Switch to full style
Letadla s motorem, kde se předpokládá trvalý běh motoru po celou dobu letu. Spalovací i elektro.
Odeslat odpověď

Re: Vyosenie motora

čtv 01.02.2018 14:12

jirka525 píše:... Jenomže i tato teorie vezme za své pokud například vrtuli tažnou (umístěnou vpředu) přehodíme na místo tlačné na motor otočený o 180°. Pak se z CW vrtule stane CCW a naopak...

To není pravda. 8O Při pohledu od ocasu ve směru letu se vůbec nic nezmění, CW zůstane CW. :P

Re: Vyosenie motora

čtv 01.02.2018 14:19

macil píše:Podľa toho, akú pohonnú sústavu použiješ. Ak s motorom v predu, pred vrtuľou, tak potrebuješ tlačnú vrtuľu, ak v zadu, tak ťažnú, prípadne takú, čo vyhovie obidvom prípadom. Bez ohľadu na to, ktorým smerom sa bude vrtuľa točiť.


Hlavně potřebuješ aby se točila na správnou stranu. Ze které strany je naháněná je fakt jedno...

Re: Vyosenie motora

čtv 01.02.2018 14:33

macil píše:Podľa toho, akú pohonnú sústavu použiješ. Ak s motorom vpredu, pred vrtuľou, tak potrebuješ tlačnú vrtuľu, ak vzadu, tak ťažnú, prípadne takú, čo vyhovie obidvom prípadom. Bez ohľadu na to, ktorým smerom sa bude vrtuľa točiť.

Dohodnime sa radšej na tom, že existujú pravotočivé a ľavotočivé vrtule, pričom každá z nich môže mať stred prispôsobený na upnutie buď zozadu, spredu alebo obojako. :wink:

Ďalej sa dohodnime na tom, kedy to má vôbec zmysel riešiť?

- pri elektromotoroch meniť smer otáčania nie je problém, takže tam sa prednostne rieši len ten spôsob upnutia;

- pri spaľovacích motoroch sa až na výnimky smer otáčania meniť nedá, takže pri tlačnom usporiadaní je skutočne vhodnejšie použiť ľavotočivú vrtuľu;

- pri dvojmotorových lietadlách sa často vrtule na každom krídle točia rôzne - tým sa eliminuje vplyv reakčného momentu, gyroskopického efektu a rotujúceho prúdu vzduchu. V takom prípade je samozrejme nevyhnutné použiť pravotočivé a lavotočivé vrtule rovnakého rozmeru a typu. Samozrejme v tomto prípade sa nevyhneme nutnosti zmeniť smer otáčania motora, či už elektro alebo aj spaľovacieho. Pritom na pravom krídle je vhodnejšia normálna pravotočivá a na ľavom ľavotočivá, pretože rotujúce víry menia uhol nábehu profilu krídla a je dobré, aby pri koreni bola ta zmena do + a pri konci krídla do - kvôli ovladateľnosti pri kritických uhloch nábehu a rýchlostiach letu.

Re: Vyosenie motora

čtv 01.02.2018 15:30

Okej, dohodnuté. :wink:
:)

Re: Vyosenie motora

čtv 01.02.2018 17:00

VTjr píše:... Pritom na pravom krídle je vhodnejšia normálna pravotočivá a na ľavom ľavotočivá...

Hm, tak to vysvětli technikům N.A. když u P-82 Twin mustangu museli přemontovat motory aby začal kloudně létat. Měli to tak jak píšeš a podařil se jen jeden vzlet. Pak po prohození motorů to konečně létalo. :?
Vždycky jsem to měl tak že listy šly horem ke trupu. Létá(lo) mi to. Ale nikdy jsem se nedostal k tomu otočit to a testnout co to udělá. Teď na F7F spokojeně létám obě pravotočivé z prostého důvodu - nesehnal jsem tu reverse/CCW/pusher :mrgreen:

Re: Vyosenie motora

čtv 01.02.2018 18:39

VTjr píše:Ďalej sa dohodnime na tom, kedy to má vôbec zmysel riešiť?


No mě to zajímá protože občas z určitých důvodů nemohu měnit směr otáčení a potřebuji koupit tu správnou vrtuli. A když už mám to štěstí že prodejce udává CW nebo CCW, tak bych toho rád využil.

Tedy jestli jsem to správně pochopil, tak CW vrtule pokud se otáčí ve směru hodinových ručiček se pohybuje směrem vpřed z mého pohledu a CCW vrtule, pokud se otáčí proti směru hodinových ručiček se rovněž pohybuje směrem vřed z mého pohledu. Tato definice je alespoň nezávislá na tom, jak je namontována na letadle.

Můžete mě někdo potvrdit, že je tato teorie správná?
Díky

Re: Vyosenie motora

čtv 01.02.2018 22:36

macil píše:Hodinové ručičky sa točia do prava. Teda zvyčajne, lebo videl som už aj hodiny, na ktorých to bolo naopak. :wink:


Ja som blb... už som to opravil.

Re: Vyosenie motora

čtv 01.02.2018 22:41

jirka525 píše:
No mě to zajímá protože občas z určitých důvodů nemohu měnit směr otáčení a potřebuji koupit tu správnou vrtuli. A když už mám to štěstí že prodejce udává CW nebo CCW, tak bych toho rád využil.

Tedy jestli jsem to správně pochopil, tak CW vrtule pokud se otáčí ve směru hodinových ručiček se pohybuje směrem vpřed z mého pohledu a CCW vrtule, pokud se otáčí proti směru hodinových ručiček se rovněž pohybuje směrem vřed z mého pohledu. Tato definice je alespoň nezávislá na tom, jak je namontována na letadle.

Můžete mě někdo potvrdit, že je tato teorie správná?
Díky


Tak to si myslím, že je to přesně naopak. :)

Re: Vyosenie motora

čtv 01.02.2018 22:51

Naopak Jak?
Když CW vrtuli točím směrem CW tak se pohybuje směrem vzad (k sobě)?

Re: Vyosenie motora

čtv 01.02.2018 23:09

zdzd píše:Jak se točí motor je vrtuli úplně jedno. Důležité je jak se točí ona.

Nedávno tu bylo nějaké súčko s vrtulí uprostřed. A bez ohledu na pozici motoru v trupu - jaká pak je? Tlačná? Tažná? Kdopak ví...

Ale určitě se ví, na kterou stranu se má točit!


Před motorem tažná, za motorem tlačná. Easy :-)
Ale bude se točit stále stejně :-)
A může být třeba na křídle ;-)

Taky nechápu, proč by se z CW stala CCW (nebo naopak) jen proto, že tlačí i když se točí (musí) stále stejně.... 8O
Kdo létá, ten v tom má jasno ;-)

Re: Vyosenie motora

pát 02.02.2018 15:25

jyrry píše:...Vždycky jsem to měl tak že listy šly horem ke trupu. Létá(lo) mi to...

Však jsem to přesně tak napsal. :o Aby šly listy horem k trupu, aby kořeny křídel měly větší úhel náběhu než konce, tedy chování jakoby s negativy, tudiž aby se při přetažení proudnice trhaly dřív u kořenu než u konců křídel.

Re: Vyosenie motora

pát 02.02.2018 16:51

Tak ještě jednou:
VTjr píše: Však jsem to přesně tak napsal. :o Aby šly listy horem k trupu, aby ...

VTjr píše:... na pravom krídle je vhodnejšia normálna pravotočivá a na ľavom ľavotočivá,....
Hm, tak na to letadlo koukáš zepředu :mrgreen:


jyrry píše:... Vždycky jsem to měl tak že listy šly horem ke trupu. ...

Nevím jak na tvých ale na mých dvoumotorácích s protiběžnými vrtulemi to mám takhle, aby šly konce listů horem k trupu:
vrtule.jpg
Vidím vlevo pravotočivou a vpravo levotočivou. :|

Re: Vyosenie motora

pát 02.02.2018 17:34

Promiň mi to mé teoretizování, ale došlo zas k nedorozumění. Pod výrokem "... horem k trupu..." jsem já porozuměl přesně obrácený smysl. :oops:
Když teď koukám na Tvou fotku, tak si myslím, že víry za vrtulí Ti způsobují efekt jakoby na křídlech byly pozitivy. :roll:

Ale, ono za normálního letu by to nemělo mít znatelný vliv, ale může se to neblaze projevit při pomalém letu, tedy přiblížení se k pádové rychlosti.
Krom toho na křídlech mohou být i skutečné geometrické negativy (třeba jen nadzvednuté nulové polohy křidélek) a pak se to nemusí projevit vůbec. Nehledě k tomu, že často se provozují motoráky, kde se obě vrtule točí stejně, takže na jednom křídle se to projeví jako negativ a na druhém jako pozitiv.
Jak říkám, pro toho, kdo přistává na rychlosti se to nemusí projevit vůbec. Taky když se přistává s vysunutými klapkami, nebo dokonce s brzdícími štíty, které jsou zásadně umísťované v kořenové části, tak tam se to taky nejspíš neprojeví, ponevadž proudění se díky klapkám/štítům určitě utrhne nejdříve u kořene a letoun tak nanejvýš prosedne kvůli ztrátě vztlaku, ale neztratí řiditelnost.
Odeslat odpověď