Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 69 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Samokřídla obecně
PříspěvekNapsal: pon 14.12.2020 16:49 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 16.9.2008
Příspěvky: 608
StrycAlois píše:
Mne by ale zajímal ten mechanismus autostability. Že např. při změně úhlu náběhu něco stoupne, něco klesne a výsledkem bude, že se to vrátí do původní stabilní polohy.

Nebudeme teraz riešiť stabilitu samokrídiel pomocou šípovitosti a krútením koncov krídiel, budeme si všímať stabilitu samotného autostabilného profilu, napríklad pri samokrídle bez šípovitosti.

Skúsme si to ukázať takým síce zjednodušeným, ale zato rukolapným - priamočiarym, povedal by som "polopatistickým" spôsobom.

..................................................................

Ako už tu bolo skôr zmieňované, autostabilný (reflexný, či dvojito klenutý) profil, na rozdiel od klasického klenutého profilu, má kladný klopivý moment (tail haevy), ktorý spôsobuje dvíhanie predku krídla:
Příloha:
Autostabilita profilu - klopivy moment.jpg
Autostabilita profilu - klopivy moment.jpg
[ 178.65 KiB | Zobrazeno 6063 krát ]


Na tomto obrázku sú profily:
- klasické (klenuté) - čierny, hnedý, červený, oranžový a tmavo modrý
- autostabilné - zelený, tyrkysový, svetlo modrý

Klopivý moment pôsobí v tzv. "štvrtinovom bode", niekedy označovanom ako C/4 (C - Chord (tetiva)).

Aby autostabilita fungovala, ťažisko samokrídla býva umiestnené pred bodom C/4, na rozdiel od klasických (klenutých - neautostabilných) profilov, kde býva ťažisko umiestnené za bodom C/4.

V rovnovážnom stave je situácia nasledovná:
Příloha:
Autostabilita profilu - rovnovaha.jpg
Autostabilita profilu - rovnovaha.jpg
[ 16.68 KiB | Zobrazeno 6063 krát ]


Veľkosť vztlaku krídla L* je rovnaká ako veľkosť váhy modelu (tu označená ako mg): L*=mg. Akurát že vztlak krídla pôsobí smerom hore a váha modelu smerom dole. Výsledkom je rovnováha daná tým, že tieto dve sily (L* a mg), ktoré nepôsobia v rovnakom bode (a tak pôsobia klopenie profilu nosom dole), kompenzujú kladný klopivý moment autostabilného profilu, ktorý pôsobí klopenie profilu nosom hore.

Čím väčší je (kladný) klopivý moment autostabilného profilu, tým väčšia bude vzdialenoať medzi "štvrtinovým bodom" (C/4) a ťažiskom samokrídla, teda medzi pôsobiskom L* a mg.

......................................................

Ak sa vplyvom vonkajších síl rovnováha naruší, samokrídlo zmení pôvodný uhol nábehu - môže to vyzerať napr. takto:
Příloha:
Autostabilita profilu - nerovnovaha.jpg
Autostabilita profilu - nerovnovaha.jpg
[ 21.5 KiB | Zobrazeno 6063 krát ]


Váha modelu (mg) sa nezmenila, rovnako sa nezmenil klopivý moment M*0,25.
Čo sa zmenilo je vztlak L. Ten vďaka väčšiemu uhlu nábehu vzrástol a je väčší ako vztlak v rovnovážnom stave L*, takže platí L>L*.

Tým sa ale narušila rovnosť veľkosti vztlaku a váhy modelu a tak sa zadná časť krídla začne dvíhať (vďaka tomu, že L>mg) a krídlo sa začne vracať do (zhruba) vodorovnej polohy. Až v určitom okamihu opäť začne platiť, že sily (L a mg), ktoré nepôsobia v rovnakom bode (a tak pôsobia klopenie profilu nosom dole), kompenzujú kladný klopivý moment autostabilného profilu, ktorý pôsobí klopenie profilu nosom hore.

