Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 38 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Výpočet uhla nastavenia krídla
PříspěvekNapsal: pon 14.12.2015 22:35 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 25.2.2009
Příspěvky: 272
Zdravim

Zaujima ma, podla coho konstrukteri pocitaju, aky uhol nastavenia kridla ma mat dane lietadlo ci model

Vdaka


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet uhla nastavenia krídla
PříspěvekNapsal: úte 15.12.2015 2:01 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 16.11.2010
Příspěvky: 671
Bydliště: občas Pelhřimov, Vysočina, pak Rudná, Berounsko
Obrázky: 5
Úhel nastavení křídla a výškovky se počítá tak, aby bylo dosaženo statické rovnováhy mezi momenty vytvářenými kolem těžiště letounu.
Zjednodušeně

Letoun má danou hmotnost a koeficient vztlaku. Aby letěl, musí letět nějákou rychlostí na nějákém úhlu náběhu (který je zahrnut v coeficientu vztlaku Cl). Pro daný Cl existuje i hodnota koeficientu aerodynamického momentu Cm. Aby se letoun nepřetočil, na rameni (vzdáenost mezi aerodynamickými středy křídla a výškovky) musí působit síla (vztlak výškovky). Pro docílení odpovídajcího vztlaku výškovky je nutné mít nastavenou výškovku na určitý úhel (Cl), který počítá i s úhlem úplavu za křídelm. Na tuto konfiguraci pak navazuje i výpočet těžiště letounu, aby byl podélně stabilní. Zítra mohu v případě zájmu doložit nějáké vzorce :D


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet uhla nastavenia krídla
PříspěvekNapsal: úte 15.12.2015 18:03 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 12.9.2009
Příspěvky: 116
Bydliště: Praha 10
Tohle obdivuju. Já vím, že spočítat se dá všechno, ale málokdo to umí! Bucker 131 máš mou poklonu! Já to vždycky nějak odhadnu a buď to lítá,nebo mám práci s předěláním. 8O


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet uhla nastavenia krídla
PříspěvekNapsal: úte 15.12.2015 18:16 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 25.2.2009
Příspěvky: 272
Zdravim, rad by som tie rovnice :D

A takto sa neda?:

Chcem napr aby model lietal mnou zvolenou rychlostou 100 km/h vo vodorovnom lete. Cez rovnicu vztlaku si viem vypocitat, aky sucinitel vztlaku je potrebny pre tuto rychlost, a vlastne potom z grafu zavislosti cL od alfa si odcitam uhol nabehu kridla. V podstate uhol nabehu sa bude rovnat uhlu nastavenia pre danu rychlost.

Snad je moja myslienka chapava, len stale mi vrta v hlave ten klopivy moment


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet uhla nastavenia krídla
PříspěvekNapsal: úte 15.12.2015 19:13 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4801
Bydliště: Žilina SR
Bucker131 píše:
...Na tuto konfiguraci pak navazuje i výpočet těžiště letounu, aby byl podélně stabilní...

A korunou všetkého je, aby v tejto ideálnej konfigurácii bola os trupu pod takým uhlom, aby trup kládol čo najmenší odpor, teda by to mal byť uhol blízky nule. Pretože príspevok vztlaku trupu pri obtekaní pod nejakým kladným uhlom je väčšinou minimálny, ale prírastok odporu bohužiaľ značný. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne stř 16.12.2015 14:58, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet uhla nastavenia krídla
PříspěvekNapsal: úte 15.12.2015 19:41 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4801
Bydliště: Žilina SR
peco737 píše:
Zdravim, rad by som tie rovnice :D

A takto sa neda?:
...

V princípe áno, aj keď je to oveľa zložitejšie a sú o tom napísané celé knihy. V diskusii to asi sotva vyriešime. Tieto veci ľudia študujú ako riadny študijny magisterský odbor a potom sa v tom vzdelávajú celý život. :mrgreen:
Problémom aerodynamiky je to, že mnohé javy sa nedajú v celom rozsahu opísať nejakými lineárnymi rovnicami a často dochádza k skokovým zmenám prúdenia a tým aj k úplne odlišným fyzikálnym javom, ktoré za tým stoja. Vzorec na výpočet vztlakovej sily alebo sily odporu je v zásade veľmi jednoduchý, je to úmerné 2. mocnine rýchlosti pomocou koeficientov Cy (pre vztlak) a Cx pre odpor. Problém je však v tom, že tieto koeficienty nie sú konštantné ale pri akejkoľvek zmene podmienok obtekania sa neustále menia. Menia sa v závislosti od uhlu nábehu, tvaru profilu (telesa), rýchlosti a kvality prúdenia, atmosferického tlaku, teploty, atď. Samotné prúdenie tekutín (to sú aj kvapaliny aj plyny) okolo pevných telies môže byť rôzneho druhu a sú samozrejme potom popísané inými vzťahmi. Navyše mnohé vzorce/závislosti sú empirické a zas platia len za istých obmedzených podmienok. A veľmi dôležitý je vzťah parametra rýchlosti a veľkosti telesa vo vzťahu k hustote a vizkozite tekutiny, ktorý je charakterizovaný bezrozmerným parametrom nazývaným Reynoldsovo číslo Re. Pritom to sa bavíme v oblasti rýchlosti kde sa neuvažuje stlačiteľnosť vzduchu, úplne inak by to bolo v rýchlostiach blížiacich sa rýchlosti zvuku, kde sa už ta stlačiteľnosť uvažovať musí a všetko je zas inak, zložitejšie - čo ale našťastie nie je problémom nás modelárov. :D Ale predovšetkým pre jednotilvé profily krídel existujú grafické závislosti Cy/Cx nazývané poláry a Cy/alfa(uhol nábehu) nazývané vztlakové krívky a potom aj momentové krivky, atď ... - to všetko sú empirické alebo teoretické grafy, ktoré je však veľmi obtiažne popísať nejakým vzorcom a tak sa s nimi aj pracuje. Je dobré si o tom viac naštudovať v literatúre, ktorá je dostupná aj na webe (napr. stránky Akademie letectví pana Lněničky, ktorý občas býva aj na tomto fóre). Veľmi dobrá bola aj staršia knižka od pana Musila "Aerodynamika moderních leteckých modelů", kde v jednej kapitole sa priamo podobný návrh ale vetroňa vzorovo robil.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet uhla nastavenia krídla
PříspěvekNapsal: úte 15.12.2015 19:58 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4801
Bydliště: Žilina SR
Este doplním, že táto úloha sa rieši špecificky podľa účelu a spôsobu využitia lietadla. Iné to bude ak chceme dosiahnuť maximálnu rýchlosť, iné ak maximálnu ekonomiku letu, maximálnu kĺzavosť, maximálnu nosnosť, alebo naopak čo najpomalší let, teda čo najnižšiu pádovú rýchlosť. Takže zatiaľ čo u akrobata budeme riešiť čo navyššiu súmernosť reakcií na ovládanie, tak u dopravného lietadla asi ekonomiku letu a u vetroňa maximálnu kĺzavosť alebo minmálnu opadavosť. A taký práškovací Čmeliak bol navrhovaný na minimálnu rýchlosť a veľkú odolnosť proti odtrhnutiu prúdnic pri vysokých uhloch nábehu.

Ďalšia vec je, že aj tie najdetailnejšie výpočty sa vo veľkom letectve overujú testami v aerodynamických tuneloch na zmenšených modeloch a finálne pri zalietavacích skúškach už na prototypoch. Aj tak sa nezriedka stáva, že v reále sa drak lietadla v niektorých medzných režimoch správa inak než sa predpokladalo a musia sa nejaké veci korigovať.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet uhla nastavenia krídla
PříspěvekNapsal: úte 15.12.2015 21:54 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 25.2.2009
Příspěvky: 272
Pytam sa preto, lebo mam model Pylon 400, postaveny podla planu, profil MH43, uhol nastavenia 1,5 stupna.
Chcem si postavit rovnaky model, ale zvacsit ho dvakrat na rozpatie 1,6 metra.
Ten mensi model pri zvysovani rychlosti chcel stale viac stupat, preto trebalo viac potlacat vyskovku, geometria modelu bola podla planiku, preto by som chcel zmenit ten uhol nastavenia.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet uhla nastavenia krídla
PříspěvekNapsal: stř 16.12.2015 8:37 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4801
Bydliště: Žilina SR
Možno bolo treba sa pohrať s vyosením motora. :roll:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet uhla nastavenia krídla
PříspěvekNapsal: stř 16.12.2015 13:43 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 8468
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 298
Blog: Zobrazit blog (3)
Tohle se pokusím zodpovědět. Létám pyloňáky velmi podobné koncepce, jako plánuješ postavit.
Avionic na rcalbum.cz http://www.rcalbum.cz/model/6508-avionic-f5d.html
A tady je blog o stavbě: blog.php?u=8&b=95

Abych to zkrátil a věnoval se tvému problému. 1,5 stupně je strašně moc. Pokud model letí rychle (třeba 300km/h), tak při vlivu rychlosti v kvadrátu (viz předchozí příspěvek) je třeba jen VELMI málo vztlaku. (Stejně jako kámen hodený rychlostí 300km/h poletí rovně dost dlouho :D :D )

Mrkni na obrázek, kde je MH 43 a graf závislosti koeficientu vztlaku na úhlu náběhu.

Osobně bych doporučoval udělat úhel náběhu -1 stupeň. Samozřejmě, že musíš mít vyřešeno přistání. Vhodná poloha těžiště a výchylka.
Avionic má myslím ještě méně než -1 stupeň a funguje docela dobře. Já mám těžiště dost vzadu a na let maličké výchylky (třeba 1,5mm do přitažena a 0,6mm do potlačena). Na přistání zhruba dvojnásobek.

Klidně se ptej, tohle je moje oblíbené téma, rád zodpovím... :wink:


Přílohy:
Bez názvu.png
Bez názvu.png [ 362.06 KiB | Zobrazeno 3607 krát ]
Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet uhla nastavenia krídla
PříspěvekNapsal: stř 16.12.2015 15:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 9103
Bydliště: Bratislava dnv SK
TomasC píše:
.. je třeba jen VELMI málo vztlaku. (Stejně jako kámen hodený rychlostí 300km/h poletí rovně dost dlouho :D :D ..

Nie že by som chcel byť drzý ale trochu si dovolím upraviť formuláciu - na let v rovine je vždy potreba vztlaku rovno tiaži, inak to poletí rovnakou dráhou ako ten kameň..
ale pri tej rýchlosti je to takmer nulový uhol nábehu (alebo povedzme že je aj záporný, ak pri ňom profil vytvorí daný vztlak).. a pritom navyše aj prejav uhlu nastavenia je oproti tomu malému momentu vyvodzovanému ťažiskom hodne výrazný. Jo ale je tam navyše moment vytvorený profilom krídla.
takže.. proste sú tie uhly malé, ale vzorce platia aj tak, aj na kameň, ostatne tá dráha kameňa sa nazýva podľa delovej gule ktorá by mohla byť ešte rýchlejšia..
Poznamenám že sa oplatí dať trup do polohy s najmenším odporom, práve pri tej najvyššej rýchlosti, a možno pri pristávaní bude vyzerať hodne natiahnuto.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet uhla nastavenia krídla
PříspěvekNapsal: stř 16.12.2015 17:12 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 8468
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 298
Blog: Zobrazit blog (3)
Spočetl jsem, že pro vznik síly 10N (letadlo hmotí 1kilo) stačí při rychlosti 300km/h a ploše křídla 14dm2 (odhadem křídlo Avionica), když bude profil pracovat se součinitelem Cy = 0,0168.
To moc není.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet uhla nastavenia krídla
PříspěvekNapsal: stř 16.12.2015 17:24 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4801
Bydliště: Žilina SR
To je síce pravda, ale mne tiež ten Tvoj príklad s kameňom nepripadal najlepší, pretože mieša dokopy fyzikálne deje balistiky s aerodynamiky. Teda vedy z ktorých jedna opisuje dráhu vrhu a druhá letu. :D
Typickým príkladom je strela - projektil z pušky, ktorý je súmerný a nevykazuje žiadny vztlak, pokiaľ rotuje a jeho os nemení smer voči dráhe letu. Kameň môže spočiatku ľubovoľne rotovať (vtedy isto vykazuje kadejaké náhodné zmeny Cy a Cx), ale nakoniec sa zastabilizuje do polohy s najmenším Cx a pravdepodobne aj nulovým Cy. Rozhodne to však stále zostanú náhodné veličiny a ani ta náhodná hodnota Cy zrejme nebude stačiť na to, aby ten kameň plachtil. :mrgreen: Naproti tomu letúň pri akomkoľvek uhle nábehu krídla má ten Cy a Cx vcelku predvídateľný. Nech je hocijako malý, môže stačit na let.

Ale inak s tým ostatným súhlasím. Aj tie Tvoje obrázky vztlakovej a odporovej krivky to len potvrdzujú. :wink: Skutočne pri veľkej rýchlosti je vztlaku treba len veľmi málo a kto chce dosiahnuť najlepšie výsledky nesmie sa báť experimentovať aj s tými zápornými uhlami zoradenia.
Nakoniec o potrebe dostať trup do uhla s čo najmenším odporom som predsa písal hneď na začiatku. :wink:
Ide o to, že vhodnou výchylkou výškovky, alebo aj prestavením uhla nábehu pevnej časti VOP sa síce dá krídlu udeliť akýkoľvek uhol nábehu, lenže potom môže vzniknúť problém s polohou osi trupu a motora, ktorú práve rieši ten pevný uhol zoradenia. Tie totiž ak nebudú v optimálnej polohe (teda v nule), tak jednak trup bude vykazovať príliš veľký odpor a aj mierny vztlak, ale rovnako vektor ťahu motora sa bude deliť na nepotrebnú bočnú silu a doprednú zložku, ktorá bude tým pádom tiež mierne zmenšená. Potom aj model s rovnakým drakom, s tými istými profilmi a tou istou motorizáciou bude len kvôli tomu nesprávnemu uhlu zoradenia krídla dosahovať viditeľne horšie výkony.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet uhla nastavenia krídla
PříspěvekNapsal: stř 16.12.2015 17:39 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 25.2.2009
Příspěvky: 272
Mozno to beriem velmi jednoducho, ale podla toho si to predstavujem asi tak :) :

Tetiva stabilizatora by zvierala nulovy uhol s osou trupu, a kridlo by malo uhol nastavenia minus jeden stupen voci stabilizatoru, v tomto pripade aj voci osi trupu, uz len to vyosenie motora... je to komplikovanejsie ako som si myslel

Myslel som, ze staci povodnych 1,5 stupnna (uhol nastavenia) znizit na nulu alebo minus jedna a tym je aspon zhruba vec vyriesena, chcel by som len aby model nemal snahu stupat, jednoducho trocha zlepsit vykony, bez nejakeho vyrazneho potlacania vyskovky pocas vodorovneho letu vyssou rychlostou


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Výpočet uhla nastavenia krídla
PříspěvekNapsal: stř 16.12.2015 17:43 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4801
Bydliště: Žilina SR
Motor nechaj v nule, to krídlo do mínusu a stabilizátor tiež v nule voči trupu. Potlačenie motora má fakticky podobný efekt ako zvyšovanie uhlu zoradenia krídla, takže je to na škodu.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 38 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz