RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://www.rcmania.cz/

Návrh samokřídla v XFLR5
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=126&t=83185
Stránka 3 z 3

Autor:  YenyaKas [ pon 30.04.2018 17:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Návrh samokřídla v XFLR5

Hmm, na uloz.to je jen zaheslovaná, a do knihovny v Praze nepůjdu. Ale je teda i tady v nějaké knihovně, možná to zkusím. Umíte někdo doporučit něco modernějšího, klidně i anglicky psaného?

Autor:  veka1 [ pon 30.04.2018 17:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: Návrh samokřídla v XFLR5

YenyaKas píše:
Hmm, na uloz.to je jen zaheslovaná, a do knihovny v Praze nepůjdu. Ale je teda i tady v nějaké knihovně, možná to zkusím. Umíte někdo doporučit něco modernějšího, klidně i anglicky psaného?


Cast knih J.Lnenicky je v anglictine a jsou dostupne:

https://www.airspace.cz/akademie_letect ... delarstvi/
veka1

Autor:  HavelAircraft [ pon 30.04.2018 18:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: Návrh samokřídla v XFLR5

YenyaKas píše:

Ano, četl jsem (i spousty dalších článků z toho webu, děkuju za optání). Výše je i dotaz ve smyslu, že pro stabilní let (Cm=0) mi XFLR5 naznačuje, že mám zvednout elevony nebo zkroutit profil u špiček, ale HavelAircraft mi tam napsal, že zkroucení je nesmyslně velké a zase zvednutý elevon že není aerodynamicky ideální, ale pak pošle návrh kde je kombinace o něco menšího zkroucení s přizvednutým elevonem. Tak nevím.

Teď jsem si to přečetl ještě znovu a všiml jsem si jedné věci, kterou tam autor nezmiňuje, ale z polár asi plyne. Zajímalo by mě, jestli to chápu dobře. Zhruba v 1/3 článku jsou grafy profilu LHK12 se zvednutým elevonem a se spuštěným elevonem (z nějakého důvodu nesymetricky, 5° jedním a 12° jiným směrem). Autor vyvozuje namáhání v torzním směru (tomu rozumím, rozdíl Cm), ale ještě jsou zajímavé poláry těch dvou profilů - červený profil se zvednutým elevonem (v zatáčce vnitřní křídlo) má poláru posunutou k vyšším Cd. Znamená to, že pokud bych zhruba takto nastavil diferenciaci, nebude takovéto samokřídlo v zatáčce vykazovat adverse yaw (jaxetořeknečesky)?


Já jsem ti poslal návh který vychází z tvé koncepce.
Sorry ale máš nesmyslné požadavky na samokřídlo.
1. Stejný profil po celém rozpětí
2. Stejnou hloubku po celém rozpětí
3. Jednoduchou stavbu.
Ani jedno nejde do koncepce samokřídla.

A přitom ani nevíš proč se křídlo geometricky překrucuje. Ono to překroucení má za následek posunutí doby odtržení proudnic a tedy i změnu chování při rychlostech blízkých pádové.
Uděláš návrh který má geometrické překroucení 6stupňů. Což je nesmysl protože na středovém profilu se ti začnou trhat proudnice pomalu už ve vodorovném letu.
Pro samokřídlo použiješ autostabilní profil který sám o sobě nemá Cm 0 takže vlastně není až tak moc autostabilní.

Já jsem ti jen upravil tvůj návrh do podoby která poletí. A s profilem který vykazuje Cm0 a lepší. A měl jsi ten profil v databázi. Nemám čas hledat vhodné profily a kreslit ti výkresy. Tahle úprava mi zabrala asi 3minuty u pití kafe.

Autor:  YenyaKas [ pon 30.04.2018 22:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Návrh samokřídla v XFLR5

HavelAircraft píše:
A přitom ani nevíš proč se křídlo geometricky překrucuje.

To jsi poznal z čeho?
HavelAircraft píše:
Pro samokřídlo použiješ autostabilní profil který sám o sobě nemá Cm 0 takže vlastně není až tak moc autostabilní.

Ano, já jsem se ptal, jaktože profil který několik různých lidí doporučuje jako _ten_ profil pro šípovité samokřídlo, není až tak autostabilní. Přišlo mi to trochu divné, ale tak zase můžu se mýlit. Pokud bys hned ze začátku napsal, že to chápu správně, že MH-45 není to pravé, a že mám použít cojávím XYZ, mohli jsme si ušetřit spousty času.

HavelAircraft píše:
Nemám čas hledat vhodné profily a kreslit ti výkresy. Tahle úprava mi zabrala asi 3minuty u pití kafe.


Super. I tohle stačilo říct předem. I tak dík za ty věnované tři minuty.

A teď pro ostatní, kdo třeba náhodou mají čas - jaký jiný profil pro (nepříliš) šípovité samokřídlo byste doporučili?

Autor:  Grugh [ stř 27.06.2018 16:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Návrh samokřídla v XFLR5

Je to sice trochu starší vlákno, ale včera jsem náhodou narazil na velmi zajímavé nové video z přednášky Ala Bowerse (NASA):
Podle "jeho" návrhu samokřídla se křídlo překrucuje o více něž 10°. Např. se snaží snížit ohybový moment zatěžující křídlo. Vnější část křídla (30%?) funguje částečně jako winglet a má mimo jiné údajně zlepšovat vyrovnávání tlaku mezi horním a spodním povrchem křídla. Takové samokřídlo také netrpí na efekt známý jako adverse yaw (nežádoucí zatáčení na opačnou stranu při použití křidélek).
Snad to jako inspirace pro příští model pomůže.


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Autor:  YenyaKas [ stř 27.06.2018 21:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: Návrh samokřídla v XFLR5

Jo, tohle jsem už před časem viděl. Zaujalo mě to s tím adverse yaw, a asi jsem z videa nepochopil, jak přesně to dělají.

Autor:  Grugh [ stř 27.06.2018 22:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Návrh samokřídla v XFLR5

YenyaKas píše:
Jo, tohle jsem už před časem viděl. Zaujalo mě to s tím adverse yaw, a asi jsem z videa nepochopil, jak přesně to dělají.

Předpokládám, že je to následovně:
U normální konstrukce křídla je rozdílná rychlost proudícího vzduchu (a tím inverzně tlak) nad a pod křídlem. A při výchylce křidélka dolu křídlo více brzdí než při výchylce křidélka nahoru.
Ale pokud mám křídlo v oblasti křidélek překroucené (asi až do mírného negativu) tak, že jsou rychlosti +-stejné, tak mi k danému efektu nedojde.
A podle Boverse teoreticky může dokonce dojít k pozitivnímu efektu, když koncová část křídla funguje podobně jako winglet, tj. je urychlovaná vírem tvořeným rozdílnými tlaky nad a pod ve střední části křídla. A zdá se, že výchylka křidélka dolu pak naopak konec křídla ještě o trochu více urychluje.
Alespoň tak jsem to pochopil.
Konce křídel v negativu a tvoření vírů ne na konci, ale v oblasti ještě před přechodem mezi pozitivem a negativem křídla je ve videu v čase 28:15 - 28:40.

Stránka 3 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/