Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 32 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Vztlakové klapky a mix výškovky
PříspěvekNapsal: ned 10.01.2016 11:03 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 19.2.2013
Příspěvky: 78
Chtěl bych si na dolnoplošníku zprovoznit vztlakové klapky a po zkušenostech s nimi u hronoplošníků jsem automaticky při vychýlení klapek namixoval výškovku dolů tak, aby mi kompenzovala klopivý moment.
Setkal jsem se ale s názory, že u dolnoplošníků se má výškovka namixovat nahoru. Jak to tedy je?
Přece, pokud je to vztlaková klapka díky která má na křídle vzniknout přírůstek vztlakové síly, tak jde o vyrovnání klopivého momentu, který tak vznikne.


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Vztlakové klapky a mix výškovky
PříspěvekNapsal: ned 10.01.2016 11:07 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 14.11.2013
Příspěvky: 1386
Bydliště: Chocerady
tam záleží na mnoha faktorech.
já bych to řešil pokusem. bez mixu .prostě za letu zkusíš vysunout klapky a zjistíš jestli je potřeba přitahnout nebo potlačit.

_________________
www.havelaircraft.cz
info@havelaircraft.cz
Facebook- Havelaircraft


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vztlakové klapky a mix výškovky
PříspěvekNapsal: ned 10.01.2016 11:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 7121
Bydliště: Vsetín
Ideální případ vyzkoušet bez mixu a pak podle poznatků namixovat. Každé letadlo se chová jinak a jestli je to dolnoplošník, nebo hornoplošník je docela jedno...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vztlakové klapky a mix výškovky
PříspěvekNapsal: ned 10.01.2016 11:20 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 19.2.2013
Příspěvky: 78
Dobře, ale na jakých faktorech tam záleží?
Metoda pokusu mě už taky napadla, ale chtěl jsem ji spíš předejít.

Pořád mi nejde do hlavy, proč bych po vysunutí klapek měl tahat za výškovku. To by snad mělo dojít k úbytku vztlaku?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vztlakové klapky a mix výškovky
PříspěvekNapsal: ned 10.01.2016 11:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.11.2010
Příspěvky: 629
Bydliště: Praha 4 - Budějovická
Obrázky: 2
Že vztlak je generován za těžištěm?


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vztlakové klapky a mix výškovky
PříspěvekNapsal: ned 10.01.2016 11:33 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 3.1.2007
Příspěvky: 1126
Bydliště: ŽATEC
Obrázky: 0
Tady jde o klopivý moment letadla, který ti vznikne vysunutím vztlakových klapek. Některý typ se ti naklopí čumákem dolů a některý se zase zvedne. No a ty tento moment musí pomocí výškového kormidla eliminovat.

_________________
Nemusíš vše vědět, ale musíš vědět, kde na vše najdeš odpověď.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vztlakové klapky a mix výškovky
PříspěvekNapsal: ned 10.01.2016 11:55 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 19.2.2013
Příspěvky: 78
ZIPP píše:
Tady jde o klopivý moment letadla, který ti vznikne vysunutím vztlakových klapek. Některý typ se ti naklopí čumákem dolů a některý se zase zvedne. No a ty tento moment musí pomocí výškového kormidla eliminovat.



Jasně, že tento moment musím eliminovat. To bychom jinak mohli létat bez výškovky i proto mají některé výškovky převrácený profil (např. L-410)

Ale jak to tak čtu, tak ze všech odpovědí vyplývá jen jeden výsledek- prostě to zkusit. Protože se každý letoun bude chovat jinak vlivem několika faktorů, které asi nejsem schopem předem určit.

I tak díky chlapi za vaše odpovědi a pomoc.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vztlakové klapky a mix výškovky
PříspěvekNapsal: ned 10.01.2016 12:16 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 26.3.2009
Příspěvky: 476
Bydliště: Praha
Obrázky: 2
Taky dost záleží na rychlosti letu, při které to zkoušíš.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vztlakové klapky a mix výškovky
PříspěvekNapsal: ned 10.01.2016 12:25 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 19.2.2013
Příspěvky: 78
mikymik píše:
Že vztlak je generován za těžištěm?


Takže u hornoplšníku je generován před těžištěm nebo jak to souvisí s tím, že u hornoplochu se výškovka musí potlačit a u dolnoplochu to pak záleží...?

Ta rychlost je jasná, ale nemám v úmyslu létat na klapky s plným plynem. Nejde mi ani tak o start jako spíš o přistání.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vztlakové klapky a mix výškovky
PříspěvekNapsal: ned 10.01.2016 12:27 
Mazák
Mazák

Registrován: 29.7.2010
Příspěvky: 1095
Bydliště: vesničan v okr.ZR
O jaký letoun se jedná? Létám s tímto: https://youtu.be/731cYhO3xH0 a je nutné mírně potlačovat. Klapky vychyluji asi 80st. dolů. Postupně jsem si na to navyknul a létám bez mixu. MR.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vztlakové klapky a mix výškovky
PříspěvekNapsal: ned 10.01.2016 12:33 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 19.2.2013
Příspěvky: 78
Je to jen cvičák o rozpětí 1800 mm. Obdélníkové křídlo a bedničkový trup.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vztlakové klapky a mix výškovky
PříspěvekNapsal: ned 10.01.2016 13:08 
Mazák
Mazák

Registrován: 11.9.2011
Příspěvky: 1732
Bydliště: ČR ,Slapy nad Vltavou
Já bych to nemixoval...mám to sice mixované u F5J větroně, ale tam je v tu chvíli motor vypnutý ( butterfly)...
U letadla, které zmiňuješ by to mohlo udělat víc problémů...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vztlakové klapky a mix výškovky
PříspěvekNapsal: pon 11.01.2016 11:27 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 10.4.2015
Příspěvky: 20
Bydliště: Dohalice (Hradec Králové)
Blog: Zobrazit blog (12)
Já bych řekl, že vysunutím (vyklopením) klapek musí vždy vzniknout klopivý moment čumákem dolů - protože aerodynamické těžiště (výsledná vztlaková síla) se posune dozadu, za hmotové těžiště.
Ale vlastně to musí záviset i na druhu klapek, pokud se jen vyklopí (hodně) mohou vlastně "zkrátit" profil a efekt je opačný. Nebo dojde jen ke zvýšení vztlaku, s následnou nutností snížit úhel náběhu (potlačit výškovku).
Všechna skutečná letadla, o kterých vím, že pohybují stabilizátorem při použití klapek, ten stabilizátor sklápějí náběžnou hranou dolů (jakoby přitahují výškovku). Všechna ovšem používají klapky, které se při sklápění i vysunují dozadu.
Nemyslím tedy, že by mělo záležet na poloze křídla vůči trupu (horno - dolno), spíše na typu klapek.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vztlakové klapky a mix výškovky
PříspěvekNapsal: pon 11.01.2016 11:51 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Ze své zkušenosti (zatím 4 WWII motoráky 1200, 2x 1600 a 2100mm) když vyklopím klapky na přistávací konfiguraci, éro se vzepne a musím potlačit (mixem). Někdy razantně (cca 10% rozsahu), někdy méně ale vždy potlačit.
Neřeším jak se to shoduje s teoriemi, prostě to tak mám protože to jinak nešlo.

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vztlakové klapky a mix výškovky
PříspěvekNapsal: pon 11.01.2016 13:37 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 13.12.2012
Příspěvky: 102
Z mojí zkušenosti se hornoplochy vzpínají a dolnoplochy buď neutrální, ale častěji těžké na hlavu.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 32 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz