Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 72 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 10.02.2016 9:37 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
No, to je práve tým, že jeho profily LHK majú väčší polomer nábežky a naväčšiu hrúbku profilu posunutú viac dopredu. Podobne sú na tom aj profily Epler E475 a pod. Na polárach v článku http://www.airspace.cz/akademie_letectv ... i-profily/ vidno, že NACA65A015, ktorá ma svoju najväčšiu hrúbku posunutú výrazne bližšie k polovici jeho hĺbky (takže je to taká "rybička") dosahuje o dosť horšie výsledky pri daných Re (tým nevylučujem, že pri podstatne vyšších Re môže byť práve tento profil lepší).
Ale profily s najväčšou hrúbkou pri nábežke a s veľmi oblou nábežkou majú zas inú necnosť. Tieto profily horšie spolupracujú s pohyblivými plochami na ich odtokovej časti. Totiž, prúdenie u tých "rybičkových" profilov lepšie drží pri povrchu v odtokovej časti aj pri značne vychýlenej ploche krídelka alebo klapky, kde u tých profilov s dlhou klinovitou odtokovou časťou dochádza k odtrhávaniu prúdnic na povrchovom zlome, ktorý sa tým vychýlením vytvorí - a teda k výraznému zhoršeniu účinnosti kormidiel a nárasti odporu. Už sa to tu raz riešilo vo vlákne viewtopic.php?f=126&t=58823#p989985, kde nám to IgorB veľmi dobre vysvetlil ako to funguje.
Ale treba si však uvedomiť, že on rieši situáciu F2B špeciálu, ktorý na klapkách krídel pracuje naozaj s veľmi veľkými výchylkami (desiatky °), zatiaľ čo u Teba na koncoch krídel budú krídelká, ktoré na dostatočnú ovládateľnosť toho modelu pri jeho predpokladanej značnej rýchlosti nebudeš potrebovať vychyľovať viac ako o pár mm meraných na odtokovej hrane, teda povedzme jednotiek °, alebo dokonca len ich zlomkov.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
PříspěvekNapsal: stř 10.02.2016 13:00 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Toto sú ešte zaujímavé stránky o profiloch http://airfoiltools.com/search/index?m% ... unt%5D=135
resp. obecne http://airfoiltools.com/search/index

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 11.02.2016 8:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 11.1.2005
Příspěvky: 927
Bydliště: Kľačany, SK
Ďakujem za stránky, poznám ich. Beriem odtiaľ profily na moje modely.
Teraz som ich však po-skúšal intenzívnejšie. Porovnával som profily navzájom( koncový a koreňový profil )
Koreň som dal NACA 0015 ( 30% / 15%) vs Joukovsky 15 ( 24,6% / 15% ). Re som dával od 50 000 až do 500 000 ( ak som to čítal dobre tak v takýchto rozmedziach sa pohybujú naše modely ). Podľa grafov mi prišlo že NACA pri menších Re bola lepšia a postupne s vyššími Re sa vlastnosti vyrovnávali ( aspoň tak som to pochopil ja )...
Koniec krídla som porovnávala NACA 0009 ( 30,9% / 9%) vs Joukovsky 9 ( 25,5% / 9% ). Re som ponechal opäť s rovnakým rozsahom. Teraz sa však karta obrátila, Joukovsky pri nižších Re vykazoval lepšie vlastnosti ako NACA, ( prišlo mi, že je dosť značný rozdiel medzi nimi ) a pri vyšších Re sa opäť vlastnosti začali podobať.
Bohužiaľ 16% profily som nevedel porovnať. Síce si ho viem na tej stránke vytvoriť ale nevie mi ho následne spočítať a vytvoriť grafy...

Ak som to teda všetko pochopil správne ( teda dúfam ) tak správnou cestou pre môj model by mohlo byť použite kombinácie NACA 0015 ( alebo 0016) s Jukovsky 9.

Ferino


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 11.02.2016 10:51 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 11.1.2005
Příspěvky: 927
Bydliště: Kľačany, SK
Len pre zaujímavosť, prepočítaval som mohutnosť SOP voči krídlu. Podľa tohto článku http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2008/05/ocasni_plochy.php by som sa mal pre dobrý let modelu nachádzať v týchto hodnotách mohutnosti SOP - 0,039≤ASOP≤0,020. Po prepočítaní mi vyšlo že mám ASOP 0,047. Z tohoto vyplýva, že nie je potrebné upraviť SOP a môžem ju ponechať takú aká je. Plochu SOP som uvažoval len to čo je mimo trup ( viď obrázok ).

Ferino


Přílohy:
Poznámka: Plocha SOP braná do úvahy pri výpočte.
005.jpg
005.jpg
[ 28.63 KiB | Zobrazeno 3273 krát ]

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 11.02.2016 13:10 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
flyhawk píše:
...
Ak som to teda všetko pochopil správne ( teda dúfam ) tak správnou cestou pre môj model by mohlo byť použite kombinácie NACA 0015 ( alebo 0016) s Jukovsky 9.
...

Teoreticky táto voľba vyzerá optimálne, ale ako sa to osvedčí v praxi - neviem. Stavebne by to hádam nemal byť až taký problém a letovo - to sa uvidí.

Držím palce aby to vyšlo.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 11.02.2016 14:37 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 11.1.2005
Příspěvky: 927
Bydliště: Kľačany, SK
Tak stavebne to nevidím ako problém. Čo si nakreslím to si aj postavím... Takže tým to je vyriešené :)

Ešte sa predieram cez uhly zoriadenia a negatívov. Asi to nechám tak že VOP +2,5 Stupňa, Krídlo 1 Stupeň a negatív koľko? Tiež 2 stupňe či radšej menej?

Ďakujem Ti za všetky rady... Ešte skúsim doma porovnať tie 16% profily ako sa budú tváriť....

Ferino


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 11.02.2016 15:02 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
flyhawk píše:
...by som sa mal pre dobrý let modelu nachádzať v týchto hodnotách mohutnosti SOP - 0,039≤ASOP≤0,020. Po prepočítaní mi vyšlo že mám ASOP 0,047. Z tohoto vyplýva, že nie je potrebné upraviť SOP a môžem ju ponechať takú aká je...

Ten rozsah mohutnosti je udávaný preto, lebo príliš mohutná SOP v spojení s nedostatočným vzopätím spôsobuje zvýšenie tzv. "špirálovej nestability". Viac o tom je napr. tu:http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2010/12/stabilita.php
Lenže okrem vzopätia a veľkosti SOP majú na ňu vplyv aj pomery bočný plôch trupu ako aj výšková poloha ťažiska lietadla. Preto predovšetkým dolnoplošníky (a zvlášť WW2 stíhačky) ňou najčastejšie trpia. Preto niekedy stanovenie veľkosti SOP je kompromisom medzi dosiahnutím dostatočnej stranovej a špirálovej stability. Problém je aj v tom, že aj malá výšková zmena polohy ťažiska môže mať dosť výrazný účinok na tieto vlastnosti. V leteckej technike sa často napríklad stávalo, že nejaký typ modifikovali len tým, že tam dali iný výkonnejší motor alebo inú výzbroj. Pri letových skúškach sa neraz ukázalo, že vzniknutá nová verzia zrazu trpí na nejakú nestabilitu - tak sa často upravovali chvostové plochy, často práve SOP, niekedy zväčšovali (napr. pridanou plochou pod trupom alebo prechodovým forkilom)inokedy zas zmenšovali a pod.
Ale nechcem strašiť. Sám však neviem ako by som toto spočítal.
Každopádne však ja sám som pobadal pri prevádzke malých elektro stíhačiek (napr. BF-109 od AlfaModelu) že v porovnaní napr. s F3Ačkami musí v každej zákrute človek dávať riadneho bacha aby nepadla do špirály. Mal som vždy pocit, že je to jediné po čom to lietadlo túži a vyžadovalo to citlivé vyrovnávanie krídelkami a výškovkou (smerovku som riadenú nemal)

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 11.02.2016 15:19 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
flyhawk píše:
Ešte sa predieram cez uhly zoriadenia a negatívov. Asi to nechám tak že VOP +2,5 Stupňa, Krídlo 1 Stupeň a negatív koľko? Tiež 2 stupňe či radšej menej?
...

Nepomýlil si sa náhodou?
Tu viewtopic.php?f=126&t=76026&start=15#p1280114 si predsa písal
flyhawk píše:
...
Motor 0 stupňov
Krídlo +2 stupne
VOP +1 stupen
Negatív povedzme -1 stupeň na krídle
...

:?: :?: :?:
To sa mi zdalo lepšie.
A s negatívmi by som to tiež nepreháňal, oni síce zlepšujú ovládateľnosť na hranici pádu, ale príliš veľké znižujú vztlak a zvyšujú odpor. Neviem aký na to majú názor pyloňáci, ale ja by som nad hodnotu 1° zbytočne nešiel. Keby sa žiadalo viac dá sa to ešte dorovnať vychýlením krídelok dohora, aj keď to potom už trochu vidno a nie je to také maketové.

A ešte nezabudni vyosiť motor doprava o 2 až 3°.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne pát 12.02.2016 11:43, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 11.02.2016 18:38 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 11.1.2005
Příspěvky: 927
Bydliště: Kľačany, SK
S tou mohutnosťou SOP, tak hádam u tohoto modelu nebude s tým problém. Aj keď skutočná mašina ani poriadne neletela, našťastie kvôli poruche motora a nie eroplánu ako takého...

Hej jasné, prehodil som stupne :) Mno stáva sú s aj horšie veci. Skôr som uvažoval na VOP o +1,5 aby som motor ešte viacej odtlačil smerom dole. Neviem či bude 1 stupeň na motor stačiť. Tým pádom krídlo 2,5 aby zostal aspoň 1 stupeň voči VOP.
Ďakujem za názor ohladne negatívov. Ja zväčša zvyknem dávať čo uhol zoriadenia krídla to negatív. Netvrdím že je to zrovna najlepšie ale tak zatiaľ som s tým nemal problém. Aj keď takýto model som už nejaký ten piatok ani dokopy nerobil :)

Troška som robil kalkulácie na ten koreňový profil. Provnával som NACA 0015, NACA 0016 (16,2%), Joukowski 15% a Joukowski 16,2%...
Čo si o tom myslíte? Rád by som poznal Váš názor.

Ferino


Přílohy:
50000.JPG
50000.JPG
[ 135.7 KiB | Zobrazeno 3194 krát ]

100000.JPG
100000.JPG
[ 128.6 KiB | Zobrazeno 3194 krát ]

200000.JPG
200000.JPG
[ 127.81 KiB | Zobrazeno 3194 krát ]

500000.JPG
500000.JPG
[ 129.98 KiB | Zobrazeno 3194 krát ]

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 12.02.2016 12:39 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Čím je väčšia predpokladaná letová rýchlosť a čím je menšie plošné zaťaženie tým menší uhol zoradenia treba dať. Pyloňáci, ktorí používajú nosné nesúmerné profily, mávajú uhly zoradenia dokonca záporné lebo pri tých ich rýchlostiach je aj pri minimálnom Cy vztlaku dostatok. Nesúmerné profily mávajú totiž nulový Cy až pri dosť značných záporných uhloch nábehu.
Ale s odklonom trupu dole to nepreháňaj, lebo tým značne rastie odpor. Navyše trup sklonený dole môže vyvodzovať nezanedbateľný záporný vztlak. Ja by som skôr volil polohu trupu čo najbližšie nule takisto VOP v nule a keď už, tak radšej vyosil dole motor.
flyhawk píše:
Ja zväčša zvyknem dávať čo uhol zoriadenia krídla to negatív. Netvrdím že je to zrovna najlepšie ale tak zatiaľ som s tým nemal problém.

Asi to tak môže byť ak tým myslíš, že konce krídel budú mať výsledné zoradenie nula.

Čo sa týka porovnania tých profilov. Nuž pri malých Re z tých polár vidno, že NACA sú trochu lepšie, ale pri vyšších Re sú rozdiely minimálne - tam sú však profily Joukowski o niečo lepšie. Lenže toto sú hrúbky profilov 15-16%, ktoré budeš mať pri koreni krídla, ale pri koncoch predsa plánuješ 9% - tým pádom sa ich vlastnosti pre menšie Re výrazne zlepšia.
A o to nám práve ide. Keďže konce krídel majú menšiu hĺbku a pri rovnakej rýchlosti letu vždy menšie Re, tak negatívmi a iným profilom s oblejšou nábežnou hranou sa snažíme vyriešiť práve to, aby sa pri nízkych rýchlostiach odtrhávali prúdnice najskôr pri koreni a aby na koncoch vydržalo dobré prúdenie čo najdlhšie.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 12.02.2016 12:49 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 11.1.2005
Příspěvky: 927
Bydliště: Kľačany, SK
Zaujímave o tom som vôbec nevedel, to že pylonáci dávajú uhol zoriadenia záporný.
Hej jasné rastie... Ale nechcel som to "Prasiť" vyosením motora... osobne toto veľmi neznášam, viem že je to potrebné ale to ešte neznamená že to mám rád :) Najradšej by som nevyosoval motor vôbec ale bez toho to asi ani moc nejde. Pokiaľ teda nechcem moc mrviť z páčkami... preto som premýšľal nad tým zoriadením VOP do + aby som nemusel potom riešiť motor aspoň dole... Do strany sa toho asi nezbavím... Čo už.

Hej presne to som myslel. Vo finále budú mať konce zoriadenie krídel voči VOP 0.

0015 je na tom niečo lepšie ako 0016. Ale asi tam dám 0016, ten rozdiel nie je zase taký veľký. Nikdy som nijako neuvedomoval že to dokáže spraviť až taký rozdiel oproti tomu koncu. Tam bola situácia presne opačná. Je to pre mňa dobré, aspoň sa niečomu novému priučím. Nikdy som takto hlboko aerodynamiku neriešil. Dal som čo je osvedčené a hotovo... U tohoto modelu však nie je osvedčené nič :)

Ferino


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 12.02.2016 13:14 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
flyhawk píše:
... U tohoto modelu však nie je osvedčené nič :)

Nepochybne, keďže ani veľká predloha nikdy neletela.
:lol:

Ja si myslím, že základom toho, aby to dobre lietalo, je čo najmenšia hmotnosť. Ak to bude tehla, tak nečakaj pohodový let. :roll: Ak to bude dostatočne ľahké aj aj malé prehrešky konštrukcie voči optimálnej aerodynamike Ti odpustí. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 13.02.2016 7:47 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 11.1.2005
Příspěvky: 927
Bydliště: Kľačany, SK
A tak letela, aj keď nie poriadne a vlastne po vzlete tresla do zeme z dôvodu zlyhania motoru ( prehrial sa ) ...

Hej presne o to sa budem snažiť, najhlavnejším materiálom bude balza. Sem tam nejaká ta preglejka, nosníček, uhlíček a pod :) Mno veď uvidím ako sa mi s tým bude dariť. Možno sem potom postnem nejaké fotečky s priebehu kreslenia...

Ďakujem za pomoc, vážim si toho.

Ferino


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 13.02.2016 9:37 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
flyhawk píše:
... prepočítaval som mohutnosť SOP voči krídlu. ...

No, otázka je jak při výpočtu postihnout vliv turbulence od vršku trupu a dole od toho chladiče... :?:
Nerýpu, jen upozorňuji na možné problémy, o těch u GeeBee vím.

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 13.02.2016 10:57 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 11.1.2005
Příspěvky: 927
Bydliště: Kľačany, SK
Tak to naozaj netuším ako by sa dalo zahrnúť do výpočtov aj takéto turbulencie od trupu.Ak niekto vie sem s tým... Ja naozaj nemám šajnu. Čo som pozeral a hľadal výpočty nikdy tam nebolo zmieňované turbulentné prúdenie a jeho vplyv na mohutnosť SOP...
Uvidíme... Zrejme to zistím počas lietania :) Ale nie.. Samozrejme tam bude nejaký vplyv ten trup mať, ale aj keby zlikvidoval 50% plochy SOP, stále sa nachádzam v číslach nad 0,020...
Tak hádam to bude dobré :)

Ferino


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 72 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz