Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 174 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: sob 11.08.2018 22:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 19.12.2009
Příspěvky: 1164
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (4)
YenyaKas píše:
Smutné. Jen zhruba polovina příspěvků k tématu, a druhá polovina si z dotazu dělá legraci a směje se tazateli. To fakt bylo nutné psát sem příspěvek s animovaným obrázkem bez jakékoli informační hodnoty, namísto toho, aby pisatel tiše vlákno přeskočil a dál se věnoval nějaké pro něho smysluplnější činnosti?

Je to fyzikální teorie, co k tomu chcete jednoduše napsat. Prostě si to dotyčný musí nastudovat pokud mu nestačí zde uvedené jednoduché vysvětlení.

Už se to tu řešilo:
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?t=46116&p=772981

_________________
KMX, Edge RCF, Veloxity, MC, DF
DS-14


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: sob 11.08.2018 23:11 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 991
Stryci Alois,
vezmi epp dosku a pohybuj nou vodorovne vo vodorovnej polohe, necitis "ziaden" odpor
potom s nou hyb vo zvislej polohe, pred doskou tlacis vzduch, za doskou vznika "vakuum", tento rozdiel tlakov na ploche dosky vytvori silu

to boli dve krajne polohy, vyuzitelne pre kridlo akrobata ktore je symetricke bude nejaky normalny uhol, ktory premoze tah motora aby sa to hybalo vpred a zaroven vznikala sila na kridle vdaka rozdielu tlakov

pre dopravne lietadlo je profil taky aby odpor pri pohybe vpred bol minimalny aby motor nemusel moc makat, a rozdiel tlakov sa dosahuje roznou dlzkou kridla hore a dole, hore je dlhsi a teda rychlost vzduchu je vyssia ako naspodu, tlak je nizzsi nad kridlom, znova rozdiel tlakov posobi na plochu kridla co vyvola silu co dviha dopravne lietadlo


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 11.08.2018 23:30 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20846
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Zase jsou tu dve vysvetleni. Vic verim tomu o hybnosti.

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 12.08.2018 0:28 
Mazák
Mazák

Registrován: 23.6.2014
Příspěvky: 877
Bydliště: Žďár n. S., ČR
sky59 píše:
...rozdiel tlakov sa dosahuje roznou dlzkou kridla hore a dole, hore je dlhsi a teda rychlost vzduchu je vyssia ako naspodu...
Tak ještě jednou (už jsem zpět z baru :lol:):

Není to o různé (velikosti) rychlosti, ale o SMĚRU rychlosti částic vzduchu, který se při obtékání klenutého profilu shora mění (platí to samozřejmě i pro plochou desku s nějakým úhlem náběhu) - mění se tam SMĚR rychlosti přicházejícího a odcházejícího vzduchu. Tím pádem i vektor hybnosti doznává změny. Celková hybnost je konstantní, takže když vzduch má změnu hybnosti směrem dolů, křídlo musí získat změnu hybnosti směrem vzhůru.

P.S. Jyrry: Není to otázka "víry", i když jsem to slovo neopatrně použil, ale i tak díky :mrgreen:

_________________
Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...


Naposledy upravil zelkar dne ned 12.08.2018 0:56, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 12.08.2018 5:53 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.5.2008
Příspěvky: 1427
Bydliště: Hradec Králové
Obrázky: 0
StrycAlois píše:
Milý Aviatiku.
Máš moc hezkou přezdívku, řek bych, že pro toto vlákno velice příhodnou. Ať je stejně příhodná i na konci tohodle vlákna, jenž se zatím jen rozjíždí.
Žel, věci bývaj mnohdy složitejší a pouze zdánlivě jasné, než se může na první pohled zdáti. Ono i zkušený Amper tohle naznačil.

Abych ti to dokázal, udělejme to takhle:
- ty na Googlu zkopíruješ libovolné - dle tebe to nejlepší, nepříliš dlouhé vysvětlení vzniku vztlaku na křídle
- dáš to sem do vlákna jako text nebo přílohu, ale raději text
- pak se já zeptám na nějakou tu drobnou nejasnost, budu-li nějakou mít
- ty mi pak zkusíš odpovědět. Vždyť je to přeci tak jasné a ty zajisté nejsi naprostý blbec, jak píšeš
- já, ale i ostatní neznalí ti pak budeme nesmírně vděčni a budeme tě všude blahořečit.

Pakliže to tak neuděláš, budu to chápat, jako že si netroufáš a tedy není to naprosto jasné ani tobě.
Ale spíš očekávám lecjaké výmluvy, jako že máš jinou práci a že s takovýmahle prkotinama se nebudeš zabývat. Pro mne to bude opět znamenat, že si netroufáš že tomu ani ty tak úplně nerozumíš.


Milý Strycu Aloisi,

cca před 45 lety, když jsem v modelářském kroužku vyřezával své první žebro křídla a brousil první náběžku nám jistě vedoucí kroužku vysvětloval princip vztlaku křídla. Bohužel je to tak dlouho, že si již nepamatuji, jak to on konkrétně vysvětloval... :wink: Se základními znalostmi z onoho kroužku si s občasnou aktualizací vystačím do dnešních dnů.
Nicméně, já klidně spím i bez dokonalé znalosti "Jak doopravdy vzniká vztlak na křídle"... 8)

Pokud ty, kvůli této neznalosti máš pokušení nezřízeně chlastat a budíš se 5x za noc zbrocený potem, tak by bylo možná lepší řešit to jinde, nežli na tomto fóru, nemyslíš...? :mrgreen:

A k té tvé výzvě bych uvedl toto:

Citace:
Dynamický vztlak je síla, která nadnáší těleso při pohybu v plynu či kapalině. Vztlak je nezbytně důležitý pro létání – během letu působí na křídlo a letadlo tak udržuje nad zemí ve vzduchu.
Velikost aerodynamické vztlakové síly závisí na ploše křídla, tvaru křídla, profilu křídla, úhlu křídla vůči pohybujícímu se okolí, hustotě prostředí a relativní rychlosti tělesa k okolí (čím je rychlost větší, tím větší je aerodynamická vztlaková síla, při nulové rychlosti je aerodynamická vztlaková síla rovněž nulová). Vztlaková síla může být menší než gravitační, pak těleso zrychluje směrem dolů (a jeho pád je vztlakem jen bržděn), nebo může být větší než gravitační, v takovém případě těleso ve vzduchu zrychluje směrem nahoru.
Základním principem působícím vznik dynamického (aerodynamického, hydrodynamického) vztlaku je třetí Newtonův zákon, podle kterého na těleso (např. křídlo) působí reakční síla vůči síle, kterou těleso při pohybu působí na okolní vzduch. Dynamický vztlak tedy jinými slovy vzniká jako silová reakce při ohybu svazku proudnic – pohybující se křídlo vychyluje okolní vzduch směrem dolů, načež na křídlo jako reakce působí síla směrem vzhůru.


Obrázek

Myslím, že k základnímu pochopení "jak doopravdy vzniká vztlak na křídle" to běžnému člověku postačí. Pokud máš potřebu jít jak se říká až "k jádru pudla", tak se musíš obrátit např. na Dalajlámu, nebo jiné osvícené, co řeší podstatu bytí, nekonečnost vesmíru a podobné věci.
Já klidně spím, spokojeně žiju i s touto základní znalostí a dokonce mi to občas i dobře lítá... :wink:
Takže asi tak Strycu a blahořečit mne určitě nemusíš... :lol:


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 12.08.2018 5:56 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7461
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
PRAVIDLA - Představa autora (StrycAlois) vlákna. StrycAlois (sob 11.08.2018 18:47 ) napsal:
"... - ty na Googlu zkopíruješ libovolné - dle tebe to nejlepší, nepříliš dlouhé vysvětlení vzniku vztlaku na křídle
- dáš to sem do vlákna jako text nebo přílohu, ale raději text
- pak se já zeptám na nějakou tu drobnou nejasnost, budu-li nějakou mít
- ty mi pak zkusíš odpovědět. Vždyť je to přeci tak jasné a ty zajisté nejsi naprostý blbec, jak píšeš
- já, ale i ostatní neznalí ti pak budeme nesmírně vděčni a budeme tě všude blahořečit... "
Docela dobrá příležitost k procvičení MOZKOVÝCH ZÁVITŮ, pokut máte tuto potřebu.
Ono se ukáže, že lidé spoustu věcí považují za zřejmé (papouškují) a ne vždy se i zamyslí.
(Pěkným příkladem bylo vlákno autora k DC versus AC motorům se zahrnutím pojmu BLDC
- Poznámka na okraj. Jedna věc je JEV jako takový. A druhá pak jeho VYSVĚTLENÍ.
_Ve vysvětlení, aby bylo jednoduché, bývají podružné jevy vynechány (mnohdy bez upozornění)
- Zatím jsem šel cestou PŘÍLOHY a zkusím tedy i autorem víc preferovanou variantu TEXT.
- Lidé (a další "schopní" tvorové) jsou schopni JEVY(VZTLAK) využívat i bez znalosti TEORIE.
TEXT - POKUS O VYSVĚTLENÍ pojmu/jevu (aerodynamický) vztlak.
Budeme se bavit o letadlech (těžších než vzduch aerodyn) obtékaným předmětem tedy
budou NOSNÉ PLOCHY zejména KŘÍDLO. Obtékajícím mediem bude VZDUCH.
Přitom, je jedno co z těch dvou (křídlo - vzduch) se pohybuje a co stojí.
Zanedbáme nadlehčení, váhou vzduchu objemem křídla vytlačeného(aerostatický vztlak).
Pro zjednodušení v tomto místě budu považovat za čtenáři jasné pojmy
PROFIL KŘÍDLA a ÚHEL NÁBĚHU KŘÍDLA
Při nulovém náběhu se uplatní samotný vliv PROFILU svislá složka vztlak, vodorovná odpor
Aerodynamika(za určitých předpokladů odvodila)vzoreček pro situaci(nenulový úhel náběhu:
Proud narážející na křídlo je křídlem tlačen dolů(akce), síla tlačící křídlo nahoru(reakce)
L = (1/2)x(p)x(v)x(v)x(A)x(CL) kde jsou
L - aerodynamický vztlak, p - hustota vzduchu, v - vzájemná rychlost,
A - plocha křídla, CL - úhel náběhu
(v předešlém příspěvku Jak fungují křídla letadel - Vědecké kladivo
Takže JAK vzniká vztlak .. asi bude lépe slůvko JAK nahradit sl PROČ
Odpovědí PROTO, pak jsou poznané zákony fyziky
nulový náběh - Bernoulliho rovnice - aerodynamické paradoxon
http://fyzika.jreichl.com/main.article/view/125-bernoulliho-rovnice
nenulový náběh - Newtonovy pohybové zákony - 3. Newtonův zákon - zákon akce a reakce
http://www.ucitel.net/fyzika/akce-a-reakce
- Mno nevím jak jsem se trefil do představy autora, Asi trochu dál od středu cíle


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: ned 12.08.2018 7:03 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 26.5.2013
Příspěvky: 1538
Bydliště: Brno
Kdosi z MIT vysvětloval vznik vztlaku na profilu nad křídlem také pomocí Newtonových zákonū. Bernouliho silové působení bylo minimální, respektive byl napaden fakt, že vzduch nad profilem proudí kolem křídla rychleji. Ale toto téma i s odkazy tu již bylo.

_________________
MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 12.08.2018 7:11 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.5.2008
Příspěvky: 1427
Bydliště: Hradec Králové
Obrázky: 0
BoŠ píše:
Kdosi z MIT vysvětloval vznik vztlaku na profilu nad křídlem také pomocí Newtonových zákonū. Bernouliho silové působení bylo minimální, respektive byl napaden fakt, že vzduch nad profilem proudí kolem křídla rychleji. Ale toto téma i s odkazy tu již bylo.


Citace:
Poměrně častým, avšak chybným vysvětlením je zdůvodnění operující s Bernoulliho rovnicí a tím, že rozdíl tlaků na horní a dolní plochu křídla má vznikat z rozdílu rychlostí proudění vzduchu nad horní a pod dolní plochou křídla (v místě rychlejšího proudění je nižší tlak) s tím, že podle tohoto vysvětlení se předpokládá, že molekuly plynu, které byly před křídlem na rozhraní tak, že jedna se pohybuje horním profilem a druhá spodním profilem, se za křídlem opět potkají; kvůli asymetrickému tvaru křídla by to mohly dokázat jen tak, že ta nad horní plochou musí cestovat rychleji než ta spodní. Toto vysvětlení je však z mnoha příčin nesprávné: Přestože se vzduch nad horní plochou křídla opravdu pohybuje rychleji než pod dolní, není pravdou, že by se částice vzduchu rozdělené na náběžné hraně křídla za křídlem opět setkaly; Bernoulliho rovnice navíc není na tento případ vůbec aplikovatelná, neboť staví na jiných předpokladech, než které platí pro křídlo pohybující se volným vzduchem.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 12.08.2018 8:28 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1171
HONZIK 22 píše:
A co kdyz letadlo nema motor? Nebo leti kabinou dolu? Co mam dosadit do te rovnice? :lol:

Musíš tu rovnici psát vzůru nohama - tj. jako kdybys byl v Australií.
Pak by Ti to možná :mrgreen: mohlo vyjít.
----------
Chvilku vážně - proč to zrovna letí opravdu není jednoduché a má na to v každém okamžiku vliv spousta (podstatně větší, než si běžný člověk - neaerodynamik dokáže představit) jevů.
A je třeba se smířit, že ikdyž je rok 2018, tak stejně jako předpověď počasí na půl :mrgreen: roku dopředu to i při současných možnostech techniky 100% spočítat nelze - pouze se lze přiblížit k zjištění toho, k čemu v jednotlivých letových režimech asi bude docházet - co bude převažovat, co bude mít zásadní vliv a co marginální.
Takže pokud někdo hledá triviální odpověď na extrémně složitou otázku - tak už to tu zaznělo xkrát :roll: - existuje spousta jednoduchých a nesprávných odpovědí a jedna extrémě složitá, skoro správná.
A ta složitá odpověď zní - podle toho jak to vypadá (celý - ten model nebo letadlo), v jakém režimu se to pohybuje a v jakém prostředí a jak.
Mj. z toho lze i (možná :mrgreen: ) pochopit, PROČ některé lidi lze do běla rozdráždit otázkou, typu jak "jak se to bude chovat", když tazatel a ni není schopen 8O napsat, jak to vůbec vypadá, či dokonce dát fotku nebo výkres.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 12.08.2018 8:37 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1171
sky59 píše:
Stryci Alois,
vezmi epp dosku a pohybuj nou vodorovne vo vodorovnej polohe, necitis "ziaden" odpor
potom s nou hyb vo zvislej polohe, pred doskou tlacis vzduch, za doskou vznika "vakuum", tento rozdiel tlakov na ploche dosky vytvori silu

A jsi si jistý, že to tak opravdu :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: je?
A platí to pro laminární obtékání nebo pro turbulentní?
A pro i desku nekonečně malého průřezu nebo stejně taky s pro desku s poměrem (třeba) 1:3?
A bude to stejné, když ta deska bude z EPP a z 11373? (rozměry naprosto stejné)
A....
A....


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 12.08.2018 8:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 11.6.2010
Příspěvky: 640
Popravdě jsem příjemně překvapen Aviatikovou reakcí. Opravdu jsem spíše čekal nějaké plané výmluvy. Takže tě zatím nebudu blahořečit, pouze velebit.

Již první strana tohodle vlákna prokázala, že názor, jak to se vztlakem dopravdy je, není jednotný. Leč nezoufejte: do SZ jsem dostal odkaz na vlákno s názvem "Jak je to s tím vztlakem" - http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=16&t=5695. Odesílateli tímto moc děkuji.
To vlákno totiž dokazuje, že za více jak 11 let se toho moc nezměnilo. Pořád to není jasné a pochybnosti o stěžejní úloze Bernouliho principu byly již tehdy.
Rozdíl je snad pouze ten, že tehdy to vlákno bylo, na současné poměry, neskutečně krátké a vyjádření rejpalů nebyla snad tolik agresivní. Nu což, obraz doby.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 12.08.2018 8:59 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.5.2008
Příspěvky: 1427
Bydliště: Hradec Králové
Obrázky: 0
StrycAlois píše:
Již první strana tohodle vlákna prokázala, že názor, jak to se vztlakem dopravdy je, není jednotný. Leč nezoufejte: do SZ jsem dostal odkaz na vlákno s názvem "Jak je to s tím vztlakem" - http://rcmania.cz/viewtopic.php?f=16&t=5695. Odesílateli tímto moc děkuji.
To vlákno totiž dokazuje, že za více jak 11 let se toho moc nezměnilo. Pořád to není jasné a pochybnosti o stěžejní úloze Bernouliho principu byly již tehdy.


Nech to koňovi, ten má větší hlavu... :wink:
Šéfkonstruktérem Boeingu, nebo Airbusu se nestaneš a důležité je, že to lítá. :mrgreen:


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 12.08.2018 9:15 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 991
MPml píše:


Uplne to tak je a nechapen ake zazraky v tom hladate, mozes vziat aj ocelovu dosku hrubky 10mm rozmerov 10x10m a plati to rovnako...

Este si nevidel taky kus letiet ako keby to bol papier?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 12.08.2018 9:36 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1171
sky59 píše:

Uplne to tak je a nechapen ake zazraky v tom hladate, mozes vziat aj ocelovu dosku hrubky 10mm rozmerov 10x10m a plati to rovnako...

Este si nevidel taky kus letiet ako keby to bol papier?

Hm, to ovšem perfektně vystihuje průběh tohoto threadu - si fakt jako myslíš, že obtékání desky z EPP a kusu kotláku bude stejné? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Papír samozřejmě nemluvě - ale to i třeba naznačovat je zjevně naprosto marné :cry:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 12.08.2018 9:56 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7461
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
@MPml
Když desku(kvádr) 0.01 x 1 x 1 m upevníme do aerodynamického tunelu opravdu (pokud bude
téměř ideálně tuhá)velikost vztlaku (a odporu), kterého dosáhne v obtékajícím proudu vzduchu
nebude závislá na materiálu ze kterého je deska zhotovena.(Pro zhruba stejně hladký povrch.)
Jen z kancelářského papíru A4 se vlaštovka skládá líp. BTW "stroj" vlaštovka má fascinující let
=edit02 ostatně stačí rozšířené rukávy, a kus textilie mezi lýtky, aby udržely ve vzduchu člověka
Wing suit wind tunnel


Naposledy upravil guchar dne ned 12.08.2018 10:16, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 174 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz