px




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 24 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Co se taky nestane
PříspěvekNapsal: ned 07.09.2014 19:26 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 5369
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
Dnes jsem chtěl pokračovat v záletu Funtány 2600 a při startování se stala nemilá věc, před kterou hodně varuju ostatní :!:
Nahození, motorovka a přezkoušení rádia, vše OK. Motor bublal na minimum, kolega Funtánu již pustil že budu pojíždět. Sáhnu pro pultovej vysílač FX30, vemu ho za popruh a zdvihám, že si ho dám kolem krku... Nevím čím ale nějak jsem drknul do páky plynu (popruhem nebo loktem) a protože nemám páku moc bržděnou, byl z toho skoro plnej plyn a Funtána vypálila na asfaltu dopředu jak raketa. Stihl jsem sáhnout a chytit ji aspoň za jednu půlku výškovky ale než jsem stačil stáhnout plyn, tah motoru už dokázal v mase topolový překližky roztrhnout část závěsu, co přitahuje na trubkách výškovku k trupu. Kdybych ji nechytil a někdo před ní stál, tak to mohlo moc špatně dopadnout. Za několik desítek let se mi tohle zatím nestalo... Tak jsem si zase potvrdil, že obřík s změřeným tahem 21kg už není žádná sranda. Benzíňák reaguje ihned a 28" uhlí vrtule je už pořádná sekačka, která hodně vydrží, než se urazí.
Hned jsem utáhl brzdu plynový páky a budu dál dávat při startování ukotvenej popruh přes směrovku a výškovku a až teprv jako poslední před pojížděním už s rádiem na krku popruh stáhnu. Oprava byla pár minut, celý to ale bylo hóódně poučný...
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Co se taky nestane
PříspěvekNapsal: ned 07.09.2014 19:30 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 29.8.2005
Příspěvky: 2367
Bydliště: Dvůr Králové n.L.
Já jsem po osobní zkušenosti celkem alergický když má někdo nutkání zajíždět až do stojánky. Nikdy člověk neví kdy se vyklepe táhlo plynu, nebo se pos..e servo.

Jedna věc mi nějak nejde do hlavy, kolega ti drží letadlo ty uděláš motorovku a pak se ohýbáš pro rádio? To jsi při motorovce byl před modelem? Nebo jsi neměl rádio v dosahu ruky při startování?

_________________
Raptor E700 (MSH Brain)
MiniProtos (miniVbar 5.2)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co se taky nestane
PříspěvekNapsal: ned 07.09.2014 19:57 
Mazák
Mazák

Registrován: 20.8.2007
Příspěvky: 8609
A proto mam aspon u svych modelu letadel prepinac na vypnuti plynu. Dokud ho necvaknu tak plyn nereaguje. Bezpecnostni prvek. Ted to dopadlo dobre, ale az nekoho zranis tak bude problem. Nak


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co se taky nestane
PříspěvekNapsal: ned 07.09.2014 19:59 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.3.2007
Příspěvky: 5570
Bydliště: Praha
Obrázky: 5
Blog: Zobrazit blog (3)
To je u nás na letišti každou chvilku.
Všichni jsou chytrý, že to se mi nemůže stát.
Já si dávám blokyci plynu, u benzínu jsem si letdlo přivazoval a odvázal jsem ho když jsem měl vysílačku na krku, mám blokaci plynu a ještě palcem držím páku.
Včera tam jeden klučina rosekal malého akrobata, jak se leknul tak zahodil rádio, takže dvojtá škoda. Druhý kamarád má naproužkovanou zimní bundu.
Další starší modelář si málem přefiknul žíly na ruce, vezli ho rovnou do nemocnice. Poraněné prsty ani mepočítám.
Hlavně se to stává zkušeným modelářům.

_________________
Nikdy nikomu nevěř, pak budeš věřit všem stejně....


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co se taky nestane
PříspěvekNapsal: ned 07.09.2014 20:20 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.9.2012
Příspěvky: 1131
Bydliště: Šumná Šumava
Obrázky: 2
Nejenom zkušeným modelářům... :? Kamarád má na zadku od vrtule motorového rogala takovou jizvu, že to vypadá, jako by ho kousnul žralok. Málem mu to useklo prd... :lol: Ješte, že to byl trabant, tak to během řezání masa chcíplo. Dnešní našlapané rotaxy a ostré kompo vrtule, to by byla jiná liga.

Mě tohle jednou udělalo vlastní dítě. Padesátková Katana od Silvestriho, doma jsem jí pípal do vysílačky. Byl jsem sám v kuchyni, děti si hrály v děcáku. Ta moja na měl volala od vedle, abych přišel, tož rozkaz je rozkaz.. Vlezu do pokoje a v tom slyším vrrrr a bum. Éro zaplaťpánbůh vyrazilo na druhou stranu, než byla vysílačka. Byla to moje blbost, čtyřletý dítě rozumu moc nemá.

_________________
Dráha za tebou,výška nad tebou a palivo na zemi.Tři nejzbytečnější věci v letectví.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co se taky nestane
PříspěvekNapsal: ned 07.09.2014 20:59 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 10012
Bydliště: Břeclav
Celeron píše:
Nevím čím ale nějak jsem drknul do páky plynu (popruhem nebo loktem) a protože nemám páku moc bržděnou, byl z toho skoro plnej plyn a Funtána vypálila na asfaltu dopředu jak raketa.
Jirka


No, tak na to používám věz z vrtulníků. Spínač autorotace. Ten zablokuje plyn ve volnoběhu. A pokud opravdu nehodlám letět, je vypnutý. Knipl plynu je nefunkční.

U vrtulníku je to standardní funkce. Nicméně od doby, co jsem kdysi zachraňoval helinu v metrové výšce v podobné situaci jako ty, si jeho správnou polohu kontroluji poněkud zodpovědněji...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co se taky nestane
PříspěvekNapsal: ned 07.09.2014 21:15 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 5369
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
Mad_Box píše:
Já jsem po osobní zkušenosti celkem alergický když má někdo nutkání zajíždět až do stojánky. Nikdy člověk neví kdy se vyklepe táhlo plynu, nebo se pos..e servo.

Jedna věc mi nějak nejde do hlavy, kolega ti drží letadlo ty uděláš motorovku a pak se ohýbáš pro rádio? To jsi při motorovce byl před modelem? Nebo jsi neměl rádio v dosahu ruky při startování?

Při startování mám rádio na zemi, v dosahu pravý ruky. Kolega pokud je, drží vzadu zleva. Nahazuju na sytič a když blafne, sáhnu na rádio a stihnu vypnout sytič (mám servo na sytič) a motor přejde na normální volnoběh. Pak jdu za křídlo, kleknu, levou držím náběžku křídla, pravou na rádiu co je stále na zemi před křídlem a zkusím motorovku, případně hejbu s jehlou. Je to zvyk z metyláků, občas se musela ladit jehla a občas na to byl i člověk na letišti sám. Pokud je motor ok, tak na volnoběh vstanu, seberu rádio, pověsím na krk a roluju. A právě při tom věšení na krk se to stalo. Musím začít vázat za popruh, tohle je nesrovnatelnej tah proti 160 žhavíku, největšímu, co jsem měl.
U nás stojánka není, máme 15 m širokej asfalt, vedle je sice tráva ale minimálně 30-50 cm vysoká, nesmíme do ní lízt, takže musíme být všichni na kraji asfaltu. Bezpečnost sice nic moc ale od r.1986, co plocha je, nikdo nikoho nesejmul.

To Dejfak a ZDZD: Tu blokaci máš jako přepínač kterej ti povoluje pouze minimální rozsah plynový páky kolem ubranýho plynu? Mě jde o to jak to u FX30 udělat, jestli letovým režimem s povolením toho malýho rozsahu volnoběhu, nebo nějak jinak.

Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co se taky nestane
PříspěvekNapsal: ned 07.09.2014 22:11 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.3.2007
Příspěvky: 5570
Bydliště: Praha
Obrázky: 5
Blog: Zobrazit blog (3)
Mám to přes vypínač, mám ten návyk také z vrtulníku.
Když zapnu rádio, tak mám vždy vypínač k sobě, takže plyn je nefunkční. Když jsem opravdu připravený, tak to přepnu a plyn je funkční. Některé rádia mají na toto přímo funkci.
Jde to nastavit aby to drželo volnoběh.
Takže start je v pohodě.
Motor jsem chcípal přes elektronický spínač.
Základ je mít letadlo vždy přivázané.
I když letadlo znáš na 100% a startuješ ho po 1000
Kamarád takhle startoval 77ccm žhavíka 7válec. Startoval ho několik sezón, letadlo měl zmáklé. Startoval ho vrtačkou. Nebyl žádný problém. Vždy to hned blaflo drželo to volnoběh. Letadlo přestal vázat. Jednou ho natočil tou vrtačkou a hned plnej. Odešlo plynové servo. Naštěstí nezaznatkoval a držel ten nas..nej žhavík v plnejch otáčkách tou vrtačkou o kužel. Z kuželu se už čoudilo, než jsme k němu doběhli, tak to mohlo být kolem 6-8sec.
A to je sakra dlouhá doba :-)
Takže i když je to teplé, seřízené a po odvázání to zdechne, tak znovu přivázat a startovat a vždy mít naplé lano.
Plus bezpečnostní knoflík na rádiu...

_________________
Nikdy nikomu nevěř, pak budeš věřit všem stejně....


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co se taky nestane
PříspěvekNapsal: pon 08.09.2014 11:25 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 6.4.2008
Příspěvky: 303
Bydliště: Chomutov
Já jsem zbabělec, přivazuji všechny spalováky, žhavíky i benzín. Odvazuji až s přikšírovanou vysílačkou. Na popruhu držícím letadlo je karabinka, takže odvázání je velice rychlé.

_________________
"Cuiusvis hominis est errare;
nullius nisi insipientis in errore perseverare."


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co se taky nestane
PříspěvekNapsal: pon 08.09.2014 11:52 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 21.4.2011
Příspěvky: 2784
Bydliště: Jižní morava (Drnholec,S.T.Břeclav) ČR
Obrázky: 6
Pořád nechápu proč když kolega drží letadlo a ty pouze nahodíš motor proč v tu dobu si neměl už vysílačku na krku (myšleno po nastartovaní)? Přijde mi to že si opravdu koleduješ :-)

Kolega drží ero já startuji, nahodím motor a dám si vysílačku na krk a provedu výměnu kde si model už podržím sám a provedu motorovku.

_________________
Minulost: T9X,Graupner MZ 24 Hoot, Futaba T10J
Součastnost : Návrat k Graupner MZ 24 Hoot


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co se taky nestane
PříspěvekNapsal: pon 08.09.2014 12:37 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.5.2008
Příspěvky: 562
Bydliště: Orlické hory
Přesně to si taky myslím, že je nejlepší. Když není kolega je vždy nutné mít éro zajištěné.
Moje useklý 2 prsty sice dorostly, ale bolelo to tak že raši zajišťuju.

Když to tu čtu, ani se nedivím proč mají v USA všude ty ohrádky a plůtky ...

Docela by mě zajímalo jaký zásady dodržují kluci co lítají soutěže, tam už by bylo hodně
o hubu kdyby jeden druhýho ohrožoval a třeba zajížděl na stojánku s 3M érem...

MarthiR píše:
...
Kolega drží ero já startuji, nahodím motor a dám si vysílačku na krk a provedu výměnu kde si model už podržím sám a provedu motorovku.

_________________
OM Velox EME60, GP Citabria DLE30, SIG Hog-bipe, FrSky Taranis
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co se taky nestane
PříspěvekNapsal: pon 08.09.2014 13:42 
Mazák
Mazák

Registrován: 11.9.2011
Příspěvky: 1789
Bydliště: ČR ,Slapy nad Vltavou
Mad_Box píše:
Já jsem po osobní zkušenosti celkem alergický když má někdo nutkání zajíždět až do stojánky. Nikdy člověk neví kdy se vyklepe táhlo plynu, nebo se pos..e servo.

Jedna věc mi nějak nejde do hlavy, kolega ti drží letadlo ty uděláš motorovku a pak se ohýbáš pro rádio? To jsi při motorovce byl před modelem? Nebo jsi neměl rádio v dosahu ruky při startování?


...já myslím, že naopak-chybami se člověk učí! A kdyby to tak nebylo, bylo by to velmi špatně :-)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co se taky nestane
PříspěvekNapsal: pon 08.09.2014 13:54 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 17.8.2008
Příspěvky: 6658
Bydliště: Moravský kras
thsoft píše:

Docela by mě zajímalo jaký zásady dodržují kluci co lítají soutěže, tam už by bylo hodně
o hubu kdyby jeden druhýho ohrožoval a třeba zajížděl na stojánku s 3M érem...



Start a stop vždy na ploše, při startu tam je asistent. Spousta pilotů vypíná motor těsně před dosednutím. Při motorovce jsou o éro zapření oba, těch cca 40 kg tahu už není sranda. Na stojanku se letadlo odtáhne, pojíždění na motor se nedělá.

_________________
OK2WY


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co se taky nestane
PříspěvekNapsal: pon 08.09.2014 13:59 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 7.6.2010
Příspěvky: 639
Bydliště: Praha 10
Vidím na některých starších kolezích co dělají modelařinu celý život, že běžně seřizují motor, když klečí před letadlem a ohýbají ruku za vrtuli. Letadlo mají přidělané pochybnou šňůrou jen za půlku výškovky a směrovku k drátěnému plotu... Přičemž evidentně jsou s věkem už trochu nemotorní...
Nedej bože, že bych jim jako dvouletý modelář něco řekl :D
Jak už bylo řečeno, chyby dělá každý, důležitá je sebereflexe.
Pat

_________________
Futaba T14SG
Sopwith Pup 1:6, Piper 1:6 clipped w., Bücker 133 Jungmeister


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Co se taky nestane
PříspěvekNapsal: pon 08.09.2014 14:24 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.5.2008
Příspěvky: 562
Bydliště: Orlické hory
Myslím si, že by to takto měli dělat všichni co lítaj motory 50cc a výš. Bylo by míň problémů.

JirkaA píše:

Start a stop vždy na ploše, při startu tam je asistent. Spousta pilotů vypíná motor těsně před dosednutím. Při motorovce jsou o éro zapření oba, těch cca 40 kg tahu už není sranda. Na stojanku se letadlo odtáhne, pojíždění na motor se nedělá.

_________________
OM Velox EME60, GP Citabria DLE30, SIG Hog-bipe, FrSky Taranis
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 24 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz