Switch to full style
Diskuze o modelech poháněných pomocí EDF (dmychadla) nebo přímo modelářskou turbínou.

Pravidla fóra

Toto je nové fórum, pokud víte o nějakém vláknu, které by se mělo přesunout do EDF, tak napište SZ na TomasC.
Díky
Odeslat odpověď

Odvzdušnění nádrže u jetu

stř 21.03.2018 17:55

Poprosil bych o vysvětlení zkušené. Jak správně udělat - vyvést z trupu odvzdušnění hlavní nádrže. Původně jsem zamýšlel udělat to stejně jako u benzíňáků, tj. z horní strany nádrže přes průchodku dát hadičku, a tu vyvést někam pod trup.
Mám obavu zda při letu na zádech nebude vytékat palivo, a to aby se nezapálilo od výstupu z turbíny.
Je to asi triviálně jednoduché, ale hledal jsem fotky různých instalací v jetech , ale toto jsem tam nenašel.

Re: Odvzdušnění nádrže u jetu

stř 21.03.2018 22:53

Telemaster píše:Poprosil bych o vysvětlení zkušené. Jak správně udělat - vyvést z trupu odvzdušnění hlavní nádrže. Původně jsem zamýšlel udělat to stejně jako u benzíňáků, tj. z horní strany nádrže přes průchodku dát hadičku, a tu vyvést někam pod trup.
Mám obavu zda při letu na zádech nebude vytékat palivo, a to aby se nezapálilo od výstupu z turbíny.
Je to asi triviálně jednoduché, ale hledal jsem fotky různých instalací v jetech , ale toto jsem tam nenašel.


Divne...na vasi strane zemekoule tece palivo do kopce?Pises,ze mas ovzdusneni na horni stene (pod stropem) nadrze a vyvod pod trupem. Tak po obraceni letadla na zada je ten vyvod vyse, nez je hladina paliva v nadrzi , nebo ne?

Krome jineho,hladina paliva za letu miva zcela jinou pozici, nez u letadla v klidu ( otazka nasobku).

Kdyz chces mit pocit sucha a...., toz omotej ovzdusnovaci hadici nekolikrat kolem hlavni nadrze a bude. :)

Pokud je usti ovzdusnovaci hadice vyvedeno mimo mezni vrstvu, na pretlakovem miste a namireno proti smeru proudenni vzduchu ( eliminace ejekcniho odsavani), nevidim duvod k vytekani paliva.

Navic v nadrzich byva obvykle o promile nizssi ,nebo stejny tlak, ve srovnani s atmosferickym... bo saci cerpadlo.
V pripade hlubsiho zajmu, kukni na funkci slepici napajecky a bude jasno. :wink:


Pozn. v modelu nepredpokladam palivovy system jako ve skutecnem proudovem letadle...tj. s pretlakem vzduchu nad hladinou paliva v nadrzich, dopravnim palivovym cerpadlem s ventilem staleho tlaku a palivovym akumulatorem pro let na zadech ci zapornych nasobcich, ale klasicke saci cerpadlo na motoru, krmitko (neboli kompenzacni nadrz) a sadu hlavnich nadrzi s privzdusnenim.

veka1

Re: Odvzdušnění nádrže u jetu

čtv 22.03.2018 21:02

pracuju v práci s generátorem plyn Watĺer m 601( motor M601 bez volné turbíny a reduktoru)
Tento motor má,,tzv. PCRku-palivové čerpadlo pro palivový oběh.A odvzdušnění je nahoře na nádrží.V modelu bych nainstaloval bimbátko a připájel 2 trubičky stejně jak se to dělalo na detonácích,S tím že bych na ty trubičky navlíkl přepadové hadičky a ty vyvlel mimo drak letadla,stejně jak je to na originálu( tam motor ??učůrává mírně po dobu běhu, a pořádně při chcípnutí motoru"

Re: Odvzdušnění nádrže u jetu

čtv 22.03.2018 21:34

veka1 píše:
Divne...na vasi strane zemekoule tece palivo do kopce?Pises,ze mas ovzdusneni na horni stene (pod stropem) nadrze a vyvod pod trupem. Tak po obraceni letadla na zada je ten vyvod vyse, nez je hladina paliva v nadrzi , nebo ne?

Krome jineho,hladina paliva za letu miva zcela jinou pozici, nez u letadla v klidu ( otazka nasobku).

Kdyz chces mit pocit sucha a...., toz omotej ovzdusnovaci hadici nekolikrat kolem hlavni nadrze a bude. :)

Pokud je usti ovzdusnovaci hadice vyvedeno mimo mezni vrstvu, na pretlakovem miste a namireno proti smeru proudenni vzduchu ( eliminace ejekcniho odsavani), nevidim duvod k vytekani paliva.

Navic v nadrzich byva obvykle o promile nizssi ,nebo stejny tlak, ve srovnani s atmosferickym... bo saci cerpadlo.
V pripade hlubsiho zajmu, kukni na funkci slepici napajecky a bude jasno. :wink:


Pozn. v modelu nepredpokladam palivovy system jako ve skutecnem proudovem letadle...tj. s pretlakem vzduchu nad hladinou paliva v nadrzich, dopravnim palivovym cerpadlem s ventilem staleho tlaku a palivovym akumulatorem pro let na zadech ci zapornych nasobcich, ale klasicke saci cerpadlo na motoru, krmitko (neboli kompenzacni nadrz) a sadu hlavnich nadrzi s privzdusnenim.

veka1


Díky za vysvětlení, zatím jsem zkoušel turbínu jen na zkušebním stojanu, tam jsem odvzdušnění nádrže řešil odzátkovanou trubičkou.
Měl jsem na mysli jak se fyzicky provádí odvzdušnění hlavní nádrže v jet modelech . Jak jsi psal třeba umístněním vývodu proti směru letu. Šlo mi o praktické zkušenosti modelářů. Zajímá mne zda používají nějaké speciální vývody či průchodky z trupů a jejich umístnění.

Re: Odvzdušnění nádrže u jetu

čtv 22.03.2018 22:38

Telemaster píše:Poprosil bych o vysvětlení zkušené. Jak správně udělat - vyvést z trupu odvzdušnění hlavní nádrže. Původně jsem zamýšlel udělat to stejně jako u benzíňáků, tj. z horní strany nádrže přes průchodku dát hadičku, a tu vyvést někam pod trup.

Jo takto je to fajn, za letu z toho určitě nic nepoteče :)

Re: Odvzdušnění nádrže u jetu

čtv 22.03.2018 23:37

Telemaster píše:Měl jsem na mysli jak se fyzicky provádí odvzdušnění hlavní nádrže v jet modelech . Jak jsi psal třeba umístněním vývodu proti směru letu. Šlo mi o praktické zkušenosti modelářů. Zajímá mne zda používají nějaké speciální vývody či průchodky z trupů a jejich umístnění.


...vyvod ovzdusneni muze byt klidne i uvnitr trupu. Pak neresis jeho pozici vuci proudicimu vzduchu. Ale pokud ho umistis vne trupu , tak plati vse drive napsane.

Otoceni vstupu ovzdusnovaci hadicky proti proudeni vzduchu a pevne definovanou vzdalenost od vzduchem obtekaneho povrchu doporucuji, .... plne to eliminuje ejekci paliva z nadrze.

Pozn. pro plneni je rozumne pouzivat cirkulacni okruh.Prebytecne palivo se po naplneni nadrze(i) vraci zpet do kanistru hadici, po dobu plneni pripojenou na odvzdusneni. Aby palivo pri odpojovani nepotrisnilo model, nebo chlapa, staci po naplneni dat na okamzik zpetny chod plniciho cerpadla a vyprazdnit prepadovou hadicku, kterou pak sejmes z poletuchy.Ale to znas z provozu velkych akrobatu, ne?

veka1

Re: Odvzdušnění nádrže u jetu

pát 23.03.2018 0:33

veka1 píše:
...vyvod ovzdusneni muze byt klidne i uvnitr trupu. Pak neresis jeho pozici vuci proudicimu vzduchu. Ale pokud ho umistis vne trupu , tak plati vse drive napsane.

Otoceni vstupu ovzdusnovaci hadicky proti proudeni vzduchu a pevne definovanou vzdalenost od vzduchem obtekaneho povrchu doporucuji, .... plne to eliminuje ejekci paliva z nadrze.

Pozn. pro plneni je rozumne pouzivat cirkulacni okruh.Prebytecne palivo se po naplneni nadrze(i) vraci zpet do kanistru hadici, po dobu plneni pripojenou na odvzdusneni. Aby palivo pri odpojovani nepotrisnilo model, nebo chlapa, staci po naplneni dat na okamzik zpetny chod plniciho cerpadla a vyprazdnit prepadovou hadicku, kterou pak sejmes z poletuchy.Ale to znas z provozu velkych akrobatu, ne?

veka1


No umístnění vně trupu by se mi zdálo z praktické stránky lepší. Je nějaká finta mimo omotání nádrže palivovou hadicí dokola, ale nebráním se tomu ( v jednoduchosti je síla) , aby mohl být odvzdušnovací vývod udělán na boku nebo vrchu trupu ?
Jinak mám představu že bych na odvzdušnění vyrobil průchodku trupem s mosaznou trubičkou ohnutou proti směru letu.

Re: Odvzdušnění nádrže u jetu

sob 31.03.2018 8:56

Patas_ píše:Jo takto je to fajn, za letu z toho určitě nic nepoteče :)

Tak ako píše Paťas nič neobvyklé tak ako u benzínových .Pokiaľ použiješ krmítko tak to sa odvzdušňuje do hlavnej nádrže
Odeslat odpověď