Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 15 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pon 09.05.2022 7:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.2.2011
Příspěvky: 992
Bydliště: Telč
Ahoj všem. Asi bych to nějak vyřešil sám, ale asi neuškodí inspirace. Budu vděčný za postřehy z praxe. Stavím TOM-8, 1.6m, 3kg. Podvozek bude pevný, z pružinového drátu 4 mm. Přední podvozková noha je řiditelná. Tento typ podvozku je pro mě nový, tak bych rád položil pár dotazů k té přední podvozkové noze:

1) Náhon řízení: připravil jsem si klasicky táhlo v pastovém bowdenu s 2mm mosaznými koncovkami. Připojené je to přes kulový čep u nohy a vidličkou u serva. Ale bowden bude asi trochu pružit. Je to dostačující řešení?

2) Odpružení a pevnost. Na drátu té nohy jsem navinul jeden závit pro odpružení. Noha je uložena v silonových (asi) pouzdrech, která jsem vyrobil a přišrouboval k motorové přepážce z 3mm překližky (na plánu byla taky jen 3mm). V místě přišroubování jsem to ještě zesílil velkou podložkou z 3mm překližky. Motorová přepážka je snad přilepena dobře (v rozích trochu skelný tkaniny a tak). Celek působí docela pevně. I když za kolo hodně vezmu a pěkně ho ohnu.

Ale vím, že ty přední podvozkový nohy jsou dost choulostivý. Tak nevím, jestli třeba neřešit více závitů na té noze? Jako tohle:
https://www.modelcentrum.cz/produkt/Podvozkova-noha-2138-pridova-riditelna-prum.-4mm-i59143

Kdyžtak dodám fotku. Ale radši bych viděl fotku nějakého cizího podvozku :-)

3) Servo: Nohu chci připojit k servu směrovky. Je to Savöx budget B-08 MG. Takže s kovovými převody. Je jasné, že při použití jednoho serva si po vytrimování směrovky rozhodím kolečko. Ale to by se snad dalo snést. Spíš jestli to neni nebezpečný - podovzek dostane kopanec, poškodí se servo a směrovka pak bude ve vzduchu blbnout. Ale zas přes ten tenký bowden by se kovové převody poškodit nemusely.

4) Postoj na zemi. Na plánu vidím, že podovozek je naladěn tak, že křídlo má řekněme nějaký malý nenulový úhel náběhu. Uvažuji, že bych vložil k přední noze 1cm gumičku pro vertikální odpružení. Ale tim by byla o ten 1cm delší. Je to při startu znát? Chápu, že i tímto se zabývá aerodynamika a někde jsem o tom i něco viděl od pana Lněničky. Spíš jestli někdo nevíte z praxe, jak moc je to choulostivé nastavení.


Díky, pokud jste dočetli až sem :-)

_________________
http://semos333.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: pon 09.05.2022 8:01 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9092
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
K bodu 1) Ne, podle mého názoru ti tohle táhlo dlouho nevydrží. Osobně používám vnější trubičku tohoto bowdenu a do ní dávám 2 mm ocelové lanko. Na nohu jsem si vypiloval páku, na noze říznutá a sevřená šroubek, na straně táhla jsem udělal otočné uchycení táhla a lanko mám uchycené ve variabilní koncovce. Lanko bývá pocínované, tak není problém na stranu k servu připájet mosaznou koncovku a na ní našroubovat vidličku.
Bod 2) Asi by bylo lepší tam mít závity aspoň 2.
Bod 3) Díky možnosti doladit lanko (táhlo) přímo v páce na noze je možné po trimování doladit i úhel nohy. Táhla na servo dává tak, že to, co vede ke kormidlu, je ved vzdálenějším otvoru v páce serva a táhlo k noze dává o otvor blíž ke středu.
Později přiložím fotku(y) mého řešení (neslibuju, že ještě dnes, mám večer kroužek, tak nevím, jestli budu mít ještě náladu na nějaké modelaření).

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 09.05.2022 15:44 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 1.9.2020
Příspěvky: 18
Já to řeším takto, když je tam místo na servo. Místo té pružinové nohy, také používám drát s pružinovým okem. Takto si nastavíš jak výchylky kola, tak trimování se směrovkou, a můžeš podvozek připnout ke směrovce, nebo řídit jenom kolečkem.


Přílohy:
1.jpg
1.jpg
[ 60.5 KiB | Zobrazeno 3987 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 09.05.2022 19:44 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9092
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
Přikládám fotky mého řešení. Na první fotce je uchycená noha s pákou pro ovládání. Tím, že se páka má jakousi objímku, kterou je uchycená k noze, je možné jí nastavit do vhodné polohy. Na druhém konci je zářez, kterým vede lanko. To je chycené do blimpu, který je v páce otočně, i zde je možné štělovat řízení. Na druhé fotce je připevnění k servu (to prostřední). Táhlo, které je dále od středu, je ke kormidlu (směřuje doprava). Táhlo k noze je blíže ke středu, tím, že má šroubovací koncovku s vidličkou, je možné i zde seřizovat nohu a její chod.


Přílohy:
20220509_192058.jpg
20220509_192058.jpg
[ 51.04 KiB | Zobrazeno 3888 krát ]

20220509_192205.jpg
20220509_192205.jpg
[ 196.48 KiB | Zobrazeno 3888 krát ]


_________________
Hitec Aurora 9X
Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 09.05.2022 21:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.2.2011
Příspěvky: 992
Bydliště: Telč
Díky za zkušenosti a inspiraci. Na servo, jak píše Tomík, tam místa moc neni. Možná by to šlo, ale zrovna ani servo nemám a hlavně budu spíš potřebovat zátěž vzadějc. Ale ještě na to kouknu. Táhlo tedy nejspíš posílím. Jinak koukám, že DAFovo uložení je +- podobné, jako moje.

Zajímavá věc: na fotkách vidím vidličky zaaretované ještě matkou. To jsem nikdy nedělal a fungovaly mi. Jaký to má důvod? Taková ta "paranoia"? :-) (nemyslím ve zlém, v některých případech to taky mívám)

_________________
http://semos333.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 09.05.2022 21:18 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9092
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
semo píše:
...Zajímavá věc: na fotkách vidím vidličky zaaretované ještě matkou. To jsem nikdy nedělal a fungovaly mi. Jaký to má důvod? Taková ta "paranoia"? :-) (nemyslím ve zlém, v některých případech to taky mívám)

Zvyk, táhlo by se protočit, a tím uvolnit, nemělo. Ale třeba když by člověk měnil servo, nebo páku, tak máš jistotu, že se to fakt nehne, když o to zavadíš, neotočí se a tudíž to po remontáži nemusíš znovu pracně štělovat. Ovšem na rovinu, kolikrát měníš servo, nebo páku na něm. To model spíš dřív rozbiješ a pak je to jedno :lol: .

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 10.05.2022 20:49 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 18.5.2009
Příspěvky: 476
Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK
Obrázky: 0
...Zajímavá věc: na fotkách vidím vidličky zaaretované ještě matkou....

No, já bych jen dodal či spíš přidal drobnost.Dotažením kontramatky M2 u některých -většinou všech,
se zmenší "viklání" táhla ve vidličce . . prostě to ztuhne - - - :D
Ale asi záleží na výrobci, leč já nejsem odporně bohat. Matiček mám dost, snad bejvaly i přibalené ...
Plastový koncovky tím netrpí. A to ani ty staré od fi Modela . . .
L


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 13.05.2022 3:40 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 27.8.2006
Příspěvky: 105
Bydliště: Táborsko
1.Řízení-v TOMovi jsem měl táhlo od SOP k podozku přerušené pružným členem. V trupu upevněný sloupek(soustružený). Na něm byly dvě trubičky, každá měla přiletovanou páku. Trubičky byly na koncích ofrézovány pod 45°. Jedna vydutá, druhá vypouklá. Na trnu byly trubičky staženy tlačnou pružinou. Vše bylo zhotoveno v nástrojárně, fungovalo to bezvadně.
2.Přední nohu (pr.4) jsem natáčel na přípravku okolo šroubu M6 (asi 2x). Noha šla brzy ven. Nahrazena nohou z pr.3 Ovšem tato byla zdvojená (asi 3otočky průměr cca8). Dvě tyto nohy byly vletovány do čepu upevněného v trubu, a u kola spojeny osičkou. Tato již potom fungovala roky. Přepážku překl.5 jsem přeplátoval hliníkovým plechem. Po nouzáku poškozená přepážka.
3.Servo Hiec HS-422 se SOP. S použitím odpružení 17 let v provozu.
4.Postoj-mírně potlačen. Nevím, jak je na plánu. Já měl mírně dolu aby neodskakoval při přistání. Při startu si po nabrání rychosti přitáhneš.
Celé roky jezdil Tom z trávy.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 16.05.2022 8:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.2.2011
Příspěvky: 992
Bydliště: Telč
jenap: díky za podrobné informace. Proč vlastně ta původní přední noha šla ven? Ohybala se? Pamatuješ se prosím, kolik Tvůj TOM vážil? Případně na co dalšího bych si měl dát pozor (i třeba nejen ohledně podvozku, ale celkově u tohoto modelu)? S motorákama nemám velké zkušenosti, tak jsem rád za každou radu.

ad 4): sám si doplním informaci, třeba bude někomu užitečná: Dušan Slavětínský píše, že úhel postoje (tak se tomu asi říká) bývá u takovýchto podvozků obvykle 2-3 stupně.

_________________
http://semos333.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 18.05.2022 3:44 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 27.8.2006
Příspěvky: 105
Bydliště: Táborsko
Přesně, ohýbala, zalamovala se... Ale, jak jsem psal, byla dosti ,,natěsno,, utažena. Noha,co jsem nedávno koupil od Pelikána vypadá slibně. To odpružení tàhla opravdu fungovalo skvěle. Pří pojíždění bylo vidět, jak kolo pracuje okolo každého drnu, ale s jízdou rovně nebyl problém. Dodrž zásadu postoje trojkoláku - po stlačení modelu za SOP k zemi, musí zůstat s čumákem nahoru. Pochopitelně letadlo vyvážené pro let dle plánu. Této zasady docílíš ohnutím zadních nohou.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 18.05.2022 8:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.2.2011
Příspěvky: 992
Bydliště: Telč
Výborně, budu se o to snažit, o to vyvážení. Vypadá to, že nohu se mi podaří objednat ještě jinou, než jsem dělal já. Bude mít více závitů na odpružení. Odpružení táhla; uvidím v dílně, co se mi podaří vyrobit :-).

Napadla mě ještě jedna otázka, jestli mohu. Už se netýká podvozku: Na plánu neni žádné vyosení motoru, ani dolu, ani na stranu. Létal takto model, nebo je to na plánu zapomenuté? Já pro jistotu motorové lože udělal tak, aby to šlo případně doladit, ale jde o to, kde začít. Díky.

_________________
http://semos333.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 18.05.2022 8:33 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.5.2003
Příspěvky: 2327
Bydliště: Košice, SK
Ak dobre vidím, na pláne motor mierne vyosený do prava.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 18.05.2022 8:39 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.2.2011
Příspěvky: 992
Bydliště: Telč
Pravda! Doprava je na plánu vyosen. Myslel jsem že ne. Jen dolu neni.

_________________
http://semos333.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 20.05.2022 3:32 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 27.8.2006
Příspěvky: 105
Bydliště: Táborsko
Pokud si vzpomínám, tak jsem tam měl podložku. Mírně do prava i dolu. Kolik nevím,cca 1,5 pravá,1 dolu. Model neuhýbal.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 20.05.2022 8:44 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.2.2011
Příspěvky: 992
Bydliště: Telč
Díky, zkusím to tak, pro začátek.

_________________
http://semos333.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 15 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz