px




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 12 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Úhel vyosení motoru
PříspěvekNapsal: sob 16.11.2019 22:46 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.7.2009
Příspěvky: 552
Bydliště: Hodonín
Ahojte,
mám dotaz - u větroňů (mimo pohonu na pylonu) i motorových modelů (s nesouměrným profilem) se "vždycky" motor vyosoval 2-3° doprava a 2-3° dolů. Nyní jsem narazil na informaci že u akrobatů středoplošníků se souměrným profilem stačí pouze vyosit doprava, dolů ne. Můžete mi to osvětlit?
Díky
Pavel


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Úhel vyosení motoru
PříspěvekNapsal: sob 16.11.2019 23:26 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 6593
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
Aby mu bylo "jedno", jestli letí normálně, nebo na zádech. Akrobaty přímo nelétám, ale tak mi to bylo vysvětleno.
P.S. Navíc vektor tahu půjde bodem působiště vztlaku a nebude tam vznikat žádný moment, který by bylo třeba kompenzovat.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úhel vyosení motoru
PříspěvekNapsal: ned 17.11.2019 7:37 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 5751
Bydliště: Vsetín
Pokud je motor v podélné ose těžiště, tak nevzniká žádný klopný moment od motoru. Pokud je souměrný profil, tak ten v nulovém úhlu negeneruje žádný vztlak v jakékoliv rychlosti a klopný moment je také nulový. Všechno v nule = stejné chování na zádech i normálně. U klasického letadla totiž s rychlostí rozte vztlak a hlavně klopný moment Cm od profilu křídla. Klopný moment by měla zachytit vyskovka ( pokud je správný úhel seřízení a těžiště tam kde má být) a rostoucí vztlak s tím že model má snahu "stoupat" vyrovnává to vyoseni motoru dolů - motor táhne letadlo čumákem dolů. Vyosení do prava je z důvodu reakčního momentu. Odpor vrtule se snaží model stočit doleva (jako by křidélka) a motor vyosený doprava tento moment vyrovnává tím, že letadlo tahá do pravé zatáčky.

Všechno je to popsáno velmi zjednodušeně, cpát tu integrály asi nemá smysl, už s nimi mám problém i já :-D a pak tam jsou další vlivy jako je uplav, nestejnoměrné obtékání ocasních ploch a trupu (on se ten vzduch za motorem točí...)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úhel vyosení motoru
PříspěvekNapsal: ned 17.11.2019 7:53 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 10733
Bydliště: Břeclav
blesk píše:
Vyosení do prava je z důvodu reakčního momentu. Odpor vrtule se snaží model stočit doleva (jako by křidélka) a motor vyosený doprava tento moment vyrovnává tím, že letadlo tahá do pravé zatáčky.


Toto není přesné.

Správně je to tak, že vrtule roztáčí vzduchový proud, který pak podél trupu postupuje nikoliv podélně, ale ve spirále. No a na konci narazí na směrovku. Do té se pak opírá z boku a model stáčí. A to se eliminuje tím vyosením. V případě, že je směrovka dvoudílná se stejnou plochou pod i nad trupem, vyosení není třeba. Pokud se jedná o případ, kdy je směrovka pod trupem, je nutné vyosení na opačnou stranu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úhel vyosení motoru
PříspěvekNapsal: ned 17.11.2019 9:21 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 18818
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
No jestli on tam nehraje roli taky reakční moment...
Hřídel přenáší na vrtuli určitý kroutící moment a tedy nutně musí vzniknout reakce na jeho zachycení... Dobře to je vidět u visoletů, které pro ustálení rotace potřebují jistou protivýchylku křidélek. A kde je směrovka, to je tomu reakčnímu momentu tak nějak jedno. Jo a vrtulníky jsou toho taky důkazem :-)
Kdo tomu nevěří, může si v ruce podržet nějaký výkonnější pohon, nebo pustit vrtulník bez vyrovnávacího rotoru... nebo si o tom něco přečíst :-)

_________________
jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úhel vyosení motoru
PříspěvekNapsal: ned 17.11.2019 9:59 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 10733
Bydliště: Břeclav
Ano, přečíst.


Přílohy:
Poznámka: Vyosení
3-10.png
3-10.png
[ 419.43 KiB | Zobrazeno 1862 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úhel vyosení motoru
PříspěvekNapsal: ned 17.11.2019 17:51 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 9115
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 295
Blog: Zobrazit blog (3)
Vyosení motoru je záležitost zalétání konkrétního modelu. Nejde to napsat zcela univerzálně.

Těžiště (ale ve všech osách !!!!), výchylky, vyosení motoru. Tohle je potřeba nastavit tak, aby byl konkrétní pilot spokojen.

Je skoro jedno s čím člověk začne, ale postupně se propracovat k řádnému výsledku.

Zde na rcmania je skoro 20 let starý návod. archiv/images/servis/trimchart.htm nebo z posledních RCMODELU.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úhel vyosení motoru
PříspěvekNapsal: ned 17.11.2019 20:42 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.7.2009
Příspěvky: 552
Bydliště: Hodonín
TomasC píše:
Vyosení motoru je záležitost zalétání konkrétního modelu. Nejde to napsat zcela univerzálně.

Těžiště (ale ve všech osách !!!!), výchylky, vyosení motoru. Tohle je potřeba nastavit tak, aby byl konkrétní pilot spokojen.

Je skoro jedno s čím člověk začne, ale postupně se propracovat k řádnému výsledku.

Zde na rcmania je skoro 20 let starý návod. http://www.rcmania.cz/archiv/images/ser ... mchart.htm nebo z posledních RCMODELU.


Ahojte
a díky za rady. Seznam testů při zalétávání jsem si stáhnul teď ještě dotaz - testování obratů a reakcí se provádí na půl plynu, na plný plyn nebo jak které obraty? Visení asi na plný, ne?


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úhel vyosení motoru
PříspěvekNapsal: ned 17.11.2019 21:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 5751
Bydliště: Vsetín
Asi bych to nazval spíše tak, že testovat na "cestovní" rychlosti.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úhel vyosení motoru
PříspěvekNapsal: pon 18.11.2019 9:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2014
Příspěvky: 1319
Bydliště: Mikulov na Moravě
Obrázky: 6
TomasC píše:
Vyosení motoru je záležitost zalétání konkrétního modelu. Nejde to napsat zcela univerzálně.

Zde na rcmania je skoro 20 let starý návod. archiv/images/servis/trimchart.htm nebo z posledních RCMODELU.


Tuto tabulku bych pevně usadil na první stranu fora - dle mého názoru po jejím prostudování by bylo tímto zodpovězeno asi tisíc dotazů, které se zde velmi často opakuji :D

_________________
Nahoru to půjde ... dolů musí.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úhel vyosení motoru
PříspěvekNapsal: pon 18.11.2019 12:06 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 9115
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 295
Blog: Zobrazit blog (3)
kocispavel píše:
testování obratů a reakcí se provádí na půl plynu, na plný plyn nebo jak které obraty? Visení asi na plný, ne?


Provádí se to při příslušné rychlosti pro obrat a styl letu.
Třeba visení... Mě F3A model o hmotnosti k 5kg visel za 25A (10článek), ale plný plyn jsem měl někde k 75A. Tedy s velkou rezervou.

Ono je ta tabulka naprosto extrémní pro zálet akrobatů. Pro zálet polomakety by šla jistě zjednodušit.

ALe opravdu doporučuji si nějakého akrobata opravdu zalétat perfektně. Teprve pak si člověk uvědomí rozdíl a to pohodlí.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Úhel vyosení motoru
PříspěvekNapsal: pon 18.11.2019 15:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.11.2007
Příspěvky: 594
Bydliště: Most
Vyoseni jsem taky kdysi řešil pořád jsem se jej snažil nějak měřit popravde moc to nešlo, zjišťoval jsem taky o kolik atd. Nakonec to dopadlo tak že jsem jel s vyosenym motorem od výrobce letadla. Přijel jsem na letiště říkám to klukům že nevím kolik atd. Bylo mi řečeno "něco tam máš hoď to do vzduchu". "Leť pomalou rychlostí a pak prudce přidej plyn, pokud se éro bude vzpínat nahoru je motor málo vyosený dolů pokud uhne do strany je málo do strany". Po tomto startu a adrenalovem přistání mi bylo řečeno "přidej pod motor na horní levý šroub dvě podložky. "Dal jsem podložky a další start éro letělo jak po kolejích jak téměř na pádové rychlosti tak na plný plyn aniž by uhýbalo ze směru ani při prudkém přidání plynu. Je konstrukční Ultimate 1000 mm rozpětí. Od té doby to dělám na ostatních letadlech stejně. Od výrobce už nějaké vyosení bývá a zbytek udělám na letišti po testech s prudkým přidání plynu.

_________________
Minititan E325,TRex500,Blade mcpx, Blade 130x páčkuju to DX7, éro Ultimate AMR, Extra 300 - 900 mm


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 12 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz