Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 41 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Dimenzování křídla PS+dýha
PříspěvekNapsal: ned 07.05.2017 19:26 
Mazák
Mazák

Registrován: 15.3.2014
Příspěvky: 904
Bydliště: Třebíč, letiště Střítež
Obrázky: 0
Čau kolegové,
plánuji postavit vlečnou o rozpětí 3metry, délka 245cm. Motor mvvs 116 nebo zdz 80 boxer. Trup bude konstrukční, ale potřebuji poradit s křídlem a trochu i s výškovkou. Křídlo chci polystyren + dýha, výškovka dýha nebo balza. Potah oracover. Spojka bude duralová trubka průměr cca 45-50mm. Křídlo bude bez vzpěr (nerad bych je dával). V jafholz koupím ceibu 3mm a 5mm na trup a rovnou bych vzal i dýhu, abych měl materiál pohromadě. Takže otázka je jakou dýhu bych měl použít na křídlo a jakou tloušťku? V místě nosníku bude křídlo podlaminované pruhem skelné tkaniny, po celé ploše by to asi bylo už dost na hraně s hmostností.

Hloubka křídla 530mm, délka 1350mm, tloušťka profilu 80mm, trubka 300-350mm od kořene křídla.


Díky za odpovědi Michal


Naposledy upravil misamltr dne úte 09.05.2017 14:46, celkově upraveno 3

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Dimenzování křídla PS+dýha
PříspěvekNapsal: ned 07.05.2017 20:21 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 29.1.2004
Příspěvky: 5409
Bydliště: Týn nad Vltavou
Obrázky: 5
Blog: Zobrazit blog (1)
Pár informací ti chybí. Třeba jak daleko od kořene křídla končí trubka ;)

_________________
Vertigo 2m, Extra 330SC, Supertrino F3P (54g)+Lantsov 15", RCFactory Extra 330LT, JETI DS16


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dimenzování křídla PS+dýha
PříspěvekNapsal: ned 07.05.2017 21:00 
Mazák
Mazák

Registrován: 15.3.2014
Příspěvky: 904
Bydliště: Třebíč, letiště Střítež
Obrázky: 0
No, od kořene bude trubka 270-300mm, což by snad mělo stačit, pokud ne, tak budu rád za úpravu parametru.

Dík


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dimenzování křídla PS+dýha
PříspěvekNapsal: pon 08.05.2017 0:01 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 28.4.2017
Příspěvky: 297
Bydliště: Napajedla
misamltr píše:
No, od kořene bude trubka 270-300mm, což by snad mělo stačit, pokud ne, tak budu rád za úpravu parametru.

Dík


To tipuješ nebo to máš spočítáno?
U třímetrovky vlečné bych to neřešil jen pocitem....to není halák nebo Dvacetinka.
Mimochodem - samotná délka nic nevypovídá o (ne)dostatečném řešení.
Třeba materiál trubky, uložení, roznesení do konstrukce křídla, jak psal Honza a pod
Nedávno psal Petr Goiš v RCM o dimenzování trubky a byl tam i odkaz na výpočet.
Doporučuju zkontrolovat ;-)
Ta dýha je až druhotný konstrukční problém, zkusil bych tl. 0,8mm.
Ale pokud to navrhuješ sám, měl bys mít určité zkušenosti, nebo alespoň prostuduj podobné modely - jak v RCM, tak v RCR popisují modeláři své modely i konstrukčně, rozhodně doporučuju číst ;-)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dimenzování křídla PS+dýha
PříspěvekNapsal: pon 08.05.2017 12:38 
Mazák
Mazák

Registrován: 15.3.2014
Příspěvky: 904
Bydliště: Třebíč, letiště Střítež
Obrázky: 0
Čau,
sakra, to jsem se fakt nerozepsal. :(

Takže jako hlavní nosník bude I nosník. Pouzdro bude v ose těchto nosníků. Pro zpevnění části u pouzdra a za pouzdrem to určitě olaminuji, aby se nosníky k sobě přitáhly. Nosník bych po konec lehce omotal kvalitní nití, která nic neváží a hodně zpevní. Nosník bych tedy měl. Vycházím z konstrukce křídel z miss Tractoru (viz foto). Pouzdro spojky prochází pouze žebry a předpokrádám, že je přilepené i k stojině nosníku, takže výrobcem ověřená konstrukce i s motorem 80ccm drží bez jakýchkoliv problémů. Délka spojky na tractoru je 830mm, průměr 35mm. Já použiju dural nebo hliník 45x2mm, délka 960mm, protože tuhost nosníku bude oproti tractoru mnohem větší. Šířka trupu bude 260mm, takže do jedné poloviny křídla půjde 350mm. Podél nosníku ze spod a ze shora dám skelnou tkaninu o šířce 100mm do délky 450mm od kořenového žebra. Náběžná hrana bude z balsy 10mm. Kořenové žebro bude z ceiby 5mm s výztuhou na zapichovací matici. Nyní už jen jakou tloušťku dýhy? 0,8mm by nebyla špatná, pokud nebudete mít jiný názor, tak zavolám do Jafholz a zeptám se jakou tloušťku budou mít k dispozici. Panty kormidel budou klasicky hmoždinkové. Snad Vám nákres postačí, k představě o tuhosti.


Díky Michal


Přílohy:
foto_2621.jpg
foto_2621.jpg [ 24.87 KiB | Zobrazeno 1255 krát ]
křídlo  vlečná.png
křídlo vlečná.png [ 9.52 KiB | Zobrazeno 1255 krát ]
Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dimenzování křídla PS+dýha
PříspěvekNapsal: pon 08.05.2017 13:12 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 29.1.2004
Příspěvky: 5409
Bydliště: Týn nad Vltavou
Obrázky: 5
Blog: Zobrazit blog (1)
dal bych ještě jedno žebro (nebo aspoň položebro) na konec trubky. A hliník je dost nevhodný materiál na trubku :wink:

_________________
Vertigo 2m, Extra 330SC, Supertrino F3P (54g)+Lantsov 15", RCFactory Extra 330LT, JETI DS16


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dimenzování křídla PS+dýha
PříspěvekNapsal: pon 08.05.2017 13:20 
Mazák
Mazák

Registrován: 15.3.2014
Příspěvky: 904
Bydliště: Třebíč, letiště Střítež
Obrázky: 0
Dobrá, žebro na konec trubky dám. Stačí z 3mm topolové? Nebo položebro z 6mm topolové. Letovou hmotnost do 15kg bych rád splnil.


Dík Michal


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dimenzování křídla PS+dýha
PříspěvekNapsal: pon 08.05.2017 14:26 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 29.1.2004
Příspěvky: 5409
Bydliště: Týn nad Vltavou
Obrázky: 5
Blog: Zobrazit blog (1)
asi stačí 3mm topolovka, ale zesil to žebro třeba 15mm kolem trubky topolovkou s letama na kolmo k letům žebra.

_________________
Vertigo 2m, Extra 330SC, Supertrino F3P (54g)+Lantsov 15", RCFactory Extra 330LT, JETI DS16


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dimenzování křídla PS+dýha
PříspěvekNapsal: pon 08.05.2017 20:02 
Mazák
Mazák

Registrován: 15.3.2014
Příspěvky: 904
Bydliště: Třebíč, letiště Střítež
Obrázky: 0
Ahoj, takto mi je vse jasne. Pokud tedy nemate dalsi napady k vylepseni konstrukce at uz jakekoliv odlehceni, tak zavolam do jafholf a zeptam se na dyhu 0,8mm wawa, abachi a co nejdrive zacnu se stavbou.

Diky Michal


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dimenzování křídla PS+dýha
PříspěvekNapsal: pon 08.05.2017 20:37 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 14.4.2005
Příspěvky: 3020
Bydliště: Praha východ
Obrázky: 6
Napis uzivateli Veka. Daval mi kdysi excel s vypoctem kridla. Ted to nemuzu najit. Pokud to najdu poslu


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dimenzování křídla PS+dýha
PříspěvekNapsal: pon 08.05.2017 20:57 
Mazák
Mazák

Registrován: 15.3.2014
Příspěvky: 904
Bydliště: Třebíč, letiště Střítež
Obrázky: 0
Ok, dik.

Michal


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dimenzování křídla PS+dýha
PříspěvekNapsal: úte 09.05.2017 13:05 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 20.2.2011
Příspěvky: 408
Bydliště: Telč
(Dopředu upozorňuju, že nejsem aerodynamik, ani statik. Jen jsem podobné problémy řešil u svých letadel, byť lehčích. :-) )

HonzaS píše:
A hliník je dost nevhodný materiál na trubku :wink:

Ono něčemu se říká dural a je to taky hliník. Všechno jsou to různé slitiny a materiálů je hodně. Co jsem tak vypozoroval, tak nejčastěji seženeš trubku z materiálu EN AW 6060 (T6), která má maximální dovolené napětí 215 Mpa (letecký dural má tuto hodnotu více než 2x větší). Zkusil jsem dosadit do excelovské tabulky Výpočet napětí ve spojce křídla - Emil Dzvoník (xls - 55kB) nějaké hodnoty:
křídlo 300 x 30 cm, hmotnost trupu 10kg, provozní násobek 8G, trubka 45x41mm ....a vyšlo mi maximální dovolené napětí 211 Mpa, což by znamenalo, že taková trubka stačí. Raději ověřit s vlastními hodnotami!

Co se týče usazení pouzdra. Tohle se asi vypočítat nedá. Myslím, že pokud bude přímo v nosníku, mohla by být kratší. U blaníka (3.3m) mám spojku sotva 15 cm a položebro taky takový, nicméně při havári jsem vždy zohnul trubku a uložení vydrželo.

Ohledně tloušťky dýhy: to se počítá hůř, záleží samozřejmě na tlouštce profilu. Chová se to taky jako nosník. Někde jsem na to viděl dost promakaný výpočet v excelu, který uměl i ztenčování potahu směrem ke konci křídla. Ale nemůžu to bohužel najít. Já osobně jsem si pro představu prováděl výpočty pro I nosník (podobně jako u té spojky křídla), přičemž jsem za výšku nosníku dosazoval nějakou střední hodnotu tloušky profilu, nebo aspoň jeho části poblíž 0.25 hloubky křídla. Když nic, tak si alespoň uděláš představu o tom, kolik by +- mohl vydržet samotný sendvič polystyren / dýha (v rozměrech aproximujících křídlo). Vždycky ber ten horší případ.

Podlaminování: často jsem tady na fóru četl, že laminát má jinou průtažnost, než dřevo, takže vlastně nezpevní nic. Kdo ví, jak to je. Ale okolo spojky křídla by mohl alespoň dobře roznést síly do potahu a zpevnit napříč vlákna dýhy.

_________________
http://www.inventurakrajiny.cz/sipka/
http://semos333.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dimenzování křídla PS+dýha
PříspěvekNapsal: úte 09.05.2017 14:43 
Mazák
Mazák

Registrován: 15.3.2014
Příspěvky: 904
Bydliště: Třebíč, letiště Střítež
Obrázky: 0
Díky za postřehy. Já bych taky nejradši sehnal dural, ale i Havel Aircraft mi v minulosti doporučil tento web. http://www.alunet.cz/trubky

Rozměr 45/2 tam mají. http://www.alunet.cz/trubky?product_id=109

A označení odpovídá i spojkám, které se používají na miss tractor, takže spojku bych měl vyřešenou.
Budu volat Vekovi, takže se dovím mnoho dalších postřehů.
Co se týče délky spojky, tak možná budu omezený vzepětím, takže pokud narazím na nosník, tak budu zkracovat, ale myslím, že to nebude o moc, možná vůbec. Dále se dá spojka na koncích rozumně odlehčit odlehčovacíma dírama.


Dík Michal


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dimenzování křídla PS+dýha
PříspěvekNapsal: úte 09.05.2017 20:42 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.2.2011
Příspěvky: 572
Bydliště: Slavkov u Brna
Obrázky: 0
Podlaminování: často jsem tady na fóru četl, že laminát má jinou průtažnost, než dřevo, takže vlastně nezpevní nic. Kdo ví, jak to je. Ale okolo spojky křídla by mohl alespoň dobře roznést síly do potahu a zpevnit napříč vlákna dýhy.[/quote]

Záleží o jaký laminát jde. Pokud jde o laminát ze skelnou tkaninou, tak tento laminát ( tedy jako sklo, ma průtažnost cca 3% než dojde k jeho poruše ( přetržení ) Dřevo má průtažnost cca 1% než dojde k jeho přetržení. Uhlík má průtažnost cca 1% než dojde k jeho přetržení. Takže z toho je vidno, že sklo v kombinaci z dřevem, tak bude využitá pouze jeho pevnost toho skla cca 30%, protože už dojde k poruše (přetrženi) toho dřeva. A sklo se natahuje dál. Uhlík a dřevo mají cca stejnou průtažnost do poruchy, takže je pevnost uhlíku využitá na zpevnění dřevěné konstrukce bude cca 100%. Ale uhlík je poměrně dražší, tak se používá to sklo, ikdyž se jeho celková pevnost podílí pouze těmi 30% pevnost na konstrukci.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Dimenzování křídla PS+dýha
PříspěvekNapsal: úte 09.05.2017 21:09 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 28.4.2017
Příspěvky: 297
Bydliště: Napajedla
Nepíšeš, o jaký model vlastně jde - ryzí účelovka nebo (polo)maketa. Předpokládám hornoplošník.
Myslím, že jednoduché vzpěry by hodně pomohly a provozu ani sestavení by neměly nějak vadit.
Síly jsou pak někde úplně jinde...


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 41 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz