Autor |
Zpráva |
dasintex
|
Napsal: ned 10.01.2016 11:03 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 19.2.2013 Příspěvky: 78
|
Chtěl bych si na dolnoplošníku zprovoznit vztlakové klapky a po zkušenostech s nimi u hronoplošníků jsem automaticky při vychýlení klapek namixoval výškovku dolů tak, aby mi kompenzovala klopivý moment. Setkal jsem se ale s názory, že u dolnoplošníků se má výškovka namixovat nahoru. Jak to tedy je? Přece, pokud je to vztlaková klapka díky která má na křídle vzniknout přírůstek vztlakové síly, tak jde o vyrovnání klopivého momentu, který tak vznikne.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
HavelAircraft
|
Napsal: ned 10.01.2016 11:07 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 14.11.2013 Příspěvky: 1386 Bydliště: Chocerady
|
tam záleží na mnoha faktorech. já bych to řešil pokusem. bez mixu .prostě za letu zkusíš vysunout klapky a zjistíš jestli je potřeba přitahnout nebo potlačit.
_________________ www.havelaircraft.cz info@havelaircraft.cz Facebook- Havelaircraft
|
|
Nahoru |
|
|
blesk
|
Napsal: ned 10.01.2016 11:07 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2005 Příspěvky: 7121 Bydliště: Vsetín
|
Ideální případ vyzkoušet bez mixu a pak podle poznatků namixovat. Každé letadlo se chová jinak a jestli je to dolnoplošník, nebo hornoplošník je docela jedno...
|
|
Nahoru |
|
|
dasintex
|
Napsal: ned 10.01.2016 11:20 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 19.2.2013 Příspěvky: 78
|
Dobře, ale na jakých faktorech tam záleží? Metoda pokusu mě už taky napadla, ale chtěl jsem ji spíš předejít.
Pořád mi nejde do hlavy, proč bych po vysunutí klapek měl tahat za výškovku. To by snad mělo dojít k úbytku vztlaku?
|
|
Nahoru |
|
|
mikymik
|
Napsal: ned 10.01.2016 11:28 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.11.2010 Příspěvky: 629 Bydliště: Praha 4 - Budějovická Obrázky: 2
|
Že vztlak je generován za těžištěm?
|
|
Nahoru |
|
|
ZIPP
|
Napsal: ned 10.01.2016 11:33 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 3.1.2007 Příspěvky: 1126 Bydliště: ŽATEC Obrázky: 0
|
Tady jde o klopivý moment letadla, který ti vznikne vysunutím vztlakových klapek. Některý typ se ti naklopí čumákem dolů a některý se zase zvedne. No a ty tento moment musí pomocí výškového kormidla eliminovat.
_________________ Nemusíš vše vědět, ale musíš vědět, kde na vše najdeš odpověď.
|
|
Nahoru |
|
|
dasintex
|
Napsal: ned 10.01.2016 11:55 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 19.2.2013 Příspěvky: 78
|
ZIPP píše: Tady jde o klopivý moment letadla, který ti vznikne vysunutím vztlakových klapek. Některý typ se ti naklopí čumákem dolů a některý se zase zvedne. No a ty tento moment musí pomocí výškového kormidla eliminovat. Jasně, že tento moment musím eliminovat. To bychom jinak mohli létat bez výškovky i proto mají některé výškovky převrácený profil (např. L-410) Ale jak to tak čtu, tak ze všech odpovědí vyplývá jen jeden výsledek- prostě to zkusit. Protože se každý letoun bude chovat jinak vlivem několika faktorů, které asi nejsem schopem předem určit. I tak díky chlapi za vaše odpovědi a pomoc.
|
|
Nahoru |
|
|
Sunn
|
Napsal: ned 10.01.2016 12:16 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 26.3.2009 Příspěvky: 476 Bydliště: Praha Obrázky: 2
|
Taky dost záleží na rychlosti letu, při které to zkoušíš.
|
|
Nahoru |
|
|
dasintex
|
Napsal: ned 10.01.2016 12:25 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 19.2.2013 Příspěvky: 78
|
mikymik píše: Že vztlak je generován za těžištěm? Takže u hornoplšníku je generován před těžištěm nebo jak to souvisí s tím, že u hornoplochu se výškovka musí potlačit a u dolnoplochu to pak záleží...? Ta rychlost je jasná, ale nemám v úmyslu létat na klapky s plným plynem. Nejde mi ani tak o start jako spíš o přistání.
|
|
Nahoru |
|
|
von boberov
|
Napsal: ned 10.01.2016 12:27 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 29.7.2010 Příspěvky: 1095 Bydliště: vesničan v okr.ZR
|
O jaký letoun se jedná? Létám s tímto: https://youtu.be/731cYhO3xH0 a je nutné mírně potlačovat. Klapky vychyluji asi 80st. dolů. Postupně jsem si na to navyknul a létám bez mixu. MR.
|
|
Nahoru |
|
|
dasintex
|
Napsal: ned 10.01.2016 12:33 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 19.2.2013 Příspěvky: 78
|
Je to jen cvičák o rozpětí 1800 mm. Obdélníkové křídlo a bedničkový trup.
|
|
Nahoru |
|
|
2952
|
Napsal: ned 10.01.2016 13:08 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 11.9.2011 Příspěvky: 1732 Bydliště: ČR ,Slapy nad Vltavou
|
Já bych to nemixoval...mám to sice mixované u F5J větroně, ale tam je v tu chvíli motor vypnutý ( butterfly)... U letadla, které zmiňuješ by to mohlo udělat víc problémů...
|
|
Nahoru |
|
|
Strip
|
Napsal: pon 11.01.2016 11:27 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 10.4.2015 Příspěvky: 20 Bydliště: Dohalice (Hradec Králové)
Blog: Zobrazit blog (12)
|
Já bych řekl, že vysunutím (vyklopením) klapek musí vždy vzniknout klopivý moment čumákem dolů - protože aerodynamické těžiště (výsledná vztlaková síla) se posune dozadu, za hmotové těžiště. Ale vlastně to musí záviset i na druhu klapek, pokud se jen vyklopí (hodně) mohou vlastně "zkrátit" profil a efekt je opačný. Nebo dojde jen ke zvýšení vztlaku, s následnou nutností snížit úhel náběhu (potlačit výškovku). Všechna skutečná letadla, o kterých vím, že pohybují stabilizátorem při použití klapek, ten stabilizátor sklápějí náběžnou hranou dolů (jakoby přitahují výškovku). Všechna ovšem používají klapky, které se při sklápění i vysunují dozadu. Nemyslím tedy, že by mělo záležet na poloze křídla vůči trupu (horno - dolno), spíše na typu klapek.
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: pon 11.01.2016 11:51 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Ze své zkušenosti (zatím 4 WWII motoráky 1200, 2x 1600 a 2100mm) když vyklopím klapky na přistávací konfiguraci, éro se vzepne a musím potlačit (mixem). Někdy razantně (cca 10% rozsahu), někdy méně ale vždy potlačit. Neřeším jak se to shoduje s teoriemi, prostě to tak mám protože to jinak nešlo.
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
modreflek
|
Napsal: pon 11.01.2016 13:37 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 13.12.2012 Příspěvky: 102
|
Z mojí zkušenosti se hornoplochy vzpínají a dolnoplochy buď neutrální, ale častěji těžké na hlavu.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|