.12.2016
Příspěvky: 348
Obrázky: 0
Shorty píše:

Ještě mě napadlo, jestli někdo nevíte o nějakým vyvíječi kouře. Začít kouřit se mi fakt nechce :lol: .

Pán jde na to akademicky :lol:
Ať máš nějaký rady i k užitku
http://www.pyrotechnika-online.cz/dymovnice,11.html


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 24.08.2018 20:48 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.3.2014
Příspěvky: 1332
Bydliště: Letovice,ČR
dratek píše:
a ty balonky hned tak nesháněj :lol:


Neboj, nebudu. To co mám v hlavě a na papíru je ještě šílenější. Ale kdyby to letělo... Víc neřeknu dokud to nebude hotový :mrgreen:

_________________
Co napíšu je jen můj názor, který nikomu nevnucuju.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 89 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google Adsense [Bot], VTjr a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz