Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6961 Bydliště: Písek, ČR
Dokázal byste někdo určit, co je tohle za profil? Je to na elektromotoráku, použitý je profil z letadla OV10 Bronco, který létal tak perfektně, že ho autor použil i na druhý model - motorák, 2m rozpětí, váha 4,5 kg a údajně létá krásně pomalu a velice stabilně. Při té hmotnosti je to s podivem.
Příloha:
Profil křídla OV10 Bronco_dwg___.jpg [ 65.34 KiB | Zobrazeno 5189 krát ]
Koukal jsem na nějaké obrázky, tak podobný se mi zdá Clark Y? Děkuji za tipy!
Registrován: 8.7.2011 Příspěvky: 6961 Bydliště: Písek, ČR
Jyrry, to je přesně ono. Přesně takový obrázek jsem potřeboval. Moc díky!
Ten původní model OV10 Bronco měl 2,1m a 8 kg, a lítal takto:
Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz no a Pan Modelář Jirka Soural udělal krásný model (jeho vlastní návrh i stavba) Hall Springfield Bull, a jelikož o tom Bullovi šly zvěsti, že je zákeřný, divoký a nezvladatelný, tak proto použil profil z toho vyzkoušeného Bronca, aniž věděl co je to přesně za profil. Tak mě to jen zajímalo...
Bull lítá takto: Zde ještě bez povrchové úpravy (2m, 6,5kg)
Ten silný profil je původně z plánku Bronca co se toulá internetem, na papíře to tak nevypadá, ale nechal jsem si zvětšit a udělat šablony pro výřezy z polyše a koukal jsem jak puk, že je to tak silné. Krásně to s tím profilem létá, ale moc to nedělá čest svému jménu Bronco, ovšem na pohodové éro proč ne.
_________________ Pravda začíná tam kde končí signál České televize. Nevěřím ničemu, co vláda říká.
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2716 Bydliště: Ústí nad Labem
jyrry píše:
ale je poněkud natažený na výšku:
To je přece naprosto obvyklá manipulace s profilem - zvolit konkrétní tloušťku v %, ten Clark -Y se dá modifikovat v dost značném rozsahu tloušťky. Sám už jsem ho použil asi od 8 do 15%.
To je přece naprosto obvyklá manipulace s profilem - zvolit konkrétní tloušťku v %, ten Clark -Y se dá modifikovat v dost značném rozsahu tloušťky. Sám už jsem ho použil asi od 8 do 15%.
No jo, ja ale mam zato ze se to zrovna takhle nedela... co si vzpominam, tak se jde pres vepsane kruznice...
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2716 Bydliště: Ústí nad Labem
Možná jsem čuňas, já to tak dělám. Mám ale dojem (ta skleróza), že jsem někde měl tabulky konkrétně toho Clarku v různých procentuálních tloušťkách a že to bylo jen sprostě vynásobeno potřebným koeficientem. Ostatně s vepsanými kružnicemi by to nemělo kolidovat.
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2716 Bydliště: Ústí nad Labem
Ještě k tématu - pokud si matně vzpomínám, přes ty vepsané kružnice se určuje střední křivka, tedy prohnutí profilu. (Pokud tomu tak není, ortodoxním aerodynamickým vzdělancům se předem omlouvám).
Geometricky se bavíme o povrchu profilu a prohnutí střední tětivy profilu. Chceme-li zachovat prohnutí střední tětivy (a tedy i charakteristiky daného profilu) a jen zesílit/zeslabit profil, tak musíme přes vepsané kružnice. Pokud vezmeme klasický ClarkY (11,4% tloušťka - rovná spodní strana) a zvětšíme ho pouze ve směru y např. na 18%, dostaneme jiný profil (prohnutější = s vyšší nosností) s rovnou spodní stranou. Takže je v pořádku, že se "tlustý ClarkY" jeví jako pohodový, protože jsme také zvětšili prohnutí střední křivky profilu, což obecně vede k vyšší nosnosti, resp. k nižší letové rychlosti. Daň za to je snížení maximální rychlosti. Prostě to prkno naštorc se tím vzduchem tak rychle neprotlačí a větší prohnutí tětivy také zvyšuje odpor.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru