Switch to full style
Diskuze o modelech poháněných pomocí EDF (dmychadla) nebo přímo modelářskou turbínou.

Pravidla fóra

Toto je nové fórum, pokud víte o nějakém vláknu, které by se mělo přesunout do EDF, tak napište SZ na TomasC.
Díky
Odeslat odpověď

Re: Dvě EDF v jedné rouře

pon 11.11.2013 10:43

Páni,
ač se necítím být pomazán k zapojení do takovéto diskuze, myslím, že značnou roli bude hrát například charakter proudu za prvním stupněm. Myslím tím například jeho sešikmení. A pak také to, zdali se budou oba rotory otáčet ve stejném smyslu nebo proti sobě.
A určitě to asi není všechno co by bylo třeba zohlednit, ale spíše odzkoušet.
J.Lněnička

Re: Dvě EDF v jedné rouře

pon 11.11.2013 11:16

Všem děkuji za odpovědi. Dotaz vznikl při zjištění, že ne vždy daný průměr modelu odpovídá potřebnému výkonu EDF, které je možno do tohoto rozměru umístit.

Re: Dvě EDF v jedné rouře

pon 11.11.2013 12:10

Osobně pokud bych chtěl něco takového řešit tak bych se díval směrem soustava rotorů a statorů podobně jako ve velkých axiálních kompresorech.

Jinak určitě tohle nemůžeš poskládat z 2 EDF která jdou normálně koupit protože EDF je navrhované na přibližně rovnoběžné proudění bez jakékoliv rotace ne na proud který po výstupu z předchozího stupně rotuje jako blázen.

Re: Dvě EDF v jedné rouře

úte 12.11.2013 21:58

janva9 píše:Já myslim, že by to mohlo fungovat jedině na společné hřídeli jako soustava rotorů a statorů. Jako obtokové dmychadlo prouďáků.

Jenže u prouďáků to takhle nefunguje, dvouproudový motor je dvouhřídelový, kdy na jedné, duté hřídeli běhá vysokotlaký kompresor s turbínou a na druhé hřídeli, procházející to dutou, je ve výtokových plynech druhá turbína, která je spojená s obtokovým nízkotlakým dmychadlem :wink:

Re: Dvě EDF v jedné rouře

stř 13.11.2013 18:21

No, já to myslel tak, že stupně toho fenu budou na jedné hřídeli. A je celkem jedno, jestli s tím točí elektromotor, písťák nebo volná turbína. :)

Re: Dvě EDF v jedné rouře

stř 13.11.2013 18:29

janva9 píše:No, já to myslel tak, že stupně toho fenu budou na jedné hřídeli. A je celkem jedno, jestli s tím točí elektromotor, písťák nebo volná turbína. :)


To už ale řešíš něco zcela jiného, než na co byl dotaz. :wink:

Re: Dvě EDF v jedné rouře

stř 13.11.2013 19:04

Teoreticky by to fungovalo ale muselo by se to spočítat a následně i prakticky odzkoušet. Chtělo by to dvě dmychadla s jedním průměrem a počtem lopatek (to je asi jediná dopočítatelná varianta v domácích podmínkách) a jiným úhlem lopatek cca třeba 1 dmychadlo 50° a druhé 75° aby došlo ke zvýšení rychlosti proudu plynů.
První dmychadlo by mohlo být klasické pro normální použití aby nedocházelo při vyšších rychlostech k přetočení dmychadla a druhé by urychlilo proudící plyny na vyšší rychlost.
Takže výsledek by byl že by jsi měl vyšší výtokovou rychlost a bylo by to špatně použitelné pro modely. Výsledek bude že tato sestava by měla dle velmi základního výpočtu pro tah: T= M*v že urychlíš stejné množství vzduchu na vyšší rychlost takže celkový tah se zvýší. Samozřejmě to bude velmi neefektivní pohon.
Normální model je s jednostupňovým dmychadlem schopný dostat se na rychlost třeba 400km/h a tato sestava dvou dmychadel by mohla být schopna pracovat při 650km/h. Není to počítané.je to jen odhad
Prakticky by jsi to musel zkoušet ideálně při různých rychlostech vstupujícího vzduchu ideálně při cestovní rychlosti by jsi se měl dostat na to že oba dva motory budou mít stejné otáčky a odběr proudu.
Nepřijde mi že tohle by byla reálně použitelná cesta pro let. To už je lepší jiné dmychadlo třeba s větším počtem lopatek nebo otáčkami, pokud tedy nemůžeš použít větší průměr.

Re: Dvě EDF v jedné rouře

čtv 14.11.2013 11:19

diablotin píše:Teoreticky by to fungovalo ale muselo by se to spočítat a následně i prakticky odzkoušet. Chtělo by to dvě dmychadla s jedním průměrem a počtem lopatek (to je asi jediná dopočítatelná varianta v domácích podmínkách) a jiným úhlem lopatek cca třeba 1 dmychadlo 50° a druhé 75° aby došlo ke zvýšení rychlosti proudu plynů.
První dmychadlo by mohlo být klasické pro normální použití aby nedocházelo při vyšších rychlostech k přetočení dmychadla a druhé by urychlilo proudící plyny na vyšší rychlost.


To na první pohled zní jako ptákovina. Na stejném průměru nemůže druhé dmychadlo nic urychlit, protože není odkud brát...

Re: Dvě EDF v jedné rouře

čtv 14.11.2013 11:56

zdzd píše:....Na stejném průměru nemůže druhé dmychadlo nic urychlit, protože není odkud brát...

Jednoduchý ale vynikající postřeh.

Re: Dvě EDF v jedné rouře

čtv 14.11.2013 12:10

Teoreticky by to fungovat mohlo: potřeboval by jsi dvě dmychadla na jedné hřídeli napájená jedním motorem, potupně zmenšovat vnější průměr tak zvětšot vnitřní aby jsi dosáhl optimálního zůžení kanálu. První i druhý stupeň by potom měl jak svůj rotor tak i stator. Tím by docházelo k stlačení respektive urcyhlení proudu vzduchu prakticky nejoptimálněji.

V případě žeby jsi chtěl každý stupeň pohánět zvlášť tak budeš mít problém se synchronizací otáček obou dmychadel(respektive jejich hmotnostního průtoku) a to prakticky okamžitě by ses možná zvládl dostat k pumpáži nebo ucpání kompresoru.

PS:K vzorečkům pro tah ještě přidej bernuliho rovnici (aspoň tu zjednodušenou) a zákon zachování hmoty. Jinak to proudění v kompresoru nebude fungovat.

Re: Dvě EDF v jedné rouře

čtv 14.11.2013 17:59

Ono to při dvou elektromotorech opravdu fungovat může a vypadá to tak že druhé dmychadlo odlehčí první a projde celou soustavou více vzduchu. Jde to jen je to k ničemu protože to má mizernou účinnost,ale to jsem již psal. Dotaz byl i na použití dvou dmychadel stejného průměru.

Re: Dvě EDF v jedné rouře

čtv 14.11.2013 21:58

Tímto se kdysi před cca. 18lety zabýval Ralf Dvořak z DE. EDF používal v T-80 Shooting Star.
Víc o tom ted už nevím ale možná by se to dalo dohledat na netu.
jednalo se o dvě edf umístěné rotory proti sobě a točící se kontra a nějak to fungovalo.
Já jsem to zkoušel udělat z edf 55, ale nikdy jsem to uplně nedotáhl, teda dotáhl bylo to hotový, jenom ne moc odzkoušený.
Ještě se mi podařilo něco najít v PC, dokonce nějaké měření, jen už ted nedokážu říct jak moc se toho dá držet, a z dnešního pohledu ty hodnoty jsou trošku úsměvné, ale pro porovnání by to mohlo stačit. EDF 55 měla parametry 10,7V 13,1A 305g tah.
parametry tandemu byly 10,7V 32,5A 525g tah.
Všechno stejné motory AC 1215/16
Rotory byly stejné, jenom udělané jako levo a pravotočivé.
Takže pokud můžu dnes brát to že parametry jsou změřené správně, tak nárůst tahu u tandemu v mém případě je 1,72x a trochu větší proud. Určitě by stálo z novu za odzkoušení.
Bohužel asi před dvěma lety jsem toto edf vyhodil, s tím že to už stejnak nikdy zkoušet nebudu, a ted mě to docela mrzí :cry:
Přílohy
Záloha_tandem návod.jpg

Re: Dvě EDF v jedné rouře

čtv 14.11.2013 22:11

Vasa píše:....... EDF 55 měla parametry 10,7V 13,1A 305g tah.
parametry tandemu byly 10,7V 32,5A 525g tah.
.....nárůst tahu u tandemu v mém případě je 1,72x a trochu větší proud.......


To není zase až tak děsivé. Při 610g tahu by to mělo mít 26,2A (2x EDF samostatně)
525g to mělo při 32,5A v tandemu. Něco by šlo ještě asi doladit. Cca 550g a 30A?

Re: Dvě EDF v jedné rouře

čtv 14.11.2013 22:14

Vasa píše:Takže pokud můžu dnes brát to že parametry jsou změřené správně, tak nárůst tahu u tandemu v mém případě je 1,72x a trochu větší proud.


Takže k ničemu...

Re: Dvě EDF v jedné rouře

čtv 14.11.2013 22:19

zdzd píše:Takže k ničemu...


když myslíš
Odeslat odpověď