Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9294 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky:9
Křídlo na to připravené máš, tak proč ne. Ale zkus ještě změřit rozměry podvozku od těžiště. Zkus prohledat stránky a alba na rajčeti veka1, určitě rám bude mít něco k polohám podvozku a jeho vlivu na start. Jak už zde zaznělo, může být hlavní podvozek moc vzadu, to by prodlužovalo start - moment od výskovky musí zvednout trup před podvozkem. A čím je rozměr podvozek těžiště větší, tím větší síla se musí na výškově vyvinout. Připadá mi, že na řešení jdeš odzadu, ale možná se mýlím.
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4583 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
leone píše:
Podarilo sa mi zistiť, že ten model je vybavený motorom o výkone 1000 W, napájaný 6S, max. spotreba okolo 50 A.
Štartovaciu dráhu som odkrokoval a je cca 40 metrov dlhá. Kolega má model o podobnej hmotnosti a motore a vzlieta na menej ako polovičnej dráhe.
Skúsim tie klapky a ešte skúsim posunúť ťažisko dozadu, tak aby to ešte bolo bezpečné.
To že má motor nějaký parametry rozhodně neznamená že je má i praxi. Měřil jsi proud při plném plynu? Pokud ne, tak tím začni. Můžeš mít lehkou vrtuli a můžeš být třeba na polovičním výkonu než kamarád. Za druhé, poslechni nás a řeš podvozek a jeho vzdálenost od těžiště. Ne posunutím těžiště, ale podvozku. Jestli si to někdo stavěl, tak mohl snadno udělat chybu. Teprve potom řeš klapky jako poslední.
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9294 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky:9
"Nutným a důležitým předpokladu úspěchu jakékoli lidské činnosti je dokonalá znalost čtení." Když si přečteš dudaje, na těžiště sahat nemáš, možná by model lépe (ale možná i hůře) startoval, ale co potom za letu? Zkus jinou vrtuli, často během zaletu jich vyzkouším několik a ta, která vyhovuje na jednom modelu se stejným motorem, nemusí vyhovovat na jiném. Pokud půjde o podvozek, rozumím, že předělávka na hotové modelu bude problém.
Registrován: 8.7.2015 Příspěvky: 1932 Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
Vratil bych se k zakladnim info o modelu. Rozpetie 200 cm, hmotnosť aj s baterkami 4600 gramov.
Hmm. Za me lano na pristavacce a zachytny hak. Protoze na rozdil od drepnuti na podvozek s zadnim tretim bodem ten model nebude vykazovat zadny odpor pri pristani .Je to vlastnost modelu s predni podvozkovou nohou. Pri vzletu to je obdobne. Kdyz rychlosti nezvysis vztlak tak se nehnes do luftu.
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4583 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
HONZIK 22 píše:
Vratil bych se k zakladnim info o modelu. Rozpetie 200 cm, hmotnosť aj s baterkami 4600 gramov.
Hmm. Za me lano na pristavacce a zachytny hak. Protoze na rozdil od drepnuti na podvozek s zadnim tretim bodem ten model nebude vykazovat zadny odpor pri pristani .Je to vlastnost modelu s predni podvozkovou nohou. Pri vzletu to je obdobne. Kdyz rychlosti nezvysis vztlak tak se nehnes do luftu.
???
Ten model není těžký a řeší to právě ty klapky - co jsi tím chtěl doporučit? aby na Cesnu dal dvoukolý podvozek? Brzdou je po dosednutí tráva. Nic jiného kromě brzd pak už nemá zásadní vliv. - vztlak se pochopitelně zvedá nejen rychlostí, ale i profilem a úhlem náběhu, takže za pomoci klapek a výškovky.
a co použít metodu RATOG - tj. pro start SPRD-99 a pro přistání PT-5285-62?
Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz Chvilku vážně - to si v této diskuzi děláte pxxxl - že tu tlacháním od klábosnice řešíte, jak budou na něčem, co jste ani neviděli v praxi fungovat klapky? A co třeba to vyzkoušet - tj. místo tlachání o ničem zkusit pro několik velikostí výchylek zjistit, CO to v konkrétním případě dělá?
Registrován: 21.9.2014 Příspěvky: 492 Bydliště: Český Těšín, ČR
Hned v první příspěvku píšeš, že jsi s klapkami přistával, takže dotaz na kompenzaci výškovkou mi moc smysl nedává. Nezbývá než opravdu v reálu zkoušet, jak se model bude chovat na minimálce. Samozřejmě v bezpečné výšce, a to včetně pokusů s úhlem klapek. Na křidélka bych nesahal, určitě ne směrem dolů. Start i přistání je v minimální rychlosti, přesně kvůli tomu se řeší negativy na koncích křídel, sklopením křidélek by jsi dosáhl pravého opaku. Co se týče podvozku, o kterém jsi psal, že do něj na tvém konkrétním modelu již nelze zasahovat, tak jednu možnost vidím i bez toho, že by jsi nám poslal aspoň foto. Co vyzkoušet alespoň mírně změnit úhel výměnou koleček za větší/menší? Samozřejmě myslím předního proti zadním. Pokud ti tedy stačí názor modeláře samouka, který většinu znalosti posbíral tady na fóru a ještě více na louce způsobem pokus - omyl.
_________________ Rozdíl mezi chlapcem a mužem je pouze v ceně jeho hraček.
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9294 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky:9
HONZIK 22 píše:
Chtel jsem tim jenom rict,ze delka vzletu a pristani je u modelu s pridovym podvozkem vzdy delsi.
No to ne. Dvoukolák musí nabrat rychlost, aby zvedl ocas. To u příďaku není třeba. Třeba taková dvoukolová Schwalbina se nechtěla zvednout vůbec. Pilot po rozjezdu musel ťuknout na brzdy, aby zvedl ocas a mohl odstartovat. Ale zpátky k tématu, asi by to chtělo celkově probrat ten model, který svět neviděl, ověřit kompozici a pak diskutovat o klapách, podvozku a vůbec.
Registrován: 22.9.2008 Příspěvky: 3224 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
Kuta33 píše:
Hned v první příspěvku píšeš, že jsi s klapkami přistával, takže dotaz na kompenzaci výškovkou mi moc smysl nedává.
Ja teda neviem, ale leone o pristávaní s klapkami nič nepíše. Len to, že by chcel skúsiť. Z ostatného rozumiem, že to ešte len vyskúšať chce a pýta sa, či má použiť aj krídelká.
Nie je pravdou, že sa krídelká spolu s klapkami nepoužívajú. Používajú v štýle tzv. flaperonov (plošníky) alebo ako tzv. zakrivenie odtokovky pri vetroňoch.
Možno niekto namietne, že flaperony sú vlastne LEN krídelká po celej dĺžke odtokovky. To nie je úplne presné. Flaperony (pozri https://www.opentx.cz/index.php/Z%C3%A1 ... _flaperony) vzniknú aj spojením krídelka a klapky za pomoci "mixéru", či už mechanicky alebo softvérovo.
Ale súhlasím, že nie na všetky modely je použitie flaperonov vhodné a cítim, že leone sa pýta preto, lebo má obavy, aby model, čo i vo výške nezničil, lebo s tým skúsenosti nemá...
Registrován: 22.9.2008 Příspěvky: 3224 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
Skúsme ale tomu chlapcovi dať nejaké praktické rady:
1) Ak si model dobre vyvážil, teda pri plyne mierne cez polovicu neklesá ani nestúpa a výškovka je "v nule", tak už veľmi s ťažiskom nehýb. Niektoré modely síce ešte znesú malý posun dozadu, ale cessna nie je ten typ.
2) Vyskúšaj len klapky, bez krídelok, takto: - na vzlet začni s výchylkou okolo 20 stupňov dole (u tvojho rozmeru to môže byť niečo cez 10 mm.) - výškovkou (zatiaľ) nekompenzuj, chceš, aby sa predok modelu zdvihol.
- na pristátie začni s výchylkou okolo 70 stupňov a postupne môžeš pridávať podľa správania modelu. Niektoré modely znesú aj 90 stupňov! Tu ale treba kompenzáciu výškovkou tak, aby model nestúpal ani prudko neklesal. Spravidla bude treba výškovku potlačiť o niekoľko milimetrov.
3) Najprv odštartuj bez klapiek a skúšaj vo väčšej výške. 4) Vztlakové klapky skúšaj pri dostatočnom plyne (cez polovicu). Na vztlakových klapkách by model nemal spomaliť, ale začať stúpať jemne hore. 5) Brzdiace klapky skúšaj na malej rýchlosti, podobnej pristávacej s miernym plynom. Model by mal po vychýlení klapiek viditeľne vo vzduchu pribrzdiť a len naozaj mierne sklopiť nos. To sklopenie hravo dorovnáš potiahnutím kniplu, vždy lepšie, ako keby si mal potláčať knipel (teda aspoň ja radšej ťahám ako tlačím). Aj po vysunutí klapiek musí byť model ovládateľný pomocou krídeliek a smerovky!!!
Veľmi Ti môže pri ladení pomôcť, ak máš vysielač, čo niektoré veci dokáže aj v lufte...
Ak toto nepomôže, skús, tak ako tu doporučujú zmeniť postavenie modelu. Keďže posun ťažiska alebo zmena polohy podvozku je už nemožná, asi najjednoduchšie to bude výmenou predného kolesa, ovšem ak Ti to predná noha dovolí! Ale daj pozor na tie prejavy, čo som písal na začiatku vlákna...
A na záver - aj keby model po vysunutí klapiek nespomalil, tak po pristátí tiek klapky predsa len čosi pribrzdia... A ešte je tu jedna možnosť - reverz motora. Dnes to veľmi často používa EFlite u svojich modelov. Ja som to skúšal na jednom modeli, ale asi som skoro prepol reverz a ten moment normálne uvolnil vrtulu a tá vyletela von. Ale ako vravím, EFlite to má už skoro u všetkých jeho modeloch. Keby si taký regulátor potreboval, daj vedieť, nasmerujem ťa (nemusí byť od EFlite )
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru