Autor |
Zpráva |
StrycAlois
|
Napsal: sob 11.08.2018 11:40 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 11.6.2010 Příspěvky: 640
|
Vážení kolegové modeláři. Vzhledem k tomu, že co se praktické časti modelaření týče, tedy létání, vládne kvůli počasí pořád okurková sezóna, chtěl bych se vzdělat i poněkud teoreticky. A chtěl bych, aby i má stará hlava pobrala, jak doopravdy vzniká vztlak na křídle letounu. Já vím, bylo to probíráno mnohokráte, leč já se přiznám, že mnohdy větám slovutných odborníků, vedeným páně J. Lněničkou, pramálo rozumím. Nehledě na to, že co odborník, to jiné vysvětlení. Pokud mi nevěříte, pak nahlédněte laskavě do těchto vláken: - Vliv výšky profilu na jeho vlastnosti - viewtopic.php?f=22&t=84380- Ako sa zmenia vlatnosti modelu, ak ho dvojnásobne zväčším? - viewtopic.php?f=126&t=84400- Geometrie křídla elektrovětroně - viewtopic.php?f=126&t=84408V jednom z nich jest uvedeno i krásné video: YenyaKas píše: A právě na vysvětlení vzniku vztlaku v tomhle videu mají dva modeláří, jenž věci zajisté rozumí, rozdílný náhled. Jsa zmaten, mnohdy mne napadá hledati pak útěchu v alkoholu, leč má játra jsou dosti poničena a bába - má choť pak řádí jak furie. Proto bych byl vděčen za vysvětlení, takříkajíc rukolapná, názorná a srozumitelná i prostému modeláři. Ještě jednou děkuji.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Amper
|
Napsal: sob 11.08.2018 11:57 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 30.8.2011 Příspěvky: 5331 Bydliště: Plzeň, CZ Obrázky: 0
|
Hele a fakt to potrebujes vedet ? Me osobne prijde otazka "vztlaku na kridle" jako takova ta typicka otazka ktera sice vypada jednoduse ale ve skutecnosti je kurna slozita a pro modelare vcelku zbytecna Staci me tak nejak vedet ze nad kridlem vznika podtlak a proto ho to tahne nahoru. Nemyslim ze by ze me fyzikalni rozbor (ktery bude navic pomalu u kazdeho letadla ruzny) udelal lepsiho modelare Ale pokud prijdes na jednoduchou odpoved platnou v rozumnem rozsahu typu modelu/profilu tak dej vedet, rad se poucim. Navic se do toho zapocitava jeste to ze nektere modely jsou tak hnusne ze je zemekoule prakticky odpuzuje a to se pocita blbe
_________________ coptery@FrSky X9E, 3.4m Go-3,EPP Spartan,SkySurfX8,SE.5,MPX Extra 300s@Jeti DC-16
|
|
Nahoru |
|
|
StrycAlois
|
Napsal: sob 11.08.2018 12:28 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 11.6.2010 Příspěvky: 640
|
Amper píše: Me osobne prijde otazka "vztlaku na kridle" jako takova ta typicka otazka ktera sice vypada jednoduse ale ve skutecnosti je kurna slozita a pro modelare vcelku zbytecna Staci me tak nejak vedet ze nad kridlem vznika podtlak a proto ho to tahne nahoru. Nemyslim ze by ze me fyzikalni rozbor (ktery bude navic pomalu u kazdeho letadla ruzny) udelal lepsiho modelare Ampére, tys na to kápnul docela přesně: tímhle jsem se řídil několik desítek let a stačilo mi to. Leč jak léta kvapí, člověku čas ubývá a pak se najednou lekne: Sakra, já se to snad již nikdy nedovím! Ani nemám odvahu dát tam smajlíka, jelikož na tom nic úsměvného není.
|
|
Nahoru |
|
|
semi
|
Napsal: sob 11.08.2018 13:06 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 19.12.2009 Příspěvky: 1164 Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (4)
|
Jsou na to nějaké rovnice. Jednoduše řečeno, na horní straně křídla vzduch proudí rychleji a tím je tam nižší tlak než na spodní. Dále hraje roli úhel náběhu křídla, tah motoru apod.
_________________ KMX, Edge RCF, Veloxity, MC, DF DS-14
Naposledy upravil semi dne sob 11.08.2018 20:29, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
HONZIK 22
|
Napsal: sob 11.08.2018 15:26 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 8.7.2015 Příspěvky: 1795 Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
|
A co kdyz letadlo nema motor? Nebo leti kabinou dolu? Co mam dosadit do te rovnice?
|
|
Nahoru |
|
|
aviatik666
|
Napsal: sob 11.08.2018 15:41 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.5.2008 Příspěvky: 1427 Bydliště: Hradec Králové Obrázky: 0
|
Citace: Vážení kolegové modeláři. Vzhledem k tomu, že co se praktické časti modelaření týče, tedy létání, vládne kvůli počasí pořád okurková sezóna, chtěl bych se vzdělat i poněkud teoreticky. A chtěl bych, aby i má stará hlava pobrala, jak doopravdy vzniká vztlak na křídle letounu Stačí napsat ve vyhlédávači na google "vztlak na křídle" a jen na první stránce je tolik odkazů, že to nepochopí jen naprostý blbec...
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: sob 11.08.2018 16:24 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7461 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
|
Nahoru |
|
|
HONZIK 22
|
Napsal: sob 11.08.2018 16:33 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 8.7.2015 Příspěvky: 1795 Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
|
Aviatik666:A co kdyz vyhledavam pres seznam?Co tam mam napsat? A ty to mas uz pochopene?
|
|
Nahoru |
|
|
naši letci
|
Napsal: sob 11.08.2018 18:35 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 27.5.2017 Příspěvky: 14
|
Dobrý den přeju, to je teda krásná diskuze. Já přemýšlím o normálním házedlu, nejlépe pro kruhový hod a prosím o nějaký odkaz na plánek a návod a najednou tohleto. Souhlasím proti všem. Létu zdar. K.
|
|
Nahoru |
|
|
StrycAlois
|
Napsal: sob 11.08.2018 18:47 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 11.6.2010 Příspěvky: 640
|
aviatik666 píše: Stačí napsat ve vyhlédávači na google "vztlak na křídle" a jen na první stránce je tolik odkazů, že to nepochopí jen naprostý blbec... Milý Aviatiku. Máš moc hezkou přezdívku, řek bych, že pro toto vlákno velice příhodnou. Ať je stejně příhodná i na konci tohodle vlákna, jenž se zatím jen rozjíždí. Žel, věci bývaj mnohdy složitejší a pouze zdánlivě jasné, než se může na první pohled zdáti. Ono i zkušený Amper tohle naznačil. Abych ti to dokázal, udělejme to takhle: - ty na Googlu zkopíruješ libovolné - dle tebe to nejlepší, nepříliš dlouhé vysvětlení vzniku vztlaku na křídle - dáš to sem do vlákna jako text nebo přílohu, ale raději text - pak se já zeptám na nějakou tu drobnou nejasnost, budu-li nějakou mít - ty mi pak zkusíš odpovědět. Vždyť je to přeci tak jasné a ty zajisté nejsi naprostý blbec, jak píšeš - já, ale i ostatní neznalí ti pak budeme nesmírně vděčni a budeme tě všude blahořečit. Pakliže to tak neuděláš, budu to chápat, jako že si netroufáš a tedy není to naprosto jasné ani tobě. Ale spíš očekávám lecjaké výmluvy, jako že máš jinou práci a že s takovýmahle prkotinama se nebudeš zabývat. Pro mne to bude opět znamenat, že si netroufáš že tomu ani ty tak úplně nerozumíš.
|
|
Nahoru |
|
|
Shorty
|
Napsal: sob 11.08.2018 20:06 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 25.3.2014 Příspěvky: 1575 Bydliště: Letovice,ČR
|
Teda to teplo .... . (berte to jako zápis k možnosti sledovat vývoj)
_________________ Co napíšu je jen můj názor, který nikomu nevnucuju.
|
|
Nahoru |
|
|
semi
|
Napsal: sob 11.08.2018 20:30 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 19.12.2009 Příspěvky: 1164 Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (4)
|
HONZIK 22 píše: A co kdyz letadlo nema motor? Nebo leti kabinou dolu? Co mam dosadit do te rovnice? Ryhlost letu, úhel náběhu křídla, profil, výchylka výškovky, atd.
_________________ KMX, Edge RCF, Veloxity, MC, DF DS-14
|
|
Nahoru |
|
|
zelkar
|
Napsal: sob 11.08.2018 21:36 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 23.6.2014 Příspěvky: 877 Bydliště: Žďár n. S., ČR
|
aviatik666 píše: Stačí napsat ve vyhlédávači na google "vztlak na křídle" a jen na první stránce je tolik odkazů, že to nepochopí jen naprostý blbec... Zkusil jsem doporučené - alespoň první odkazy teda nic moc... Myslím, že z hlediska praxe na tom až tak moc nezáleží. Už jsem tady četl řadu poznámek, že dokonce v různých pilotních školách se učí a vyžaduje dost různé vysvětlení. Podrobné a seriózní vysvětlení patří fyzikům - to jsem si mohl vyslechnout na přednášce v DLR Kolín nad Rýnem ( Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt ) Jelikož je to jejich chleba, dost bych jim věřil. (Skromně podotýkám, že jsem sám vzděláním postarší fyzik ) Nechce se mi to teď z dovolené podrobně popisovat, ale stručný výtah fyzikálního výkladu by byl tento: 1) Ano, Bernoulliho jev se na obvyklém profilu křídla uplatní, ale jen v řádu jednotek procent z celkového vztlaku. 2) Částice, které křídlo rozrazí, se určitě nesetkají (předváděli i pokusem v tunelu). 3) Hlavní podíl na vztlakové síle má ZÁKON ZACHOVÁNÍ HYBNOSTI.
Ono stačí nakreslit si pohyb části pod křídlem a nad klenutým profilem. Pokud připustím, že křídlo a systém částic okolního vzduchu tvoří plus mínus izolovanou soustavu, začne to být jasné. V soustavě spojené s křídlem částice nad křídlem mají hybnost nejdřív šikmo nahoru a pak šikmo dolů, takže změna hybnosti směřuje dolů. Tím pádem musí být kompenzována změnou hybnosti křídla směrem nahoru. Chtělo by to obrázek, ale sorry, musím s manželkou na víno
|
|
Nahoru |
|
|
YenyaKas
|
Napsal: sob 11.08.2018 22:05 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 17.1.2017 Příspěvky: 1339 Bydliště: Brno
|
Smutné. Jen zhruba polovina příspěvků k tématu, a druhá polovina si z dotazu dělá legraci a směje se tazateli. To fakt bylo nutné psát sem příspěvek s animovaným obrázkem bez jakékoli informační hodnoty, namísto toho, aby pisatel tiše vlákno přeskočil a dál se věnoval nějaké pro něho smysluplnější činnosti?
_________________ Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|