Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 32 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: čtv 28.12.2017 8:59 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.6.2010
Příspěvky: 640
Poprosil bych zkušenější kolegy o předložení a okomentování důvěryhodné teorie o tom, proč roztočená vrtule brzdí víc, než vrtule stojící.
Děkuji za ochotu.


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 28.12.2017 13:29 
Mazák
Mazák

Registrován: 10.4.2007
Příspěvky: 4251
Bydliště: Pardubice
Protože točením na malých otáčkách, vytváří vrtule proudu vzduchu odpor. Když stojí, lehčeji kolem vrtule proud vzduchu proteče. Je to vidět na place, když je někdo zvyklý sedat s běžícím motorem a najednou sedá bez motoru. Bejvá většinou na přistání dlouhý ...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 28.12.2017 13:57 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 17.12.2008
Příspěvky: 3951
Bydliště: Bohumileč 15
Obrázky: 0
StrycAlois píše:
Poprosil bych zkušenější kolegy o předložení a okomentování důvěryhodné teorie o tom, proč roztočená vrtule brzdí víc, než vrtule stojící.
Děkuji za ochotu.


... snad budou stacit nasledujici obrazky:

Příloha:
rezimy vrtule01.jpg
rezimy vrtule01.jpg
[ 53.97 KiB | Zobrazeno 10574 krát ]

Příloha:
rezimy vrtule02.jpg
rezimy vrtule02.jpg
[ 97.13 KiB | Zobrazeno 10574 krát ]



Příloha:
Jaroslav Lnenicka _ vrtulove rezimy.jpg
Jaroslav Lnenicka _ vrtulove rezimy.jpg
[ 53.42 KiB | Zobrazeno 10574 krát ]



veka1


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 28.12.2017 15:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 11.4.2009
Příspěvky: 1300
Ak by to nefungovalo, vírnik (autogyro) by sa nikdy nevedel odlepiť od zeme ;-)

_________________
Take my love, take my land, take me where I cannot stand
I don't care, I'm still free, you can't take the sky from me...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 28.12.2017 16:57 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2715
Bydliště: Ústí nad Labem
Soudím, že je to proto, že profil stojící vrtule je obtékán proudem vzduchu pod příliš vysokým úhlem a proudění je odtržené (obdoba křídla ve vývrtce). Oproti tomu na roztočené vrtuli je úhel obtékání daleko menší a proudění bude přilehlé (vzhledem k profilu vrtule obdoba křídla v letu na zádech), list tedy vytváří určitý "vztlak", ovšem záporný, tedy brzdí (nechť mě případně zasvěcenější opraví).


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 28.12.2017 18:26 
Mazák
Mazák

Registrován: 22.4.2014
Příspěvky: 1114
Bydliště: ostrava-svinov
Perfektně vysvětleno to pochopí také ......


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 28.12.2017 18:44 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.6.2010
Příspěvky: 640
Děkuji všem za odpovědi, ale ...
Jsou tady dva problémy, které mne trápí, neboť mi nejsou zcela jasné:

1 - mějme modelovou situaci, že do proudu vzduchu s konstantní rychlostí umístíme vrtuli, jejíž otáčky však budou proměnné: budeme je postupně snižovat, až vrtuli zastavíme, ba co víc, dokonce jí začneme otáčet opačným směrem.
- Pokud budou otáčky vrtule vysoké, bude vrtule vyvozovat kladný tah, neboť bude vzduch urychlovat víc, než je rychlost okolního proudu vzduchu.
- Pokud budou otáčky vrtule určité - ty správné, tak vrtule nebude vyvozovat kladný ani záporný tah, neboť bude vzduch urychlován na stejnou rychlost jako je rychlost okolního proudu vzduchu.
- Pokud budou otáčky vrtule nízké, bude vrtule vyvozovat záporný tah - bude brzdit, neboť bude okolní vzduch spíš urychlovat vrtuli, ne naopak. Lze předpokládat, že čím víc se v tomto případě bude lišit rychlost okolního proudu vzduchu od teoretické rychlosti vrtulí urychlovaného vzduchu, tím více bude vrtule brzdit.
- Až najednou, zastaví-li se vrtule úplně, brždění vrtule bude menší, než když se točila. Jde mi o to, že grafická závislost tohoto jevu není monotónní, je tam určitý "zvrat". Otázka zní: kde - při jaké rychlosti a proč.

2 - Jaká bude situace, pokud začneme vrtulí točit opačným směrem, nebo natočíme listy tak, aby tlačily vzduch před vrtuli. Takhle přeci brzdí např. C-130 Hercules, pokud má krátkou přistávací dráhu.
- Jakou podobu bude mít graf v tomto případě?


Naposledy upravil StrycAlois dne pát 29.12.2017 14:42, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 28.12.2017 21:13 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.5.2006
Příspěvky: 9047
Bydliště: Bratislava dnv SK
StrycAlois píše:
- Pokud budou otáčky vrtule nízké, bude vrtule vyvozovat záporný tah - bude brzdit, neboť bude okolní vzduch spíš urychlovat vrtuli, ne naopak. Lze předpokládat, že čím víc se v tomto případě bud lišit rychlost okolního proudu vzduchu od teoretické rychlosti vrtulí urychlovaného vzduchu, tím více bude vrtule brzdit.

Posledné slová nielen nelze predpokladať, ale už len z dôvodu nespojitosti popísaného priebehu
môžem predpokladať že sú úplne nesprávne.

Ak by som chcel len špekulovať, tak stojaca vrtuľa je len prekážkou v prúdení vzduchu s nejakým koeficientom a hlavne len jej čelnou plochou a ani obtekanie nemôže byť pof rozumným uhlom - takmer ako rovná doska. Roztočená už sa nebude tak jednoducho počítať lebo aj ovplyvní podľa pomeru rýchlosti a otáčok čoraz väčší čelný prierez a pri dostatočných otáčkach možno až plochu ňou opisovaného kruhu..
Ale ani to vôbec nebralo do úvahy že tam je aj nejaký profil (aj keď úplne zlý lebo je opačne zakrivený).
Navyše, alebo "len" hlavne,( to neviem rozhodnúť), čo by sa dalo predpokladať, je to že otáčky na ktoré sa to bez brzdenia roztočí, dosiahnu takmer otáčky z prvého bodu znížené len odporom toho mrzkého profilu, a teda bude tam pekný nízky uhol nábehu a možno nejaké rozvinuté prúdenie..

Možno sa mýlim, ale možno by bolo zaujímavé zmerať ako brzdí roztočená napríklad guľatina v porovnaní so stojacou. Ak by tam nebol rozdiel, muselo by ísť o tie správne otáčky a graf závislosti by mal v nich výrazné maximum. A iné otáčky vrátane akéhokoľvek roztočenia opačným smerom, brzdili menej.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 28.12.2017 22:42 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4778
Bydliště: SK Bratislava
StrycAlois píše:
Poprosil bych zkušenější kolegy o předložení a okomentování důvěryhodné teorie o tom, proč roztočená vrtule brzdí víc, než vrtule stojící.
Děkuji za ochotu.


1/ nie je to pravda ... aspon nie absolutna - plati to u vrtul s relativne malym stupanim (male P/D) naopak u vrtul s velkym stupanim (P/D) brzdia menej ak sa volne pretacaju ... preto maju gumaky bez sklopky "volnobezku"

2/ jednoducha vizualizacia je, ze si uvedomis ze vrtula je vlastne len pohybujuce sa kridlo, zober vetron (hovorime o kridle =vrtuli bez pohonu) "daj" ho do vzduchu bez doprednej rychlosti, co zodpoveda zastavenej vrtuli, tak padne ako kamen, lebo ho kridlo neudrzi, naopak ak to kridlo nechas pohybovat sa (klzat pod nejakym uhlom co zodpoveda roztacanej vrtuli) bude niest vahu lietadla celkom efektivne takze aj ta vrtula bude celkom uspesne brzdit ... pri velkom stupani to fungovat takto nebude, bude sa to chovat asi ako kridlo ktore bude prilis natocene dole a pri urcitej doprednej rychlosti samu bude "padat" lepsie ako pri nulovej rychlosti, pretoze sa dostane do uhla nabehu s mensim odporom


pokial sa pytas tie dalsie otazky, tak odpoved na ne sa da najst na tych Lnenickovych obrazkoch co poslal Veka


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 29.12.2017 1:07 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 991
Priroda to ma tak zariadene, aj elektricky motor s klietkou nakratko do urciteho sklzu funguje, dokonca aj ako motor alebo generator, ale ked sa odtrhne je po nom

Vzdy ked idem okolo rakuskych veternych elektrarni ma fascinuje, ze listy su velmi uzke, ale su optimalne a pri toceni predstavuju kompletne vyplneny kruh, ked stoja su to tri zanedbatelne prekazky, je iste, ze je to vysledok tisicov skusok a vypocitat to bez testov to nebolo mozne


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 29.12.2017 10:52 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11187
Bydliště: Břeclav, ČR
sky59 píše:
Vzdy ked idem okolo rakuskych veternych elektrarni ma fascinuje, ze listy su velmi uzke, ale su optimalne a pri toceni predstavuju kompletne vyplneny kruh, ked stoja su to tri zanedbatelne prekazky, je iste, ze je to vysledok tisicov skusok a vypocitat to bez testov to nebolo mozne


Buď Tě nechápu, nebo jsi se díval špatně...

I kdyby tam byla jen jedna tyč, tak při otáčení vyplní celý kruh, ne? Ty listy vůbec nejsou úzké, jen příruba má průměr přes metr. Kdyby jsi ten list viděl na zemí, tak je to větší než křídlo většiny letadel - i dopravních. Ze země to vypadá celkem malé. Ale pokud vlezeš do gondoly a podíváš se na listy zblízka, tak Tě ten dojem rychle přejde. A pokud list stojí, je natočený do praporu, neboli náběžkou proti větru.

Příloha:
Poznámka: Zespoda
Tubus01.jpg
Tubus01.jpg
[ 46.14 KiB | Zobrazeno 9918 krát ]


Příloha:
Poznámka: Shora
Tubus02.JPG
Tubus02.JPG
[ 288.95 KiB | Zobrazeno 9918 krát ]


Příloha:
Poznámka: List
List02.JPG
List02.JPG
[ 14.18 KiB | Zobrazeno 9918 krát ]


Příloha:
Poznámka: Priruba
List01.JPG
List01.JPG
[ 327.97 KiB | Zobrazeno 9918 krát ]



Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 29.12.2017 12:06 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Jistě, je to obrovské. Ale sky59 se asi špatnĕ vyjádřil a mĕl nejspíš na mysli to, že ty listy jsou štíhlé. A to opravdu jsou. :wink: Štíhlost je totiž poměrná veličina, takže i nĕco obrovské může být štíhlé.

Ale díky za ty fotky, jsou opravdu fascinující. :o

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 29.12.2017 12:35 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 1696
Bydliště: Jaroměř, ČR
Obrázky: 0
VTjr píše:
Jistě, je to obrovské.


Tohle je asi, (nebudu to teď hledat), nejvýkonnější větrná elektrárna v ČR. Určitě byla v době výstavby.
http://www.csve.cz/novinky/380

Velikost jednotlivého listu si každý posoudí podle videa. https://www.youtube.com/watch?v=pAsQrA0jxLM
A pokud si to dobře pamatuji, tak jeden z listů byl při přepravě poškozen a musel se dovést jiný.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 29.12.2017 13:31 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11187
Bydliště: Břeclav, ČR
VTjr píše:
Ale díky za ty fotky, jsou opravdu fascinující. :o


Ještě lepší je, když lezeš po tom kolmém žebříku nahoru. V tomto případě to bylo 68 m. Někteří to nedali a jedna holčina dostala záchvat paniky a ztvrdla. Docela problém ji pak dostat dolů. K žebříku jsi připnutý bezpečnostním vybavením a nelze se vyhýbat. Skřípla tak všechny nad sebou. Ti pod ní museli dolů a pak k ní lezl zachraňovač aby ji uklidnil a pomohl dolů. Ta se nedostala ani do dvaceti metrů...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 29.12.2017 14:07 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 991
VTjr píše:
Jistě, je to obrovské. Ale sky59 se asi špatnĕ vyjádřil a mĕl nejspíš na mysli to, že ty listy jsou štíhlé. A to opravdu jsou. :wink: Štíhlost je totiž poměrná veličina, takže i nĕco obrovské může být štíhlé.

Ale díky za ty fotky, jsou opravdu fascinující. :o


Ked niekto chce pochopi spravne, uzke, stihle ja nevidimrozdiel...

Vsak sa na ne pozeram z dialky a automaticku vidim cely 'kruh', takze su 'uzke, stihle, a co ja viem ake este'

A neviem ci maju tie listy na konci aspon 1m sirku /absolutnu/

A mohol by byt aj jeden list /mozno by to trochu triaslo :) / ale urcite by bol potom 'sirsi' :)

Za predpokladu rovnakych otacok, preco neurobili 2 alebo 4 listy? Alebo 'turbinu' so 100 listami?


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 32 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz