Amper
|
Napsal: pát 20.01.2017 8:19 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 30.8.2011 Příspěvky: 5331 Bydliště: Plzeň, CZ Obrázky: 0
|
Muzes spalit ten regulator a ten muze sebou vzit i motor
_________________ coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
|
|
Nahoru |
|
|
Seba
|
Napsal: pát 20.01.2017 8:35 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 5.9.2014 Příspěvky: 416
|
Je to taky otázka baterek,napětí,chlazení a vrtule. Vem ampérmetr a změř odběr s vrtulí,začni menší a sleduj proud.Teorie je pěkná, ale já bych do modelu nedal ESC a motor bez proměření.
Naposledy upravil Seba dne pát 20.01.2017 8:39, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
JosefSvejk
|
Napsal: pát 20.01.2017 8:37 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.4.2011 Příspěvky: 6500 Bydliště: ČR Obrázky: 0
|
Motor pojede na takový výkon, jakým ho zatížíš. Co je na štítku je jen to, co by měl vydržet.
_________________ Člověk je tak složitá bytost, že o tom lidstvo nemá ponětí.
|
|
Nahoru |
|
|
zelkar
|
Napsal: pát 20.01.2017 9:56 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 23.6.2014 Příspěvky: 877 Bydliště: Žďár n. S., ČR
|
Motor má nějakou doporučenou vrtuli (pro konkrétní doporučený počet článků). ESC by to mohl vydržet, pokud dáš vrtuli výrazně menší - pak bude i menší odběr. Obecně to ale není zrovna dobrý nápad. Dávám motor takového výkonu, který chci využit a ESC tomu musí odpovídat. Jak říká Seba, nejlepší zkusit a změřit!
_________________ Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: pát 20.01.2017 10:02 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4518 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
Ještě bych doplnil, že taky záleží na výrobci . Flycolor 80A nezvládl pár vteřin ani 70 A . TMM 60 A to samé točil bez problému 15 vteřin a jen se trochu hřál. Takže měřit a hlídat teploty . S motory je to zrovna tak.
|
|
Nahoru |
|
|
zelkar
|
Napsal: pát 20.01.2017 10:09 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 23.6.2014 Příspěvky: 877 Bydliště: Žďár n. S., ČR
|
Co se týká údajů od výrobce, dávám obvykle ESC se zhruba o 30% větším stálým odběrem, než je maximální proud motoru. "Jistota je jistota, řekla jeptiška navlékajíc igeliťák na mrkev" Regl s udaným MENŠÍM proudem bych osobně nikdy neriskoval. (I kdyby měření ukázalo o kousek míň než tvých 20A.) Vyhoření reglu = totální neovladatelnost modelu a pád na držku. To chce riskovat málokdo.
_________________ Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...
|
|
Nahoru |
|
|
zelkar
|
Napsal: pát 20.01.2017 10:23 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 23.6.2014 Příspěvky: 877 Bydliště: Žďár n. S., ČR
|
dudaj píše: Flycolor 80A nezvládl pár vteřin ani 70 A. Jak uvádí příklad dudaj - raději nechat dostatečnou rezervu proti nominálnímu údaji!
_________________ Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: pát 20.01.2017 13:10 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4785 Bydliště: SK Bratislava
|
POkial motor nezatazis (velkostou vrtule ako uz bolo napsane) tak nic zleho nehrozi. Pokial ho pretazis, prehreje sa ti regulator a bud vypne alebo zhori ... ako bolo napisane.
Takze tvoja cesta je nezatazovat ho ... ale kedze je velky, nezatazenim nedosiahnes dobru ucinnost, riesenie je pouzit o clanok mensiu baterku ako sa hodi k motoru a zatazit motor tak aby bol prud akceptovatelny (cim mensie napetie, tym je mensi prud optimalnej ucinnosti a naopak). Znamena to pre teba to, ze budes vlacit vzduchom zbytocne vela zeleza :- ))
Vyskusaj a netrap to viac ako bude zdrave podla teploty regulatora, to je tvoje kriterium.
|
|
Nahoru |
|
|
MaFire
|
Napsal: pát 20.01.2017 15:59 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
|
Registrován: 20.5.2009 Příspěvky: 108 Bydliště: Praha 6
|
dekuji moc za vycerpavajici odpovedi!
|
|
Nahoru |
|
|
Atto
|
Napsal: sob 21.01.2017 10:10 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.9.2008 Příspěvky: 608
|
igorb píše: ... ale kedze je velky, nezatazenim nedosiahnes dobru ucinnost ... Igor, v tomto prípade "nezaťažením" máš asi na mysli zaťaženie nižšie ako 50% z maxima. Lebo podľa mojich skúseností (meral som to) pri zaťažení na asi 2/3 až 3/4 z maxima je účinnosť vyššia, ako pri maximálnom (dovolenom) zaťažení. Takže mierne predimenzovaný motor je účinnejší ako nejaký menší - naplno zaťažený. A pri jeho podmienkach: 20-Ampérový regulátor a 25 až 30-Ampérový motor sa môže ocitnúť práve v tom kýženom maxime účinnosti. (Ako bolo zdôrazňované: treba dbať na nepreťaženie regulátora!) Samozrejme, že výkonnejší motor je ťažší ako menej výkonný, takže zmienka o "vláčení železa" platí.
|
|
Nahoru |
|
|
coro
|
Napsal: sob 21.01.2017 10:26 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.5.2006 Příspěvky: 9047 Bydliště: Bratislava dnv SK
|
Atto píše: [ Igor, v tomto prípade "nezaťažením" máš asi na mysli zaťaženie nižšie ako 50% z maxima.
Lebo podľa mojich skúseností (meral som to) pri zaťažení na asi 2/3 až 3/4 z maxima je účinnosť vyššia, ako pri maximálnom (dovolenom) zaťažení.
Takže mierne predimenzovaný motor je účinnejší ako nejaký menší - naplno zaťažený. A pri jeho podmienkach: 20-Ampérový regulátor a 25 až 30-Ampérový motor sa môže ocitnúť práve v tom kýženom maxime účinnosti. (Ako bolo zdôrazňované: treba dbať na nepreťaženie regulátora!)
Samozrejme, že výkonnejší motor je ťažší ako menej výkonný, takže zmienka o "vláčení železa" platí. Dúfam že máte na mysli použitie "lahšej" (čiže takej čo menej žerie, nie hmotnosťou) vrtule. Lebo mi to pripadá napísané tak nejednoznačne že by to niekto mohol pochopiť ako že má lietať na pol plynu. A to by sa nestihol čudovať... Okrem toho že účinnosť nemôže byť lepšia.. Osobne si myslm že ak sú použité fety reglu dimenzované pre nejaký prúd napr. 50A, tak aj ich ochranné diody sú na presne rovnaký prúd - to býva v datasheetoch. Problém je teda podľa mňa práve pri rozbehu a behu na pol plynu, kde prúd kmitá hore-dole a možno viac v závislosti od motora, než od zbytku obvodu. Pritom maximá ďaleko (aj viacnásobne) prekračujú priemerný prúd meraný merákmi či ako spotreba z baterky.. Prípadne ešte viac pri zabrzdení, kde je prúd diodami daný len motorom a časom na aký to regl spojí - ak prešvihne čas, indukovaný prúd vylezie privysoko a môže to usmažiť. Zrejme je jasné že rôzni výrobcovia majú rôzne rezervy. Pre zníženie odporu je možné že aj mnohonásobne predimenzované, ale testovať či naozaj, sa mi nezdá vhodné.
|
|
Nahoru |
|
|
zelkar
|
Napsal: sob 21.01.2017 10:58 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 23.6.2014 Příspěvky: 877 Bydliště: Žďár n. S., ČR
|
Atto píše: Lebo podľa mojich skúseností (meral som to) pri zaťažení na asi 2/3 až 3/4 z maxima je účinnosť vyššia, ako pri maximálnom (dovolenom) zaťažení. Takže mierne predimenzovaný motor je účinnejší ako nejaký menší - naplno zaťažený. A pri jeho podmienkach: 20-Ampérový regulátor a 25 až 30-Ampérový motor sa môže ocitnúť práve v tom kýženom maxime účinnosti. (Ako bolo zdôrazňované: treba dbať na nepreťaženie regulátora!) Dobře, mírně předimenzovaný motor má lepší účinnost. Ale proč kvůli tomu dávat poddimenzovaný regulátor? To nemá logiku, je to půl cesty k sebevraždě modelu. Mám riskovat, že když dám "omylem" plný plyn, tak to prostě odpálím?
_________________ Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...
|
|
Nahoru |
|
|
Atto
|
Napsal: sob 21.01.2017 11:46 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.9.2008 Příspěvky: 608
|
Nemám na mysli lietanie na 3/4 plynu.
Mám na mysli, že vrtuľa ani pri plnom plyne nezaťažuje motor na jeho maximum (uvedené výrobcom).
Konkrétne: zakladateľ vlákna má regulátor 20A a motor 25 až 30A. Ak použije takú vrtuľu, kedy bude pri plnom plyne odber 20A (a v tichosti predpokladáme, že regulátor to v pohode zvláda), tak takýto pohon bude efektívnejší (z pohľadu poskytovaného výkonu (ťahu) na odoberaný príkon), ako keby použil menší motor - 20A.
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: sob 21.01.2017 11:48 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4785 Bydliště: SK Bratislava
|
Atto píše: Igor, v tomto prípade "nezaťažením" máš asi na mysli zaťaženie nižšie ako 50% z maxima.
Lebo podľa mojich skúseností (meral som to) pri zaťažení na asi 2/3 až 3/4 z maxima je účinnosť vyššia, ako pri maximálnom (dovolenom) zaťažení.
Takže mierne predimenzovaný motor je účinnejší ako nejaký menší - naplno zaťažený. A pri jeho podmienkach: 20-Ampérový regulátor a 25 až 30-Ampérový motor sa môže ocitnúť práve v tom kýženom maxime účinnosti. (Ako bolo zdôrazňované: treba dbať na nepreťaženie regulátora!)
Samozrejme, že výkonnejší motor je ťažší ako menej výkonný, takže zmienka o "vláčení železa" platí. Nie, myslel som to tak, ze motor zatazeny menej ako optimalne Z HLADISKA UCINNOSTI, ma mensiu ucinnost (aj zatazeny viac ako optimalne ma mensiu ucinnost) a na to nie je treba nijake meranie, to je povedal by som logicky dost priamociare :- )) Kazdy motor ma nejake optimum ucinnosti (prud optimalnej ucinnosti), da sa lahko vypocitat ... je sice v nasom narode zvykom motory pretazovat kym nie su do cervena rozpalene (ved ked zniesol 10" vrtulu, znesie aj 11"). Je to sice pravda plynuca z toho "zbytocneho" vlacenia zeleza, inak povedane tu trochu co stratim na ucinnosti motora, to sa vrati na ucinnosti samotneho modelu, ale v tomto pripade je obavam sa mimo ucinnosti na opacnu stranu, takze vsetko zle, proste sa treba drzat na maxime ucinnosti, pokial to aspon trochu ide.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|