Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 21 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: sob 21.01.2017 10:56 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 8968
Bydliště: Bratislava dnv SK
Ano to samozrejme. Dokonca ale, ak by mal človek nejakú polomaketu alebo konverziu zo spaľováku, niekedy treba dovážiť predok - tak môže mať motor aj 2x výkonnejší a viac, neziedka sa stále bude len blížiť jeho optimálnej účinnosti (záleží na odpore a kvalite železa statoru.. napovie prúd naprázdno, a veľmi konkrétne bod najlepšej účinnosti je tam kde sa straty v železe rovnajú stratám v medi, takže aj tie najlepšie motory hlavne tie s nižším KV (nutne tam je nejaký odpor veľa závitov) môžu mať špičku účinnosti pri úplne malom príkone..

Ale aj tak by som radšej radil dimenzovať aj regulátor podľa toho motora, aspoň trochu primerane, a nie len podľa skutočného príkonu. Neviem presne čo sa stane ak pustíš 10W cez 150kg 110kW motor a obvod prerušíš, ale zdá sa mi že to nebude to isté ako keď to urobíš s 10gramovým motorčekom.. Proste je to len veľká či menšia cievka, akoby to ani nebol motor.
Rozdiel pár desiatok percent akože 30A motor 20A regl, ale ešte nebude nijak zaujímavý. Len občas sa to môže oplatiť aj prehnať, napríklad spokojne si lietam s AX2820/10 pri 6-10A prúde.


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: sob 21.01.2017 11:01 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 3588
Bydliště: SK Bratislava
coro píše:
Dúfam že máte na mysli použitie "lahšej" (čiže takej čo menej žerie, nie hmotnosťou) vrtule.
Lebo mi to pripadá napísané tak nejednoznačne že by to niekto mohol pochopiť ako že má lietať na pol plynu.
A to by sa nestihol čudovať... Okrem toho že účinnosť nemôže byť lepšia..

Osobne si myslm že ak sú použité fety reglu dimenzované pre nejaký prúd napr. 50A, tak aj ich ochranné diody sú na presne rovnaký prúd - to býva v datasheetoch. Problém je teda podľa mňa práve pri rozbehu a behu na pol plynu, kde prúd kmitá hore-dole a možno viac v závislosti od motora, než od zbytku obvodu. Pritom maximá ďaleko (aj viacnásobne) prekračujú priemerný prúd meraný merákmi či ako spotreba z baterky.. Prípadne ešte viac pri zabrzdení, kde je prúd diodami daný len motorom a časom na aký to regl spojí - ak prešvihne čas, indukovaný prúd vylezie privysoko a môže to usmažiť.

Zrejme je jasné že rôzni výrobcovia majú rôzne rezervy. Pre zníženie odporu je možné že aj mnohonásobne predimenzované, ale testovať či naozaj, sa mi nezdá vhodné.


Presne tak, v momente ked prejdes do regulovaneho rezimu, nie len ze klesne ucinnost motora (pretoze jeho beh sa sklada dvoch rezimov, velky prud pri velkej zatazi, a ziadny prud - oni sa sice pilovito prekryvaju, ale ak sa to porovna s optimalnym rezimom konstantnym napetim, je to ako keby chvilu bezal pretazeny a chvilu "nedotazeny" - cize v oboch pripadoch mimo max ucinnosti a tie straty za scitavaju, nie odcitavaju, takze sa navzajom nekompenzuju). Cize ta nizsia ucinnost znamena na rovnaky vykon potrebujeme vecsi prud - presne nieco v com nas limituje ten regulator)

ale okrem toho, zpohladu regulatore, v podstate ten isty prud tecie nie len fetom ale aj jeho diodou (alebo inym fetom ak je tak urobeny softver aby sa potlacili ubytky na diode) cize ten prid v principe hreje fet "2x" ...

ale to este stale nie je vsetko, pribudnu aj daleko vyssie spinacie straty (namiesto komutacie, mame este PWM s vyssou frekvenciou), takze ak je problem s regulatorom, regulacia plynom fakt nie je cesta :- ))


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 21.01.2017 11:11 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 8968
Bydliště: Bratislava dnv SK
Zjednodušene povedané, kde je vo vzorci pre straty prúd v druhej mocnine, nemôže byť nič lepšie ako keď je rovnomerný a čo najmenej kmitá. (strata na odpore vinutia = odpor krát druhá mocnina prúdu...).
Napríklad polovicu času dvojnásobný prúd = 1/2 z 2 na druhú = 4/2 = 2x viac strát.
A to som zanedbal opačný smer prúdu v medzere ako píšeš, a ešte aj straty v železe, v komutácii, nižšiu účinnosť ak by pri 2x prúde už bola nižšia (ale to možno nemusí ak je motor výrazne predimenzovaný..).


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 21.01.2017 11:17 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 3588
Bydliště: SK Bratislava
coro píše:
Ale aj tak by som radšej radil dimenzovať aj regulátor podľa toho motora, aspoň trochu primerane, a nie len podľa skutočného príkonu. Neviem presne čo sa stane ak pustíš 10W cez 150kg 110kW motor a obvod prerušíš, ale zdá sa mi že to nebude to isté ako keď to urobíš s 10gramovým motorčekom..


Neviem presne co mas na mysli, v principe su 2 problemy:

1/ indukcia BEMF - ked roztocis velky motor na otacky zodpovedajuce tvojej baterke a tak sa na nom indukuje zase len napetie tvojej baterky, takze ziadny problem. V momente ked ho chces zabrzdit brzdou regulatora, tak to je asi problem ktory mas na mysli, pretoze jeho kineticku energiu premenis na teplo, ale tu by som tiez nevidel velky problem, moment zotrvacnosti vrtule je napriklad u nas na uputancoch asi 10x vecsi ako motora. Cize ak mas vrtulu prisposobenu regulatoru, pomery to zmeni iba malo (2x vecsi motor znamena len 10% vecsiu energiu na ubrzdenie), okrem toho slusny regler by mal mat nastavitelnu silu aj casy brzdenia, takze staci ho nechat truchu dlhsie dobehnut pred samotnym brzdenim a malo by to ist vykompenzovat

2/ indukovane prudy pri prepinani - tu nevidim problem, on ten prud z tej cievky moze byt len tak velky ako si donho natlacil, takze nevidim problem, skorej naopak, velka indikcnost asi lepsie vyhladi PWM pilu, takze by to mohlo ist lepsie :- ))


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 21.01.2017 11:46 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 8968
Bydliště: Bratislava dnv SK
Pri brzdení regl na moment skratne vinutie a potom pustí, následne pretečie nabíjací prúd diodami. Ten prúd nie je daný žiadnou zotrvačnosťou a ani baterkou, len bemf, indukčnosťou a odporom obvodu vinutie-fety, a teda časom zopnutia či sa stihne rozbehnúť. Ten odpor vinutia ale môže pre neprimerane výkonný motor byť malý. A indukčnosť tu vnímam opačne - možno ani nemusí ísť o ťažký motor kde by prúd nabiehal pomalšie, naopak ak by išlo o nejaký dmychadlový motorček s "kotvou nakrátko" či by nevyskočil privysoko pri "bežnom" spínanní 1-2kHz..?

Ale ako tak počas písania rozmýšlam, fakt "ťažší" motor s väčšou indukčnosťou, napriek väčšej energii nakumulovanej aj v zotrvačnosti aj indukčnosti, asi nebude asi okrem toho menšieho odporu, problém.
Skorej mi pripadá že by bl problém rovnako veľký či ešte menší motorček s menším počtom závitov, a teda výrazne menším odporom (možno inrunner s prevodovkou..?) - to ale už nie je z tejto témy.
Asi je podstatné čo sa stane dôležitejším - či menší odpor, ktorý zvyšuje nároky na regl, alebo vyššia indukčnosť ktorá v podstate nároky na okamžitý prúd reglom znižuje, teda až na beh na znížený plyn/rozbeh/brzdenie.

Ale ešte teplo.. Že síce prúd je pri väčšej indukčnosti ťažieho motora v norme, ale drží sa (hlavne zložka "do baterky" kde nie je v ceste len odpor ale aj strata napätia na diode) dlhšie než pri malom. Smažil som raz na 35A regli motor 3548/500KV na tretine plynu aj menej, prúd ledva 10A, a nepáčilo sa mu to - teda reglu, rozpálil sa až k neudržaniu v ruke, zrejme kvoli strate napätia na diodách a vysokej zložke "do baterky".


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 21.01.2017 14:15 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 3588
Bydliště: SK Bratislava
Moj priklad z uputanca (nieco co lieta suvislo bez prestavok a stiahnutia plynu atd): priemerny prud nieco cez 20A, 6s baterka, regulator 66A, leti 100% casu PWM - teplota regulatora po lete 80 az 100 stupnov podla podmienok :- ))) ... keby to letel na plny plyn, bol by ledva teply :- ))


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 21 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz