Switch to full style
Letadla s motorem, kde se předpokládá trvalý běh motoru po celou dobu letu. Spalovací i elektro.
Odeslat odpověď

Commodore+ tono 5,6 RC

pát 09.02.2018 9:12

Ahojte.
Chcel by som si do budúcna postaviť historika. Podotýkam že som v tejto kategórii modelov úplný začiatočník.
Na outerzone som si vybral plán Commodore.
https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=4715
Páčia sa mi jeho oblé tvary vrátane oválneho trupu. Rozhodnutie postaviť historika padlo po spomenutí si že mám starý motor tono 5,6 v nálezovom stave. Motor som rozobral a trochu zrenovoval (pozdejšie pridám fotky).
Chcel by som to postaviť podľa pravidiel pre historikov. Niečo som naštudoval. Model musí byť rozmerovo podľa plánu a materiály viac menej tiež. RC max smerovka výškovka motor.
Možno hlúpa otázka ale hlavná vec ktorú sa chcem spýtať je či môžem z historického hľadiska (rok výroby motora/vydania plánu modelu) v tomto modeli použiť motor tono 5,6 .

Re: Commodore+ tono 5,6 RC

pát 09.02.2018 9:41

Nádherný model, relativně těžká stavba. V každém případě budu držet palce. Ale k otázce, máš možnost sehnat odpovídající motor? Nějaký Brown Junior, Cyclone, Letmo apod? Pokud s tím nebudeš chtít chodit po soutěžích SAMu a podobných spolků, tak bych to nehrotil. Zkus se podívat na stránky SAM 98. Je tu určitě i nějaký další SAM, ale nevím z hlavy číslo. A pokud nebudeš soutěžit a budeš to mít pro radost, osobně bych přimhouřil i oko nad striktním dodržením origoš materiálů, hlavně pak u potahu. Proto bych se asi ani netrápil s motorem. Když projedeš jejich stránky, ne všichni mají původní motory. Používají třeba upravené současné, např MVVS 10, ve verzi "D".

Re: Commodore+ tono 5,6 RC

pát 09.02.2018 10:45

Zdravím, a pochvalně kvituji takový modelářský počin :-) Krásná předloha...

Přístup k historickým modelům, jak vidíš nebo jsi viděl, se různí...
Když to vezmu ze strany létání v SAM, zvláště slovenského (kde žiješ) SAM 119, který světí evropská pravidla a tedy i celé Evropy, můžeš do soutěže pouze v kategorii Texaco - a na to je modle malý a motor TONO nevhodný a neekonomický (ano, právě zde se hojně škrtí detonační desítky MVVS, malé otáčky, zatížení velkými vrtulemi, dlouhá doba chodu).
Z pohledu českých klubů na tom nejsi líp - žhavící TONO (r.v. snad 1967? nevím teď) - ani tam si nikde nezasoutěžíš, mimo Texaco.
A nemá na to ani vliv měřítko stavby modelu, které se tu moc neřeší a u většiny kategorií nedodržuje (což se ale bohudík snad brzy zpřísní).

Meritem ale je: musíš či chceš s tímto modelem nutně závodit? Máš to Ty i Commodore zapotřebí? :)

Historický model by měl být srdeční záležitostí, kde snoubíš starou konstrukční školu s poukazem na historii. Měl by jsi ten model postavit tedy tak, jak to cítíš a dle svého vědomí a svědomí.
Buď do stavby zakomponuješ moderní technologie, prvky a vylepšení - a to pak postavíš podle mých měřítek "model inspirovaný historickým modelem", nikoliv repliku.
Replikou se model stane, pokud zachováš vše dle plánu a v rámci možností i dodržíš výsledný vzhled modelu (nemusí to být nutně původní barevné schéma, je-li známo, bylo individualitou stavitele, ale když ho znám - světím ho též).
Ano, proto se běžně mimo papíry a hedvábí (jediná tehdejší možnost) používají k potahu novodobější materiály, které svým VZHLEDEM či strukturou nevybočují. Takže se toleruje vlastně téměř vše (papíry, vlies, airspan-litespan, některé folie se strukturou plátna), mimo "hladkých igelitových" folií (zvláště transparentních!) - nicméně podle evropských pravidel SAM ani toto nevadí (viz maďarské modely), ale ruku na srdce...

Takže si udělej představu, jak má takový model v Tvých očích vypadat a neslev z toho ani kousek, jedině pak budeš s výsledkem spokojený :-)

Ještě zmíním můj mateřský klub KHMM, za který lítám (a jezdím se sáněma, viz http://www.khmm.cz :wink: ) a kde se s podobnými modely a kolegy rád potkávám. Nenutím - jen ukazuji cestu...
Stavební pravidla jsou tu jasně dané: měřítko 1:1 (takže vždy originál velikost), originál materiály (o potahu je tam též své uvedeno), a ZACHOVÁNÍ PRINCIPU pohonu či nepohonu. Takže na gumáčka guma, CO2 zase jen CO2, a kde byl spalovací motor - má být spalovací motor (nee nikde elektro). Ale už neřešíme originál/replika/novodobý, ba ani detonační/žhavík/jiskřivá svíčka. Protože ne každý se chce mordovat s detoňáky, ne každý chce kupovat staré motory s jepičí životností atd. Prostě každý komu co vyhovuje, ale většina z nás se snaží dodržet co nejvěrněji období, zemi či princip spalování, koncepci motoru (FR, SP) kubaturu - nejlépe však i původní motor předlohy, to je pak největší paráda. A kupodivu těchto originálních motorů je ve světě a mezi lidmi dost!
Samozřejmě své modely řídíme (SOP/VOP/motor), ne však křidélka (pokud je originál neměl) - což je trnem v oku těch nejortodoxnějších, ale myslím že jen díky tomuto je díky době a podmínkám můžeme vrátit na nebe a neupadnou v zapomnění.

Sumaré: když postavíš takovýto model s TONO, můžeš s ním zavítat na některý z našich sletů. Jistě Tě rádi uvítají i kluci ze SAM na svých akcích, jen si asi nezasoutěžíš... Ale fakt si myslím, že soutěžně se dá vyblbnout v jiných kategoriích :-)

Stavbě i letu zdar, Michael Vosika

PS: jedna fotečka Tvého favorita navíc...
Přílohy
Commodore.png
Naposledy upravil Bayeux dne pát 09.02.2018 10:58, celkově upraveno 2

Re: Commodore+ tono 5,6 RC

pát 09.02.2018 10:53

PS: jen s dovolením upřesním DAFovo:
- kluby v ČR (a jejich weby pak najdeš snadno) SAM 78, SAM 95. Na Slovensku SAM 119 a SAM 122
- z alternací motorů (zde původně Brown Junior .60 = 10ccm) ještě Ohlsson Rice .60 SP (taky desítka, nejvhodnější motor pro začátečníka)
- asi určitě ne LETMO MD 2,5 (ten je na 72" éro málo, ekvivalent v detoňáku bych viděl 6,5ccm - Tono 5,6 bude taktak)
- a na mě - žádné oko bych nepřimhuřoval ! :D

U mateirálů není proč - modely jsou dostatečně dimensované při zachování původních materiálů, jen je třeba světit dodatky jako HARD, MEDIUM, SOFT. Snaha posilovat končí předimensací modelu a zvýšenou váhou, což je u těchto původně volných modelů na škodu.
Navíc - použiješ-li žhavíka, odpadne Ti celý "zapalovací cirkus" a ten vyměníš za RC s 2/3 servy.

Re: Commodore+ tono 5,6 RC

pát 09.02.2018 11:40

ďakujem vám za usmernenie, utvrdili ste ma v správnom výbere. Niečo som ešte preštudoval. Nevedel som že pravidlá sa dosť líšia a to aj na úrovni jednotlivých klubov. Zistil som tiež že najbližšie budem tej kategorii Texaco. Ale súťažiť sa viac-menej nechystám. V rámci možností podľa pravidiel chcem model postaviť preto že čo ak... a vlastne aby som si mohol povedať že mám historický model. Určite by sa mi páčil v ňom nejaký starý benzínový motor (na ebay sa dajú celkom ľahko získať) ale ostanem pri tom mojom čo mám, kvôli nemu som aj začal uvažovať o historikovi. Lepšie ako do vitrínky alebo predať ho bude odložiť ho do modelu, aj keby len visel na stene. Čo sa týka výkonu, tieto modely a ich let vnímam viac menej ako let vetroňa s pomocným motorom, kde sa rc používa len preto aby model neuletel, ináč by to malo lietať samo alebo skoro samo.
Materiál modelu si myslím že nie je v tomto prípade problém dodržať aspoň čo som plán zbežne pozrel. Tak isto ja na pláne naznačená farebná schéma tak sa ju pokúsim dodržať. Bude to taký oddych od stavby F3K.

Re: Commodore+ tono 5,6 RC

pát 09.02.2018 14:54

Zdravím

Jeden takový model vlastním. Stavěl jsem ho cca před třemi roky. Stavba byla vcelku v pohodě. Model je potažen Vliesem, pak lakován a nastříkán. Stavěl jsem ho z výřezů od firmy Star-pila ( http://www.star-pila.cz ). Letěl jsem s ním zatím jednou a bylo to v pohodě. K pohonu používám MVVS 6,5 ccmD ke své spokojenosti. Měl jsem bohužel vynucenou přestávku cca 2,5 roku ale letos plánuji, že se sním zůčastním nějakých soutěží.

Zdraví Luděk
Přílohy
IMAG0389.jpg
IMAG0390.jpg
IMAG0539.jpg
DSC_0498.jpg

Re: Commodore+ tono 5,6 RC

pát 09.02.2018 15:07

Ještě poznámku k Tvému motoru, motor byl v průběhu výroby různě upravován (z počátku byl deflektor na pístu, měnil se tvar přefukového kanálu a úhel vyústění do spalovacího prostoru a nějaké další detaily, přesně už nevím). Ale co je hlavní a to bys měl ověřit dřív, než se pustíš do nějakého laborování s ním, jaký má závit na svíčce. Dřívější žhavící motory československé provenience měly závit M 6x075 a později přešla výroba na W1/4x32 (aspoň myslím, že to druhé číslo je 32). Svíčky samozřejmě nejsou záměnné, ale jde přeříznout závit na ty dnešní W. Jen to chce mít správné vybavení, umět to a nezvorat to.
Protože se mi ty staré stroje také líbí, také jsem si něco udělal http://daf64.rajce.idnes.cz/Setkani_let ... G_3795.jpg . Na rovinu říkám, že jsou dodržené jen vnější tvary a trochu (dost) jsem si to upravil podle sebe. Samozřejmě to nepočítám za historika, ale jen za retro. Loni jsem to už nestihnul, ale doufám, že letos najdu odvahu a pošlu to konečně do luftu. Jinak mým "vysněným" historikem je P-913 Rata. Ale k němu také nebudu mít odpovídající motor :( . Zatím na něj není ani čas.

Re: Commodore+ tono 5,6 RC

pát 09.02.2018 16:42

Uherlu, tvoj model som videl na rcalbum.cz. Pekne spracovaný. Mám CNC frézu tak ju pri stavbe využijem na trupové prepážky a šablony na výrobu rebier. Ostatné sa mi nebude chcieť prekresľovať do CAD a ani to nebude myslím treba. Ajtak asi som sa nemal s CNC chváliť lebo stavba historika s použitím CNC je isto neprípustná :D .

DAF , motor som pozeral a dočítal som sa že tam je iný závit. Piest má plochý takže to už bude už jeden z novších. sviečka v ňom nebola keď som ho dostal. Ale idem dnes ku kamarátovi ktorý sa zaoberá žhavíkmi tak budeme zisťovať aký je tam závit. Ja sa už dlhšiu dobu so žhavíkmi nezaoberám tak nemám ku tomu momentálne nič. Hlava je ináč jednoduchá tak by som si po prípadnom nezdare o prerezanie závitu urobil na fréze novú. Ešte mám ku motoru aj taký doma robený tlmič. ten sa chystám zajtra zreparovať.
Přílohy
IMG_20180209_162131_1.jpg
IMG_20180209_162144.jpg

Re: Commodore+ tono 5,6 RC

pát 09.02.2018 17:13

StanleyP. Co se týká CNC tak nemusíš mít obavy. Všechny stavebnice historiků se dnes vyrábí buď pomocí CNC frézy nebo laseru.
Luděk

Re: Commodore+ tono 5,6 RC

pát 09.02.2018 18:54

Tady http://daf64.rajce.idnes.cz/TONO_3%2C5_ ... _10%2C0_3/ jsou moje motory TONO. Je to jen na ukázku. Pokud nevyzkoušíš, nezjistíš. Docela rád bych viděl tvůj tlumič a způsob uchycení, jestli to tedy už máš nějak udělané.

Re: Commodore+ tono 5,6 RC

pát 09.02.2018 20:26

Pavel tvoju zbierku som pár krát uz pozeral. Pomohla pri identifikácii. Čo sa týka toho výfuku tak to nie je nič extra. Myslím že to je domáca výroba. Tu je obrázok:
Přílohy
IMG_20180209_202459.jpg

Re: Commodore+ tono 5,6 RC

pát 09.02.2018 20:31

Ale bol som u kamaráta čo sa zaoberá žhavíkmi a v jeho zbierke motorov a náhradných dielov sme našli takúto redukciu priamo na tento motor. Tiež mi daroval aj sviečku a drevenú vrtuľu, pretože sme zistili že v hlave je už novší závit .Za čo ti Edo (Palci 72) ešte raz ďakujem .
Přílohy
IMG_20180209_202342.jpg

Re: Commodore+ tono 5,6 RC

pát 09.02.2018 21:11

Tyhle motory měly jen klapku a byly bez tlumiče. Rozměrově by na to pasovaly tlumiče z ASP. Na tohohle Tondu by šel tlumič z šest a půlky. Už jsem to zkoušel, ale není to tak jednoduché. Jediný problém je výroba redukce, která usadí tlumič na výfuk a udrží ho ho tam. Mně chybí taková drobnost, jako strojní vybavení, na kterém to nechám vyrobit
To, co máš na první fotce, něco podobného jsem tam měl. Problém, že to netěsní. Na druhé fotce je sběrač, na který by se dal připojit tlumič přes hadičku.
Odeslat odpověď