Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 38 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pon 27.04.2015 14:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2010
Příspěvky: 11876
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
IvanGS píše:
Tady se v souvislosti s koptérami zmiňuje jen ÚCL, ale pro tento úřad je to myslím okrajová záležitost.

ÚCL je v podstatě cosi jako centrální inspektorát u silničních vozidel akorát pro letadla, a to včetně bezpilotních a vše co s tím souvisí. I když bezpilotní letadla jako taková jistě nejsou hlavním zaměřením ÚCL tak i přesto už skoro rok je na ÚCL pro tento účel vyhrazeno Oddělení bezpilotních systémů, jehož hlavním zaměřením jsou záležitosti okolo bezpilotních systémů obecně a patří tam mimo jiné i koptéry.

Koptéry jako je DJI Phantom, DJI Inspire, ale i další obsahující řídicí jednotky umožňující automatický let na zvolené místo považuje ÚCL za bezpilotní letadla vůči nimž jsou letecké předpisy včetně doplňku X závazné bez ohledu na vzletovou hmotnost přičemž pokud se používají jen ke sportovnímu či rekreačnímu létání tak se k nim nevydávají žádná individuální povolení ani se neregistrují a doplněk X, který je vůči nim závazným je považovan za cosi jako generální povolení k létání ve smyslu §52 zákona o civilním letectví. Vzdáleně to lze přirovnat k čemusi obdobnému jako je u vysílacích zařízení tzv. všeobecné oprávnění. Zatímco v případě využití k leteckým pracím nebo k činnostem pro vlastní potřebu firmy, výzkumného ústavu, školy apod. je vyžadována nejen registrace pilotů a bezpilotních strojů, ale i přezkoušení pilotů (teoretické i praktické) a taktéž se uděluje individuální oprávnění k létání a navíc i oprávnění k provádění leteckých prací nebo činností pro vlastní potřebu firmy, výzkumného ústavu, školy apod.

U modelů letadel včetně koptér se vzletovou hmotností do 20kg, které splňují definici modelu letadla uvedenou v doplňku X tj. neobsahují řídící jednotky umožňující automatický let na zvolené místo a používají se jen pro sportovní či rekreační účely je doplněk X z větší části jen doporučením a pouze ustanovení o prostorech je pro ně závazné.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
PříspěvekNapsal: pon 27.04.2015 14:15 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 10764
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
Kdo zastřešuje???

Na tohle napíšu svůj VLASTNÍ názor a prosím takto brát.

Je zásadní rozdíl mezi provozem Sportovních létajících zařízení (dále jen pro zjednodušení ULL) a modelů. Pokud se nemýlím, tak bez "evidence" u LAA není možný provoz ULL. To je zásadní rozdíl mezi modelem a ULL. Je komplikované koupit ULL bez papírů, je zcela nelegální pilotovat ULL bez piloťáku.

Naproti tomu model je koupitelný v hračkářství nebo na alza.cz. Provoz okamžitý a bez čehokoliv. V podstatě od myšlenky se proletět s modelem a "letu" je tu jen, v extrémním případě, doba v minutách.

Existuje Svaz modelářů ČR, jehož členem je Klub leteckých modelářů ČR. Je to dobrovolná organizace, do které kdo chce, tak vstoupí a zaplatí na rok 100,-. Tato organizace je členem Aeroklubu ČR a tím i FAI. Tomáš Bartovský zastupuje Svaz modelářů v CIAM FAI (což je modelářská část FAI).

Napíšu to tedy tak, aby to bylo jasné. Pokud není osoba členem Svazu modelářů ČR, tak NEMÁ zastoupení.

Nedovedu si představit, že by se modely/coptéry dostaly na stejnou úroveň jako ULL. Tedy chceš letět? = MUSÍŠ se stát členem LAA.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 27.04.2015 15:28 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 20.9.2011
Příspěvky: 241
TomasC - "Tedy chceš letět? = MUSÍŠ se stát členem LAA." Samozřejmě nemusíš, ale být členem LAA se jednoznačně vyplatí (poplatky, pojistky, časopis Pilot...). A v rámci LAA existují odborné svazy (ULLA, ULLT, ZL, paragliding), kteří si dokázaly v průběhu let vydupat pravidla a předpisy, které jim vyhovují.

Jinak ano, bez licence (pilot + stroj) do vzduchu s UL nesmíš, ale to s tím nesouvisí, šlo mi spíš o to, že si někteří lidé stěžují na pravidla létání, na údajný "paskvil" X atd., tak mne zajímalo, do jaké míry se na znění předpisů podílejí sami piloti, kteří mají s koptérami zkušenost a zda existuje organizace hájící jejich zájmy.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 27.04.2015 20:20 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2010
Příspěvky: 11876
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
IvanGS píše:
...šlo mi spíš o to, že si někteří lidé stěžují na pravidla létání, na údajný "paskvil" X atd., tak mne zajímalo, do jaké míry se na znění předpisů podílejí sami piloti, kteří mají s koptérami zkušenost a zda existuje organizace hájící jejich zájmy...

Odhaduji, že v rámci SMCR KLeMCR asi nebude moc extra velký zájem o tlaky na změny leteckých předpisů ÚCL pokud jde speciálně o nějaké zlepšení vůči koptérám. V minulosti zaznívaly dokonce návrhy, aby se od koptér obecně tyto modelářské organizace spíš úplně distancovaly což se naštěstí nestalo.

Mnohem větší lobbing a tlaky vůči ÚCL budou spíš z komerční sféry jednak od různých výrobců.


Jen pro zajímavost ještě donedávna na základě několika dřívějších prohlášení ÚCL se považovalo skoro za nemyslitelné, že by někdo s koptérou, u které je fail-safe pouze v podobě RTH získal od ÚCL individuální povolení k létání právě z těchto důvodů. Koncem února 2015 proběhl seminář ČAPPBL za účasti zástupce ÚCL a probírala se tam mimo jiné i tato problematika s tím, že zástupce ÚCL tam naznačil, že by mohlo být možné i přesto individuální povolení k létání získat. Uběhlo pár měsíců a už jeden z provozovatelů povolení od ÚCL získal i když jde o koptéru, kde je RTH v rámci fail-safe napevno navoleno bez možnosti ho přepnout na jiný režim. Takže jak je vidět když se chce tak to jde akorát si nejsem jist co všechno pro to onen žadatel o individuální povolení musel udělat, aby mu to i s tím RTH povolili.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 27.04.2015 20:42 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2013
Příspěvky: 4186
Bydliště: Pod Slavkovským lesem...
Obrázky: 75
Blog: Zobrazit blog (10)
Drondys píše:
....Jen pro zajímavost ještě donedávna na základě několika dřívějších prohlášení ÚCL se považovalo skoro za nemyslitelné, že by někdo s koptérou, u které je fail-safe pouze v podobě RTH získal od ÚCL individuální povolení k létání právě z těchto důvodů. Koncem února 2015 proběhl seminář ČAPPBL za účasti zástupce ÚCL a probírala se tam mimo jiné i tato problematika s tím, že zástupce ÚCL tam naznačil, že by mohlo být možné i přesto individuální povolení k létání získat. Uběhlo pár měsíců a už jeden z provozovatelů povolení od ÚCL získal i když jde o koptéru, kde je RTH v rámci fail-safe napevno navoleno bez možnosti ho přepnout na jiný režim. Takže jak je vidět když se chce tak to jde akorát si nejsem jist co všechno pro to onen žadatel o individuální povolení musel udělat, aby mu to i s tím RTH povolili....
Jen pro zajímavost, píšeš o tom, o čem jsem nedávno psal já ve vlákně "Coptery v hledáčku ÚCL", tam jste tomu nepřikládali větší pozornost, když jsem napsal, že se jedná o dost velký zlom a možný precedens, dokonce to někdo nazval neověřenou zprávou... :( No jen pro doplnění, chystá se další takové povolení, rovněž pro Inspire 1... A rovněž neupravené, s RTH po fail-safe.

_________________
Ptaak 2 (Phantom 4 HDMI Mode) | FS Dominator HD2 | MarcoPolo Locator |


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 28.04.2015 9:31 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 20.9.2011
Příspěvky: 241
Já jsem se na to ptal, protože kamarád byl v sobotu na představení Phantoma 3 a proběhla tam na toto téma diskuse, dokonce padla i informace, že zatím žádný Phantom nemá oprávnění ke komerčnímu létání. Následně jsem zjistil, že to není pravda, našel jsem 2 Phantomy i piloty s tímto oprávněním.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 28.04.2015 12:41 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.2.2010
Příspěvky: 11876
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
Ing. David Balhar, vedoucí Oddělení bezpilotních systémů na ÚCL už několikrát veřejně opakoval, že fail-safe v podobě automatického návratu (tedy RTH) je nepřijatelné jelikož to v podstatě považují za autonomní let bez možnosti pilota zasáhnout do řízení letu a z jejich pohledu to považují za větší riziko, že bezpilotní stroj při takovém automatickém návratu může s něčím kolidovat než při okamžitém byť taktéž automatickém přistání a na druhou stranu se pak ukazuje, že někomu to schválí aniž by k tomu byly zmíněny jakékoli další podrobnosti.

Jelikož k těm schváleným případům nejsou známé žádné podrobnější informace tak nelze soudit zda to prošlo bez úprav na základě změny postoje ÚCL k této záležitosti obecně a nebo jen na základě nějaké protekce či dokonce korupce s čímž se logicky nikdo nikomu nepochlubí. Faktem je, že tyto jednotlivé případy se zatím týkají pouze individuálních oprávnění, za které se platí nemalé sumy už na samotných správních poplatcích.

Zatím to tedy vypadá tak, že u draze zaplacených individuálních oprávnění to prochází a vůči bezpilotním strojům provozovaným rekreačně k nimž se individuální oprávnění neudělují, ale ÚCL je díky možnostem poskytovaným jejich řídicími jednotkami i přesto považuje za stroje pro jejichž piloty je doplněk X závazný tak vůči nim ÚCL zatím stále veřejně deklaruje postoj nepřijatelného RTH jak to vyplyvá i z popisu na webu ÚCL viz tento odkaz a viz citace.

ÚCL píše:
Co je bezpečnostní systém, který při poruše provede ukončení letu?

Jedná se o systém, který zajistí nastavení předdefinovaného nouzového režimu, pokud přijímač během stanovené doby neobdrží správný signál.

V situaci, kdy dojde k selhání řídícího a kontrolního datového spoje (např. vlivem rušení, výpadku dálkově řídící stanice, apod.) musí bezpečnostní systém zamezit v pokračování letu letadla mimo kontrolu pilota. Stanovený postup nebo instalovaný bezpečnostní systém musí zamezit ohrožení osob, majetku a životního prostředí při dopadu letadla poté, co systém aktivuje postup ukončení letu.

Nastavení tohoto systému nebo stanovení nouzového postupu závisí na daném typu UA (motorové letouny, vrtulníky, atd.). Zajištění bezpečnosti při dopadu letadla může být řešeno stanovením postupu (bezpečné vzdálenosti od osob a majetku) nebo instalací různých technických řešení (např. padák, airbag, apod.). Ani aktivace těchto systémů však nezbavuje pilota odpovědnosti za bezpečné provedení celého letu.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 23.12.2015 10:25 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 15.2.2005
Příspěvky: 192
Bydliště: Plzen
Při příležitosti WAG (World Air Games), které se konaly začátkem prosince v Dubaji, se sešlo předsednictvo CAIM FAI.
Pro závody malých dronů byla přijata nová kategorie F3U, s platností od 1.1.2016.
To je trochu mimo jednací řád, správně by se měla každé taková změna schvalovat až na dubnovém plenárním zasedání v Lausanne. Takže tam se to ještě "posvětí". Navíc by mělo dojít ke změně definice modelu tak, aby se do ní FPV vešlo.
FAI spolupracuje se skupinou v EU, která v současné době tvoří obecná pravidla pro bezpilotní letadla.

Pravidla F3U vznikla na základě práce skupiny lidí z tuším 30 zemí.
V příštím roce je už plánováno Mistrovství světa na Havaji a velké závody v Dubaji.
Dále už byl vypsán Světový pohár 2016. Prostřednictvím SMČR je možno žádat o přiděleni takového závodu. Normální termín pro podání žádosti (15. listopad) je už pryč, ale v tomto speciálním případě se žádosti ještě budou akceptovat.
Pravidla mám, ale jen v angličtině. Překlad dá dost práce. Nechci se někoho dotknout zveřejněním pravidel v originále. To už tady bylo.

Pro zkratku FAI viz http://www.fai.org
Pro zkratku SMČR viz http://www.svazmodelaru.cz


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 38 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz