RCmania.cz - web pro modeláře a modely http://www.rcmania.cz/ |
|
Návrh samokřídla v XFLR5 http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=126&t=83185 |
Stránka 2 z 3 |
Autor: | YenyaKas [ pát 27.04.2018 9:41 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Návrh samokřídla v XFLR5 |
Libor píše: Mě je nejasné už Tvoje zadání, přesněji řečeno snažíš se počítat výkony zamýšleného samokřídla, ale proč jsi se rozhodl pro samokřídlo nikde není, proč jsi se rozhodl pro tu konkrétní cestovní rychlost nebo minimálku, to taky nikde není, jak dlouho to má letět, jak to má být stabilní atd. V těch knihách získáš přehled o souvislostech, zjednoduší Ti to pohled na tuto problematiku, nebudeš muset pracně objevovat trakař ;-) Už jsem to tady psal víckrát - nejsem tak geniální, že bych si přečetl celou knihu, a byl schopen tam vysvětlené ve všech souvislostech aplikovat na můj problém. Rád si věci ověřuju a zkouším v praxi, holt někdy i za cenu toho trakaře. Jakože často se mi stane, že nějakou informaci vím, ale nedojde mi, co přesně to znamená, a až teprve to uvidím na nějakém praktickém problému, tak si řeknu: aha, tohle mysleli tím, že to a to v té a té situaci obvykle funguje špatně! Určitě se mi lépe zkoumají věci (ať už je to stavba letadel nebo učení se nového programovacího jazyka) tím, že si zkusím vyrobit vlastní projekt, na kterém se učím. Učení se "nasucho" mě nebaví a není tak efektivní. Různé další aspekty zadání jsou ve výše uvedených příspěvcích, ale tak opakování matka moudrosti, takže znovu:
Tož tak. Jako pokud vás těmi dotazy štvu a připadá vám jako že toto sem nepatří a že bych měl nejdřív mnoho let studovat a pak si to letadlo bez psaní do fóra navrhnout sám, stačí říct :-) Ale tak nějak jsem měl pocit, že internetová fóra jsou i od toho, aby tam méně zkušení lidi psali dotazy, zkušenější jim podle své nálady odpovídali, a až přijde příště někdo s podobným problémem, tak aby si ty dotazy mohl vyhledat a zkusit, jestli odpovědi jsou aplikovatelné i na jeho problém. |
Autor: | YenyaKas [ pát 27.04.2018 12:08 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Návrh samokřídla v XFLR5 |
HavelAircraft píše: Přikládám návrh který by měl létat lépe. je to z tvých profilů Díky za věnovaný čas. Pokud se někomu nebude chtít otvírat ten .xfl soubor, zkusím popsat pro budoucí čtenáře, co za změny jsi udělal, jestli jsem to teda pochopil dobře:
Čili zásadní rozdíl je nahrazení mého zkroucení celkem o 6° po celém rozpětí profilem s větším "reflex" u konce (jak se to řekne česky?) a zkroucením jen 3° ve vnější polovině křídla. OK, zkusím dál zkoumat tímto směrem. |
Autor: | HavelAircraft [ pát 27.04.2018 20:11 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Návrh samokřídla v XFLR5 |
Já ti to vysvětlím česky. Samokřídlo s mírně zvednutým elevonem. Klasika od minitornáda. Cca rok 2000. Je to stavebně jednoduché. Jen už to nekoresponduje s tím si to navhnout a postavit sám. Možná i proto jsme tě odkazovali na ty knihy. Písmeš že si chceš letadlo navrhnout a postavit sám. Právě v těch knihách by jso se dozvěděl proč je nesmysl použít zkroucení křídla o 6stupňů. |
Autor: | YenyaKas [ pát 27.04.2018 21:00 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Návrh samokřídla v XFLR5 |
Fakt jako. V těch knihách je to napsáno tak složitě, že je problém to zopakovat tady? Přijde mi, žes vůbec nic česky nevysvětlil. Ale možná to jen nechápu. Jinak vzal jsem tvůj návrh, profil ve vnitřní polovině křídla nahradil za běžný MH-45, a profil ve vnější polovině křídla MH-45 s elevonem v 80 % hloubky zvednutým o 1° jsem nahradil za tentýž profil s elevonem v 70 % hloubky, chová se to víceméně stejně co se týče alpha pro které je Cm=0, ale o kousek lépe pro rychlost, při které se v tomto stavu unese, a pro CL/CD. |
Autor: | Libor [ pát 27.04.2018 23:56 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Návrh samokřídla v XFLR5 |
YenyaKas píše: Jako pokud vás těmi dotazy štvu a připadá vám jako že toto sem nepatří a že bych měl nejdřív mnoho let studovat a pak si to letadlo bez psaní do fóra navrhnout sám, stačí říct Kdybys nás svými dotazy štval, tak se nebudeme namáhat s odpověďmi. Není nic jednoduššího, než nějaké vlákno ignorovat. Já než napíšu nějakou odpověď, tak mě to stojí nějaké úsilí, čas. Takže neštveš
|
Autor: | Libor [ sob 28.04.2018 0:00 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Návrh samokřídla v XFLR5 |
YenyaKas píše: ... nejsem tak geniální, že bych si přečetl celou knihu, a byl schopen tam vysvětlené ve všech souvislostech aplikovat na můj problém. A měl jsi některou z těch třech knih v ruce?
|
Autor: | Grugh [ sob 28.04.2018 23:31 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Návrh samokřídla v XFLR5 |
HavelAircraft píše: J ... Samokřídlo s mírně zvednutým elevonem. Klasika od minitornáda. Cca rok 2000. ... Mohl by mi někdo jako laikovi vysvětlit, proč by se měl použít nějaký profil s přizvednutým elevonem? Nebylo by lepší použít profil, kde přizvednutí není nutné a vše je plynulé? Resp. použít takový profil. který přímo obsahuje všechna nutná přizvednutí nebo jiná potřebná zakřivení? A nemá náhodou negativ na koncích šípovitého křídla mimochodem velmi podobnou funkci, tj. autostabilní vyrovnávaní klopného momentu profilu? A jaký profil vlastně používalo minitornádo? Byl to profil určený pro samokřídla? |
Autor: | Libor [ ned 29.04.2018 9:46 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Návrh samokřídla v XFLR5 |
YenyaKas píše: *] samokřídlo (důvod není důležitý ... No to mě právě zajímá, je to podle mého názoru dost podstatný parametr návrhu letadla. Zadání, které uvádíš, vede na letadlo, které by mělo létat na vyšších součinitelích vztlaku a to samokřídlo neumožňuje. YenyaKas píše: ... ale v podstatě chci mít letadla co nejvíc různých typů... Větě nerozumím, z předchozího, cos tu uvedl, provozuješ samokřídlo a navrhuješ zase samokřídlo. |
Autor: | Libor [ ned 29.04.2018 9:49 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Návrh samokřídla v XFLR5 |
YenyaKas píše: [*] vyzkoušet si, jak se bude teoretický výpočet lišit od praxe Jak budeš výkony letadla měřit? |
Autor: | Libor [ ned 29.04.2018 10:07 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Návrh samokřídla v XFLR5 |
YenyaKas píše: [*] rozpětí jsem původně uvažoval 900 mm, ale postupně jsem se přesunul ke 1200 mm, které se mi ještě rozumně vleze domů i do auta, a zase nejde až tak proti požadavku na manévrovatelnost na malém prostoru. Toto je celkem často opakovaná argumentace. Ke skladnosti doma mohu ze zkušenosti říct, že pokud má letadlo dělené křídlo, není rozdíl ve skladnosti mezi samokřídlem 1.2 metru a letadlem ocasníkem s rozpětím 3 metry. Možná to letadlo s trupem je paradoxně skladnější (v autě i doma) než to křídlo se šípem nebo vzepětím. A psací stůl metr a půl dlouhý je dostatečnou dílnou pro letadlo - větroň s třímetrovým rozpětím. A ještě ke koncepci samokřídla. Já si pamatuji vlastní úvahy, když jsem konstruoval vlastní stroj. Samokřídlo je lákavé zejména tím, že člověk nemusí stavět ten trup, směrovku, výškovku. Taky se jeví odolnější při nárazech do překážky, kdy se samokřídlo po nárazu roztočí kolem svislé osy a většinou to přežije bez následků. S letadlem, které umí letět pomalu na velkém součiniteli vztlaku a má přiměřenou hmotnost, budu co se týče schopnosti letět na malém prostoru konkurovat metrovému samokřídlu. Tedy pokud to nebude v ovocném sadu mezi stromy |
Autor: | YenyaKas [ pon 30.04.2018 10:01 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Návrh samokřídla v XFLR5 |
Grugh píše: Mohl by mi někdo jako laikovi vysvětlit, proč by se měl použít nějaký profil s přizvednutým elevonem? Nebylo by lepší použít profil, kde přizvednutí není nutné a vše je plynulé? Resp. použít takový profil. který přímo obsahuje všechna nutná přizvednutí nebo jiná potřebná zakřivení? A nemá náhodou negativ na koncích šípovitého křídla mimochodem velmi podobnou funkci, tj. autostabilní vyrovnávaní klopného momentu profilu? A jaký profil vlastně používalo minitornádo? Byl to profil určený pro samokřídla? No přesně, takhle nějak jsem si to vykládal. Že zkroucení je v zásadě to stejné co přizvednutý elevon. Těší mě, že nejsem sám, komu tohle vrtá hlavou. Dokonce jsem někde četl doporučení, že u šípovitého samokřídla klidně udělat symetrický profil, a řešit stabilitu jen zkroucením na koncích. Toto jsem teda nezkoušel, ale zkoušel jsem počítat rozdíl toho stejného půdorysu s MH-45 proti nějakému nesamokřídlovému profilu (třeba AG-16), a výsledek byl fakt diametrálně odlišný. Co mě poněkud překvapuje je, že i profily o kterých píšou, že jsou navržené přímo pro šípovitá samokřídla (třeba ten MH-45) přesto potřebují nějakou další úpravu (zkroucení, natažení elevonu) aby to vůbec bylo stabilní v nějakých rozumných podmínkách. |
Autor: | jio [ pon 30.04.2018 10:09 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Návrh samokřídla v XFLR5 |
YenyaKas píše: No přesně, takhle nějak jsem si to vykládal. Že zkroucení je v zásadě to stejné co přizvednutý elevon. A má pravdu. Podívej se na téma autostabilní profil třeba zde https://www.airspace.cz/akademie_letect ... amokridla/ |
Autor: | YenyaKas [ pon 30.04.2018 10:29 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Návrh samokřídla v XFLR5 |
Libor píše: A měl jsi některou z těch třech knih v ruce? No, neměl. Kde se to dá stáhnout? TomasC psal, že sehnat fyzicky je problém. No, a potom - raději strávím čas hledáním veřejně dostupných textů na síti, než bych odněkud někam přesunoval rozemleté mrtvé stromy. Ale tak kdyby to šlo někde půjčit nebo stáhnout, podíval bych se. Libor píše: No to mě právě zajímá, je to podle mého názoru dost podstatný parametr návrhu letadla. Zadání, které uvádíš, vede na letadlo, které by mělo létat na vyšších součinitelích vztlaku a to samokřídlo neumožňuje. Já jsem třeba viděl video ze záletu nějakého samokřídla co posílal Pekacek77, a tam bylo dost jasně vidět, že to má daleko lepší klouzavost než moje Mini Arrow. Takže prostoru na vylepšení i pro samokřídlo je zřejmě dost . Jak říkám, nemám ambici navrhnout ideální letadlo, po kterém už nikdy žádné lepší nebude. jen chci zjistit, o kolik lepší letadlo umím navrhnout a postavit, když do toho zapojím i ty výpočty. Libor píše: Větě nerozumím, z předchozího, cos tu uvedl, provozuješ samokřídlo a navrhuješ zase samokřídlo. No, bohužel už ne. Mini Arrow je na hranici opravitelnosti, a raději bych postavil něco nového, se zkušenostmi co se mi na Mini Arrow líbilo (manévrovatelnost, zábava, ovladatelnost ve větru) a co ne (mírná antistabilita, mizerná klouzavost, nepoužitelnost pro video). Libor píše: Jak budeš výkony letadla měřit? Počkej, podívám se, jestli mi doma nevznikl aerodynamický tunel ... Tak ne, nevznikl Takže porovnáním s jinými letadly. A taky jestli to vůbec poletí, jak moc se po vytrimování bude lišit nastavení ovládacích ploch, atd. Ale mě už to nebaví - já jsem přišel s poměrně jasným zadáním, několikrát jsem ho tady zopakoval, s poměrně jasně formulovanými dotazy, a stejně tady většina diskuse je o tom, jestli fakt chci samokřídlo nebo něco jiného namísto toho, aby se diskutovalo o tom jak si představit "hodné" letadlo, co všechno vyčíst z XFLR5 analýz, a tak podobně. To je jak jsem viděl v jednom jiném internetovém fóru, kde přišel člověk s dotazem, jaké si vybrat reproduktory, a někdo jiný ho začal vehementně přesvědčovat, ať si radši koupí sluchátka No, jestli vás to potěší, můžu vám sdělit malé tajemství, kterým jsem původně tohle vlákno nechtěl rozmělňovat - kromě samokřídla bych si chtěl navrhnout a spočítat i běžné letadlo, něco ve stylu Fusion Glideru. Ale nic to nemění na tom, že výše je spousta nezodpovězených dotazů k původnímu tématu. |
Autor: | YenyaKas [ pon 30.04.2018 10:48 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Návrh samokřídla v XFLR5 |
jio píše: A má pravdu. Podívej se na téma autostabilní profil třeba zde https://www.airspace.cz/akademie_letect ... amokridla/ Ano, četl jsem (i spousty dalších článků z toho webu, děkuju za optání). Výše je i dotaz ve smyslu, že pro stabilní let (Cm=0) mi XFLR5 naznačuje, že mám zvednout elevony nebo zkroutit profil u špiček, ale HavelAircraft mi tam napsal, že zkroucení je nesmyslně velké a zase zvednutý elevon že není aerodynamicky ideální, ale pak pošle návrh kde je kombinace o něco menšího zkroucení s přizvednutým elevonem. Tak nevím. Teď jsem si to přečetl ještě znovu a všiml jsem si jedné věci, kterou tam autor nezmiňuje, ale z polár asi plyne. Zajímalo by mě, jestli to chápu dobře. Zhruba v 1/3 článku jsou grafy profilu LHK12 se zvednutým elevonem a se spuštěným elevonem (z nějakého důvodu nesymetricky, 5° jedním a 12° jiným směrem). Autor vyvozuje namáhání v torzním směru (tomu rozumím, rozdíl Cm), ale ještě jsou zajímavé poláry těch dvou profilů - červený profil se zvednutým elevonem (v zatáčce vnitřní křídlo) má poláru posunutou k vyšším Cd. Znamená to, že pokud bych zhruba takto nastavil diferenciaci, nebude takovéto samokřídlo v zatáčce vykazovat adverse yaw (jaxetořeknečesky)? |
Autor: | Libor [ pon 30.04.2018 14:29 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Návrh samokřídla v XFLR5 |
http://muj-antikvariat.cz/kniha/aerodynamika-modernich-leteckych-modelu-musil-miroslav-1978 https://search.mlp.cz/cz/titul/aerodynamika-modernich-leteckych-modelu/168146/ |
Stránka 2 z 3 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |