pát 10.08.2018 14:40
YenyaKas píše:Nějak se nemůžu dostat k aspoň nějaké odpovědi. Zkusím tedy položit dotaz jen na jednu věc:
poměr hloubky profilu u kořene a u konce křídla
- jak toto ovlivňuje letové/aerodynamické vlastnosti?
Příklad: uvažujme třeba konfiguraci "malý větroň, F3K nebo tak něco", rozpětí 1500 mm, třeba profil AG-38, křídlo s nevelkým vzepětím a nulovou nebo velmi malou šípovitostí.
Varianta 1: hloubka u kořene 210 mm, hloubka u konce křídel 126 mm (60 % hloubky u kořene)
Varianta 2: hloubka po celém rozpětí stejná 168 mm
Obě varianty mají jestli dobře počítám stejnou plochu křídla (kdyžtak si to upravte tak, aby měly). U Varianty 1 je u konce křídel malá hloubka, tedy menší Re při stejné rychlosti, tedy se budou trhat proudnice nejdřív tam (pokud tomu nějak nepomůžu, například negativem nebo turbulátorem nebo prouděním v trochu jiném směru než je směr letu - třeba šípovitostí). Přesto většina letadel má křídla která se zužují od kořene ke konci. Dovedu si představit, že k tomu je pevnostní/konstrukční důvod. Ale je i aerodynamický důvod?
pát 10.08.2018 17:05
VTjr píše:- určím předpokládanou rychlost letu modelu a to i předpokládanou pádovou rychlost (na to jsou i takové kalkulační prográmky)
VTjr píše:- podle půdorysu zužujícího se křídla vypočítám hodnoty Re pro hloubku u kořenu, středu a konce křídla.
VTjr píše:- Pak prostuduji poláry jednotlivých profilů a zvolím takové, aby u nich s rezervou nedocházelo k vzniku podkritického proudění a to v celém rozsahu rychlostí (tedy hodnot Re). Pro kořen může být rezerva menší (případně na pádovce i žádná), pro konce křídel bych volil aspoň 20% i na pádovce, aby bylo zachováno vyvinuté proudění u konce vnitřního křídla v obloucích, kdy je to obtékáno menší rychlostí než křídlo vnější.
http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2009/12/airfoils_04.jpgThe airfoil LHK 512 can be used successfully on wide range of sailplanes. The chord on wing tips should not be smaller than 115 mm.
pát 10.08.2018 18:06
pát 10.08.2018 18:26
LV píše:Jednu vec nechápem. Načo tu riešiš profily, poláry... keď technológiou ktorou to budeš stavať profil nedodržíš ani približne?
pát 10.08.2018 20:15
pát 10.08.2018 21:35
pát 10.08.2018 22:30
sob 11.08.2018 10:25
LV píše:Ale ani s tym odporovym dratom neurobis profil taky ako boli vyratane parametre.
YenyaKas píše:OK. A něco k aerodynamice máš?
sob 11.08.2018 12:08
DAF píše:... Pokud nejsi schopen výrobně zajistit dostatečně přesný tvar profilu, pak jsou veškeré aerodynamické výpočty na nic.
sob 11.08.2018 13:44
úte 14.08.2018 11:37
YenyaKas píše:Prosím odkaz nebo aspoň název prográmku. Nebo aspoň nějaký hrubý odhad, v jakých číslech se u rozpětí 1.2-1.5 m a hmotnosti řekněmě 350 gramů pohybuju. Jak rychle letí Sky Surfer vytrimovaný do rovného klouzavého letu, a jakou má tak pádovou rychlost? Nemám na letadlech GPSku ani pitotku, takže tohle vůbec nevím ani přibližně. 5 m/s? 10 m/s?
úte 14.08.2018 13:18
úte 14.08.2018 13:34
úte 14.08.2018 13:40
Atto píše:Platí tento striktný pohľad aj v prípade krídiel, ktoré nemajú tuhý (balzový, kompozitový a pod.) poťah, teda konštrukčné (rebrované) krídla sú potiahnuté papierom, fóliou, textíliou ...
Vtedy má presný tvar profilu len si 1% profilu, teda tam, kde sú rebrá. Medzi nimi je poťah viac či menej previsnutý a o presnom (alebo akomkoľvek) tvare profilu by som radšej veľmi nemeditoval.
Nenapravia to ani nosníky medzi nábežnou (prípadne odtokovou) hranou a hlavným nosníkom. Výsledkom je potom: dvojito-, trojito- štvorito- lomený (kostrbatý) profil, ktorého vlastnosti si v porovnaní s vlastnosťami pôvodného (rebrového) profilu nechám vysvetliť.
úte 14.08.2018 14:23
LV píše:Ak ťa baví teória prosím...
LV píše:Nehroťte to, stavajte a lietajte.