Switch to full style
Vše co je maketou, polomaketou ale i nějakou 1/4maketou skutečného stroje.
Odeslat odpověď

Junkers JU-52, Pavel Bosák

stř 18.01.2017 21:35

Dobrý den modeláři,
stavěl někdo z vás toto letadlo podle plánu od Pavla Bosáka.
Zajímají mě zkušenosti s tímto modelem.
Stavba, letové vlastnosti.
Popřípadě má někdo zkušenosti s třímotoráky?
Zmiňované letadlo je poháněno jedním středovým spalovacím motorem 6,5 ccm.
Jaké střídavé motory by jste zvolili jako náhradu, kdyby místo jedné 6,5 byly tři stříďáky?
A nějaké schéma zapojení tří motorů?
Předem moc děkuji.
Přílohy
045-plan-1.jpg
045-foto.jpg

Re: Junkers JU-52, Pavel Bosák

pát 20.01.2017 20:58

Ahoj,
mám zkušenosti s Ju-52 rozpětí 1650mm, ze stavebnice. Osazen oběžkami 3x 200W, regulátory 25A, vrtule 7/4", 2x 3čl Li-pol 2200 mAh. Pěkný letový projev, ale chce to si pohrát s kombinací L/P vrtulí, protože to na začátku pořád někam táhlo. Také zlobily regulátory. I když byly stejného typu a snad i šarže, tak to nebylo ono. Po veškerém doladění následovalo 6 minut štěstí ve vzduchu a pak došlo k výpadku signálu...
Dvoumotoráky jsou fajn, ale 3 motory mají ještě lepší zvuk - tedy pokud to lítá :D
Petr

Re: Junkers JU-52, Pavel Bosák

sob 21.01.2017 23:47

Děkuji Vám za informaci Petře.

Re: Junkers JU-52, Pavel Bosák

ned 22.01.2017 0:02

Pokud by jste měl zájem, můžu Vám Junkerse za trojku pustit, bez baterií a přijímače. Ale bude potřeba opravit čumák trupu po havárii.

Re: Junkers JU-52, Pavel Bosák

stř 03.05.2017 0:15

Modely Pavla Bosáka jsou stavěny stylem přelomu století, tedy úprava na elektro by spočívala určitě v odlehčení.
Jeho modely byly určeny pro spalováky a tomu ta konstrukce odpovídá.
Těch 3 x 200W by mělo v pohodě stačit, pokud to nebude zbytečně těžké.
No a zapojení...Asi bych dal střední motor na kanál plynu, dva krajní společně na další kanál a ten bych podřídil tomu "plynovému".
BEC bych použil samozřejmě jen z jednoho regleru, třeba středního. nebo jako u dospělých - tedy z levého ;-)
Ono je to jedno, ostatní dva bych odpojil.
Na zapojení není nic záludného, klidně dej vše na jeden kanál - jen budeš řešit, jak připojit tři regulátory do jednoho výstupu přijímače.

Re: Junkers JU-52, Pavel Bosák

stř 03.05.2017 5:18

Steve píše:... BEC bych použil samozřejmě jen z jednoho regleru...

Petře, proč "samozřejmě"?
Bude tam dost serv a podle výkonu to budou i malé reglíky pravděpodobně s lineárními BECy; serv bude celkem dost - to bych za sebe nedoporučoval napájet z jednoho, navíc lineárního BECu...
Měl jsem DH98 Mossie o podobném rozpětí a rozvod servosignálu i napájení serv řešila "rozvodná destička" - žádné kabelové motanice z rozdvojek, napájení poloviny serv z jednoho reglu, druhé poloviny z druhého, oddělené a filtrované napájení přijímače z obou (redundance, při výpadku jednoho BECu s tím jde řízeněji plácnout).
Na B-25 jsem zkusil tu motanici servokabelů bez desky a nelíbí se mi to.

Re: Junkers JU-52, Pavel Bosák

stř 03.05.2017 9:54

Máš pravdu :-)
Vycházel jsem z předpokladu, že tazatel spíše neví. A pak je jednodušší to tak řešit. Při neznalosti a s neznámými regly by mohly (ale nemusely) být potíže.
Souhlasím s odběrem serv, kterých ale nebude asi více než u jiných modelů, samozřejmě pokud budou navíc klapky, tak ne.
Rozvodná destička je podle mě nejlepší verzí, občas se divím, jak málo se používá.
Taky to tak řeším. ;-)
Ad Mossie - vzpomínám si na debatu na jiném DF ohledně BECů.

Re: Junkers JU-52, Pavel Bosák

stř 03.05.2017 9:59

Ještě poznámečka - rozvodná destička je dobrá pro eliminaci "motanice", ale hlavně se mi líbí, že veškerý odběr serv a RX nejde jen přes jeden (max. dva) piny.

Re: Junkers JU-52, Pavel Bosák

čtv 25.05.2017 15:52

Ahoj,
já vlastním toto https://www.rcalbum.cz/model/3859-ju-52.html . Stavěl tchán podle kitu 1:72, myslím od Revellu, já jsem jen připodotýkal a pak dělal instalaci motorů a lektra. Jo a létám s tím, občas.
Každý regl má svůj kanál kde na prostřední regl (3.k Futaba) jsou mixované 7. a 8.k s možností trimu, tzn. že můžu potenciometry naladit otáčky motorů (pomocí otáčkoměru). Zjistil jsem ale, že mírné rozdíly nejsou kritické, navíc uspořádání motoru je typu "ruská trojka", tj. krajní motory táhnou ven.
Regly jsou zapojené tak, že od středního motoru jde napájení přímo do přijímače, a od krajních jsou ze servokonektoru vytažené dutínky plusu napětí (červený kablík), které jsou zasunuty do těla jiného servokonektoru spolu s červenýmy kablíky plus napájení serv, vždy dva a dva (tj. jeden regl servo V a S, druhý regl serva Kř). Do takto vytvořeného nového servokonektoru zasunu hřebínek z lámací lišty, kde jsou všechny tři piny spojeny a propájeny. Vzniklý hřebínek je zalit tavným lepidle z důvodu izolace. Takto rozděluji napětí více reglu u všech mých vícemotorových letadel a funguje to bez problémů. Není to můj nápad, bylo to uveřejněno v RCR tak dva roky zpět.
Zpět k Tetičce Ju. Ta létá spořádaně jak se na dopravák sluší, jen na startu nechce držet stopu. Tak to chce buďto gyro na směrovku a řízenou ostruhu, nebo to holt vychytat na ruce a nebo na hulváta co nejdříve utrhnout. Držím palce při stavbě a letu zdar!

Re: Junkers JU-52, Pavel Bosák

ned 28.05.2017 18:05

Přiznám se, že mi ten popis spojení přes servokonektory není úplně jasný.
;-)

Re: Junkers JU-52, Pavel Bosák

ned 28.05.2017 19:47

Petře, je to jednoduché - každý regl svým BECem napájí jen několik serv a ten prostřední 2 serva a přijímač.
Použil jsem to před několika roky v DH98 a B-25. Každý regl napájel polovinu serv a přes Schottky diody oba napájely přijímač.

Re: Junkers JU-52, Pavel Bosák

ned 28.05.2017 23:31

Takto je to přece jen srozumitelnější ;-)
Mám to v plánu takto podobně udělat, jen zvažuju, od kterého BECu která serva napájet - aby mi v případě problémů neodešla např. komplet levá strana - svádí to třeba z levého BECu napájet serva křidélek, vztlaků a třeba podvozku - vše na jedné polovině křídla. A to se mi moc nechce ;-)
Díky.

Re: Junkers JU-52, Pavel Bosák

pon 29.05.2017 12:36

PRIEN píše:Dobrý den modeláři,
stavěl někdo z vás toto letadlo podle plánu od Pavla Bosáka.
Zajímají mě zkušenosti s tímto modelem.
Stavba, letové vlastnosti.
Popřípadě má někdo zkušenosti s třímotoráky?
Zmiňované letadlo je poháněno jedním středovým spalovacím motorem 6,5 ccm.
Jaké střídavé motory by jste zvolili jako náhradu, kdyby místo jedné 6,5 byly tři stříďáky?
A nějaké schéma zapojení tří motorů?
Předem moc děkuji.


JU 52 mám 3,3m hmotnost bez zdrojů 12,6kg. Všechny 3 motory napájeny z jednoho zdroje umístěného v trupu. 3x opto regulátory. Přes nezávislý BECK napájený přijímač. Dva krajní motory mix se směrovkou. Motory ovládány strojeným výstupem kanálu1.

Re: Junkers JU-52, Pavel Bosák

sob 10.06.2017 11:33

Uvedený model jsem stavěl. Plán v některých místech moc neseděl. Hlavně trupové přepážky. Takže bylo potřeba upravovat. Je taky náchylný na pády do vývrtky, takže při prvním letu to skončilo havárií, přestože jsem měl na koncích křídel negativy. Pomohlo nalepení turbulátoru a přizvednutí křidélek. Teď už lítá OK.
Model jsem od začátku stavěl s tím, že bude na elektropohon, takže maximálně odlehčený. Pohon je 3x Mega 16/17/7. Hmotnost si už nepamatuju
Přidávám pár fotek.
Přílohy
O1.jpg
O2.jpg
O3.jpg
O4.jpg

Re: Junkers JU-52, Pavel Bosák

sob 10.06.2017 11:36

Překlep. Pohon je Mega 16/15/7
Odeslat odpověď