Switch to full style
Letadla s motorem, kde se předpokládá trvalý běh motoru po celou dobu letu. Spalovací i elektro.
Odeslat odpověď

Vyvážení samokřídla

pát 16.03.2018 12:49

Zdravím,jakým stylem mám vyvážit samokřídlo,děkuji t.

Re: Vyvážení samokřídla

pát 16.03.2018 12:51

https://fwcg.3dzone.dk/

Re: Vyvážení samokřídla

pát 16.03.2018 12:53

Stejně jak jakýkoliv jiný model. Jen se příprav na to, že i s těžištěm na správném místě se to bude na vyvažovacím stojanu překlápět.
Co se týká polohy těžiště, tak to podle doporučení výrobce nebo vlastní výpočet podle předchozího příspěvku.

Re: Vyvážení samokřídla

pát 16.03.2018 13:26

Ještě je http://rcwingcog.a0001.net/.

A je třeba být připravený na to, že mezi rozumně fungujícím těžištěm (třeba 20 % statické zásoby nebojaxetořeknečesky) a nelétatelným modelem může být u samokřídla docela malá vzdálenost (vyzkoušeno na vlastní samokřídlo, naštěstí jen do koruny stromu).

Re: Vyvážení samokřídla

pát 16.03.2018 15:03

Samokřídla vyvažuji na balzových hrotech pevně upevněných ve svěráku (svěrácích). Těžiště +- 1,5 mm, větší odchyku nedoporučuji, v začátcích jsem na to doplatil při výměně baterek, které se lišili pouze o pár gramů.

Re: Vyvážení samokřídla

pát 16.03.2018 15:28

Tak zas záleží jestli to samokřídlo je nějaký přesnolet a tak. Já jsem teda u FT Mini Arrow v doporučeném těžišti kydnul na spodek křídla dva výstupky z tavného lepidla pro rozumné nahmatání, a vyvažoval jsem vždycky v rukách na dvou prstech tak, aby při naklopení trochu k sobě se to sklápělo ke mně a při naklopení trochu od sebe se to zase sklápělo na druhou stranu. Mám dvě různé baterky (1 Ah a 1.3 Ah, rozdíl tak 25 gramů), a vždycky jsem je tam dal "od oka" a výše uvedeným způsobem zkontroloval, že to těžiště "tak nějak" sedí. Nestalo se mi, že bych s tou baterkou pak ještě hýbal a doštelovával.

Jediný problém byl, když jsem se rozhodl kompletně přeuspořádat vnitřek - přehodit baterku dopředu a elektroniku dozadu - a nezkontroloval jsem, co to udělalo s těžištěm. To pak bylo odhoz-nahoru-dolů-nahoru-dolů-nahoru-strom.

Re: Vyvážení samokřídla

ned 18.03.2018 7:56

Pánové, všem děkuji za vyčerpávající odpovědi.t

Re: Vyvážení samokřídla

ned 18.03.2018 9:10

do půdorysu na náčrtku se samozřejmě musí počítat i elevony

Re: Vyvážení samokřídla

čtv 31.05.2018 16:05

Tak jsem zjistil, že nakonec asi sám nevím, jak správně určit těžiště. Když zadám parametry svého samokřídla do výše citovaných kalkulátorů a nastavím že chci 20 % statické zásoby, vychází těžiště na 3.6 cm od náběžné hrany. Když ale v XFLR5 spočítám neutrální bod (kdy křivka Cm v závislosti na úhlu náběhu je víceméně vodorovná), dostávám 4.2 cm od náběžné hrany. A nějaký rozumný sklon této křivky je až pro těžiště tak okolo 1-1.5 cm od náběžné hrany - pro těch 3.6 cm je ještě dost plochá. Co je teda správně? Podobně vypadající samokřídlo Alula má doporučené těžiště okolo těch 3 cm od náběžné hrany.

Parametry:
rozpětí 1000 mm
šípovitost náběžné hrany 0 (rovná náběžná hrana)
hloubka profilu u kořene 215 mm
hloubka profilu u konce křídla 145 mm
(případně ještě šířka "trupu" 35 mm - zde konstantní hloubka profilu těch 215 mm)

Re: Vyvážení samokřídla

pon 11.06.2018 21:54

. . věda se nemá přehánět . . ale čísla pana Reynoldse dokáží se součiniteli profilu dělat divy . .
Ten CG kalkulátor vypadá rozumně . . .
P1160860.JPG

samokřídlo a těž.jpg


lítá to a je s tím sranda
L

Re: Vyvážení samokřídla

úte 12.06.2018 10:14

Mně nakonec vyšlo těžiště na cca 32 mm od náběžky s tím, že toto už je ale dost neutrální - letí to samo i vzhůru nohama téměř bez potlačení a na výškovku je to citlivé jak sviň. Nedávno se mi při nějakém přemetu posunula baterka, zřejmě jen o pár mm, a už to bylo neřiditelné. Zaparkoval jsem teda naštěstí do kupky sena bez většího poškození, ale baterka se nárazem posunula zpátky dopředu, takže nemůžu říct, o kolik bylo v tom případě těžiště vedle. Takže bych řekl že vypočítaných 36 mm ještě s 20 % rezervou je v mém případě o dost mimo.

No ale - pěkná deska! Napiš nějaké podrobnosti - kolik to váží, z čeho je to vyrobené, co to má za pohon, atd. Dívám se, že máš trup ještě míň vysoký než já - nemáš problém s lámáním vrtule při přistání? Já jsem zkoušel 8x6 i 7x6, ale přistání je zatím furt rizikové a už jsem zlomil asi čtyři vrtule. Nevím co s tím.

Jaké zkušenosti máš s ovládanou směrovkou - je to vůbec nějak poznat?
Odeslat odpověď