Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 34 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Strojařské provedení elektromotorů
PříspěvekNapsal: pát 09.12.2016 11:44 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 22.1.2012
Příspěvky: 29
Zdravím všechny,

Mám dotaz ohledně konstrukčního řečení elektromotorů pro multikoptery.

Jde mi o to, že ve většině případů se motory umisťují nahoru na ramena koptery, takže tah vrtule je přenášen přes hřídel na pojistný kroužek (seegerovku), která sama o sobě není moc vhodným prvkem pro přenos v axiálním směru.

Řešil někdo možnost "obrácené montáže", tedy dát motor POD rameno koptery, protáhnout hřídel skrz rameno a tah přenášet v opačném směru konstrukce motoru, tedy "odlehčit" seegerovce?

Zásadní problém vidím v tom, že unašeč vrtule i s vrtulí by byl hodně blízko ramenům koptery, tak se trochu bojím o možné ztráty tahu vrtule při "míjení" ramena koptery. Rozhodně si myslím, že by byla ztráta tahu znatelnější, než u klasické montáže, kdy je motor "sedí na rameni" koptery a vrtule je cca 4 cm nad ramenem.
Byla by ta vztlaková ztráta takový problém?


Pak mám ještě jeden dotaz - pojistných kroužků je spousty druhů a já mám na motoru tyhle:
Obrázek

ale chtěl bych je nahradit z důvodu dostupnosti těmito (neřešte měřítko):
Obrázek

Vadí to něčemu?
Koukal jsem na různé druhy elektromotorů pro koptery a v podstatě je to jen na výrobci, jakou variantu zvolí...


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: pát 09.12.2016 12:18 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.6.2011
Příspěvky: 554
Bydliště: Svitavy a okolí
U modelářských motorů se hodně počítá s tím, že jsou chlazené vzduchem který do nich žene vrtule, takže tento tvůj počin by asi moc radostně nenesly. A když už jsme v tom, proč to dělat tak složitě? Prostě namontuj motor na spodní stranu ramena a vrtuli na něj nainstaluj tak, aby tlačila proti motoru nahoru. Nemusíš se potom patlat s nějakým posunováním hřídele, nebo co...

_________________
Last one alive, lock the door!


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 09.12.2016 12:26 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 27.5.2012
Příspěvky: 1308
Bydliště: Kroměříž
Obrázky: 35
Jo, ale to by musel jít do tlačných vrtulí. S tažnými by to asi taky jelo, ale ta účinnost by nebyla podle mého úplně nejlepší.
Další věc je start a přistání, musel by se použít adekvátně vyšší podvozek, jinak sekačka. Asi by to lítalo líp, kdyby vrtule nemusely foukat přes ramena, ale kdyby to bylo tak dobré, tak proč to skoro nikdo nepoužívá, kromě pár typů malých koptérek?


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 09.12.2016 12:29 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.7.2015
Příspěvky: 201
A na co je tedy vhodný pojistný kroužek (segerovka), když ne na zajištění v axiálním směru? Pokud je vymezena vůle a je zábráněno přenášení ohybového momentu na kroužek nevidím v tom problém. Rád se, ale nechám poučit o tom proč to není vhodná volba k zajištění axiálních sil.


Marek_Km píše:
Jo, ale to by musel jít do tlačných vrtulí. S tažnými by to asi taky jelo, ale ta účinnost by nebyla podle mého úplně nejlepší.
Další věc je start a přistání, musel by se použít adekvátně vyšší podvozek, jinak sekačka. Asi by to lítalo líp, kdyby vrtule nemusely foukat přes ramena, ale kdyby to bylo tak dobré, tak proč to skoro nikdo nepoužívá, kromě pár typů malých koptérek?


Tedy učinnost vrtule závisí i na tom v jakém směru ji namontuji na motor, přestože směr otáčení zůstane pro vrtuli dodržen?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 09.12.2016 13:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 5506
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
Co řešíš? V potápěčským scooteru, co jsem vyráběl drží 12mm hřídel tlak vrtule ve vodě stejná šprnda, jako ta tvoje první fotka, jen má ouška pro kleště na opačnou stranu. Třílistá vrtule průměr 320mm se mele v řádově hustějším prostředí (voda) a utáhne 200 kg, chlapa s hromadou potápěčských krámů. V nouzi dokonce dva, ale nižší rychlostí.
Proti tomu je ten tvůj jeden ze čtyř moturků téměř nic. Pokud bude správně drážka, ve který šprnda sedí, tak to vydrží neskutečný síly.
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 09.12.2016 13:46 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 22.1.2012
Příspěvky: 29
malé zvíře, Marek_KM,

jo, to chlazení dává smysl, díky ;-)
Vrtule už jsem obstaral - tažné - tak to nechám normálně. "Podvozek" na kopteře sice mám, ale nechám vrtule i motor nahoře.

Ing.Robinsson

Napsal jsi to sám:
Citace:
na zajištění v axiálním směru

Seegerovka je vhodná spíše na "zajištění" hřídele, ne na přenos sil.
Myslel jsem to ale spíš tak, že konstruovat motor tím stylem, aby primární tah působil "demonážním" směrem, je docela pitomost.
Prostě lepší je to tak, aby měl motor při zatížení samosvornou tendenci udržet pohromadě sám sebe, a ne naopak - tendenci vytahovat rotor (nebo plášť) od statoru. Nicméně je to zřejmě ověřené a funkční řešení.

Celeron
Zkusím to napsat jinak - chci použít ty seegerovky z 2. obrázku, protože jsou pro mě daleko pohodlnějším řešením.
Vydrží to ta seegerovka? Myslím nespadne? I když de facto drží jen ve 3 bodech a ne po celém vnitřním obvodu, jako ta z 1. obrázku?
Neumím totiž ty 1. seegerovky nasadit aniž bych je nějak nedeformoval :-(


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 09.12.2016 13:49 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 25.1.2016
Příspěvky: 13
Není to tak, že motor drží pohromadě hlavně magnety a pojistka na ose je jen pro jistotu?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 09.12.2016 14:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 27.5.2012
Příspěvky: 1308
Bydliště: Kroměříž
Obrázky: 35
Ing.Robinsson píše:
Tedy učinnost vrtule závisí i na tom v jakém směru ji namontuji na motor, přestože směr otáčení zůstane pro vrtuli dodržen?

Tedy poletí to, kdysi jsem omylem dal vrtuli na race koptéru naopak, ale určitě bude mít lepší účinnost, pokud bude zabírat náběžkou, než odtokovkou. Nehledě na tvar. Jedno by to mělo být u 3D koptér, kde se točí vrtule oběma směry. Ty by měly být ale symetrické.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 09.12.2016 15:04 
Mazák
Mazák

Registrován: 30.8.2011
Příspěvky: 4677
Bydliště: Plzeň, CZ
Obrázky: 0
Mrakoplaš píše:
Není to tak, že motor drží pohromadě hlavně magnety a pojistka na ose je jen pro jistotu?


Tak to ani nahodou :-) Uz se me povolil staveci krouzek (nektere motory ho maj misto segrovky) a motor odficel aj s vrtuli

_________________
210,280X8,480 Hexa, 3.4m Go-3, EDF Goshawk, Huricane XL, EPP Spartan, SkySurfX8, SE.5 pred opravou


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 09.12.2016 18:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 5116
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 4
Pánové, dovolím si položit pár otázek, Marek_Km, jaký je rozdíl mezi tažnou a tlačnou vrtulí? Pokud se otáčí správným směrem, tak je vrtuli jedno, jestli táhne nebo tlačí, takže v podstatě žádný. Nepředpokládám, že na motorech je nějaký aretační prvek, který by bránil jejímu otočení. Takže pokud namontuju vrtuli v tlačném uspořádání, když před tím byla tažná, musím jen obrátit smysl otáčení motoru. Protože, jak jsem si všiml, že coptéry mají vrtule pravé i levé, tak prostě při přemontování motoru dolů zaměním pravou za levou a obráceně.
Otázka na Ing.Robinssona, jaký ohybový moment na motoru máš na myslí? Jen doufám, že to byl překlep a myslel jsi kroutící moment, protože ohýbání, např. hřídele, není zrovna nejlepší pro chod motorů, obecně. Nevadí to jen přívodním kabelům :wink: .
Neberte to zle, jen když už tu řešíme technické problémy, měli bychom používat i správnou terminologii (jistě, každý se občas splete).
Jinak myslím, že ta seegerovka tam je docela na místě, nejsou tam žádné super síly, aby to nešlo použít jako axiální ložisko. Kdyby se to opravdu spočítalo, mohla by být určitě podstatně tenčí a vydržela by.

_________________
MX 16s, kanál 69 + Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 09.12.2016 18:41 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 3588
Bydliště: SK Bratislava
DAF píše:
Pánové, dovolím si položit pár otázek, Marek_Km, jaký je rozdíl mezi tažnou a tlačnou vrtulí? Pokud se otáčí správným směrem, tak je vrtuli jedno, jestli táhne nebo tlačí, takže v podstatě žádný.


iba pokial ma urobenu dosadaciu rovinu aj na prednej strane


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 09.12.2016 18:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 8968
Bydliště: Bratislava dnv SK
Segrovka zrejme v pohode vydrží ten relatívne smiešny ťah na koptérke,
teda asi za podmienok že je drážka v oske na ňu dobrá a ložisko nie je zadreté,
ale aj ja mám lepší pocit keď je motor naopak a nesnaží sa uletieť.
(prvý môj motor bol jeden z prvých AXI2820 a tam nebolo na oske žiadne vybratie, posúval sa a asi by uletel..dnes už je to asi inak..).

Magnety udržia rotor na správnom mieste len kým vrtuľa nemá ťah, bez segrovky to odletí a bezpečné to určite nie je -
dokonca je vhodné podložkami vymedziť správnu polohu rotora nad statorom, lebo hlavne u číny sa mi stalo že bol trochu mimo a podložka správnej hrúbky trochu zlepšila vlastnosti motoru,..

K tomu že rameno bude príliš blízko za vrtuľou, sa vyjadriť neviem, ale laicky si myslím že pôjde len o zvukový efekt (ala vrtuľník) a nemusí to zhoršiť ťah - možno by dokonca mohlo zlepšiť, nie? Načo sú v dmychadlách lopatky držiaka tak blízko...
A čo bráni urobeniu ramena trochu šikmo dohora aby hlavne konce vrtule kde je rýchlosť najvyššia neboli príliš blízko?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 09.12.2016 18:52 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.5.2003
Příspěvky: 1775
Bydliště: Košice, SK
Marek zrejme používa výhradne DJI vrtule so závitom, alebo podobné. Tie sa pri montáži motorov pod ramenom použiť nedajú.
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 09.12.2016 19:25 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 5116
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 4
igorb píše:
iba pokial ma urobenu dosadaciu rovinu aj na prednej strane

O tom mluvím hned v následující větě, sice jsem napsal, že nepředpokládám, že to mají, ale tuto alternativu jsem tím aspoň připustil. Tentokrát jsi nedával pozor ty :lol: Samozřejmě pokud mají tento konstrukční detail, musí se vzít jiné, správně upravené.

_________________
MX 16s, kanál 69 + Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 09.12.2016 21:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2008
Příspěvky: 2938
Bydliště: Prostějov
Blog: Zobrazit blog (1)
bowl píše:
směru.

Řešil někdo možnost "obrácené montáže", tedy dát motor POD rameno koptery, protáhnout hřídel skrz rameno a tah přenášet v opačném směru konstrukce motoru, tedy "odlehčit" seegerovce?

Zásadní problém vidím v tom, že unašeč vrtule i s vrtulí by byl hodně blízko ramenům koptery, tak se trochu bojím o možné ztráty tahu vrtule při "míjení" ramena koptery. Rozhodně si myslím, že by byla ztráta tahu znatelnější, než u klasické montáže, kdy je motor "sedí na rameni" koptery a vrtule je cca 4 cm nad ramenem.
Byla by ta vztlaková ztráta takový problém?

...

Já to zkoušel. Ztráta tahu problém není, to je sice teoreticky pravda, ale v praxi to nebylo subjektivně nijak rozpoznatelné. Ale co rozpoznatelné bylo, je zvýšení vibrací. Když je vrtule hodně blízko u ramena, zvláště hranatého, tak to zvyšuje vibrace. Pokaždé když list projde nad ramenem, tak proud vzduchu produkovaný listem " narazí " do ramena a to vytváří vibrace. Zvýšené vibrace nedovolí nastavit zisky na maximál takže to ovlivňuje letové vlastnosti. Nejde z toho vyždímat co by se dalo. Se segrovkou si problém nedělej, taky používám ty u nás kupované , vyzkoušeno to mám pro motory asi tak do 1.5 kg tahu. Vcelku ale ani ty vibrace nejsou nijak extrémně velký problém, když to tak chceš, klidně to postav. Fungovat to bude.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 34 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz