RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://www.rcmania.cz/

Mohutnosť VOP
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=126&t=84628
Stránka 1 z 1

Autor:  krezus [ stř 12.09.2018 18:49 ]
Předmět příspěvku:  Mohutnosť VOP

Navrhol som model, ktorého muška v pôdoryse je na obr. Muska.jpg. Rozpätie: 1060 mm, dĺžka: 1080 mm, pohon elektro cca 600W v tlačnom usporiadaní, plošné zaťaženie cca 60 gr/dm2.

Tak ako je model navrhnutý, mohutnosť výškovky (Avop) vychádza 0,30 podľa spôsobu výpočtu podľa varianty 1 (obr. Avop1.jpg) a 0,25 podľa spôsobu výpočtu podľa varianty 2 (obr. Avop2.jpg). Rozdiel vo variantách je ten, že vo variante 1 sa uvažuje s plochou krídla a výškovky až po os modelu, vo variante 2 sa uvažuje s plochou krídla a výškovky iba po trup. Mohutnosť som počítal podľa vzorca:

Avop=(Svop * r)/(Skr * bae)

kde:
Avop je mohutnosť výškovky
Svop je plocha výškovky
r je rameno vyskovky (vzdialenosť od 1/4 bae krídla po 1/4 bae výškovky)
Skr je plocha krídla
bae je stredná hĺbka krídla

Ing. Musil v jednej zo svojich kníh pre modelárov uvádza pre tento typ modelu doporučenú Avop 0,50 až 0,80, čo je dosť veľká odchýlka oproti vypočítaným hodnotám. Obávam sa, že model nebude bude v horizontálnom lete dostatočne stabilný.

Preto vás prosím o radu:
1. Aká by mala byť minimálna Avop aby model bol v horizontálnom lete stabilný a nebolo ho treba neustále výškovo korigovať?
2. Ktorý variantu výpočtu Avop použiť?

Krídlo je už postavené, jeho polohu vočí trupu však viem upraviť. Taktiež viem upraviť veľkosť výškovky. Takže pomocou týchto úprav viem upraviť (zväčšiť) hodnotu Avop.
Vopred ďakujem za rady.
Příloha:
Avop2.jpg
Avop2.jpg [ 36.28 KiB | Zobrazeno 1007 krát ]
Příloha:
Avop1.jpg
Avop1.jpg [ 37.44 KiB | Zobrazeno 1007 krát ]
Příloha:
Muska.jpg
Muska.jpg [ 23.13 KiB | Zobrazeno 1007 krát ]

Autor:  TomasC [ stř 12.09.2018 19:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mohutnosť VOP

Záleží na klopném momentu křídla. Nelze obecně říci, jaká je min mohutnost.

Ale pokud je muška v měřítku, tak je to pocitově opravdu málo. Ale opravdu jen pocitově.

Autor:  jio [ stř 12.09.2018 21:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mohutnosť VOP

Zkusil bych "reverzní inženýrství" :-) Nevím, jak to jinak nazvat, ale mi to fungovalo. ;-)

Použij některý program pro výpočet těžiště a tam zadej křídlo a délku trupu. No a pak si maluj výškovku (zvětšuj, zmenšuj, a jinak upravuj tak, aby se ti líbila) až dostaneš těžiště na místo, kde ho chceš mít.

Autor:  aviatik666 [ čtv 13.09.2018 9:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mohutnosť VOP

http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2008/05/ocasni_plochy.php

Třeba pomůže...

Autor:  igorb [ čtv 13.09.2018 9:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mohutnosť VOP

Jasne ze sa to berie ajs trupom, ale v tomto pripade (dlhy cumak) mas 2 problemy:

1/ ten trup ktory by mal spadat do tej vyskovky mas aj pred tazistok, takze sa to odpocita ... takze v tomto pripade ho asi do vyskovky zapociatat nemozes

2/ neviem ci si uvedomujes, ale lietadla maju j zvislu plochu, ten isty problem mas aj so smerovkou, aj ked asi ta sipovitost to mozno zachrani.

