Letadla s motorem, kde se předpokládá trvalý běh motoru po celou dobu letu. Spalovací i elektro.
ned 31.05.2020 17:39
Mám postaveného Dalotela ze stavebnice fi. SuPr Louny a prosím pamětníky ( případně bývalé majitele firmy ) o skutečnou polohu těžiště. Na plánu ve stavebnici je udávaná hodnota 150 mm od náběžné hrany ( hloubka křídla je 338 mm ), tedy 44,4% hloubky. Zdá se mě těžište příliš vzadu. Proto prosím o radu, zda mám polohu dodržet.
Zároveň prosím i o zkušenosti s praktickými letovými vlastnostmi - rychlosti, náchylnost ke ztrátě rychlosti a přetažení při přistání.
Dle popisu záletu v návodu je model nezáludný a má dobré letové vlastnosti. Návod snese vše a zkušenosti pamětníků mě pomůžou se záletem.
Předem děkuji za odpovědi.
ned 31.05.2020 18:08
A nemá to docela velký kladný šíp? Pak to bude OK.
ned 31.05.2020 19:23
Měl jsem od SuPr Louny akrobata Omega 2, což byl zjednodušenej Dalotel. Lítala naprosto suprově. Před tím jsem měl stejně velkýho Brilanta, což byl pokud se nepletu Jirkou Havlem namalovanej a přejmenovanej Dalotel. Ten měl větší plošný zatížení a lítal taky dobře ale Omega 2 lítala líp. Bohužel obojí skončilo mezi 2002-2005 na rozklepaný přijímače Hitec Prism 7.
ned 31.05.2020 23:00
Omega2 není Dalotel, ale jeden z derivátů Suprafly. Těžiště je nejlepší spočítat. Prográmků je na to dost a pro začátek začít s tezištni zásobou 10%.
https://www.dwn.cz/teziste
pon 01.06.2020 0:02
radi5 píše:Omega2 není Dalotel, ale jeden z derivátů Suprafly.
To je možný. Jeden čas stál Brilant a Omega 2 u mě v hangáru vedle sebe a moc zásadních rozdílů na nich nebylo. Vše to bylo dost podobný.
pon 01.06.2020 9:09
Díky za prográmek na těžiště. Přepočítám a uvidím.
Co se týká letových vlastností našel jsem na webu toto:
https://www.rcalbum.cz/model/5198-dalot ... iking.htmla z toho jde strach. Podle tohoto je to spíše mrcha.
pon 01.06.2020 13:02
Spočítáno.
Na plánu je těžiště 150 mm od náběžné hrany. K tomuto výsledku jsem dospěl - 150,12 mm tedy 44,15% hloubky křídla, při zadání 11,5% těžištní rezervy.
Pro školní motoráky se používá 10-15% ( při 15% vychází poloha těžiště na 140 mm ) - letadlo by mělo být hodnější, míň náchylné k přepadávání - alespoň si myslím.
Pro akrobaty se používá 5-10 % těžištní rezervy ( při 5% vychází těžiště na 168 mm ) - obratnější ale horší co do stability. Mám pravdu?
Pokud prográmek funguje, tak těžiště 150 mm od náběžné hrany je OK.
Zkoušel jsem mobilní číslo, které bylo v inzerátech uváděno jako kontaktní na výrobce SuPr - Süss a Přehnal. Firma již asi neexistuje, ale na čísle je hlasová schránka - možná se někdo ozve.
Číslo však již může mít někdo jiný. Neví někdo z lounska něco o osudu firmy?
pon 01.06.2020 13:02
Děkuji.
Naposledy upravil
Symplex dne pon 01.06.2020 13:04, celkově upraveno 1
pon 01.06.2020 13:33
Symplex píše:Pro školní motoráky se používá 10-15% ( při 15% vychází poloha těžiště na 140 mm ) - letadlo by mělo být hodnější, míň náchylné k přepadávání - alespoň si myslím.
Proti přepadávání po křídle pomůže spíš trochu zvednout křidélka (= udělat dodatečně negativy).
pon 01.06.2020 22:52
Symplex píše:Zkoušel jsem mobilní číslo, které bylo v inzerátech uváděno jako kontaktní na výrobce SuPr - Süss a Přehnal. Firma již asi neexistuje, ale na čísle je hlasová schránka - možná se někdo ozve.
Je to asi 15 let, co jsem se k nim dovolal. Chtěl jsem si koupit po rozmlácení Omega 2 další. Už nevím, s kým jsem mluvil ale Omegu už nedělali, pouze nějaký malý školní modely, už nevím přesně co. Ten, se kterým jsem mluvil mi řekl, že v asijský konkurenci se jim velký letadla nerentují.
Takže asi dopadneš stejně. Na tu Omegu bych možná našel jednoduchej plánek a na Brilanta (Dalotel) stavební podrobnej taky.
úte 02.06.2020 9:29
Já už mám Dalotela postaveného ze stavebnice, kterou jsem koupil před cca 20 léty kdy firma fungovala. Dlouho byl v krabici, až se na něj dostalo.
Ovšem i stavba při mých mnoha rozdělaných projektech trvala do úplného dokončení několik let. Chtěl jsem jen vědět co mě čeká při záletu. Před léty mě jedem starší člen klubu říkal, že je to pohodové ero (bohužel již není mezi námi, abych se zeptal na podrobnosti). Když jsem ale přečetl popis na RC albumu, tak ten pocit nemám.
úte 02.06.2020 9:29
Není tady pamětník, který s Dalotelem létal?
Naposledy upravil
Symplex dne úte 02.06.2020 9:33, celkově upraveno 4
úte 02.06.2020 22:11
No já jsem lítal s Brilantem, což je derivát Dalotelu. Akorát ne SuPr ale vlastní stavba podle plánku.
čtv 11.06.2020 0:53
Jsem z Loun a určitě bych sehnal kontakt buď na Přehnala a možná i Susse. Pokud jsem to nesmazal, tak mam od nich nějaký nákresy na Omegu.