A krídlo sa tak vráti do rovnovážneho stavu. Samo - automaticky, keďže má autostabilný profil :wink: .


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Samokřídla obecně
PříspěvekNapsal: pon 14.12.2020 17:44 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10493
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
V neděli jsem testoval lítání Arabely s autostabilním profilem na zádech. Za motorovýho letu se chová naprosto stejně jako při letu na "břiše". Kluz je na zádech samozřejmě podstatně horší ale let je stále naprosto stabilní. Předpokládám, že na zádech se autostabilní vlastnosti profilu nijak neuplatňují. Mám v plánu na jaro udělat stejný křídlo ale s oboustraným profilem bez jakýhokoliv geometrickýho křížení na porovnání.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Samokřídla obecně
PříspěvekNapsal: pon 14.12.2020 18:11 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.6.2010
Příspěvky: 640
Celeron píše:
Kluz je na zádech samozřejmě podstatně horší ale let je stále naprosto stabilní. Předpokládám, že na zádech se autostabilní vlastnosti profilu nijak neuplatňují. Mám v plánu na jaro udělat stejný křídlo ale s oboustraným profilem bez jakýhokoliv geometrickýho křížení na porovnání.

Mám na tebe dvě otázky:
1. Jaký profil křídla má Arabela?
2. Když letíš na zádech, musíš tlačit výškovku?

Dík.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Samokřídla obecně
PříspěvekNapsal: pon 14.12.2020 23:14 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10493
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Profil nevím, Janáček to nikde neventiluje.Tadyje aspoň fotka žeber.
Na zádech musím tlačit asi 1/4 dráhy páky při exponenciále 60%.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Samokřídla obecně
PříspěvekNapsal: úte 15.12.2020 5:20 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Hele, to je dobrý, já si uhňácal profil z nějakého PW211 popotahováním křivek v Corelu (má to 5 bodů, z toho 2 na odtokovce) tak aby se mi od oka líbil a on tam docela zapad :-D
Příloha:
Arabela_02.png
Arabela_02.png
[ 250.35 KiB | Zobrazeno 6003 krát ]


_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Samokřídla obecně
PříspěvekNapsal: úte 15.12.2020 9:22 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 18.5.2009
Příspěvky: 476
Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK
Obrázky: 0
To je vono !!
V časech dávno minulých, kdy jsem chtěl bejt nejlepší ádvojkař v širokém okolí, tak jsem si
profily pomocí velkého křivítka kreslil sám. Po Corellu nebylo vidu ani slechu :lol:
V našem klubu se jim a asi i jinde, říkalo CRD . .
Co ruka dala . . Pravda, nějaká ta inspirace profily řady B6356, MVA ... tu byla . .
A poslední jsem nebejval.
Při tomhle teoretizování profilovém u křídel konstrukčních je třeba vzít na vědomí vliv výrobních
nepřesností a nezanedbatelný přínos šmirglpapíru . . .
Leon


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Samokřídla obecně
PříspěvekNapsal: úte 15.12.2020 11:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.6.2010
Příspěvky: 640
Celeron píše:
Kluz je na zádech samozřejmě podstatně horší ale let je stále naprosto stabilní. Předpokládám, že na zádech se autostabilní vlastnosti profilu nijak neuplatňují.

Příznivci teorií: může být autostabilní profil i při letu modelu na zádech stabilní?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Samokřídla obecně
PříspěvekNapsal: úte 15.12.2020 12:51 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 16.9.2008
Příspěvky: 608
StrycAlois píše:
Příznivci teorií: může být autostabilní profil i při letu modelu na zádech stabilní?

Neviem či práve ja som priaznivec teórií, ale je fakt, že mám rád, keď teória "sedí" s praxou.
Ale skúsim predložiť svoj pohľad na vec.

..........................................

Ak som dobre pochopil, tak Celeron má na svojom samokrídle autostabilný profil a keď letí "hore bruchom", tak musí primerane potláčať knipel výškovky.
S tým plne súhlasím a mám a robím to tak aj ja.

Keby netlačil na výškovku tak by to vyzeralo asi takto:
Příloha:
Autostabilita naopak - nerovnovaha.jpg
Autostabilita naopak - nerovnovaha.jpg
[ 11.9 KiB | Zobrazeno 5953 krát ]


Takto by si ale so svojim samokrídlom nezalietal.
Dôvod je ten, že táto konfigurácia je nestabilná:
Keďže je teraz autostabilný profil naopak, tak aj jeho klopivý moment je naopak: čiže nie nosom hore, ale nosom dole.
Navyše aj vztlak L a váha modelu mg pôsobia štýlom "nosom dole".

Takže bez zásahu pilota by samohrídlo smerovalo k zemi.
Pochopiteľnou reakciou pilota je (trochu) potlačiť výškovku.

Ale v tom prípade sa autostabilný (dvojito klenutý) profil zmení na "neautostabilný" (jednoducho klenutý) a vyzerať to môže napr. takto:
Příloha:
Autostabilita naopak - rovnovaha.jpg
Autostabilita naopak - rovnovaha.jpg [ 8.66 KiB | Zobrazeno 5953 krát ]

Jeho klopivý moment už nie je kladný (v zmysle nosom hore, alebo tail heavy), ale je to v podstate "klasický" nosný (jednoducho klenutý) profil, ktorý má záporný klopivý moment (v zmysle nosom dole):
Příloha:
Klopivy moment profilov.jpg
Klopivy moment profilov.jpg
[ 131.92 KiB | Zobrazeno 5953 krát ]


Ten však pri takomto uhle nábehu bude mať nedostatočný vztlak a tak je treba výškovku potlačiť nie trochu ale trošku viac. Potom už situácia môže vyzerať aj takto:
Příloha:
Autostabilita naopak s nabehom- rovnovaha.jpg
Autostabilita naopak s nabehom- rovnovaha.jpg
[ 15.27 KiB | Zobrazeno 5953 krát ]


Šedou farbou je znázornené dodatočné potlačenie výškovky.

Avšak tým, že je tento (neautostabilný) profil "hore bruchom", tak jeho klopivý moment (nosom hore) je kompenzovaný dvojicou síl (L* a mg), ktoré nepôsobia v rovnakom bode (a tak pôsobia klopenie profilu nosom dole).
Výsledkom je, že aj počas letu "hore bruchom" môže samokrídlo vykazovať známky autostability a ako Celeron píše: let je stále naprosto stabilní.

Samozrejme "obrátený" profil má oveľa horšie vlastnosti ako keď je v normálnej polohe a tak aj ďalšia Celeronova poznámka (Kluz je na zádech samozřejmě podstatně horší) je nanajvýš verohodná.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Samokřídla obecně
PříspěvekNapsal: úte 15.12.2020 13:01 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Leon píše:
To je vono !!
... CRD ...
Při tomhle teoretizování profilovém u křídel konstrukčních je třeba vzít na vědomí vliv výrobních
nepřesností a nezanedbatelný přínos šmirglpapíru . . .

Nepochybně, o přesném dodržení tvaru profilu při konstrukční stavbě s měkkým potahem je zbytečné mluvit. :P Přesný profil se dá docílit jen tuhým potahem, ale i to ne úplně, jedině laminováním do kvalitně zhotovených negativních forem. O tom není sporu.
Ale lítalo nám to stejně a mnohým i docela dobře. :wink:

Ono je to přesně jako v té povídačce o čmelákovi, který by podle známých aerodynamických zákonu nemohl létat, protože je příliš těžký na tak malá křídla. Ale čmelák o tom neví a tak prostě létá. :lol: :lol: :lol:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 69 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz