Velorex píše:
Ta mi právě praskla v místě prvního šroubu. Pokud by někdo vyrobil náhradu toho uhlíku duralem, bylo by to perfektní.
Ne ...nebylo, by to perfektni... praskne znovu. Z pohledu konstrukce a stavebni mechaniky je to spatne navrzena soucast letadla.... proc opakovat neco co neplni svou funkci ?
Pokud je teleso konstantniho prurezu vyrobeno vrstvenim klasickych tkanin (nebo prepregu) jako tvarovana deska s nemennym poctem vrstev,kerou nekdo rozkraji na prouzky a tim to konci,jiz z principu musi pri zvyseni ohyboveho a krouticiho zatizeni dochazet k delaminaci vrstev v kritickych prurezech.
Kdyz tomu pomuzu otvorem,kterym skokove prerusim prurez a kontinuitu vlaken ... o zabavu mam postarano.
Pozn... technologicky neni problem udelat to funkcni, problem je, ze se s tim nikdo z vyrobcu nebude zdrzovat, bo ze se mu to nevyplati.
Mozne reseni problemu u puvodniho provedeni opravou a upravou:
Ostruhu slepit (staci sekundakem, jen aby drzela tvar a primerene obrousit. Na cca 1/3 az 1/2 delky, na teleso dolaminovat nekolik jednosmernych vrstev uhliku s ubyvajici delkou ve vrstvach.
Delkovy rozdil odhadnout , nebo spocitat s ohledem na klesajici napeti v prurezu ... rozumne odskoceni cca 5 -15mm podle poctu a tloustky vrstev.
Po naskoceni pryskyrice do gelu nerovnosti oriznout ostrym nozem . Nasledne ostruhu strcit do prosycene puncochy a omotat polypropylenovou (steparskou) paskou, nebo odvakuovat v pytli,po predchozim zakryti strhavaci tkaninou.
Cilem je poresit plynulost postupneho zmenseni prurezu od mista maximalniho ohyboveho a krouticiho momentu, tj.cca od mista, kde byl puvodne otvor pro zadni sroub.
Montaz: vrtat a sroubovat pouze predni sroub. V zadni casti pouzit obkrocny trmen!
Nebo situaci v prubehu laminace poresit vlozenim naseparovanych ocelovych koliku do mist puvodnich otvoru pro srouby a rovingy polozit kolem nich tak, aby pruchozi otvor nenarusil jejich celistvost. Po vytvrzeni pryskyrice koliky vytahnout.
Je evidentni, ze pocet rovingu musi byt spocitany , aby prenesl realne zatizeni, zvysene o bezpecnostni soucinitel v opravovanem danem miste.
Pevnost puvodniho telesa ve vypoctu neuvazovat ( prebira funkci tvarove vlozky) a smirit se s narustem hmotnosti ostruhy po oprave.
Timto provedenim se v miste nejvyssiho namahani minimalizuje skodlivy vliv zmenseni prurezu i vrubovy ucinek otvoru .... a je po problemu.
Pozn. samotne teleso z prvovyroby melo byt navrzeno a vyrobeno z rovingu,nebo jednosmerne tkaniny.
Idealne s postupnym ubytkem poctu vrstev a stabilizovano puncochou, nebo omotano tkaninou s krizovou vrstvou vlaken. U placatych prurezu s obecnym zatizenim nestaci tkaninu pouze polozit na vrch a spodek... je nutny kontinualni zabal.
Z pohledu dosazeni maximalni mechanicke pevnosti je idealni vytvrzeni pryskyrice v podtlaku s pouzitm ztracene vnejsi vrstvy.
Mnohem lepsi vysledek ovsem da stazeni formy v mechanickem autoklavu, nebo poslouzi i kvalitni klasicke sverky.
Celkem dulezita je znalost postupu syceni i kladeni rovingu a odpovidajici regulace narustu teploty a tlaku pri vytvrzovani pryskyrice ve forme .
Cilem je zabezpecit vyrovnani a nasponovani vlaken v samotnem telese ostruhy ( zvlneni vlaken je nepripustne) v prubehu vytvrzovani pryskrice, cimz se dosahne maximalni mozne pevnosti vyrobku pri danem objemu siloveho prvku, tj. uhli. technicka: problem je mozne poresit i slepenim (vrstvenim) planzet ruzne delky na sobe (cca 3ks), stazenych obkrocnymi trmeny, jako na velkych masinach. Slepeni by melo koncit nekde pod trupem, zbytek delky by mel mit moznost volneho pohybu po sobe.
veka1