Switch to full style
Modelářství má stejně jako každý složitější obor lidské činnost i teoretickou rovinu. Nemyslí se tím kecání "co vše postavím", ale spíše pokusy využít matematiku, učebnice místo intuice při vlastním návrhu modelu.
Odeslat odpověď

Re: Model v poryvech větru

stř 24.01.2018 11:13

Já jsem si zkusil nakreslit samokřídlo v XFLR5 - bez vzepětí, bez negativů, šípovitost 35° na náběžce - a i když jsem měnil šípovitost, tak test stability (Lateral, Mode 3) divergoval. Je toto o čem mluvíš, že přestabilizované letadlo bude generovat větší a větší amplitudu kmitů?

Záporné vzepětí stíhaček jsem přičítal tomu, že kvůli co nejlepší manévrovatelnosti se tam naopak chce antistabilní chování, a stabilita letu se zajistí počítačem. Teda vůbec nevím, jestli v MiGu 21 něco takového bylo, ale třeba v F-15 se počítač staral mimo jiné i o toto.

Re: Model v poryvech větru

stř 24.01.2018 13:56

XFLR5 nedá odpověď na vše. Je třeba opravdu nastudovat, co se děje, když dojde k vychýlení a letadlo má vzepětí. Je třeba nastudovat, co se děje, když dojde k vychýlení a letadlo má šípové křídlo.

Přestabilizované znamená, že se to vrací moc ochotně. To jde proti řiditelnosti a to je třeba u kombatu, klíčová vlastnost. Pro dobrou šanci zasáhnout jiný model potřebuješ vysokou řiditelnost, uhýbat, mířit a nikoliv autobus. Cenou za to je, že potřebuješ přesně řídit.

Re: Model v poryvech větru

sob 27.01.2018 7:50

YenyaKas píše: Vlastně jsem se zarazil už u toho, jak se tam dostane to záporné vzepětí - přece pokud profil u "kořene" (středu) je o kousek vyšší než u okrajů, tak položením na břicho se ty okraje dostanou relativně výš, a tím dostanu _kladné_ vzepětí. Co jsem nepochopil?

No ono to leží asi vďaka šípovitosti alebo možno ťažisku (ešte bez osadenia takže je hodne vzadu) nejak inak ako na vrchole profilu, skorej leží odtokovka na tom rovnom stole po celej dĺžke - takže výsledok je naozaj mierne negatívne vzopätie.
- keby to šíp nemalo a ležalo rovno s tetivou profiu v rovine, máš pravdu že by stále bolo vzopätie kladné.
Kto to už lepil alebo aspoň mal v ruke a pozrel, ale vidí že je naozaj záporné, len úplne mierne.

Re: Model v poryvech větru

čtv 01.02.2018 13:39

Toro sa lepilo na chrbte: http://parez.wz.cz/download/Toro%20300.pdf

Obrázek

Re: Model v poryvech větru

čtv 01.02.2018 14:40

macil píše:Toro sa lepilo na chrbte: http://parez.wz.cz/download/Toro%20300.pdf


No sláva. Díky za odkaz - tam to je. Ono nejde o to jen lepit na zádech - každé křídlo které se zužuje ke špičce by v tomto případě udělalo kladné vzepětí. Ale v tom návodu to píšou - lepit na zádech s odtokovou hranou přitisknutou ke stolu. Toto už to záporné vzepětí samozřejmě udělá.

No ale jak si čtu ten návod a prohlížím nákresy, napadá mě ještě jeden dotaz, na který jsem přišel při pročítání různých článků o samokřídlech: Při konstrukci elevonu nechat neporušenou horní plochu křídla anebo dolní? Toro tam má horní plochu, nicméně někde na rcgroups (asi) jsem četl, že lépe dělat pant na dolní straně křídla, protože na horní straně je i u mírně kladného úhlu náběhu v oblasti elevonu už dávno turbulentní proudění, kterému další nerovnost už nebude vadit. Zatímco podél dolní strany křídla jde vzduch o vyšším tlaku a proudnice jsou "přilepené" bliž k ploše, takže šterbina pantu je rozhodí víc. Co si myslíte o tomto?

Re: Model v poryvech větru

čtv 01.02.2018 14:46

YenyaKas píše:Co si myslíte o tomto?
Rozdíl bude mimo možnosti měření. Pro dobrý pocit je jedno pro co se rozhodneš.

Za mě rozhodují jiné důvody:
Na combatu jsou páky dole zranitelné od přistání a tak musí nahoru. Pak je třeba udělat menší paky a tak závěs dole.
Na běžném letadle mám křidélka zavěšené nahoře a klapky dole. Důvodem je, že křidélka chci vychýlit na 45 nahoru a klapky 60st dolu.

Re: Model v poryvech větru

pát 02.02.2018 11:09

Zpět k tomu dotazu o stabilitě v poryvech - já bych přidal ještě jednu důležitou vlastnost a to tuhost konstrukce...
Pokud je letadlo "gumové" a křídlo se různě prohýbá a kroutí, tak to v mnoha případech nevadí. Neznamená to nutně, že by se křídlo mělo zlomit (křídlo se prostě při kladném G ohne nahoru a při záporném dolu, ale to je vše). Ale v turbulenci (ať už přímo poryvy větru anebo rozbitý vzduch za překážkou) se může konstrukce všelijak vlnit a i když se ani nyní nerozpadne, tak může být model dost neklidný. Zrovna tak může být "divná" reakce na řízení - model se nakloní i vlivem kroucení konstrukce, dáš kontra křidélek, na což model sice reaguje, ale zase ho to kroutí opačně - když se to "pěkně" sejde, tak může být s ovladatelností slušný malér...

Tohle dělalo samokřídlo (klasický Swift) mého syna - v prapůvodním osazení létalo krásně, ale po posílení pohonu začalo být vyloženě záludné, protože se i viditelně kroutilo... Doplnění "hromady" uhlíku z toho udělalo opět příjemné pohodové letadlo :D
Odeslat odpověď