Switch to full style
Diskuze o modelech o rozpětí nad 2metry. Toto doporučení berte s rozumem.
Odeslat odpověď

Motorový problémy s Funtanou 2600 ZDZ90

ned 29.05.2016 23:11

Dnes jsem si byl zalítat s mým oblíbeným "velkostrojem" se ZDZ90. A málem to špatně dopadlo. Při prvním letu asi v 10 minutě v rovným ustáleným letu najednou z cca 2/3 otáček jako když utne, chcípnul cca 15 m nad zemí a po větru. No otočil jsem a úplně knop doletěl na asfalt, všude okolo metrová tráva a obilí.
Zápalko prská, ale dal jsem radši jinou svíci. Nastartovat šlo, ale po přidání plynu asi po 5 sekundách zase jako když utne a to několikrát za sebou jak na letišti, tak později doma.
No tak jsem jel domů a začala demontáž vrtule, haubny, výfuku, nádrže, motoru a karbecu. V nádrži je keramický bimbátko, takže ucpanej karbec je málo pravděpodobnej. Bimbátko je normálně průtočný. No zkusím zítra rozebrat Walbro a vyprat v ultrazvuku. Nemůže tohle ale spíš dělat zápalko? Nějaká ochrana v něm? Baterky jsou Eneloop čtyřčlánek, asi 3 roky starý, zatím jsem ho neměřil.
No a druhej problém, zjistil jsem, že distanční sloupky motoru se na levý straně "zabořily" cca 1,5 mm hluboko do motorový přepážky a na druhý straně asi 0,5 mm. Prostě motor má nějaký vibrace a asi se to postupně zaklepává. Nevím, z jaký překližky Badan dělá Funtánu a jak je pevná a tvrdá, je spíš do bíla. Celej domek byl prolakován za horka řídkým Epoxy 1200. Distanční sloupky mají na přepážce dosedací průměr 22 mm a stejně se zabořily. Velkoplošný podložky šroubů průměru 20 mm z druhý strany motorový přepážky jsou OK.
Jak to nejlíp spravit? Zatmelit ty promáčklý dolíky v přepážce nějakým hodně plněným Eprosinem? Mám obavu, aby to zase "neodteklo". Nojo, ale co dál, dát tam větší "velkoplošný" podložky a zkrátit o jejich tloušťku distanční sloupky? Na použitý M5 šrouby jsou podložky max 30 mm. Ještě mě napadlo osadit do děr v motorový přepážce distanční vložky o trochu kratší než je tloušťka přepážky, který by zabránily při dotažení šroubů motoru zaboření sloupků do přepážky.
Díky za případný rady.
Jirka

Re: Motorový problémy s Funtanou 2600 ZDZ90

ned 29.05.2016 23:41

Mně se do letecký překližky normálně časem vymačkaly šrouby v elektrice. Nechal jsem si vyfrézovat velkou podložku ze sklotextitu, promáčklinu zalil epoxidem a rovnou tím přilepil tu podložku. Vypadá to ok.

Podobný problémy s motorem jsem měl taky, zapálko po nějaký době umřelo úplně.

Re: Motorový problémy s Funtanou 2600 ZDZ90

pon 30.05.2016 9:14

To s tím textitem je dobrý nápad. Asi bych ho dal z obou stran přepážky. Ty distanšní vložky určitě néé. To by se časem vyklepalo, i když by to bylo stažené na tvrdo.
Ten problém chcípání bych taky viděl spíš v zápalku. Kdyby to bylo palivem, nechcípal by naráz. Ještě zkontroluj kabely a konektory od baterky zápalka, a taky bych zkusil na tu baterku připojit třeba žárovičku, nebo ručkovej měřák a zkusit tu baterku s citem trochu pokroutit, jestli není upadlá některá propojka. Nebo to zkusit s jinou baterkou. A co kabel od sondy, je zafixovaný aby se neklepal? Jak máš dělané zapínání/vypínání zápalka? Jestli elektronicky nějakým optospínačem, moh by být problém i v něm.

Re: Motorový problémy s Funtanou 2600 ZDZ90

pon 30.05.2016 14:55

1 problém může být voda ! Něco podobného se mi stalo a na sítku malinkatý skoro po celé ploše nános vody jako by ste tam daly igelit.. používám od té doby velfobín a mám pokoj...

Re: Motorový problémy s Funtanou 2600 ZDZ90

pon 30.05.2016 22:24

Lark píše:To s tím textitem je dobrý nápad. Asi bych ho dal z obou stran přepážky. Ty distanšní vložky určitě néé. To by se časem vyklepalo, i když by to bylo stažené na tvrdo.
Ten problém chcípání bych taky viděl spíš v zápalku. Kdyby to bylo palivem, nechcípal by naráz. Ještě zkontroluj kabely a konektory od baterky zápalka, a taky bych zkusil na tu baterku připojit třeba žárovičku, nebo ručkovej měřák a zkusit tu baterku s citem trochu pokroutit, jestli není upadlá některá propojka. Nebo to zkusit s jinou baterkou. A co kabel od sondy, je zafixovaný aby se neklepal? Jak máš dělané zapínání/vypínání zápalka? Jestli elektronicky nějakým optospínačem, moh by být problém i v něm.


Tak jsem spravoval Funtánu. Kurňa, nikdy bych neřekl, že na opravu modelu je potřeba si postavit lešení. :lol: Potřeboval jsem dostat motorovou přepážku do vodováhy aby mě nikam nestékal Eprozin, co jsem s ním zablemtal ty promáčkliny. A protože je za ní ještě 2,5 metrů trupu, zavěsil jsem ji a přivázal za podvozek na bidlo na bouchání koberců. :) No a protože jsem tam potom ze země nedostal, tak to pracovní lešení cca 1,6 metrů. :wink:
Je to zalitý do roviny a přeplátovaný 1,5 mm textitem průměr 30 mm. Do děr jsem nacpal 5 mm plast tyčku aby Eprosin nevytekl.
Rozhodil jsem Walbro, vše propláchl benzínem a vyfoukal 5 barama vzduchu. Vše je na stříkačku průchozí. Ale jak tu píše MarthiR, na sejtku byl nějakej šlem i když ne po celým. Divný, v nádrži je keramický bimble, nasát to nemohlo. Asi zruším v ZDZ N95 a začnu s Verva100 jako v Rotu.
Kabely zápalka OK, nikde nic na(pro)klepanýho či popálenýho, vše bylo omotaný ovíječkou a vyvázaný po cca 50 mm. Baterky zápalka i obě letový OK, dokonce jsem na nich kuchnul černou smršťovačku abych zkontroloval spoje a kabely. Všechny články dávají do bočníku ampérmetru kolem 7A. Vypínač zápalka je kvalitní posuvnej, jeden pól 4 x paralelně. Ale jak jsem to včera doma zkoušel, bylo zápalko napřímo z jiný baterky a to samý, zase utnul na cca 3500.
Psal jsem email Falkonovi a již mě odpověděl, že mám změřit proud. V klidu má brát 20mA, v sleep pod 10mA a je důležitý změřit, kolik to žere po výpadku. Ještě vědět, co to je ten sleep. :oops: Tak si musím udělat mezišňůru a zkusit ZDZ nahodit přes multimetr. Zejtra...
Jirka

Re: Motorový problémy s Funtanou 2600 ZDZ90

úte 31.05.2016 8:14

SLEEP- SPÁT Režim spánku??!

Re: Motorový problémy s Funtanou 2600 ZDZ90

úte 31.05.2016 9:29

Tak si jí měl pověšenou jako prase. :lol: :lol: Já pro takové účely zahuštuju microbalonama, a pak nic neteče. Jak už ti napsal chrpos, ten SLEEP je režim spánku a zápalko do něj přepne, když je motor zhruba 1 min. v klidu. Pro "probuzení" musíš vypnout a znova zapnout napájení.

Re: Motorový problémy s Funtanou 2600 ZDZ90

úte 31.05.2016 12:54

Lark píše:Jak už ti napsal chrpos, ten SLEEP je režim spánku a zápalko do něj přepne, když je motor zhruba 1 min. v klidu. Pro "probuzení" musíš vypnout a znova zapnout napájení.

Já si to myslel, že to je chrupka, ale netuším, kdy si jde dáchnout. Myslím, že jsem při startování občas proflákal i více času než minuta a pak na jedno až dvě cuknutí šla.
Jirka

Re: Motorový problémy s Funtanou 2600 ZDZ90

úte 31.05.2016 13:16

Při startování se to stát může, když si dáš delší pauzu, ale za chodu se uspat nemůže, nebo spíš nesmí. Jestli se za chodu uspí, je to závada zápalka.

Re: Motorový problémy s Funtanou 2600 ZDZ90

úte 31.05.2016 13:20

Tak to asi opravdu je v zápalku. Larku, ty jseš taky dráteník, přemejšlím, jak pohánět pulzním generem sondu zápalka a jak převýst VN na "neškodný" TTL. Pověsil bych to na dvoukanál oscilo, a zjeho TTL sychro výstup z kanálů 1 a 2 poslal do 2 vstupů logickýho analyzátoru. Do klikovkový sondy bych cpal pulzy odpovídající cca od 500 do 8000 toček, na oscilu nastavil zesílení a na analyzátoru nastavil chytání ztráty pulzu na VN. Pokud by se opravdu začaly ztrácet, je zápalko na vyhození.
Myslíš, že bude na sondě stačit volně vázaná cívka napájená z 50R výstupu generu? A co VN? Na kabelu je punčoška, takže indukčně omotáním pár závitu to nepůjde. Fajifka má oplechování. Jedině udělat mezikus svíčka -fajifka a odporovej vn dělič. To je moc práce. :cry:
Pakárna, jinej motor s CM6-kou svíčkou nemám, jen UR17 v Rotu a číně. A ani nikdo v okolí, takže není s kým na zkoušku prohodit.
Jirka

Re: Motorový problémy s Funtanou 2600 ZDZ90

úte 31.05.2016 13:21

Lark píše:Při startování se to stát může, když si dáš delší pauzu, ale za chodu se uspat nemůže, nebo spíš nesmí. Jestli se za chodu uspí, je to závada zápalka.

Nojo, proto Falcon chtěl měřit proud po chcípnutí.
Jirka

Re: Motorový problémy s Funtanou 2600 ZDZ90

úte 31.05.2016 15:36

Bez alespoň minimálního rozkuchání to asi nepude. U té sondy by neměl být takový problém, jen chce zjistit z Datasheetu jaká z ní jde úroveň. Jestli je v pořádku se dá zjistit i napícnutím špendlíků do kabílku a kmitáním klikovkou. U toho VN je to ale horší. Pokud by VN kabel nebyl v té punčošce, stačila by kapacitní sonda jako se používala u stroboskopů. Byl to jen krokodýlek s naletovanejma, asi 3cm plechovejma korejtkama pro zvětšení kapacity. Odporová sonda je moc komplikovaná, protože by si musel použít VN odpory (jsou dlouhé aby nedocházelo k plazivým výbojům), nastrkané do novodurové trubky a muselo by jich být hodně, aby odpor byl kolem 1000 Mohmů a útlum 1:1000, nebo alespoň 1:100, s tím, že by si jí připojoval ještě přes sondu 1:10, která bývá u oscíku. Možná by se dala vypůjčit u nějakých televizáků.
Když ale zjistíš že je v zápalku závada, tak ho ale asi stejně neopravíš, protože to bude zalité.

P.S. Hned po chcípnutí by měl být proud normální jako po zapnutí a až po minutě by měl spadnout na ten Sleep. Máš nějakou kontrolku na zápalku?

Re: Motorový problémy s Funtanou 2600 ZDZ90

úte 31.05.2016 16:39

jen pro inspiraci ......nedávno jsem měl obdobný problém s DLE55, naštěstí identifikováno na zemi a ne při letu => zničehonic mi prostě nešel nastartovat a když se mi to po dlouhé námaze povedlo, po pár vteřinách zdechnul. Jiskru svíčka házela, vše ok, samozřejmě předtím jsem se patřičně "věnoval" karburátoru, čištění atd. Pak jsem se zde na webu dočetl, že někomu to dělalo také a problém byl ve špatné fajfce. nechal jsem se inspirovat, koupil novou fajfku a problém byl za cca 200 Kč vyřešen :)

Re: Motorový problémy s Funtanou 2600 ZDZ90

úte 31.05.2016 21:44

Lark píše:Bez alespoň minimálního rozkuchání to asi nepude.
Když ale zjistíš že je v zápalku závada, tak ho ale asi stejně neopravíš, protože to bude zalité.
Máš nějakou kontrolku na zápalku?


Rozdělal jsem víčko zápalka, je to zablemtaný přes součástky cca 2 mm silikonu. Kontrolka (log maximálních otáček) je dobrá věc na zápalku ROTO. Tady není nic. Vlastně je, třetí drát na Hitec štekru. Kdysi o tom byla někde řeč, co to je za signál ale nemůžu nalézt a skleróza na pochodu.

to Honza 71: Fajifka by stála za zkoušku rozdělat. Je zaplechovaná a stažená přes packy. Třeba je seklá a nebo přerušený odrušovací odpor, tedy jestli v tom je. Nejsou tyhle VN kabely uhlíkáče jako u aut?
No dnes jsem vše zase smontoval, zítra večer zkusím ZDZ nahodit.
Jirka

Re: Motorový problémy s Funtanou 2600 ZDZ90

úte 31.05.2016 22:12

Jó ta kontrolka by byla fajn, jde ale o to vědět jak vlastně funguje. Na ROTO bliká v rytmu otáček a používám jí právě pro otáčkoměr, ale každý zápalko to má trošku jinak. Tu fajfku určitě taky zkontroluj. Možná může být jen špatně napružený dotyk, jak má ZDZ dělanou fajfku ale nevím a kabel myslím že nikdo uhlíkový nepoužívá. Buď je ve fajfce odpor, nebo se používají svíčky s odporem.
Odeslat odpověď