|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 14 ] |
|
Autor |
Zpráva |
YenyaKas
|
Napsal: stř 03.04.2019 9:02 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Uvažuju o takovém srandaprojektu, že bych postavil polystyrenový model létající bomby V-1 s raketovým motorem. Vrtá mi hlavou, jak to vlastně zatáčelo, když to mělo ovládaný jen ocas (výškovka, směrovka), ale přitom křídlo nemělo žádné vzepětí.
Wikipedie píše, že startovací rampy byly na cíl namířené jen přibližně (jakože "tímto směrem 100 km leží Británie"), a přesné zacílení se dělalo nastavením gyroskopu, který teprve po startu nasměroval střelu do správného směru.
Směrovka V-1 je sice celá nad křídlem, takže nějaký klopivý moment generovat může, ale je zase docela nízká, protože nad ní je ještě motor. Je tohle dostatečné k aspoň nějaké schopnosti zatáčení, pro účely modelu aspoň k tomu, vrátit se zpět na místo startu?
Co jsem na netu viděl letuschopné modely V-1, tak vesměs mají udělané vzepětí.
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
HonzaS
|
Napsal: stř 03.04.2019 10:06 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 29.1.2004 Příspěvky: 5848 Bydliště: Týn nad Vltavou Obrázky: 5
Blog: Zobrazit blog (1)
|
Směrovka je nad křídlem jak píšeš, takže klopivý moment má na "špatnou stranu". Tipuju, že křídla byla držena v rovině gyroskopem nebo používali výškovku.
_________________ Vertigo 2m, Extra 330SC, Supertrino F3P (54g)+Lantsov 15", RCFactory Extra 330LT, JETI DS16
|
|
Nahoru |
|
|
HONZIK 22
|
Napsal: stř 03.04.2019 10:11 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 8.7.2015 Příspěvky: 1776 Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
|
Ten systém řízení letu je docela pěkně popsán v odkazu. Gyrokompas ovládal směrovku a Barokompas výšku letu. Co se profilu týká zdá se být souměrný , tedy vztlak se tvořil daným úhlem náběhu. Stabilita tohoto letounku byla dána právě těmi ,, kompasy,,nad kterými byl ještě další systém viz odkaz. Než aerodynamickou konstrukcí . Takový předchúdce FBW. https://forum.valka.cz/topic/view/17466/DEU-V-1Ale takovou ovladatelnost jako na videu v konecnem odkazu jistě neměl , to zvládnou jenom modeláři. POZNAMKA:Kdyby to Hitler viděl , tak by zakázal Mezky a Fokouše a narval piloty do V1. https://www.youtube.com/watch?v=zy03UVxfxqg
Naposledy upravil HONZIK 22 dne pát 05.04.2019 16:12, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
HavelAircraft
|
Napsal: stř 03.04.2019 10:25 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 1386 Bydliště: Chocerady
|
Osobně myslím že stabilita byla opravdu daná aerodynamikou a k řízení stačila směrovka výškovka. Taky to nebylo určené k manévrování ale pouze k udržení stability a navedení na kurz. Při správné konstrukci není problém aby letoun byl řízen jen směrovkou a výškovkou. Při vychýlení směrovky dojde k urychlení jedné poloviny křídla a ta vytváří větší vztlak než polovina druhá a dojde k náklonu na správnou stranu. Takže to pak funguje jak má. Ale asi to bude dost náročné na seřízení.
_________________ www.havelaircraft.cz info@havelaircraft.cz Facebook- Havelaircraft
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: stř 03.04.2019 11:51 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
HONZIK 22 píše: Ten systém řízení letu je docela pěkně popsán v odkazu. Gyrokompas ovládal směrovku a Barokompas výšku letu. Co se profilu týká zdá se být souměrný , tedy vztlak se tvořil daným úhlem náběhu. Stabilita tohoto letounku byla dána právě těmi ,, kompasy,,nad kterými byl ještě další systém viz odkaz. Než aerodynamickou konstrukcí . Takový předchúdce FBW. https://forum.valka.cz/topic/view/17466/DEU-V-1Ale takovou ovladatelnost jako na videu v tomto videu jistě neměl , to zvládnou jenom modeláři. Kdyby to Hitler viděl , tak by zakázal Mezky a Fokouše a narval piloty do V1. https://www.youtube.com/watch?v=zy03UVxfxqgDíky. Ovšem to v tom videu má ovládaná i křidélka (je to vidět hned na začátku a pak třeba v 1:01 v onboard videu) a dokonce vzepětí (1:24) a klapky (2:37).
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
Naposledy upravil YenyaKas dne stř 03.04.2019 11:54, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: stř 03.04.2019 20:20 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4778 Bydliště: SK Bratislava
|
HonzaS píše: Směrovka je nad křídlem jak píšeš, takže klopivý moment má na "špatnou stranu". Tipuju, že křídla byla držena v rovině gyroskopem nebo používali výškovku. To je sice fakt, ale treba si uvedomit ze nad tou smerovkou ktora je len malo nad osou trupu je obrovska rura ktora ma daleko vecsiu plochu a je prazdna, takze efektivne skoro dvojnasobna plocha. Cele to fungovalo tak, ze v trupe bol gyroskop synchronizovany s magnetickym kompasom riadiacim smerovku. Trik bol v tom ze os gyra nebola pozdlzne s trupom ale malo "nadvihnuta" (pokial viem 25 stupnov, ale mozno kecam). To znamena ze pokial nastal nejaky odklon po kridle (co by sme riesili kridelkami), na gyre sa to prejavilo ako mala stranova odchylka, to znamena riesila to smerovka. Ta sice mala ako pises opacny efekt, and zaroven poslala trup do stranoveho sklzu a dynamicky pretlak na skoro prazdnej rure motra voci zotrvacnosti tazkeho trupu urobila prislusny spetny naklon ktory daleko prevysil ten moment smerovky. To fungovalo len do urcitej miery a preto sa to stihacom darilo v celku lahko "zhadzovat" kridlom ak sa presiahol uhol kedy to este stihalo regulovat. Vyskovo sa to riadilo barometrom a gyrom, ten zabral ked v tom naklone trup stratil vysku, takze to cele v zakrute (po poryve ktory ho vyhodil zo smeru) ked zafungovala smerovka ktora to fakticky poslala "dole" tu stratu vysku okamzite kompenzoval. Ono tam toho bolo viac, boli tak aj nejake akcelerometre (myslim ze iba pozdlzne), gyro ktore vedelo utlmit oscilacie regulacie, ale to neviem presne ako fungovalo.
|
|
Nahoru |
|
|
bitovod
|
Napsal: stř 03.04.2019 21:20 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.3.2010 Příspěvky: 1457 Bydliště: Praha 9, Horní Počernice
|
Neskutečnej kus techniky - zvlášť, když si člověk uvědomí, co to bylo za dobu a jaké byly technologické možnosti. A to celé na jedno použití, navíc ve chvíli, když začínaly docházet zdroje, jak materiální, tak výrobní i lidské. Hlava mi to nebere - nepředpokládám, že by se dal přesný řídící gyroskop udělat z kusu bakelitu a lisovaného papíru, takže to fakt něco chtělo. Nemáte někdo nějakou fotku toho vnitřního vybavení?
_________________ Startuji čím dál častěji, ale počet přistání, po kterých se letadlo nedá odnést v jedné igelitce, se i nadále limitně blíží nule...
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: čtv 04.04.2019 6:17 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4778 Bydliště: SK Bratislava
|
bitovod píše: Neskutečnej kus techniky - zvlášť, když si člověk uvědomí, co to bylo za dobu a jaké byly technologické možnosti. To bol zlaty vek mechaniky a zbrojarstva, tazko predpokladat ze teraz by sa to vyrobilo v "normalnych" (nie spickovych) podmienkach lepsie. Vtedy chlap stravil hodiny aby vypiplal jednu vecicku z kusu zeleza, teraz chlap travi hodiny a dni aby tu istu vecicku vymyslel aby bola lacnejsia a suntovejsia aby jej mohol nasekat 1000x tolko a na kazdej usetril 2,50 https://airandspace.si.edu/sites/defaul ... 00cp10.jpgEDIT: na dokreslenie pridam krasny priklad military mechaniky starej >100 rokov celkom dobre funkcnej dodnes: https://cs.wikipedia.org/wiki/Colt_1911... a takych pripadov je hromada
|
|
Nahoru |
|
|
bitovod
|
Napsal: pát 05.04.2019 10:35 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.3.2010 Příspěvky: 1457 Bydliště: Praha 9, Horní Počernice
|
Z tohoto pohledu jsem možná raději, že to tenkrát dělali tak poctivě a tak pomalu Každopádně díky za fotku, docela s chutí bych to někdy obešel se šroubovákem v ruce...
_________________ Startuji čím dál častěji, ale počet přistání, po kterých se letadlo nedá odnést v jedné igelitce, se i nadále limitně blíží nule...
|
|
Nahoru |
|
|
HavelAircraft
|
Napsal: pát 05.04.2019 11:52 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 1386 Bydliště: Chocerady
|
Je obdivuhodné jaké přesnosti navádění měly tyhle systémy, hlavně vzhledem k tomu co se s tím řídilo. Celá ta techmologie byla opravdu jedinečná. Účel není důležitý.
_________________ www.havelaircraft.cz info@havelaircraft.cz Facebook- Havelaircraft
|
|
Nahoru |
|
|
OrDa
|
Napsal: pát 05.04.2019 18:06 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.1.2010 Příspěvky: 861 Bydliště: Praha 4
|
Jo, pánové, na ČVUTu kdysi měli mechanický rychloměr pro "měření" rychlosti ve vakuu z rakety V-2. Mechanický integrující akcelerometr. Setrvačník s vodorovnou osou rotace podepřený mimo těžiště a počítadlo oběhu kolem osy svislé.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: čtv 11.04.2019 0:03 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
HONZIK 22 píše: Kdyby to Hitler viděl , tak by zakázal Mezky a Fokouše a narval piloty do V1 Neviděl to sice, ale ten pokus tu byl. Vygoogli si něco o letadlech Reichenberg-I až IV. To nebylo nic jiného než jen pilotovaná V1 a vyráběli je v Liberci (Reichenbergu). Podvozkem a způsobem přistáni se moc nezatĕžovali, takže bylo podezření v inspiraci japonskými kamikadze. Čti zde https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fiesele ... eichenberg
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
HONZIK 22
|
Napsal: čtv 11.04.2019 5:45 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 8.7.2015 Příspěvky: 1776 Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
|
Ona ta poznámka byla ve smyslu ovladatelnosti V 1 na tom videu modelu. Samotna V1 samozřejmě takovou letovou obalku nemela. O japonske silenosti OKA vim a tom nemeckem pokusu take. Mam v knihovně knizku o KG200 i o Mistelech tento system me vzdy fascinoval. Dokonce jsme prisli s mym modelarskym ,, dedou,, Matouskem na to, proc maji Nemci krizove ovladače ve vysilackach takovou dobu! Byl to vynos tehdejsich projektu ovladanych bomb a bombarderu. Akorat jsem nevedel, ze se ta sebevrazedna F 103 delala v Liberci.
|
|
Nahoru |
|
|
|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 14 ] |
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|