Switch to full style
Letadla s motorem, kde se předpokládá trvalý běh motoru po celou dobu letu. Spalovací i elektro.
Odeslat odpověď

Pony

pon 23.10.2017 10:21

Když už je řeč o Ponym, kterej profil na něm máš? Nebyl výběr ze dvou? Nebo si to pletu s Fenixem nebo Simplexem? Ja na něm měl oboustranej symetrickej a nejdřív ten samej motor co ty ale s dlouhým laďákem. Potom v tom byla MVVS 3,5-ka. Ten můj Pony skončil zajímavě, spadl do plochý vývrtky, stále se mlátil zadkem dolů a nešlo to nijak vybrat, tak vrtal až do země. Těžiště bylo určitě správně, normál i záda lítal bez zásahu do výškovky asi ten profil...
Jirka

Re: Monofil

pon 23.10.2017 10:41

Ponyho jsem měl taky, s dvaapůlkou MVVS G7, potah NDR fólie. Profil měl (snad) jeden. Na výběr, dokonce ze tří profilů, bylo u Fénixe.
Taky mi jedno spadl do vývrtky a následně do Labe (pročež se nerozbil), ale v poslední chvíli, pozdě, jsem přišel na to, že byla na zádech a tudíž jsem špatně vybíral. Moje blbost, neměl jsem barevně rozlišené plochy. Budiž mi omluvou, že v té době jsem byl rád, že vůbec nějakou fólii mám, i když jen jedné barvy.

Re: Pony

pon 23.10.2017 11:05

Profil není úplně symetrický, spíš polo, ale taky lítá normál i záda bezproblémově a téměř stejně. S vývrtkama problém není, ty vybírá v pohodě dokonce i se zhasnutým motorem. Stačí jen vyrovnat směrovku a potlačit. 8)
:o Aha :o , nenapsal jsem, že při jedné opravě jsem doplnil servo a ovladatelnou směrovku, takže teď to umí i krásné lomcováky a řízené vývrtky. :wink:

Jinak o montáži silnějšího motoru jsem já taky uvažoval. :roll:
Nejprve jsem tam chtěl dát MVVS 3,5 (k tomu ale nedošlo, protože model jsem rozbil čumákovkou a trosky dlouho, 25 let, jsem opatroval, než došlo na jejich opravu a znovuzrození. No a měl jsem ještě pořád jednu novou nezaběhnutou MVVS 2,5GRR, tak to zkusil s ní a tu třiapůlku naplánoval pro jiný model. Jenže GRR s originálním MVVS krátkým laďákem napojeným nakrátko přímo k výfuku šla do rezonance až kolem 22 tisíc ot./min, co vyžadovalo malé vrtule 7x4 nebo 7x3". S nimi pak ale byl problém Ponyho hodit tak, aby se chytil a neprosedl až do země. :( A to se dalo jen na prudkém svahu, nebo proti silnému větru. Na rovině v bezvětří ho hodit nebylo možné. :cry: Navíc s tou malou vrtulkou už při těch vysokých točkách začaly i problémy se svíčkami, které se často přepalovaly a lítání se značně prodražovalo. Tak jsem začal žas uvažovat o výměně motoru za větší, dokonce jsem uvažoval i o ruské Raduze-7 (to by bylo asi opravdu maso :lol:, škoda, že jsem to nezkusil), pak MVVS 4,6 nebo aspoň 3,5 ccm. Jenže jakákoli výměna vyžadovala rozsáhlé úpravy úzkého a zespodu uzavřeného čumáku, kde překližkové lože je nedílnou součástí jeho konstrukce. Do toho se mi moc nechtělo :| .
Nakonec jsem to vyřešil tím, že jsem prodloužil výfuk, mezi něj a motor jsem vložil Al trubku délky 65mm, čím jsem posunul rezonanční otáčky do oblasti 16 - 18 tisíc ot/min, co umožnilo používat vrtule 8x4". No s tím to už lze naprosto bezproblémově hodit na rovině dokonce i po mírném větru - model se chytá do letu hned bez viditelného prosednutí. :mrgreen:

Re: Pony

pon 23.10.2017 11:23

Místo MVVS 2,5 jde bez velkých úprav osadit přímo ASP S25. Sice jsem to jen slyšel, ale mám odzkoušíno místo MVVS 3,5 osadit do Atlase ASP S32 (5,23ccm) a nemusely se převrtávat díry pro šrouby a rozšiřovat výřez v loži. Prostě tam šel bez sebemenší úpravy. Raketa. :D
Jo vidíš, zapoměl jsem, origo Pony neměl řízenou směrovku. Už vůbec nevím jestli jsem ji měl řízenou. Ale asi jo, jak bych to bez směrovky dostal do tak parádní vývrtky až na zem. :mrgreen:
Jirka

Re: Pony

pon 23.10.2017 11:50

Do starého krámu nehodlám kupovat nové motory. :P A malé kubatury už teprve ne. :wink: Tedy ani tu ASP S.25. Jedině ty staré, historické, ale už asi spíš na hraní a do sbírky. A nové modely na motory pod 6,5ccm stavět nebudu. :mrgreen:

Re: Pony

pon 23.10.2017 12:32

Taky jsem na něm měl ovládanou směrovku a dokonce i přidaný dvoukolý podvozek.

Re: Pony

pon 23.10.2017 13:01

Ten se mi neosvědčil, z trávy odstartovat s ním prostě nešlo. :x
Totiž, když jsem s malou vrtulí měl problémy s házením, tak jsem začal spekulovat o podvozku. do trupu zalepil 2 kolíky a udělal plechový dvoukolák přidělávaný na gumu. Jenže dělat řiditelné ostruhové kolečko - to se mi nechtělo, navíc, kdo zná konstrukci tak pochopí, že je to komplikované, asi by to vyžadovalo další samostatné táhlo od serva, protože odvodit to od směrovky to prostě nejde - osička by se bila s táhlem k výškovce. No a bez řiditelné ostruhy nešlo v prvotní fázi korigovat směr a model v té trávě "zakopával" a dělal hodiny. Nevím, možná na asfaltu, kdyby se ostruha nahradila alespoň kolečkem, byť pevným, by se to snad povedlo.
Jinak taky jsem v minulosti (před 30 lety) uvažoval o přestavbě Ponyho na 3,5 ccm a podvozek, ovšem 3-kolový s řiditelným předním kolem. :roll: Myslím si, že to by určitě fungovalo. Ale pak jsem s Ponym třískl (jak už jsem psal) a pak nastoupila má dlouhá 25-leta pauza v modelaření, no a pak už z toho sešlo a ten dvoukolový podvozek byl spíš takový pokus, nouzové řešení.
Když už jsme u nich, tak jsem pro Ponyho vyrobil dokonce i startovací vozíček. Koupil 4 kola pro koloběžku, 2 závitové tyče a ze zbytků plovoucí podlahy vyrobil vozíček. Jenže vyšel dost těžký (chtělo by to lehčí kola, i ta plavačka by se musela povylehčovat), takže na trávě to klade tak velký valivý odpor, že dvaapůlka s malou vrtulí nebyla schopna to celé rozběhnout na vzletovou rychlost a to ani po projdení 150m celé naší dráhy. :cry: Tak to jsem nakonec vzdal jako Cimrmanovskou slepou uličku lidského poznání a větší vrtulí to už ani nezkoušel. :lol: Navíc, když už jsem ty hody vyřešil tou větší vrtulí, tak by to nemělo stejně smysl, poněvadž hod je mnohem praktičtější. :wink:

Re: Pony

úte 24.10.2017 8:25

Taky létám model Pony. Mám ovládanou i směrovku. Motor MVVS 2,5 GFS. Motor je již zralý na výbrus tak uvažuji spíš o elektrifikaci. Chtěl jsem ho nahradit motorem MVVS 3,5, nebo ASP 21A, ale nesedí motorové lože. Zatím model čeká v depozitu až na něj přijde čas :wink:

Re: Pony

úte 07.11.2017 11:55

Já ho měl taky, jako prvního ostřejšího akrobata. Mě létal skvěle, měl jsem v té době pouze dvoukanál Robbe Economic a v čumáku MVVS 2,5 bez rc karbecu. Honil jsem ho v ČB na vojenské letišti po dobu VZS a po vojně ještě pár let.

Re: Pony

úte 07.11.2017 12:21

Já tam mám sice RC karbec na MVVS2,5GRR, ale stejně ho honím většinu času na "plný kotel". :mrgreen: Právě tím, jaká je to teď po mnoha opravách "cihla", tak mě nejvíc baví to lítání na rychlosti. :wink: Rozhodně je to pak větší adrenalin než pomalé akrobatění s 3D akrobatem. Plyn stahují většinou jen když dělám vývrtku nebo když už chci zastavit motor a přistát.

Re: Pony

úte 07.11.2017 12:53

Když už je tu vlákno o Ponym, tak je asi škoda, že sem nikdo nedal žádné fotky. Tak to zkusím napravit a dám svoje. :wink:
Nejprve pro ilustraci jak vypadaly trosky, které jsem od roku 1985 do roku 2010 celých 25 let opatroval.
Model_Pony-casti_01.JPG

Pak, když jsem se rozhodl, že modelářské pauzy už bylo dost tak se pustil do opravy. Předek trupu bylo nutno vystavět prakticky nanovo. Dnes lituji, že jsem tehdy znovu zvolil konstrukci překližkového lože jako nedílné součásti konstrukce čumáku trupu. :(
Model_Pony-pri_oprave_00.jpg

Zpočátku, až do té havárie a mé pauzy, jsem model provozoval s motorem MVVS 2,5 RL RC zapůjčeným z kroužku. Jenže pak jsem šel na rok na vojnu a motor jsem musel vrátit a už ho zpět nedostal. Ale koupil jsem z druhé ruky úplně nový MVVS 2,5GRR, který jsem doplnil RC karburátorem a 1/4-vlnným rezonančním tlumičem od MVVS (zvaným též zázračný tlumič, nebo magic mufler).
Motor_MVVS-2_5GRR_01.JPG

Jenže bezprostřední napojení MVVS magic mufleru (jak bude vidět na dalších fotkách) se neukázalo jako šťastné řešení. Rezonance se totiž projevovala až nad 20 tisíc ot. min (spíše kolem 22-24 tisíc), co vyžadovalo malou vrtuli 7x4" nebo 7x3". S touto vrtulí však byl problém ten model hodit tak aby po startu neprosedl až do země. Dalo se to jen proti silnému větru, nebo ze strmého svahu. Zkoušel jsem i vrtuli 8x4", jenže s tou, pokud se vůbec podařilo odstartovat, se motor dostával do rezonance jen po výrazném potlačení a když motor "naskočil" do vysokých otáček, tak to udržel i v rovince a bylo to pravdu super. Jenže stačilo jen mírně natáhnout a v stoupání motor okamžitě z té rezonance vypadl.
Model_Pony-uz_po_oprave_03_25GRR.JPG

Tak jsem mezi magic mufler a motor vrazil 65mm kovový mezikus, kterým jsem posunul rezonanci na 16-18 tisíc ot./min (bohužel fotky tohoto uspořádání nemám, ale dodatečně je doložím). To umožnilo spolehlivé používání vrtule 8x4", dokonce i 8x5", bez toho aby motor sám vypadával z rezonance. Teď ji drží i v kolmých stoupavých fázích letu a taky po stažení plynu a opětovném přidání spolehlivě naskakuje do rezonance.

Re: Pony

úte 07.11.2017 13:00

A zde ještě pár fotek opraveného modelu, ovšem zatím jen s výfukem bez toho mezikusu. Při opravě jsem navíc doplnil 4. servo pro řiditelnou směrovku, to ale na fotkách není moc vidět. Navíc velkostí a tvarem pohyblivé směrovky jsem se taky dost hodně zabýval, takže i to nafotím a časem sem doložím. :wink:
Model_Pony-uz_po_oprave_01.jpg
Model_Pony-uz_po_oprave_02_25GRR.JPG
Tady stojí za pozornost, že jsem karburátor doplnil úhlovým adaptérem pro jehlový regulátor bohatosti, tak aby ta tryska a jehla netrčela zboku ven z trupu. To mi připadalo velmi zranitelné, takhle je chráněna tím, že je v zákrytu válce motoru.
Model_Pony-uz_po_oprave_05_25GRR_ihla.JPG

A taky bylo nutno mezikusem (duralový váleček) asi o 10mm prodloužit páku plynu.
Model_Pony-uz_po_oprave_06_25GRR_paka.JPG

Re: Pony

úte 07.11.2017 13:09

jsem normálně slzu zatlačil
když jsem byl malý chlapec, měl jsem ho také, s motorem MVVS 1,5D, polystyrénové křídlo potažené nějakým papírem, už si nepamatuji
neletěl, jenom párkrát houpnul a byl na zemi
motor výkonem neoplýval a moje pilotní zkušenosti byli v té době chabé.

Re: Pony

úte 07.11.2017 15:43

Na mně byl Pony velký tak jsem si udělal zmenšeninu na MVVS 1,5D :mrgreen:

Re: Pony

úte 07.11.2017 16:09

Keď už sme pri tých zmenšených "klonoch" Ponyho, plán na Ponyho mám, ale nikdy som ho nepostavil. Pred pár rokmi sa mi však dostala do ruky Enya 09, tak som k nej postavil Flipa. :)
Přílohy
Flip.jpg
Odeslat odpověď