Switch to full style
Modelářství má stejně jako každý složitější obor lidské činnost i teoretickou rovinu. Nemyslí se tím kecání "co vše postavím", ale spíše pokusy využít matematiku, učebnice místo intuice při vlastním návrhu modelu.
Odeslat odpověď

Re: Návrh samokřídla v XFLR5

pon 30.04.2018 17:17

Hmm, na uloz.to je jen zaheslovaná, a do knihovny v Praze nepůjdu. Ale je teda i tady v nějaké knihovně, možná to zkusím. Umíte někdo doporučit něco modernějšího, klidně i anglicky psaného?

Re: Návrh samokřídla v XFLR5

pon 30.04.2018 17:47

YenyaKas píše:Hmm, na uloz.to je jen zaheslovaná, a do knihovny v Praze nepůjdu. Ale je teda i tady v nějaké knihovně, možná to zkusím. Umíte někdo doporučit něco modernějšího, klidně i anglicky psaného?


Cast knih J.Lnenicky je v anglictine a jsou dostupne:

https://www.airspace.cz/akademie_letect ... delarstvi/
veka1
Naposledy upravil veka1 dne pon 30.04.2018 18:52, celkově upraveno 1

Re: Návrh samokřídla v XFLR5

pon 30.04.2018 18:32

YenyaKas píše:
Ano, četl jsem (i spousty dalších článků z toho webu, děkuju za optání). Výše je i dotaz ve smyslu, že pro stabilní let (Cm=0) mi XFLR5 naznačuje, že mám zvednout elevony nebo zkroutit profil u špiček, ale HavelAircraft mi tam napsal, že zkroucení je nesmyslně velké a zase zvednutý elevon že není aerodynamicky ideální, ale pak pošle návrh kde je kombinace o něco menšího zkroucení s přizvednutým elevonem. Tak nevím.

Teď jsem si to přečetl ještě znovu a všiml jsem si jedné věci, kterou tam autor nezmiňuje, ale z polár asi plyne. Zajímalo by mě, jestli to chápu dobře. Zhruba v 1/3 článku jsou grafy profilu LHK12 se zvednutým elevonem a se spuštěným elevonem (z nějakého důvodu nesymetricky, 5° jedním a 12° jiným směrem). Autor vyvozuje namáhání v torzním směru (tomu rozumím, rozdíl Cm), ale ještě jsou zajímavé poláry těch dvou profilů - červený profil se zvednutým elevonem (v zatáčce vnitřní křídlo) má poláru posunutou k vyšším Cd. Znamená to, že pokud bych zhruba takto nastavil diferenciaci, nebude takovéto samokřídlo v zatáčce vykazovat adverse yaw (jaxetořeknečesky)?


Já jsem ti poslal návh který vychází z tvé koncepce.
Sorry ale máš nesmyslné požadavky na samokřídlo.
1. Stejný profil po celém rozpětí
2. Stejnou hloubku po celém rozpětí
3. Jednoduchou stavbu.
Ani jedno nejde do koncepce samokřídla.

A přitom ani nevíš proč se křídlo geometricky překrucuje. Ono to překroucení má za následek posunutí doby odtržení proudnic a tedy i změnu chování při rychlostech blízkých pádové.
Uděláš návrh který má geometrické překroucení 6stupňů. Což je nesmysl protože na středovém profilu se ti začnou trhat proudnice pomalu už ve vodorovném letu.
Pro samokřídlo použiješ autostabilní profil který sám o sobě nemá Cm 0 takže vlastně není až tak moc autostabilní.

Já jsem ti jen upravil tvůj návrh do podoby která poletí. A s profilem který vykazuje Cm0 a lepší. A měl jsi ten profil v databázi. Nemám čas hledat vhodné profily a kreslit ti výkresy. Tahle úprava mi zabrala asi 3minuty u pití kafe.

Re: Návrh samokřídla v XFLR5

pon 30.04.2018 22:27

HavelAircraft píše:A přitom ani nevíš proč se křídlo geometricky překrucuje.

To jsi poznal z čeho?
HavelAircraft píše:Pro samokřídlo použiješ autostabilní profil který sám o sobě nemá Cm 0 takže vlastně není až tak moc autostabilní.

Ano, já jsem se ptal, jaktože profil který několik různých lidí doporučuje jako _ten_ profil pro šípovité samokřídlo, není až tak autostabilní. Přišlo mi to trochu divné, ale tak zase můžu se mýlit. Pokud bys hned ze začátku napsal, že to chápu správně, že MH-45 není to pravé, a že mám použít cojávím XYZ, mohli jsme si ušetřit spousty času.

HavelAircraft píše:Nemám čas hledat vhodné profily a kreslit ti výkresy. Tahle úprava mi zabrala asi 3minuty u pití kafe.


Super. I tohle stačilo říct předem. I tak dík za ty věnované tři minuty.

A teď pro ostatní, kdo třeba náhodou mají čas - jaký jiný profil pro (nepříliš) šípovité samokřídlo byste doporučili?

Re: Návrh samokřídla v XFLR5

stř 27.06.2018 16:03

Je to sice trochu starší vlákno, ale včera jsem náhodou narazil na velmi zajímavé nové video z přednášky Ala Bowerse (NASA):
Podle "jeho" návrhu samokřídla se křídlo překrucuje o více něž 10°. Např. se snaží snížit ohybový moment zatěžující křídlo. Vnější část křídla (30%?) funguje částečně jako winglet a má mimo jiné údajně zlepšovat vyrovnávání tlaku mezi horním a spodním povrchem křídla. Takové samokřídlo také netrpí na efekt známý jako adverse yaw (nežádoucí zatáčení na opačnou stranu při použití křidélek).
Snad to jako inspirace pro příští model pomůže.


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Re: Návrh samokřídla v XFLR5

stř 27.06.2018 21:04

Jo, tohle jsem už před časem viděl. Zaujalo mě to s tím adverse yaw, a asi jsem z videa nepochopil, jak přesně to dělají.

Re: Návrh samokřídla v XFLR5

stř 27.06.2018 22:31

YenyaKas píše:Jo, tohle jsem už před časem viděl. Zaujalo mě to s tím adverse yaw, a asi jsem z videa nepochopil, jak přesně to dělají.

Předpokládám, že je to následovně:
U normální konstrukce křídla je rozdílná rychlost proudícího vzduchu (a tím inverzně tlak) nad a pod křídlem. A při výchylce křidélka dolu křídlo více brzdí než při výchylce křidélka nahoru.
Ale pokud mám křídlo v oblasti křidélek překroucené (asi až do mírného negativu) tak, že jsou rychlosti +-stejné, tak mi k danému efektu nedojde.
A podle Boverse teoreticky může dokonce dojít k pozitivnímu efektu, když koncová část křídla funguje podobně jako winglet, tj. je urychlovaná vírem tvořeným rozdílnými tlaky nad a pod ve střední části křídla. A zdá se, že výchylka křidélka dolu pak naopak konec křídla ještě o trochu více urychluje.
Alespoň tak jsem to pochopil.
Konce křídel v negativu a tvoření vírů ne na konci, ale v oblasti ještě před přechodem mezi pozitivem a negativem křídla je ve videu v čase 28:15 - 28:40.
Odeslat odpověď