dobre .. pozberam po slozkach co mam k zaciatocnikom, urobim nove suhrne album na rajceti... potom to dam sem , pripadne sa to moze zamknut do toho vlakna co si dal posledny odkaz.
A mal by som? Pytal som sa, ci sa riadi iba vyskovka, nikto mi neodpovedal, to sa za to hanbia?!
A bobky nemam ako bolo spomenute vyssie, ako som viackrat napisal, ja som iba "boden personell" , pilota mam osobneho, 5 rokov ho zasobujem lietadlami a ani vo sne by ma nenapadlo to pilotovat, naco? Mam radost ked to dokaze 9 rocny pilot, to je moje uspokojenie, a ze tych rozbitych lietadiel bolo! A tych oprav! Nerobim to pre seba ale pre pilota A u neho elektricky motor sa za motor nepovazuje, nedokazem si predstavit jeho reakciu keby mal "letiet" s uputancom
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Aby si se necítil ukřivděný, že ti nikdo neodpověděl na dotaz, tak se řídí jen výškovka a hlavně u akrobatů (pro větší obratnost) je spřažená s klapkami na křídle, které chodí reverzně. Někdy hlavně na maketách se ještě řídí plyn, případně pumovnice a podobně. Když jsi jen stavěč a mechanik, nechápu jak můžeš posuzovat nějaké pocity a zážitky pilota čehokoli, když sám nelítáš.
Registrován: 4.5.2003 Příspěvky: 11191 Bydliště: Břeclav, ČR
sky59 píše:
Pytal som sa, ci sa riadi iba vyskovka, nikto mi neodpovedal, to sa za to hanbia?!
Hele, už jsme zase u toho. Vrhneš se na něco, o čem nevíš lautr nic a začneš to vehementně kritizovat. Pak se strašně divíš, když ti je naznačeno, že jsi mimo mísu...
Sky59 ... dival si sa na to video, co som ti strcil pod nos? Ty nevidis a nepocujes , ze ten eroplan co tam leti ma ovladane vyskove kormidlo , vztlakove klapky, smerovku a otacky motoru. Alebo si to video nevidel?
Tu mas nahodne vybrane dalsie dva zo spalovakom ....dalsie si najdes i sam, ak budes mat zaujem ... si sikovny mechanik, no nie?
pozn. je rozumne sa pozriet do pravidiel o co vlastne pri lietani s uputancami roznych kategorii ide. Ine sa vyzaduje od akrobata, ine od rychlostneho modelu ine o tymoveho modelu, ine od combata, ine od makety, ine od Carier Navy... Bez tycho znalosti vidis len lietadielko priviazane na spagatiku.
A bobky mas( to neukecas), pretoze za tie roky co robis mechanika uz by si davno lietal ,keby si chcel a nebal sa .A neschovavaj sa za chlapca, ten zatvoju naturu nemoze
Citace:
A u neho elektricky motor sa za motor nepovazuje, nedokazem si predstavit jeho reakciu keby mal "letiet" s uputancom
... vidis vidis , aku mas malu predstavivost?
Ale to sa da lahko overit ... zober ho niekedy na akciu ( napr teraz do Nitry: https://www.rcportal.sk/nitriansky-uput ... nik-pod524 A hlavne ho tam potom neovplyvnuj svojimi nazormi. Nechaj ho mezi nimi normalne existovat. Mozno mu aj eroplan pozicaju, aby si to skusil.
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9140 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky:9
sky59 píše:
...Pytal som sa, ci sa riadi iba vyskovka, nikto mi neodpovedal, to sa za to hanbia?!... A u neho elektricky motor sa za motor nepovazuje, nedokazem si predstavit jeho reakciu keby mal "letiet" s uputancom
Z logiky (věci (doufám, že víš, co to je) jasné vyplývá, že skutečně jako hlavní řídíc prvek bude výškovka. Ovšem k tomu se dají přidat i další ovládané prvky, např. vztlakové klapy, regulace plynu, dokonce třeba i zatahovací podvozek. Pokud nevěříš, mám doma plánek na maketu Zlína 526AS, kde to všechno je. Všechno ovládané mechanicky, a představ si, funguje to! Jen bych asi dnes už špatné sháněl autíčko na klíček, abych z něj vymontoval pružinový mechanismus a udělal z toho ovládání zatahování podvozku K bodu 2, čím doma poháníte třeba takový mixér? Transmisí z vodního kola? Lokomobilou? Větrným mlýnem? Nebo máte upravené šlapací kolo? Jinak by mě zajímalo, kdo bude tomu klukovi stavět éra, až ty nebudeš z nějakého důvodu moct. Podle toho, co píšeš, by nepostavil ani plně osazené ARFko. P.S. zdzd má pravdu (a nejen on), jen tobě to nedochází.
to ano, kluk by nikdy nepostavil ziadne ero, to ho nebavi, jeho parketa je pilotaz, to ho berie, ani v reale si piloti nemenia olej a netankuju.... na to maju poskokov (ako som dobrovolne aj ja)
ako sa da z videa vidiet ze je ovladana smerovka!? alebo motor? kto vie preco motor meni otacky? preto ze stupa/klesa alebo ze su ovladane? a nechapem ako sa to vsetko da ovladat ze 2 lanka? alebo si vypomahaju z RC odvetvia?
videa som videl vsetky, zvlast pri tom poslednom som sa skoro poblil
a nikoho som nekritizoval, iba som vyjadril udiv nad tym, ze sa to dnes stale robi, pride mi to neskutocne limitovane.. to ked sa robia loopingy musi pilot pocitat kolko urobil jednym smerom a kolko druhym lebo zamota lanka? prosim odpoved!
aj to prve video s tymi zltymi trajektoriami mi jasne ukazuje ako velmi je takyto let limitovany do povrchu polgule, iba ze by pilot pobehol par desiatok metrov hore -dole
a do lietania sa ja chytat nebudem, nechyba mi to, mam vacisu radost ked o 50r mladsi pilot ma radost aj za mna
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9140 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky:9
Těch lanek tam je, aspoň u těch starších konstrukcí (viz avizovaný plán), povícero. Je to poměrně složitá kinematika.
"Velcí" piloti si skutečně olej nemění. Ti sportovní se ale na běžném servisu podílet mohou. Většina modelářů si to však dělá sama (myslím samozřejmě stavbu a servis ). Takže jestli to dobře chápu, až ty nebudeš moct, kluk skončí, protože to nebude umět poskládat?
Také by ses mohl podivovat na tím, že ještě dneska, v době levného RC vybavení, někdo ještě staví gumáky, nebo třeba jezdí na kole do práce, když si může koupit auto, nebo jet MHD.
V medzinarodnych pravidlach pre uputany let je uvedene, ze vyska letu ( vyskove kormidlo) sa musi ovladat minimalne dvoma lankami ,tj. mechanicky. Ostatne funkcie ( neomezeny pocet) je mozne ovladat mechanicky, elektronicky po drate, alebo automaticky. RC ovladanie dalsich funkcii nie je oficialne povolene. Samozrejme kazda kategoria ma este navyse svoje specifika.
Napr . akrobaty F2B , ktore donedavna lietali len zo spalovacimi motormi ,nesmeli pouzivat nutene zastavenie motora . To znamena, ze bolo na pilotovi, aby natankoval len tolko paliva, co potrebuje na odlietanie predpisanej zostavy a model do 7 minuty od vzletu po pristati stal na zemi a nehybal sa. Vsetky figury, ktore model odlietal po 7 minute sa hodnotili nulou. S prechodom na elektropohon sa vsak tento problem sam vyriesil tym, ze pillot si dokaze presne nastavit dobu letu a nemusi nic odhadovat.
Predpokladom presneho odlietania zostavy je konstantna rychlost letu vo vsetkych letovych polohach modelu. Inak sa ten model neda rozumne riadit.
Pretoze u akrobatov je zakazane aktivne riadenie otacok motora pilotom, musel sa vymysliet system regulacie otacok, tj. smerom hore pridat , dolu ubrat, vodorovne podla potreby a pocasia, aby rychlost a tym padom i tah do laniek bol v priebehu jednotlivych obratov stale stejny a dostatoccny ( viac ako 25N) , aby bolo mozne model riadit.
Prilis velky tah do ruky ( nad 50N) tiez nie je moc dobry ... s takto zatazenou rukou sa dost spatne presne pohybuje. Ked to taha viac ako 100N, uz sa i spatne stoji na mieste.
U spalovacich pohonov sa tento problem autoregulacie otacok vyriesil vhodnou koncepciou palivovej sustavy ( napr. nadrz konstantneho tlaku Reguflo) vhodnych ladenych vyfukov a rozumnou aerodynamickou koncepciou modelu.
U elektropohonu sa pre zmenu otacky udrzuju v urcitom nastavenom rozmezi pomocou governoru v regulatoru, ale bo sa vyuzijva aktivne riadenie pomocou elektroniky, ktora zpracovava signaly od gyroskopov, alebo akcelerometrov.
Lenze otacajici sa model ( v premetoch a hrananach ) ma od gyroskopickeho momentu vrtule tendenciu vybocovat von z kruhu ( pritiahnute), alebo do kruhu( potlacene), co znacne meni tah v lankach.
Na kompenzaciu tohoto neduhu sa okrem ineho pouziva pohyblive smerove kormidlo , ktore je je viazane na pohyb vyskoveho kormidla. Takze pri potlaceni sa vychylka smerovky zvacsi a pri natiahnuti zmensi ( prakticky na nulu) .
Kompromis, medzi stabilitou a obratnostou modelu si ladi kazdy sam , pouzitim vhodnych vzajomnych pomerov vyskoveho kormidla a vztlakovych klapiek, spriahnutych reverzne s vyskovym kormidlom ( plochy a vychylky), samozrejme s prihliadnutim na polohu taziska poletuchy.
Myslim ,ze pre zakaldane vysvetlenie to staci. Rozoberat dalsie funkcie ( podvozky, bomby , padaky a podobne nezmysly, pripadne riestit dalsie , viacmenej technicke kategorie nie je ucelom tejto debaty.
Těch lanek tam je, aspoň u těch starších konstrukcí (viz avizovaný plán), povícero. Je to poměrně složitá kinematika.
"Velcí" piloti si skutečně olej nemění. Ti sportovní se ale na běžném servisu podílet mohou. Většina modelářů si to však dělá sama (myslím samozřejmě stavbu a servis ). Takže jestli to dobře chápu, až ty nebudeš moct, kluk skončí, protože to nebude umět poskládat?
Také by ses mohl podivovat na tím, že ještě dneska, v době levného RC vybavení, někdo ještě staví gumáky, nebo třeba jezdí na kole do práce, když si může koupit auto, nebo jet MHD.
mozno ked ja uz nebudem moct mozno bude lietat uz na skutocnych, stale o tom sniva, a v prechodnom obdobi sa da za 1000 eciek kupit pekny stroj hotovy
... najlepsie bude skusit a zazit to v realu. Kludne si sadnut , alebo sa postavit k pilotovi do kruhu a byt tam s nim po dobu odlietania zostavy...niektori i heft pozicaju ... takze moznosti su otvorene.
Ako som pisal ... prva prilezitost za tyzden v Nitre.
Ohladom poctu figur a zamotania laniek .... dam este nejake videa co som pred casom v amaterskych podmienkach natocil neprilis kvalitnym zaznamovym zariadenim.Snad to bude pre vysvetlenie postacovat .
Ano vsetko musis pocitat , nielen pocet obratov, ale i volne kruhy medzi nimi , inak to nedas v limitovanom case.
Tych premetov mozes kludne natocit i desat za sebou a furt je mozne model riadit.Na konci zostavy su len dva otocky na lankach.Obraty su za sebou tak, ze sa lana zamotavaju a hned odmotavaju.
Tie dve otocky po trojuholnikoch sa rozmotaju bud za letu na jeho konci ( 2 obracene premety) alebo na zemi , ked si lanka prejdes rukou pred dalsim letom, alebo este pred namotanim na kotucik, ked skoncis. viz :
akurat som si na jednom isto, ze do Nitry na sutaz uputancov nepojdeme...
... to by ma zaujimalo , preco nie. Ta, do Castej mozes ist robit machre a do Nitry nie????
Bobky, bobky,bobecky .....sa vzmuz ,ukaz ze na to mas ,vsak si dospely chlap , nie???
Pozn. ked sa nebudes divat pri toceni v kruhu po okoli ,ale budes kukat len na lietadlo , nepoblinkas sa ,ani hlava sa ti nezatoci... odskusane a funguje. Myslim ,ze moznost skusit nazivo ovladanie modelu s uplnou zpetnou vazbou ( vizualna , mechanicka i zvukova) plne vyvazi cestovatelske problemy
Sa bojis , ze by sa to malemu zapacilo a odstavil by tabokom, nezapieraj.... :
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru