Switch to full style
Letadla s motorem, kde se předpokládá trvalý běh motoru po celou dobu letu. Spalovací i elektro.
Odeslat odpověď

Limiter F5D pomoci JETI

čtv 04.10.2018 9:47

V závodnické kategorii elektro létání kolem pylonů se v pravidlech vyskytuje požadavek na limiter. Limiter mimořádně pěkně srovnává požadavky na náročnost vybavení, omezil ohromné cenovky za baterky a podobně. Ze závodů se místo závodů peněženek stal závod v účinnosti pohonu a hlavně schopnosti pilotů.

Vložím se text z pravidel o specifikaci modelu:

a) Model Aircraft
Minimum weight ready to fly: 1,000 g
Maximum surface loading 65 g/dm2

b) Battery
Battery Type: any type of battery approved by the EDIC.
Minimum weight of battery pack: 200 g
Maximum weight of battery pack: 400 g
The weight of battery includes soldering, insulation, cables and connectors.
Max. no load voltage 21 V measured with a Voltmeter prior to the flight
Cells in parallel are not permitted.
Limitation of energy by an electronic limiter that stops the motor: max 1000 watt-min.

c) Energy Limiter
The interruption must persist for minimum period of 10 seconds. When the pilot has finished his race or has left the pylon course flight path the motor may be switched on again. The EDIC approved limiters can be provided by the organiser and drawn by competitors before flights.


Když v rychlosti shrnu, tak je to požadavek na vypnutí motoru po odebrání energie 1000Wmin na 10sekund.

Pro představu je to tak, že pokud chci příkon 1000W, tak se mi motor po 60sekundách vypne. Když si dám lehčí vrtuli a příkon bude jen 800W, tak se motor vypne až za 75sekund. Celé je to hodně o naladění, odvaze pilota, aby motor nedošel ještě před cílem, protože model v bezmotorovém režimu z rychlosti 300km/h zpomaluje opravdu rychle...

Vždycky jsme používali limitery dodávané firmou NEU nebo Unilog přepnutý do režimu limiter. Je to ale kousek elektroniky navíc a místa není nazbyt....


Protože nové regulátory formy JETI MEZON Pro mají již v součásti telemetrie rovnou energii ve Wmin, bylo možné udělat limiter jen prostřednicvím JETI komponent.

Dovedu pochopit, že je to velmi účelové řešení, ale snad to ukáže trochu možnosti programování všem. Ostatně na letošním mistrovství světa v Japonsku byli piloti, kteří užívali vysílačku JETI na prvních 4.místech.


V příštím příspěvku už budeme programovat :D
Přílohy
f5_0727_0280.jpg

Re: Limiter F5D pomoci JETI

čtv 04.10.2018 10:32

Základem je Telemetrický ovladač Mx2, který funguje jako spínač po dosažení energie cca 1000W. Já mám nastaveno 987Wm (k důvodu se dostanu později).

DSC_2467.JPG




Tento telemetrický ovladač MX2 spouští Sekvencer Q2. Sekvencer má relativně jednoduchý průběh. Standardně je na výstupu sekvenceru Q2 výchylka 0%, tedy servo ve středu. Po spuštění Sekvenceru je v čas 0,1sec výchylka -125%, kterou sekvencer drží po dobu 10sec a pak se vrací zpět na 0%.
DSC_2469.JPG
DSC_2475.JPG




V přiřazení funkcí je vytvořen nová funkce StopMotor (něco jako další spínač/knipl s výstupem na serva) a má jako ovladač nastaven sekvencer Q2.
DSC_2471.JPG




Teď je třeba přenést "ubrání" na kanál motoru a to se udělá pomocí Volného mixu. Protože potřebujeme motor spolehlivě vypnou, i když má pilot páku naplno tak je potřeba udělat dva stejné volné mixy. Plný plyn +100% k tomu přimixujeme -125% a ještě jednou -125%. Jsme tedy spolehlivě a kdykoliv pod -125% , což je limit na kanálu motoru.

DSC_2472.JPG
DSC_2473.JPG



No a to je vše.....

V rychlosti to ještě projdu:
Po odebrání energie cca 1000Wm se sepne spínač MX2, ten spustí sekvencer Q2, který skočí na hodnotu -125%. Tato hodnota se pomocí Volných mixů přimixuje ke kanálu plynu a motor se zastaví.
Když sekvencer po 10sec doběhne, nastaví si na výstup 0% a motor už může ovládat pilot.

Vyřízeno, funguje. Tady je záznam z telemetrie.
DSC_2477.JPG



Ještě proč mám nastaveno jen 987Wmin. Je to proto, že Sekvencer na hodnotu -125% najíždí 0,1sekundy. I za desetinu sekundy se něco spotřebuje a tak jsem experimentálně zjistil, že je potřeba tak 15Wmin ubrat. Šlo byl to řešit vložením logického spínače, který by fungoval na principu MX2 AND Q2 (kde sekvencer by začínal na -125%). Ale snažím se dělat věci spíše jednodušeji..


A samozřejmě, že jsou i jiné možnosti jak vše naprogramovat. Důležité je, že máme v JETI "systému" dostupnou telemetrickou informaci o Wmin a Sekvencer.

Re: Limiter F5D pomoci JETI

čtv 04.10.2018 17:55

chces rict ze ti to na tom tvem dabelskem stroji vypne motor na 10s ? To zni dost desive, to nezabodnes hned do zeme ?

Re: Limiter F5D pomoci JETI

pát 05.10.2018 6:03

Myslím že za 10 vteřin uletí setrvačností ještě dvě kola :mrgreen:

Re: Limiter F5D pomoci JETI

pát 05.10.2018 12:07

to je asi fakt ale stejne me prijde divne u podobneho stroje proste vysmahnout motor na nulu :-D

Tome sorry za pleveleni ve vlakne ale todle jsou pro nas bezne fakt mindfuck okamziky :-D :-D

Re: Limiter F5D pomoci JETI

pát 05.10.2018 14:32

Je to přesně tak, když jde všechno dobře, tak pod motorem proletíš 10 kol a pak vypnutí motoru nevadí. Ale někdy se stane, že letíš delší dráhu a pak se motor vypne před cílem. Obvykle se dá doletět do cíle setrvačností.

Pokud by jsi to chtěl vidět, tak v sobotu se létá.

Re: Limiter F5D pomoci JETI

pát 05.10.2018 16:36

TomasC píše:...

Pokud by jsi to chtěl vidět, tak v sobotu se létá.


Tomáši a kde?

Re: Limiter F5D pomoci JETI

úte 09.10.2018 6:42

Jeti mezon pro uz je v prodeji? Videl sem jen na espritu nejaky cenik ale na jeti ani hepfu nic..

Re: Limiter F5D pomoci JETI

úte 09.10.2018 12:49

Ještě není, taky jsem se koukal. Ještě, že je už podzim, na jaro jich budu pár potřebovat.
Odeslat odpověď