RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://www.rcmania.cz/

Kontrola chodu spalovacího motoru u dvoumotorových modelů
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=119&t=88980
Stránka 1 z 1

Autor:  vkejval [ stř 18.11.2020 14:42 ]
Předmět příspěvku:  Kontrola chodu spalovacího motoru u dvoumotorových modelů

Zdravím všechny. Nemá někdo zkušenost s kontrolou chodu spalovacího motoru u vícemotorových modelů letadel? Jde o to ohlídat, aby v případě, kdy zhasne jeden s motorů, nějaká elektronika stáhla servo plynu na druhém motoru, aby nedošlo k přetočení modelu přes zhasnutý motor a pádu letadla. Zhruba před 15 lety takový modul vyvinul a zhotovil pan. Růžička, který se tím ale už dnes nezabývá. Díky za jakoukoli radu.

Autor:  martin z [ stř 18.11.2020 16:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kontrola chodu spalovacího motoru u dvoumotorových model

Nevím jestli to MZK ještě vyrábí a prodává, ale na stránkách to pořád nabízí http://mzkservis.cz/products.php?curmenu=624

A v návodu o stažení plynu druhého motoru při chcípnutí prvního taky píšou:
http://mzkservis.cz/files/files/synchronizer_.pdf

Autor:  Woita [ stř 18.11.2020 16:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kontrola chodu spalovacího motoru u dvoumotorových model

Napadá mne řešení s nějakým "lepším" rádiem, dát k oběma motorům snímače otáček a řešit to pomocí mixů z telemetrie. Mohl by sis s tím dělat co bys chtěl, např. při rozdílu otáček o více než něco, tak nějaké alarmové hlášení, při zhasnutí motoru pak samostatná akce (stáhnutí plynu druhého apod).

Autor:  Igor659 [ stř 18.11.2020 16:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kontrola chodu spalovacího motoru u dvoumotorových model

Ahoj,
domnívám se, že nejsnadněji to lze hlídat přes měření otáček telemetrickým čidlem a vyhodnocovat rozdíl. Při rozdílu větší než . . . dát povel ke stažení plynu případně dát jiné upozornění. Vše ostatní záleží na použitém rádiu, šikovnosti a fantazii tvůrce. Úlohu si dovedu představit pro systém TX open, případně napsat LUA. U ostatních systémů neznám možnosti.
Asi mně někdo předběhl, ale to nevadí, už to tu nechám.
Igor

Autor:  vkejval [ stř 18.11.2020 17:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kontrola chodu spalovacího motoru u dvoumotorových model

Díky moc všem za věcné rady, zejména Martinovi. Modul od MZK servisu je pro mně ideální řešení. Hned objednám.

Autor:  TomasC [ stř 18.11.2020 18:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kontrola chodu spalovacího motoru u dvoumotorových model

Určitě by to šlo udělat v radiu JETI, když by jsi dal senzory otáček.

Autor:  hoblik [ stř 18.11.2020 19:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kontrola chodu spalovacího motoru u dvoumotorových model

Vezmi synchronizér od MZK, funguje skvěle, mám s ním jen dobré zkušenosti. Telemetrie, snímače a jiné hlásiče jsou k prdu. Když vznikne krizovka v nízké letové hladině měl bys jen sekundy na vyhodnocení a než zareaguješ jsi v zemi :-) MZK synchronizér udělá vše okamžitě a na tobě je jen letět, stejně jako s jednomotorovým modelem.. :-) Držím palce s vícemotorákem

Autor:  Woita [ stř 18.11.2020 20:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kontrola chodu spalovacího motoru u dvoumotorových model

hoblik píše:
Telemetrie, snímače a jiné hlásiče jsou k prdu. Když vznikne krizovka v nízké letové hladině měl bys jen sekundy na vyhodnocení a než zareaguješ jsi v zemi :-)

No... s tímto moc nesouhlasím; ony ty senzory mohou také přímo ovládat, ne jen hlásit. Úplně stejně jako ten synchronizér. Jen k tomu musí být vhodné rádio. Jak Psal TomasC, třeba JETI, nebo každé rádio s OpenTX.
Mám takto udělanou ochranu vrtulníku proti pádu na zem. Když je ochrana zapnutá, vrtulník nedokáže dopadnout na zem ani kdybys chtěl. A tam jde panečku o jiné zlomky vteřiny, než v případě výpadku spalovacího motoru u letadla. :wink:

Autor:  PBS [ stř 18.11.2020 21:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kontrola chodu spalovacího motoru u dvoumotorových model

Woita píše:

Mám takto udělanou ochranu vrtulníku proti pádu na zem. Když je ochrana zapnutá, vrtulník nedokáže dopadnout na zem ani kdybys chtěl. A tam jde panečku o jiné zlomky vteřiny, než v případě výpadku spalovacího motoru u letadla. :wink:


Ahoj, mohl bys to trochu rozvést? To měříš výšku a pod určitou výšku se zapíná ochrana? nebo na co je to navázané? Je to Spirit?

Autor:  Woita [ stř 18.11.2020 22:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kontrola chodu spalovacího motoru u dvoumotorových model

PBS píše:
Ahoj, mohl bys to trochu rozvést? To měříš výšku a pod určitou výšku se zapíná ochrana? nebo na co je to navázané? Je to Spirit?

Tak já si s dovolením přihřeju vlastní polívčičku :?

Ano, tos odhadnul dobře, je v tom zamotaný Spirit.
Princip je takový, že baro čidlo na palubě helikoptéry měří výšku, a když aktivuju ochranu příslušným spínačem na vysílačce, tak nedovolí helikoptéře klesnout pod nastavenou výšku (např. 2m). Pod tuto výšku samočinně cvakne na 1,5 vteřiny záchranu Spirita, což srovná heli a vystřelí ji do výšky. (Ten spínač se samozřejmě zapíná až po startu, v nějaké normální výšce, a před přistáním se musí zase vypnout, jinak by heli nedokázala přistát.)
V podstatě bych se tedy mohl otočit zády a nechat neřízenou helikoptéru samostatně skákat jako míč, aniž by spadla na zem.

Problém je v tom, že baro čidlo měří pouze atmosférický tlak, a ten se v čase dost rychle mění (podle počasí, teploty atd.). Takže jsem použil diferenciální měření výšky dvěma čidly, jedno ve vysílačce a jedno v heli. Skutečná výška se pak počítá (ve vysílačce, s Open TX systémem) jako rozdíl těchto dvou čidel. Pak už změna tlaku s počasím nemá vliv.
Je na to samostané téma, tady:
Diferenciální měření výšky baro čidlem pro záchranu helikopéry ve Spiritu
Pak ještě toto téma trochu rozvedl zdejší kolega Honza.i, který doplnil dynamické brždění podle rychlosti vertikálního sestupu, tj. rychle padající heli začne brzdit ve větší výšce, a pak ještě přidal několikastupňové brždění, které slouží jako "asistent",který pomáhá vyrovnávat při letu těsně nad zemí atd... Ta vertikální rychlost se také bere ze stejného baro čidla.
Celkem zajímavý námět na výzkum, a hlavně - je to opravdu funkční... :wink:

Autor:  PBS [ stř 18.11.2020 23:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kontrola chodu spalovacího motoru u dvoumotorových model

Perfektní, to si zapamatuju... jednak ani nemám Spirit (ale do budoucna je to velký kandidát), jednak ani nemám OpenTX, ani Jeti, ale po něčem pokukuju a tohle zní zajímavě :)

Autor:  Bomber [ pát 20.11.2020 13:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kontrola chodu spalovacího motoru u dvoumotorových model

Přidám svůj názor.
Měl jsem 3 dvoumotoráky a všechny létaly bez hlídání otáček. Za mě zbytečnost.

Autor:  Bomber [ pát 20.11.2020 13:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kontrola chodu spalovacího motoru u dvoumotorových model

hoblik píše:
Vezmi synchronizér od MZK, funguje skvěle, mám s ním jen dobré zkušenosti.....


Trápení na začátku zapomenuto? :D

Autor:  hoblik [ pát 20.11.2020 15:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kontrola chodu spalovacího motoru u dvoumotorových model

Bomber píše:

Trápení na začátku zapomenuto? :D

Zapomenuto :wink:

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/