Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 77 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: 2 motory a jejich směr otáčení
PříspěvekNapsal: pon 02.11.2020 22:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 6390
Bydliště: Vsetín
Člověče by ses divil, al udělat reverz není zas taková sranda... Buď turbína úplně na ruby, nebo jiná převodovka a vzhledem k šetření nákladů na servis ( co možná nejvíce shodných dílů) to nebude ono... Například ATR72 má obě vrtule stejné...


Přílohy:
ATR_42-500_Hop!_(HOP)_F-GPYK_-_MSN_537_(10276128103).jpg
ATR_42-500_Hop!_(HOP)_F-GPYK_-_MSN_537_(10276128103).jpg
[ 20.61 KiB | Zobrazeno 1464 krát ]

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: 2 motory a jejich směr otáčení
PříspěvekNapsal: pon 02.11.2020 22:29 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 6390
Bydliště: Vsetín
A třeba C-160 taky nemá reverz.


Přílohy:
B9723285850Z.1_20200423164833_000+G7KFTTEFP.1-0.jpg
B9723285850Z.1_20200423164833_000+G7KFTTEFP.1-0.jpg
[ 76.37 KiB | Zobrazeno 1464 krát ]

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: 2 motory a jejich směr otáčení
PříspěvekNapsal: pon 02.11.2020 22:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 6390
Bydliště: Vsetín
Ale aby nebylo že jsem proti tomu, tak třeba A400M má 2+2


Přílohy:
web.a400m.large.15.jpg
web.a400m.large.15.jpg
[ 56.03 KiB | Zobrazeno 1462 krát ]

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: 2 motory a jejich směr otáčení
PříspěvekNapsal: pon 02.11.2020 22:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 6390
Bydliště: Vsetín
Ale na C130 taky šetřili...


Přílohy:
gettyimages-973362218-612x612.jpg
gettyimages-973362218-612x612.jpg
[ 15.57 KiB | Zobrazeno 1462 krát ]

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: 2 motory a jejich směr otáčení
PříspěvekNapsal: pon 02.11.2020 22:55 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.9.2008
Příspěvky: 593
OK.
Je to tak, ako píšeš.

Na druhú stranu: C-130 je koncepčne 65 rokov stará.

A400M je oproti nej mladica so všetkými svojimi "kyprými prednosťami".
A jej konštruktéri uznali, že tie komplikácie s reverzom stoja za prínos, ktorý protibežne-protibežné vrtule majú.

Takže asi ten prínos nebude zanedbateľný. Inak by to urobili ako tí ostatní. A všetci by to mali jednoduchšie: konštruktér, výrobca, prevádzkovateľ, servis, logistika .....


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 2 motory a jejich směr otáčení
PříspěvekNapsal: pon 02.11.2020 23:28 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 21.5.2003
Příspěvky: 138
Asi som niečo prehliadol, no aké sú teda nevýhody protibežných vrtúľ u modeloch? Ja som doteraz počul len o "teoretických" výhodách. To, že v praxi aj rovnakobežné fungujú dobre nerozporujem.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 2 motory a jejich směr otáčení
PříspěvekNapsal: pon 02.11.2020 23:41 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 6390
Bydliště: Vsetín
soaron píše:
Asi som niečo prehliadol, no aké sú teda nevýhody protibežných vrtúľ u modeloch? Ja som doteraz počul len o "teoretických" výhodách. To, že v praxi aj rovnakobežné fungujú dobre nerozporujem.


myslím že u modelu to poznáš hlavně při krizovce, modelová situace: jdeš na přistání na minimálce, z nějakého důvodu musíš opakovat (vběhne ti někdo do dráhy) tak dáš najednou plný plyn. Reakční moment vrtulí zcela spolehlivě pohne s letadlem na stranu a model spadne po křídle, pokud budeš mít L+P vrtuli, tak se reakční moment vyruší a nemělo by to udělat nic, opět ale jen teorie :D


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: 2 motory a jejich směr otáčení
PříspěvekNapsal: úte 03.11.2020 6:11 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 19924
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
blesk píše:
... dáš najednou plný plyn....

Z praxe - dávám na "plyn" zpomalení kanálu, tak 2-3 sec, samozřejmě jen u výkonnějších pohonů; u těch malých ten reakční moment není takový aby to éro převrátil.

_________________
jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 2 motory a jejich směr otáčení
PříspěvekNapsal: úte 03.11.2020 6:13 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 19924
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Obecně - chtělo by to pár dvoumotoráků postavit a létat s nimi, asi tak 10 a více, neb teorie jsou šedé, ale košatý je strom života :-D

_________________
jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 2 motory a jejich směr otáčení
PříspěvekNapsal: úte 03.11.2020 7:59 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2512
Bydliště: Ústí nad Labem
jyrry píše:
Co tohle, mají to dobře, nebo blbě? Bellanca 28-92 Trimotor...
Časem se to snad dovím, právě jsem ji začal tvořit. 8)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 2 motory a jejich směr otáčení
PříspěvekNapsal: úte 03.11.2020 10:11 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.9.2008
Příspěvky: 593
soaron píše:
Asi som niečo prehliadol, no aké sú teda nevýhody protibežných vrtúľ u modeloch? Ja som doteraz počul len o "teoretických" výhodách. To, že v praxi aj rovnakobežné fungujú dobre nerozporujem.

Absolútne drvivá väčšina lietadiel (a aj modelov) je pri pohľade zhora (a aj zdola) symetrická podľa pozdĺžnej osi.
Myslím, že je každému jasné prečo.

Preto, ak to nie je nejaký veľký problém, je dobré zachovať tú symetriu aj z pohľadu pohonu.

A u elektropohonu to (na rozdiel od skutočných lietadiel a modelov so spaľovákmi) naozaj problém nie je.

Ak vynecháme možné (väčšie či menšie) problémy pri zháňaní protibežných vrtúľ potrebných parametrov (priemer, stúpanie, počet (a tvar) listov, materiál, ...) tu ŽIADNY iný problém nie je.
Ak niekto nejaký pozná, nech ho tu prosím uvedie.

Preto naozaj nevidím žiadny dôvod, prečo u elektro-modelov protibežné vrtule nepoužívať (ak nebazírujem na maketovosti a pod.).


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 2 motory a jejich směr otáčení
PříspěvekNapsal: úte 03.11.2020 10:30 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4519
Bydliště: SK Bratislava
Pokial ma dvojmotor ten isty vykon ako jednomotor, tak ma povecsinou 2 mensie vrtule. Ak su mensie, tak pri zachovani rozumnej funkcie vrtule pri rovnakom L/D (stupanie na priemer) ma mensie stupanie, ak ma mat vrtula prislusny vykon (polovicu povodneho) pri mensom stupani a rovnakej rychlosti, zakonite sa bude tocit rychlejsie, ak sa toci rychlejsie, tak pri rovnakom vykone ma mensi moment, ak ma mensi moment, tak aj ten reakcny moment (je ten isty) bude mensi, takze u dvojmotora ten reakcny moment je mensi ... tym skorej ze dvoj a viacmotoraky su relativne tazkopadnejsie stroje a maju mensi pomer vykon/velkost (vykon / zortvacna hmota a tym skorej zotrvacny moment)

inak este tu mame gyro and P efekty, ale tie su tiez mensie (malinko) ako na jednej vrtuli

a ci od seba alebo proti sebe - to je otazka, pokial je motor v pol kridle, kde plocha kridla prud "spacifikuje" a na vyskovku uz ide iba zbytkovy uplav ktory pri pridani ma tendenciu natiahnut, tak vrtule k sebe, pokial je motor na konci kridla kde uz ho kridlo nestabilizuje, tak opacne, aby tocil proti smeru virov na konci kridiel.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 2 motory a jejich směr otáčení
PříspěvekNapsal: úte 03.11.2020 10:48 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 18.9.2019
Příspěvky: 26
Bydliště: Plzeň
takže myslíte třeba u Barona G58 3,2m zachovat předlohu a udělat obě vrtule stejně běžné?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 2 motory a jejich směr otáčení
PříspěvekNapsal: úte 03.11.2020 22:32 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 21.5.2003
Příspěvky: 138
soaron píše:
Asi som niečo prehliadol, no aké sú teda nevýhody protibežných vrtúľ u modeloch? Ja som doteraz počul len o "teoretických" výhodách. To, že v praxi aj rovnakobežné fungujú dobre nerozporujem.

Zdá sa, že niektorí ani nepochopili moju otázku. Ak to teda zhrniem. Protibežné vrtule sa kúpiť dajú a nemajú žiadnu nevýhodu oproti rovmnakobežným. Rovnakobežné síce tiež v praxi fungujú, ale určite majú aspoň teoretické nedostatky. Tak sa teda pýtam, prečo to neurobiť poriadne, t. j. protibežné?


Naposledy upravil soaron dne úte 03.11.2020 22:41, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: 2 motory a jejich směr otáčení
PříspěvekNapsal: úte 03.11.2020 22:34 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 21.5.2003
Příspěvky: 138
blesk píše:

myslím že u modelu to poznáš hlavně při krizovce, modelová situace: jdeš na přistání na minimálce, z nějakého důvodu musíš opakovat (vběhne ti někdo do dráhy) tak dáš najednou plný plyn. Reakční moment vrtulí zcela spolehlivě pohne s letadlem na stranu a model spadne po křídle, pokud budeš mít L+P vrtuli, tak se reakční moment vyruší a nemělo by to udělat nic, opět ale jen teorie :D

Ja to chápem, ale pýtal som sa na nevýhody protibežných a nie stejnobežných.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 77 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz