RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://www.rcmania.cz/

Vypocet modelu...
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=124&t=72921
Stránka 1 z 2

Autor:  239672 [ pon 22.06.2015 20:26 ]
Předmět příspěvku:  Vypocet modelu...

Zdravim vsetkych skusenejsich....

Chcel by som sa informovat ci existuje nejaka forma prepoctu na konstruovanie a stavbu modelu v zavislosti na kubature a vykone motora. Chcel som dvojmotorovy model. spalovaci motor /benzin/ objem 2x 20 ccm. Ako sa vypoctom alebo inym sofistikovanym sposobom dostanem k mierke v akej by mal byt zmenseny original lietadla ?
Predpokladam aj nejaky dynamickejsi let, mozno aj troska akrobacie, nie len odlepenie od zeme...

dik za tipy...A.

Autor:  corona [ pon 22.06.2015 20:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vypocet modelu...

To je nějaký sociologický průzkum...?

:lol:

Autor:  Pajik_CZ [ pon 22.06.2015 20:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vypocet modelu...

stavis barak od strechy :D

spis si rekni, co a s cim chces litat, a podle toho hledej motor.

Autor:  arda1 [ pon 22.06.2015 21:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vypocet modelu...

S čím vším jsi lítal doposud? Radek

Autor:  jyrry [ úte 23.06.2015 6:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vypocet modelu...

239672 píše:
... Chcel som dvojmotorovy model. spalovaci motor /benzin/ objem 2x 20 ccm. ...
Predpokladam aj nejaky dynamickejsi let, mozno aj troska akrobacie, nie len odlepenie od zeme...

Ne výpočtem ale ze zkušenosti mohu doporučit http://www.modelarina.cz/rc-letadlo-tig ... 36931.html
Počítej s letovou hmotností kolem 10kg, plošným zatížením 190g/dm2 a pořizovacími náklady min. 30.000,-Kč (bez těch motorů).

Autor:  VTjr [ úte 23.06.2015 15:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vypocet modelu...

239672 píše:
...
Chcel by som sa informovat ci existuje nejaka forma prepoctu na konstruovanie a stavbu modelu v zavislosti na kubature a vykone motora. ...
Ako sa vypoctom alebo inym sofistikovanym sposobom dostanem k mierke v akej by mal byt zmenseny original lietadla ?
...

Prepočet je vcelku jednoduchý, ale pri veľkej zmene mierky nepresný, lebo do toho vstupujú aj iné fyzikálne procesy ako je len veľkost modelu a výkon motoru (napr. klesajúca rýchlosť letu, klesajúce reynoldsovo číslo a s tým súvisiace zmeny prúdenia vzduchu, rastúci merný výkon menších motorov oproti väčším a pod., ich iná mechanická konštrukcia a pod.)

V zásade ale platí, že objem motora by mal byť zvačšovaný/zmenšovaný úmerne tretej mocnine mierky.

Napr. ak z máme maketu o rozpätí 1000mm, poháňanú dvojtaktným žhaviacim motorom 3,5cm3, tak keby sme ju zväčšili 2-krát na ropätie 2000mm, museli by sme použiť motor minimálne s 2^3 = 8-násobným objemom (teda 28cm3).
Lenže ten motor už nebude môcť točiť 17 až 20 tisíc ot./min ako malá triapolka, ale len 8 až 9 tisíc, bude mať teda oveľa menší merný výkon, takže ho bude treba použiť väčší (povedzme 35 až 40cm3).
Ak použijeme namiesto žhavíka benziňák, tak ešte väčší (až k 50cm3).
Takisto ak namiesto dvojtaktu použijeme štvortakt, zas musíme korigovať na cca 1,2-násobne väčší objem.

Najlepší spôsob je urobiť si rešerš rozličných postavených a litavých modelov, prípadne pomôže si čítať parametre predávaných stavebníc a hotových modelov. A pozerať k akej hmotnosti/veľkosti/spôsobu letu odporúčajú aký motor.

Autor:  VTjr [ úte 23.06.2015 16:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vypocet modelu...

Teda, opravím sa, lebo správnejšie by bolo povedať:

"Zväčšenie výkonu pohonnej jednotky (a až následne podľa toho zvolený zodpovedajúci objem motora) by mal byť úmerný 3. mocnine mierky zväčšenia draku. A musí sa to korigovať aj v závislosti od zmeny plošného zaťaženia nosných plôch (tada krídel) a tým aj rýchlosti letu.

Takže pri veľkom rozdieli v mierke to jednoducho nebude pasovať, lebo všetko to tak jednoducho nezohľadníme. A to, že to len tak jednoducho nepasuje sa dá ukázať aj na konkrétnom príklade, Grumman Tgercat, ktorý tu uviedol Jirrý.

Originál má rozpätie 15700mm, vzletovú hmotnosť 11 670kg a výkon motorov 1566kW (každý) o objeme 45 957cm3

Maketa má rozpätie 2090, vzletovú hmotnosť 5,800kg a dva motory o výkone cca 1kW objeme 8,5 až 11,5cm3

Mierka je 1:7,512
Mierka^3 je 423,897
Ak by sme prepočítali objem motorov, tak by model musel mať 2 motory po 108,42cm3, to samozrejme nesedí - je to 10-krát viac. Pri prepočte výkonu motorov vychádza hodnota 3,69 kW - to už je síce bližšie (je to vylepšené tým, že tie veľké motory točia len 2700 ot./min, zatiaľ čo modelárske desiny okolo 12000 ot./min.
Pri prepočte hmotnosti vychádza, že by mal model vážiť 27,53kg - čo by zase bolo asi 5-krát viac.

Samozrejme nič nám akosi nepasuje, pretože maximálna letová rýchlosť originálu je 740km/h (bežnú letovú predpokladám len okolo 650 až 700), zatiaľ čo u modelu predpokladajme 150km/h najviac možno 180km/h. Keďže odpor vzduchu a vztlak je úmerný cca 2. mocnine rýchlosti (ale len v menšom rozsahu to platí, lebo s väčšou rýchlosťou sa mení Re a zlepšuje sa obtekanie) tak nám vychádza, že pri 4,3-násobne nižšej rýchlosti bez uvažovania zmeny Re by motory modelu museli prekonať asi 18-krát menší odpor vzduchu a pri 7,512-krát menšom plošnom zaťažení by na dosiahnutie potrebného vztlaku nosných plôch stačíla vyvinúť len 36% pádovú rýchlosť na dosiahnutie potrebného vztlaku. Pádovku oriaginálu ani modelu však nepoznám.

Kto z toho bude múdry? 8O
Ja nie. :cry:

Preto sa ten hrubý prepočet dá orientačne použiť len pri pomerne malej zmene mierky, tak do 1:2 a ani vtedy to už nepasuje celkom.
Ja to používam, keď prepočítávam model navrhnutý na šesťapolku, že aký by mal byť veľký na desiatku alebo pätnástku. Tam to ide ešte celkom v rozumnej presnosti. Všetko je to v rámci 2-taktných motorov založených na rovnakom princípe žhaviaceho zapaľovania a rovnakom palive. Keby som chcel už ísť s prepočtom vyšší, tak to už nepôjde, lebo tam už nastupujú benziňáky, alebo aj 4-takty, takže ďalej sa držím tých rešerší - čiže skúseností iných.

Autor:  239672 [ úte 23.06.2015 18:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vypocet modelu...

Hned na zaciatku by som chcel podakovat vsetkym zucastnenym za ich rady, a uistit ich ze sa nejedna o ziadny IQ test naroda, stavanie domu od povaly atd.... S RC modelom som este nelietal vobec, viac som sedel za kniplom originalu. Jednoducho ma len zaujima podla akych pravidiel, zakonitosti sa konstruuju modely lietadiel.
nakolko by som chcel v buducnosti skusit skonstruovat a postavit vacsi model tak pomaly zbieram moudra kde a ako sa da.

Andrej

Autor:  fokker1 [ stř 24.06.2015 8:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vypocet modelu...

Kdysi jsem četl nějaký článek v RCM, RCR kde byly tyhle výpočty pro různé motely. Podle toho to vychází docela reálně pro lehká letadla "modelářské" konstrukce - WWI, Piper atd. Naopak pro WWII a podobné to nevychází vůbec - hmotnost modelu v desítkách kilogramů a motory o desítkách, stovkách kW. :D

Autor:  VTjr [ stř 24.06.2015 13:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vypocet modelu...

239672 píše:
... S RC modelom som este nelietal vobec, viac som sedel za kniplom originalu. Jednoducho ma len zaujima podla akych pravidiel, zakonitosti sa konstruuju modely lietadiel.
...

Ak si ešte nelietal s modelom, tak na stavbu 3,5metrovej dvojmotorovej makety warbirda zatiaľ radšej zabudni!
:!: :!: :!:

Začni najprv PC simulátorom a potom si kúp nejaký lacný cvičný elektro-vetroň. Napríklad EasyStar alebo Betu, prípadne ak si trúfaš a v pokročilejšom štádiu Fox1800. Tie modely nemusíš kupovať nové, veľa sa ich dá zohnať cez inzerát z druhej ruky, lebo mnohí keď sa naučia s nimi lietať, tak ich prestávajú baviť. Určite nekupuj nič s rozpätím pod 1,5m, nič tým neušetríš a tie malé modely lietajú horšie a sú menej čitateľné na oblohe (lebo aj pri miernom vzdialení sa sú už príliš malé). Ale netreba ani zbytočne veľké modely (nad 2m), tie sú na prvotné otĺkanie zbytočne drahé.

Nemysli si, že ak si niekedy riadil veľké lietadlo, že budeš hneď vedieť riadiť model. :o Samozrejme trochu Ti pomôže znalosť aerodynamiky, ako sa lietadlo chová pri strate rýchlosti a pod., čo začiatočníci bez akýchkoľvek skúseností s letectvom vôbec nevedia.
Ale v tom skutočnom lietadle sedíš, si v jeho pohybujúcej sa súradnej sústave a všetky pohyby ovládacích prvkov voči lietadlu nemenia svoj zmysel. Pritiahnutie znamená vždy hore, aj keď si na chrbte a smeruješ ním do Zeme, rovnako pravá noha je vždy vľavo a páka doľava je vždy náklon doľava.
V prípade riadenia modelu však Ty stojíš na Zemi a model si lieta po oblohe raz od Teba, raz k Tebe, normálne/na chrbte stúpa hore, klesá dole, pritom môže byť otočený k tebe bruchom alebo vrchom. Zakaždým model reaguje na výchylky riadiacích pák v inom zmysle a naučiť sa správne reagovať sa nedá hneď, ale len usilovným dlhodobým tréningom najprv na PC simulátore, potom s pomalým cvičným modelom, ktorý mnoho chýb prepáči a je natoľko stabilný, že v krízovej situácii pri dostatku výšky stačí pustiť kniple a on sa zrovná sám. Ešte je tu možnosť lietať s nejakým skúseným inštruktorom s vysielačkami prepojenými káblom.
Ten stav, kedy pilot modelu už neromýšľa nad zmyslom výchyliek sa dostaví v závislosti od talentu a pravidelnosti tréningu po cca 20 až 50 hodinách tréningu. Potom treba postupne prechádzať na obratnejšie modely a až keď dokážeš spoľahlivo ovládať rýchly akrobat, vedieť s ním kedykoľvek bezpečne pristáť, aj núdzovo so zhasnutým motorom, tak až potom sa môžeš pustiť do stavby polomakety alebo makety warbirda. Skôr nie. :P
Lebo tie makety vždy vyjdu s vyšším plošným zaťažením než cvičné a športové modely, sú drahé, je za nimi mnoho tisíc hodin práce a bez dokonalého zvládnutia riadenia modelu by mohli skončiť veľmi rýchlo ako hromatda trosiek. Navyše ani predlohy zväčša nevynikali pohodovými letovými vlastnosťami a modely bývaju v tomto zvyčajne ešte horšie.

Každý začínajúci modelár, nech už je to teeneager alebo pán v rokoch, vždy túži po makete skutočného lietadla, ktoré sa mu páči. :) Túto túžbu treba hneď na začiatku skrotiť :P , lebo je to cesta do pekla. :x Naopak treba začať so "škaredými" účelovými cvičnými modelmi a makety - to je až 3-4. level v poradí, kam sa dá prepracovat až za niekoľko rokov. :(

Možno si sklamaný, keď toto čítaš, ale ak sa vydáš svojou cestou návrhu a stavby 3,5metrovej dvojmotorovej makety, tak zažiješ ešte väčšie sklamanie, to mi ver. :mrgreen:

Asi toľko rady do života od modelára , ktorý má 40-ročné skúsenosti.:wink:

Autor:  VTjr [ stř 24.06.2015 15:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vypocet modelu...

239672 píše:
...ma len zaujima podla akych pravidiel, zakonitosti sa konstruuju modely lietadiel...

Ešte dodám, že pravidlá, resp fyzikálne zákony aeromechaniky/aerodynamiky pohybu pevných telies v tekutinách (čiže okrem vzduchu sa to týka aj napríklad vody a lodí, teda hydrodynamiky) su rovnaké tak pre modely ako aj veľké lietadlá. Rozdiel je len v rozmeroch a používaných rýchlostiach. V tomto ohľade majú modely oveľa nižšie hodnoty Reynoldsovho čísla, takže obtekanie je niekedy len o niečo a niekedy aj diametrálne odlišné (veľmi malé a pomalé modely s podkritickým obtekaním).
Na všetko existujú můdre knižky a články, dnes už naštastie aj na webe, len treba vedieť hľadať. Odporúčam napríklad tu
http://www.airspace.cz/akademie/, kde je aj starší archív článkov
alebo v novom webe tu
http://www.airspace.cz/akademie_letectvi/.
Autorom väčšiny tých článkov zameraných na aerodynamiku a návrh modelov lietadiel je pan Lněnička, zaslúžilý modelár a popularizátor teorie v modelárskej obci.
A kto vie dobre rusky, tak neuverietľne veľa dobrých článkov a skenov kvalitných knižiek (Rusi si s autorskými právami moc hlavu nelámu) nájde na ruských weboch a fórach. Takisto aj odkazy na anglojazyčnú literatúru, ktorej je takisto veľa.

Autor:  239672 [ stř 24.06.2015 20:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vypocet modelu...

Ahoj, dakujem za tvoj cas a dobre mienene rady. Aby som vniesol trocha svetla, tak by som chcel doplnit ze momentalne staviam model Piper J3Cub 1/4 1440mm rozpatie, motor cca.8-10 ccm zo stavebnice. Malo by to byt user friendly lietadlo...hornoplosnik, nezaludny na nejaky tzv zakladny vycvik.Je mi jasne ze by bolo dobre prejst trenazerom alebo skusit pomoc niekoho skusenejsieho pri lietani. Letisko kam chodim sa nachadza v poli, siroko-daleko ziadne obydlia, nic co by mohlo byt poskodene nehodou alebo inou zavadou. Mam dohodnuteho skuseneho modelara, ktory mi model skontroluje, zalieta a nauci ma sposobom ziak/ucitel co a ako s aparatom vo vzduchu. Nejaky warbird je hudba buducnosti, na ktoru sa snazim nejakym sposobom pripravit uz teraz, takze sa snazim zbierat informacie a nie rutit sa nejak bezhlavo do niecoho neuvazeneho co by mohlo niekoho poskodit alebo sposobit inu ujmu. Okrem toho som niekde cital ze je mozne uzavriet nejaku poistku na tento druh zabavy.

Andrej

Autor:  hates [ stř 24.06.2015 20:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vypocet modelu...

ten piper co stavis neni urcite v meritku 1:4. Stavel jsem ted meritko 1:6 a to ma rozpeti cca 1,8m. Meritko 1:4 ma nejakych 2,4m. To ze piper je hodne letadlo o tom zadna, ale je to asi jedna z nejvetsich mrch na starty.

Podle motoru co tam chces dat tak predpokladam ze stavis toho od SIGu. Ja tam mam motor 8,5ccm 4T a lita to krasne na tretinu plynu.

Ale jak bylo psano vyse. Mozna jsis vzal velke sousto na to, ze jsi nikdy neridil realny RC model. Je pekne, ze v poli nikoho neohrozizs, ale taky prvni takovy let bez jakychkoliv zkusenosti a pouze s myslenkou ze to preci jde ridit lehce trva tak 10s pokud se podari odstartovat. Ne nadarmo se rika, ze s RC modelem jsou dva nejobtiznejsi obraty vzlet a pristani.

Jinak jak dopadli v poradi moje modely
1. Bellanca EPP - Prvni let a na dobro do popelnice
2. Spalovaci Piper 1720mm - vzlet se povedl vzdy, ale pristani nikdy, Pokazde jsem opravoval
3. Koupe Mustanga cca 1340mm - nikdy radeji neletel
4. EPP samokridlo na kterem jsem se ucil
5. Akrobat YAK 1400mm spalovaci - druhy let na sracku - pote koupe noveho trupu a opraveno a ulozeno na skrini
6. cca 2 roky pouze s EPP a uceni se
7. Prechod na Heli (velikost 500 potom spalovaci .90) - ty letaji dodnes, ale rok pouze na simulatoru a potom rok pouze viseni. Nejake pady na ruce a nejaky na techniku cca 5x s velikosti 500 a 1x se spalovaci
8. Letos postaveni Pipera od SIGu a uzivam si letani. I kdyz yl uz i pri startu karambol kvuli tomu ze je piper mrcha a klickuje. No a vytahl jsem i toho YAKa, ktereho si uzivam, ale taky jsem mu uz urval podvozek.

Tady mas moje modelareni za cca 8 let a kam jsem se dostal. Taky chci WWII, ale bojim se toho i ted jak cert krize.

Jinak preji hodne stesti a kolik startu tolik hladkych pristani.

Autor:  239672 [ stř 24.06.2015 21:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vypocet modelu...

Ahoj...je to tento, to meritko bol preklep, ospravedlnujem sa...
http://www.peckamodel.sk/produkt/rc-mod ... ipped-wing

A ako som pisal, ziak-ucitel kolko bude treba...ale este nie je postaveny. Konstruovat a snivat mozme kolko chceme, nie :-) ?

Autor:  hates [ stř 24.06.2015 21:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vypocet modelu...

to je ten piper co mam i ja ale ja jej mam v normalnim rozpeti. Pokud tam budes davat motor ASP FS52 AR tak musis zkratit podle cumak.

Jestli chces nejake fotky stavby tak tady

http://rcmodely.unicov-net.com/dilna/

ve stavbe trupu je i suplerou zmereno o kolik jsem zkracoval jinak by to neumerne protahlo cumak.

tady je video jak to lita

http://rcmodely.unicov-net.com/letadla/ ... 3-sig-1-6/

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/