Autor |
Zpráva |
Celeron
|
Napsal: úte 10.11.2020 10:22 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10498 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Já se chystám, že k Arabele vymrsknu přes zimu nový křídla s oboustraným profilem aby byla správně akrobatická. Pracovní název Barbarela. Co myslíš, jak se to bude chovat bez autostabilu? Já že na zádech s autostabilem letí a zatáčí úplně normálně, jen se musí dost tlačit a nechce moc termičit jako na bříše.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
jyrry
|
Napsal: úte 10.11.2020 16:01 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Celeron píše: ... Co myslíš, jak se to bude chovat bez autostabilu? ... No viděl jsem pár plánů se skoro symetrickým profilem, ale mám za to že tu autostabilitu tam řeší zvednutýma křidýlkama; tak si říkám že na zádech, řádně odtlačeno nebo s mixem který by to přepínal, by to letět taky mělo... Asi, teda... A na zádech s malým křídlem taky lítám, taky autostabil a hodně tlačím, nepadá to nikam, tak to asi nějak fungovat bude. No, je to trochu alchymie, ty nekomerční samobrka; zas to nedělá každej
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: úte 10.11.2020 20:54 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 24.4.2003 Příspěvky: 10764 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Souměrný profil bude naprosto v pohodě. Jen to prostě nebude tak výkonné. To ale myslím u elektromotorem poháněném, spíše, rychlejším modelu nebude vůbec problém.
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: stř 11.11.2020 18:29 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10498 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
TomasC píše: Souměrný profil bude naprosto v pohodě. Jenže jakej? Máš prosím nějakej tip? Díky.
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: čtv 12.11.2020 5:20 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
No a jak to pak je s těžištěm a podélnou stabilitou? Myslím že tam musí být určité "předpětí" mezi momentem který vyvozuje vzdálenost těžiště od neutrální osy a momentem který dělá třeba klapka vychýlená nahoru... Podíval bych se po kombatových C/L samokřídlech jak to tam mají zaonačené; ta jsou šíleně obratná a přitom to musí být ještě řiditelné...
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Atto
|
Napsal: čtv 12.11.2020 11:31 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 16.9.2008 Příspěvky: 608
|
TomasC píše: ... souměrný profil má při nulovém úhlu náběhu nulový moment ... Ale aj nulový vztlak. Taký model (samokrídla) môže (aj počas letu, aj s motorom, postupne) smerovať len k zemi. Nemôže letieť ani vodorovne. Aby mohol letieť (čoby len) vodorovne, musí mať vztlak, ktorý bude kompenzovať gravitáciu. Aby mal vztlak, tak u symetrického profilu bude nutné trochu pridvihnúť krídelká (aby sa dosiahol nejaký nenulový (kladný) uhol nábehu krídla). Tomáši, je to vidieť aj na tom grafe, čo si dal: - zelený, červený a modrý profil - tie sú symetrické (súmerné), ale pri nulovom uhle nábehu (alpha) je aj pomer Cl/Cd nulový. Hlavne preto, že aj Cl (Lift Coefficient - koeficient vztlaku) je nulový (žiaľ, chýba ľavá časť grafu s označením y-ovej osi a stupnicou). Příloha:
Tomasov graf so sipkou.jpg [ 158.81 KiB | Zobrazeno 8747 krát ]
Možno trochu lepší graf bude tento (ten je priamočiarejší - ukazuje závislosť Cl (nie pomeru Cl/Cd) na uhle nábehu): Příloha:
Cl ako funkcia uhlu nábehu pre profily s rôznym prehnutím.jpg [ 134.36 KiB | Zobrazeno 8753 krát ]
Ak má (akýkoľvek) profil pridvihnuté krídelká, tak už to nie je symetrický profil. Ak to nie je symetrický profil, tak nebude mať nulový moment. A tu je iný graf, ktorý ukazuje, ako to bude s Cm (Moment Coefficient - koeficient momentu) pri rôznom uhle nábehu, ak budú použité profily s rôznym prehnutím (čierna krivka je symetrický profil (nulové prehnutie), ostatné sú nesymetrické (majú stále väčšie a väčšie prehnutie)): Příloha:
Cm ako funkcia uhlu nábehu pre profily s rôznym prehnutím.jpg [ 131.92 KiB | Zobrazeno 8753 krát ]
|
|
Nahoru |
|
|
ellet
|
Napsal: čtv 12.11.2020 12:13 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.2.2016 Příspěvky: 1975 Bydliště: Vysočina, ČR
|
Atto píše: ...Ale aj nulový vztlak.... Chtělo by to nějaký praktický závěr nebo doporučení. Nedá se nulový vztlak kompenzovat, nebo alespoň částečně, vhodným umístěním a vyosením motoru?
|
|
Nahoru |
|
|
rodzr
|
Napsal: čtv 12.11.2020 13:12 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 12.3.2009 Příspěvky: 439
|
"Ale aj nulový vztlak. Taký model (samokrídla) môže (aj počas letu, aj s motorom, postupne) smerovať len k zemi. Nemôže letieť ani vodorovne.
Aby mohol letieť (čoby len) vodorovne, musí mať vztlak, ktorý bude kompenzovať gravitáciu.
Aby mal vztlak, tak u symetrického profilu bude nutné trochu pridvihnúť krídelká (aby sa dosiahol nejaký nenulový (kladný) uhol nábehu krídla).."
...proč tedy všechny modely se souměrným profilem (od haláka po velké akrobaty - a není rozdíl - konvenční letadlo, samokřídlo..) bezvadně lítají ? Něco na tvé teorii je zřejmě špatně...
|
|
Nahoru |
|
|
Atto
|
Napsal: čtv 12.11.2020 13:30 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 16.9.2008 Příspěvky: 608
|
rodzr píše: ...proč tedy všechny modely se souměrným profilem (od haláka po velké akrobaty - a není rozdíl - konvenční letadlo, samokřídlo..) bezvadně lítají ? A všetko to, čo si vymenoval, sú samokrídla (alebo delta modely, ale podstatné, že lietadlá bez samostatnej výškovky)? Lebo u lietadiel (a samozrejme aj modelov) so samostatnou výškovkou je situácia iná. Tam sa uhol nábehu (hlavného krídla) dosahuje buď pomocou uhla nastavenia (úhlu seřízení), alebo (u akrobatov) priťahovaním výškovky. Pre istotu pripomeniem, že stále hovoríme o symetrickom profile krídla!
|
|
Nahoru |
|
|
Kuta33
|
Napsal: čtv 12.11.2020 14:34 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 21.9.2014 Příspěvky: 459 Bydliště: Český Těšín, ČR
|
Celeron píše: Já se chystám, že k Arabele vymrsknu přes zimu nový křídla s oboustraným profilem aby byla správně akrobatická. Pracovní název Barbarela. Co myslíš, jak se to bude chovat bez autostabilu? Já že na zádech s autostabilem letí a zatáčí úplně normálně, jen se musí dost tlačit a nechce moc termičit jako na bříše. Z toho, co jsem tady po tomto dotazu vyčetl, asi použití souměrného profilu na samokřídlo pro Celerona moc velký význam nemá, myslím s ohledem na jeho požadavky k chování modelu. Stejně bude muset přizvednout křidélka a udělat z toho tak zase autostabilní profil, zřejmě s horšími vlastnostmi, na zádech tedy bude muset stejně "tlačit", nebo přepínačem pro let na zádech potlačit nulovou polohu křidélek. Na zádech stejně termičit nebude a na břiše to bude horší než původní autostabilní profil. Budu za pesimistu, ale žádnou větší výhodu autostabilu u samokřídla jsem nenašel. Samozřejmě se rád nechám poučit.
_________________ Rozdíl mezi chlapcem a mužem je pouze v ceně jeho hraček.
|
|
Nahoru |
|
|
rodzr
|
Napsal: čtv 12.11.2020 14:51 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 12.3.2009 Příspěvky: 439
|
...Ale aj nulový vztlak. Taký model (samokrídla) môže (aj počas letu, aj s motorom, postupne) smerovať len k zemi. Nemôže letieť ani vodorovne.
Toto tvoje tvrzení není správné. Příklad - vem si obyčejné samobrko Crack Wing od RC Faktory - plochá deska, směrovka, výškovka. Dle tvého tvrzení poletí jenom Taký model (samokrídla) môže (aj počas letu, aj s motorom, postupne) smerovať len k zemi. Nemôže letieť ani vodorovne. A mimochodem - každá změna jakékoliv ovládané plochy a podobně - a je jedno, jestli na samokřídle, či na klasickém letadle vyvolá vždy nějaký moment... No jo, vysvětlit, proč to lítá je holt hodně složitý. Ještě k autostabilům - nejde jenom o to, zda jde o autostabilní, či jiný, například souměrný profil. Samokřídla vždy řeší i příčnou stabilitu a to je už vyšší dívčí - profiláž, geometrický tvar, úhly náběhu atd...Samozřejmě, rovná deska jako akrobat lítá skvěle, navzdory tvému tvrzení ...
|
|
Nahoru |
|
|
Atto
|
Napsal: čtv 12.11.2020 14:56 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 16.9.2008 Příspěvky: 608
|
Kuta33 píše: ... Stejně bude muset přizvednout křidélka a udělat z toho tak zase autostabilní profil... Páni, strašne ma mrzí, že to vyzerá, že tu som dnes za toho, kto tu chce za každú cenu kaziť náladu. Ale ... Tým, že súmernému profilu zodvihnete krídelká, z neho neurobíte autostabilný. Tým, že súmernému profilu zodvihnete krídelká, môžete dosiahnuť to, že krídlo bude mať nenulový uhol nábehu a teda že bude vyvodzovať vztlak. Aby ste "vyrobili" autostabilný profil, budete musieť dosiahnuť to, aby bol profil vhodne dva-krát prehnutý. Raz na jednu a potom na druhú stranu. Obrázok bude lepší: Příloha:
Autostabilny profil.jpg [ 19.09 KiB | Zobrazeno 8302 krát ]
A automaticky (sám o sebe, bez nejakej pomoci) bude stabilný len za tých podmienok, keď sa absolútna hodnota momentu Mk bude rovnať absolútnej hodnote momentu Mv. Keďže jeden nakláňa krídlo "tak" a druhý "onak" (opačne), ak sa budú veľkosťou rovnať, krídlo nebude mať potrebu sa akokoľvek nakláňať a model bude stabilný.
|
|
Nahoru |
|
|
Atto
|
Napsal: čtv 12.11.2020 15:13 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 16.9.2008 Příspěvky: 608
|
rodzr píše: ...Ale aj nulový vztlak. Taký model (samokrídla) môže (aj počas letu, aj s motorom, postupne) smerovať len k zemi. Nemôže letieť ani vodorovne.
Toto tvoje tvrzení není správné. Zabudol si spomenúť, že od samého začiatku tu píšem o symetrickom profile. A pre ten toto moje tvrdenie platí: Atto píše: Taký model (samokrídla) môže (aj počas letu, aj s motorom, postupne) smerovať len k zemi. Nemôže letieť ani vodorovne. Ak symetrickému profilu zdvihneš krídelká, tak už nie je symetrický. Už je (vďaka krídelku vychýlenému na jednu stranu) akoby klenutý - prehnutý. Skrátka nesymetrický. A správanie prehnutého profilu pri nulovom uhle nábehu je (čo sa vztlaku týka) iné ako neprehnutého (symetrického) profilu.
|
|
Nahoru |
|
|
Kuta33
|
Napsal: čtv 12.11.2020 17:53 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 21.9.2014 Příspěvky: 459 Bydliště: Český Těšín, ČR
|
Náladu, aspoň mně, určitě nekazíš. Jenom sbírám rozumy k tématu, které mě zajímá. To, že zvednutím křidélek udělám ze symetrického autostabilní profil samozřejmě pravda není, to beru zpět. Pouze tím u samokřídla získám vztlak, nějaký úhel náběhu, aby model bez ocasu nešel k zemi. Když model otočím na záda, situace se samozřejmě mění. To je moje představa, nemám odvahu a vědomosti se pouštět do odborných diskuzí, spíš mě zajímalo, jestli uvažuji správně o chování samokřídla se symetrickým profilem, jak jsem výše: "Stejně bude muset přizvednout křidélka a udělat z toho tak (zase autostabilní profil) nesymetrický, zřejmě s horšími vlastnostmi, na zádech tedy bude muset stejně "tlačit", nebo přepínačem pro let na zádech potlačit nulovou polohu křidélek. Na zádech stejně termičit nebude a na břiše to bude horší než původní autostabilní profil."
_________________ Rozdíl mezi chlapcem a mužem je pouze v ceně jeho hraček.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|