Asek
|
Napsal: stř 14.05.2014 7:44 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 8.5.2013 Příspěvky: 557 Bydliště: Praha 8 , ČR Obrázky: 2
|
Jestli si s tím poradí řídící jednotka netuším, ale tipuju, že ano. Ovšem jistě se mírně sníží účinnost pohonu, když motory nepotáhnou kolmo. Spíš než menší vrtule bych sehnal delší ramena a to o větší kus, než je potřeba, aby vrtule nebyly těsně u sebe.
_________________ Futaby T14SG, T9CP+Duplex, FC16+FrSky už jen elektry, LMS Beckov
|
|
Nahoru |
|
|
dt
|
Napsal: stř 14.05.2014 8:05 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2005 Příspěvky: 1151 Bydliště: Hlučín, CZ
|
Předpokládám, že máš na mysli naklonění motorů směrem ven z konstrukce.
Obecně vyrobíš několik problémů. - Rovina rotorů se chová stejně jako křídla u letadla. Když se podíváš na hotové modely větších koptér (DJI S1000), všimneš si, že mají ramena mírně zvednutá nahoru. Je to proto, aby stroji dodali mírnou autostabilitu, chová se to stejně jako vzepětí křídel na letadlech. Pokud ty je ohneš (sklopíš) na opačnou stranu, uděláš stroj auto-nestabilní, tzn. bude mít tendenci jakoukoliv odchylku od vodorovné polohy dále zvětšovat. - Předpokládám, že to chceš udělat jenom tak, aby tam ty vrtule tak-tak vešly, takže budou rotovat těsně u sebe. To taky není úplně ideální, snižuje to jejich účinnost. - Naza se s tím nejspíš vyrovná, ale budeš to mít komplikovanější pri ladění zisků a Naza se bude prakticky celou dobu prát s přirozenou nestabilitou. Nedokážu posoudit, jaký to bude mít vliv na letové vlastnosti, to by se muselo vyzkoušet.
Kacířská myšlenka - vidím že ramena jsou z uhlíkové trubky - to je vážně takový problém pořídit delší ramena? Chápal bych to kdybys měl třeba typové ramena z plastu systém DJI, ale uhlíkovou trubku koupíš v každé modelářské prodejně na metry. Pokud je prodloužíš jenom o kousek, tak ani nebudeš muset nastavovat kabely.
|
|
Nahoru |
|
|
koulinek
|
Napsal: stř 14.05.2014 9:04 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.12.2010 Příspěvky: 2318 Bydliště: Hradec Králové (nedaleko) Obrázky: 16
|
Také se přikláním k názoru na výměnu za delší trubky, pokud teda nemáš namíru zakrácené vodiče k motorům pro šetření hmotnosti.
_________________ T14SG, PhoenixRC 5, Hexacopter Y6, GoPro 3 Black, FPV QAV250, TF2, SWIFT2, TREX450, FunCub, SuperCub
|
|
Nahoru |
|
|
Kovboj
|
Napsal: stř 14.05.2014 10:06 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 19.7.2004 Příspěvky: 3424 Bydliště: kousek od Hradec Králové
|
Haluska píše: Zdravím. Dneska jsem dostavil svojí novou koptéru. Bohužel jsem si trošku špatně vypočítal rozměry a koupil na ní moc velký vrtule. Pokud motory mírně nahnu (nejsou vodorovně se zemí), vrtule se vejdou. Jak moc je toto řešení špatné? Poradí si s tím Naza? Nebo se koupi/výměně vrtulí za menší nevyhnu? Díky za odpověď. A co nedat ty motory do jedné roviny? Dva protilehlé nech jak jsou, druhé dva třeba o 2cm výše (abys měl jistotu že se vrtule nepotkají). Nebude to asi ideální, ale řekl bych že pořád lepší než je vyklánět.
|
|
Nahoru |
|
|
Woita
|
Napsal: stř 14.05.2014 10:50 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.7.2011 Příspěvky: 6974 Bydliště: Písek, ČR
|
Jednotka to určitě ustojí, v tom není absolutně žádný problém, mám to vyzkoušené s různými naklopeními, dokonce každý motor může být nakloněn jinam a je to úplně šuma fuk, nic nepoznáš. Elektronice je to opravdu jedno, když se koptera nakloní, prostě zabere více protilehlou stranou a je to. . Spíš vidím problém v tom, že vrtule pojedou těsně kolem sebe, což není dobře. Budou do sebe přes vzduch "strkat", vyrobíš si tím nepěkné vibrace, což bude vadit daleko víc něž to vlastní naklonění. Prodluž ty trubky a je po ptákách. Prodluž je tak, abys měl mezi vrtulemi aspoň 2 cm místa.
Edit: kopterka je moc pěkná!
_________________ FrSky Horus, letadla, heli+koptéry. http://rc.ludl.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Haluska
|
Napsal: stř 14.05.2014 11:36 |
|
Nováček serveru
|
|
|
Registrován: 15.10.2013 Příspěvky: 29 Bydliště: Pardubice
|
Jde o to, že konstrukce se dá skládat. Jsou tam zácvaky na ramena a když tam dám delší, už nepůjdou využít. I když možná to oželím a ramena prodloužím. S tím snížením učinnosti jsem počítal, ale s vibracemi a nestabilitou už ne. Koptéru chci využít hlavně na FPV a natáčení s GoPro na Gimbalu, takže takové chování by bylo nežádoucí. Každopádně díky za odpovědi. Edit: Díky
Přílohy: |
IMG_20140513_174657.jpg [ 112.78 KiB | Zobrazeno 2369 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
danidani
|
Napsal: stř 14.05.2014 11:54 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 6.1.2011 Příspěvky: 511 Bydliště: Cerhovice, ČR Obrázky: 10
|
Trochu OT, ale k obrázku: Jak se NAZA (obecně řídící deska) tváří na ty kabely k motorům z obou stran?
|
|
Nahoru |
|
|
Kovboj
|
Napsal: stř 14.05.2014 12:02 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 19.7.2004 Příspěvky: 3424 Bydliště: kousek od Hradec Králové
|
Woita píše: Jednotka to určitě ustojí, v tom není absolutně žádný problém, mám to vyzkoušené s různými naklopeními, dokonce každý motor může být nakloněn jinam a je to úplně šuma fuk, nic nepoznáš. Elektronice je to opravdu jedno, když se koptera nakloní, prostě zabere více protilehlou stranou a je to. Elektronika si s tím poradí, ale z hlediska fyziky je to podle mě špatně. Elektronika bude muset řešit to, že co budou kazit rozdílné gyroskopické efekty různě natočených vrtulí.
|
|
Nahoru |
|
|
dt
|
Napsal: stř 14.05.2014 12:20 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2005 Příspěvky: 1151 Bydliště: Hlučín, CZ
|
danidani píše: Trochu OT, ale k obrázku: Jak se NAZA (obecně řídící deska) tváří na ty kabely k motorům z obou stran? Naza se obecně po většinu doby tváři nějak takto:
|
|
Nahoru |
|
|
Haluska
|
Napsal: stř 14.05.2014 12:36 |
|
Nováček serveru
|
|
|
Registrován: 15.10.2013 Příspěvky: 29 Bydliště: Pardubice
|
danidani píše: Trochu OT, ale k obrázku: Jak se NAZA (obecně řídící deska) tváří na ty kabely k motorům z obou stran? Koptéru jsem dostavil včera o půlnoci, takže jsem jí ještě netestoval. Na to jdu až dnes. Každopádně v Naze jako takový jsou jen gyroskopy, akcelerometr a barometr. Tyhle senzory by neměly být rušitelný okolním elektromagnetickým polem. Rušitelný je snad jen kompas (magnetometr), který je kvůli tomu zvlášť s GPSkou.
|
|
Nahoru |
|
|
Ticcino
|
Napsal: stř 14.05.2014 12:39 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2010 Příspěvky: 2308 Bydliště: Liberec
|
No a nešlo by pod dva protilehlé motory dát 10mm podložky? Tím by sousední vrtule neškrtaly o sebe, ale rotovaly by nad sebou.
Edit: A nebo z těch 10", co tam máš, elegantně nůžkama udělat 9,8". Ne že bych toto aplikoval nějak často, ale jednou jsem si urazil špičku (no, špičku... asi cenťák chyběl) vrtule na letadle. Aby to nevibrovalo, zabrousil jsem zlom, ustřihl opačný list a lítá to do teď.
|
|
Nahoru |
|
|
dt
|
Napsal: stř 14.05.2014 12:58 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2005 Příspěvky: 1151 Bydliště: Hlučín, CZ
|
Ticcino píše: z těch 10", co tam máš, elegantně nůžkama udělat 9,8" To chci vidět, jak nůžkama pižlá ty uhlíkové vrtule. Ano, tím sice vyřeší problém, že se mu tam vejdou bez prodlužování ramen, ale problém se sníženou účinností a vibracemi zůstane. Stálo by to za pokus v případě, kdy již není možné ty vrtule vyměnit u prodejce za menší nebo pro ně není možné žádné jiné využití např. po prodloužení ramen.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: stř 14.05.2014 12:58 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6886 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
dt píše: ...všimneš si, že mají ramena mírně zvednutá nahoru. Je to proto, aby stroji dodali mírnou autostabilitu, chová se to stejně jako vzepětí křídel na letadlech. Pokud ty je ohneš (sklopíš) na opačnou stranu, uděláš stroj auto-nestabilní, tzn. bude mít tendenci jakoukoliv odchylku od vodorovné polohy dále zvětšovat... S tím nemohu úplně souhlasit. Analogie ohledně stability koptér a plošníků v důsledku vzepětí nemusí platít. Protože pravda je taková, že právě klasický vrtulník s rotorem nad trupem je z principu nestabilní ale naopak jen jeho samotný rotor (kdyby neměl trup) stabilní je. Dokonce vrtulník v poloze na zádech (rotorem dolů) je stabilnější než v normální poloze. Je to dáno tím, že jakýkoli boční skluz nevyvozuje na samotném rotoru dostatečné korekční momenty (rotor má sice je při kladném kolektivu listy mírně vyhnuty dohora, jako takový trychtýř, ale je to velmi málo, protože gyro-efekty nedovolí výraznější vybočení rotující hmoty z roviny kolmé na os otáčení). Naopak boční/čelní plochy trupu při skluzu působí destabilizujíce - svým odporem způsobují náklon, ten zas ještě větší skluz, to ještě větší náklon atd. až to nakonec může skončit v zemi. Na rozdíl od vrtulníku u letounu-plošníku s křídlem do V, U nebo W bude mít boční skluz za následek zvětšení vztlaku nabíhajícího křídla a pokles toho druhého - to vytvoří moment, a opačný náklon, který ten skluz eliminuje. Ale teď nevím jak je to u multikoptér, ty se chovají stabilněji, vlastnostmi možná na pomezí mezi vrtulníky a plošníky. Navíc nemívají masivní trup s velkou boční plochou pod rotory.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Haluska
|
Napsal: stř 14.05.2014 13:03 |
|
Nováček serveru
|
|
|
Registrován: 15.10.2013 Příspěvky: 29 Bydliště: Pardubice
|
Ticcino píše: No a nešlo by pod dva protilehlé motory dát 10mm podložky? Tím by sousední vrtule neškrtaly o sebe, ale rotovaly by nad sebou.
Edit: A nebo z těch 10", co tam máš, elegantně nůžkama udělat 9,8". Ne že bych toto aplikoval nějak často, ale jednou jsem si urazil špičku (no, špičku... asi cenťák chyběl) vrtule na letadle. Aby to nevibrovalo, zabrousil jsem zlom, ustřihl opačný list a lítá to do teď. Jsou to 17". Na fotce to asi nevypadá, ale ta koptéra je fakt celkem velká. Když jsem vrtule vybíral, změřil jsem si jen 1 stranu rámu. Na té mezi vrtulema mezera je. Problém je, že na druhé straně se potkávají cca. na 1 cm. Počítal jsem s tím, že rám má všude stejné vzdálenosti ramen..... nemá. Radši si vrtule nechám na jinou koptéru, než je upižlat, protože nebyly zrovna levný. Dneska zkusím vypodložit protilehlé motory a uvidí se co to provede. Snad jí neroztřískám hned první den.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|