V principe to uz nacal Tomas, na seriozny vypocet trebujes poznat moment kridla (jeho profilu profilu aj s klapkami ak ich pouzijes) a moment taziska (to bohuzial vyplynie z velkosti vyskovky, takze sa bude musiet iterovat), to musi byt kontrolovatelne vyskovkou, to je cele


No a ked to tazisko uz definitivne mas, to iste urobis s bocnymi plochami a z toho ti vyplynie ako si na tom so smerovkou :- ))

Autor:  HavelAircraft [ čtv 13.09.2018 9:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mohutnosť VOP

Mohunnost výškovky ti zajišťuje i ovladatelnost.
A její určení pro stabiní let je potřeba udělat podle momentů při dané rychlosti letu.
Pokud má být model akrobat udělej výškovku větší.
Pokud pro klidný let stačí výškovka menší.

Autor:  Leon [ čtv 13.09.2018 23:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mohutnosť VOP

. . . jestli mohu . .
když vidím ten půdorys "mušky" tak určitě nebude mít křídlo profil s prohnutím střední čáry např 2% . .
Vidím to na symetrický profil . . hádám. A tam ty momenty, tuším Cmo jsou vzhledem k 25% Bae +/- nulové
Spíš jde o umístění VOP v bočním pohledu vzhledem ke křídlu . . tzv srázový úhel za křídlem, letové režimy na malém kvaltu = větší úhly náběhu . . .
No a v neposlední řadě jde vo pilotní umění . . .
Vzletem v Let !!
L
PS - pokud se pamatuji, tak Phantom F4 má záporné vzepětí na VOP z důvodů aby kus byl v čistým luftu . . . .
Mohu se mýlit, jsem stár . . . Lítejte !!

Autor:  igorb [ čtv 13.09.2018 23:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mohutnosť VOP

Moze to mat vztlakove klapky a tie maju dost velky moment.

Okrem toho nikde nie je napisane ze pouzity symetricky profil ma nulovy moment v celom rozsahu uhlov nabehu, napriklad moment sa moze skokovo zmenit pri velkom uhle nabehu pri pristavani.

Autor:  krezus [ pát 14.09.2018 6:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mohutnosť VOP

Krídlo má profil AG03 (max hrúbka 6.2% v 25.7%, max prehnutie 2% v 33.1%). Profil má rovnú spodnú stranu. Krídlo vztlakové klapky nemá.

Autor:  Leon [ pát 14.09.2018 8:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mohutnosť VOP

. .součinitel kl. momentu vztažený k tzv čtvrtinovému bodu (25% Bsat) je pro běžné profily skoro konstantní.
. . symetrický profil se vyznačuje nulovým klopivým momentem
Příloha:
Cmo sym profilu.jpg
Cmo sym profilu.jpg [ 6.73 KiB | Zobrazeno 441 krát ]

Autor:  HavelAircraft [ pát 14.09.2018 10:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mohutnosť VOP

Klopný moment se mění se změnou úhlu náběhu.
To znamená že za horizontálního letu nemůže být součinitel momentu 0 protože letadlo neletí při ulhlu náběhu 0.
Nulový úhel náběhu by znamenal že křídlo bude vytvářet nulový vztlak.
Vzhledem ke koncepci bych tu výškovku udělal co největší.

Autor:  Leon [ pát 14.09.2018 11:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mohutnosť VOP

. . . nehodlám se zde přít, ale při obecném, běžném úhlu náběhu - aby křídlo vyvozovalo vztlak a éro letělo, symetrický profil má součinitel kl.mom. k 25% Bsat nulovou hodnotu . . .
Jinou věcí je působiště vztlaku kř , výškovky a poloha těžiště vzhledem k neutrálnímu bodu eroplánu.
A zde musí nastat rovnováha momentů. Pokud je profil křídla a vop nesymetrický přidává se i jejich klopivý moment do výpočtu momentové křivky létadla.
Prostě klopivý moment k těžišti ( neplést se souč. kl. mom. profilu) musí být nulový. Aby nastal rovnovážný ustálený pohyb luftem.
např Letecké modelářství a aerodynamika Ing Hoření, Ing Lněnička str 101 . . . a str 249

Vzletem v Let !!
L

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/