chtěl bych vám představit znovu se rodící letoun Praga E-114. Jelikož je to taková velká modelařina, myslím, že se to sem hodí.
"Letoun Praga E-114 Air Baby výrobního čísla 122 byl vyroben v Letadlovém oddělení ČKD Praga v roce 1947. Tak, jako většina letounů Praga E-114 z poválečné výroby, měl motor Walter Mikron III. Letoun byl jedním z deseti, vyvezených do Francie. V roce 1952 byl prodán do Švýcarska, kde létal dále pod poznávací značkou HB - UAD. Letovou činnost ukončil s nepůvodním leteckým motorem Rolls Royce A 325 v roce 1987. Celkový nálet letounu je 1583 letových hodin a 3640 startů.
Rekonstrukce letounu na typ Praga Air Baby E-114 B / motor Praga B2 Ve všech předválečných letounech Praga E-114 Air Baby, kterých bylo vyrobeno asi 100 kusů, byl použitý letecký motor Praga B2. „Bejbiny“ s motorem Praga B2 měly charakteristický vzhled, většiny sportovních úspěchů i rekordů dosáhly právě s tímto motorem. 43. letounů, vyrobených v československé licenci firmou Hillson v Británii, mělo motor Praga B2 vyrobený v ČKD, stejně tak, jako deset letounů vyvezených do Rumunska. Zde musím podotknout, že předválečné a poválečné „Bejbiny“ se lišily nejen instalací pohonné jednotky, ale v detailech i v konstrukci draku. Poválečné letouny měly především jiný tvar svislé ocasní plochy, odlišně řešené otevírání krytu kabiny, delší prostor pro posádku a větší vzepětí křídla. Proto nelze (bohužel) provést rekonstrukci letounu, jako předválečnou verzi „Bejbiny“ - např. rekordní, nebo Olympijskou. Poválečné Pragy E-114 se lišily především instalací výkonnějších leteckých motorů Praga D (asi 10 kusů) a Walter Mikron III (asi 110 kusů). Do dnešních dnů se zachovaly pouze tři mně známé letouny Praga E-114 Air Baby, výrobní číslo 122 je předmětem tohoto projektu, stroj výrobního čísla 125 je vystaven ve sbírkách Leteckého muzea VHÚ Praha a letoun výrobního čísla 119, který je po rekonstrukci a od roku 2009 opět létá ve Švýcarsku."
Na stránkách uvedených výše najdete fotografie z rekonstrukce. Aktuálně je dokončena rekonstrukce trupu včetně základního nátěru lakem, všech instalací a seřízení motoru. Jak šlape motor Praga B2 můžete vidět tady
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2717 Bydliště: Ústí nad Labem
Parádní stroj, už se těším, až poletí - tedy doufám, nemyslel jsem si, že tohle éro ještě někdy uvidím ve vzduchu. Zdá se mi tam nějak měkké prosklení kabiny, to je definitivní?
Ve středu 22. července byl na letišti Točná uskutečněn pilotem Jiřím Unzeitigem zálet letounu Praga E.114 Air Baby. Jiří Unzeitig konstatoval výborné letové vlastnosti tohoto 68 roků starého letounu.
Použitá vrtule neumožňuje využít plného výkonu motoru Praga B z roku 1936, přesto je stoupavost letounu v sólo obsazení 2,5m/s a maximální rychlost horizontálního letu 130km/h - to vše při vzletovém výkonu motoru pouhých 26kW (35Hp).
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 33 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru