Switch to full style
Letadla s motorem, kde se předpokládá trvalý běh motoru po celou dobu letu. Spalovací i elektro.
Odeslat odpověď

Motor umístěný na konci éra - klady/zápory?

pon 20.02.2017 23:39

Zdravím všechny,
chtěl bych postavit letadlo, které bude mít motor na konci trupu, něco jako predator
https://en.wikipedia.org/wiki/General_Atomics_MQ-1_Predator
Nevím, jaké můžu od toho očekávat letové vlastnosti, čili zda mi poradíte, co je achilova pata takového umístění, na co si dát pozor? Přeci jen, těžké součásti budou na koncích trupu daleko od těžiště, baterku chci jako protiváhu umístit do čumáku.
Díky za vaše připomínky.
Honza

Re: Motor umístěný na konci éra - klady/zápory?

pon 20.02.2017 23:56

Měl jsem postavený FT Sparrow(polystyreňák), který má stejně jako Predator motor vzadu a ocas do V(jen obráceně) a na pohodový lítání to bylo super. Motor vzadu chce hodně váhy vpředu, ale to víš. Drobná nevýhoda může být to, že motor vzadu je blízko velkým plochám a dělá tak docela rámus.

Re: Motor umístěný na konci éra - klady/zápory?

úte 21.02.2017 0:08

randál to dělá parádní pro mne plus.
A pak samé mínus neofoukne motor kormidla není rychlost neřídíš,káble po celým letadle,příčná obratnost díky roztahané váze nic moc.

Re: Motor umístěný na konci éra - klady/zápory?

úte 21.02.2017 0:08

Podle mě je to stejný, jako když se dřív u jetů nahrazovala turbína spalovacím motorem s tlačnou vrtulí. Start i přistání na vyšší rychlosti, jinak jsou kormidla málo účinná, protože je neofukuje prod od vrtule.

Re: Motor umístěný na konci éra - klady/zápory?

úte 21.02.2017 6:18

honzaop píše:... těžké součásti budou na koncích trupu daleko od těžiště, baterku chci jako protiváhu umístit do čumáku...

Pokud dodržíš proporce toho dr0nu tak by s vyvážením neměl být problém - čumák je stejně dlouhý jako ocas.
Jinak je to řešitelné prodlouženou (a vhodně uloženou) hřídelí, třeba Airacobra to měla, nebo Northropácká samokřídla (XB35, N9M).

Re: Motor umístěný na konci éra - klady/zápory?

úte 21.02.2017 9:50

Ten proud vzduchu co odtéká za vrtulí, k vrtulí musí někudy přitéct. Byť třeba nižší rychlostí.
Nástupce Predátora by se ti nelíbil?
MQ-9 Reaper
MQ-1 Predator MQ-9 Reaper UAVOperations(2011)

Re: Motor umístěný na konci éra - klady/zápory?

úte 21.02.2017 10:17

A bacha na prsty a ruku!!!
(veľmi zlé skúsenosti pri odhode)

Re: Motor umístěný na konci éra - klady/zápory?

úte 21.02.2017 10:22

jak již bylo řečeno - dlouhé kabely esc - motor .(Esc - baterky by se muselo řešit kondikama) .

Pokud bude větší rozpětí a start ze země není problém . Pokud bude start z ruky, případně menší rozpětí,
letadlo se bude přetáčet momentem vrtule ve chvíli, kdy ještě nebude dobře ovladatelné .
(Nebude rychlost a křidýlka nebudou ofukována vrtulí)
Navíc nebezpečí zranění vrtulí.
Díky rozložení váhy ke koncích trupu bude model trochu stabilnější (těžkopádnější) v této ose.

To Guchar - určitě máš pravdu, že k vrtuli se musí vzduch dostat, ale zkus rukou tlak vzduchu před vrtulí a za ní .
Je v tom nesrovnatelně větší rozdíl .

Re: Motor umístěný na konci éra - klady/zápory?

úte 21.02.2017 11:20

Já měl motor vzadu jen na 1,3m samobrku.
Odhozů jsem se bál a proto jsem to házel za křídlo takovým jako kruhovým hodem. Start byl vždycky adrenalin a nezřídka končil pádem.
Nevýhody motoru vzadu zde již byly řečeny.
Výhody vidím asi tyto:
- neokoukaný vzhled
- při pádu se na 99% motoru nestane vůbec nic
- bezva randál

Re: Motor umístěný na konci éra - klady/zápory?

úte 21.02.2017 12:33

kup TORO900 a dej tam nějakej velkej trup :D

Re: Motor umístěný na konci éra - klady/zápory?

úte 21.02.2017 12:46

zdravím páni modeláři,
V minulosti jsem zakoupil plánek na model Delfín II. poháněný spalovacím motorem 1-1,5ccm. Nechci z toho žádnou stihačku, jenom na pohodové polítání. Motor AXI 2208/34 nebo 2212/34 + příslušný regulátor. Pohonné bat. tříčlánek (kapacita podle toho jak bude vycházet těžiště).
Když už je tady toto téma, měl bych dotaz ohledně délky a průřezu přívodních kabelů od baterie k regulátoru.
Díky P.
Přílohy
image.png

Re: Motor umístěný na konci éra - klady/zápory?

úte 21.02.2017 14:18

pert píše:Když už je tady toto téma, měl bych dotaz ohledně délky a průřezu přívodních kabelů od baterie k regulátoru.
Díky P.


Já bych použil stejně tlusté kabely, jako budou přívodní fousy na regulátoru.
Pokud by se ti to zdálo pocitově málo, pak bych použil stejně tlusté vodiče, jako jsou na akumulátoru.
Preferuji silikonovou bužírku.

Kamarád měl podobně velké letadlo s podobně velkým motorem na ocase. Jmenovalo se to Polaris.
Proud k tomu měl vedený dvoulinkou, kterou se připojují reprobedny. Průřez to mělo necelý 1mm2.
Lítalo mu to. Asi pět minut. Pak mu ty dráty prohořely skrz bužírku.

Re: Motor umístěný na konci éra - klady/zápory?

úte 21.02.2017 14:43

pert píše:Když už je tady toto téma, měl bych dotaz ohledně délky a průřezu přívodních kabelů od baterie k regulátoru.
Díky P.


četl jsi můj předchozí příspěvek ? Nebo opravdu chceš odpálit regulátor stůj co stůj :D

Re: Motor umístěný na konci éra - klady/zápory?

úte 21.02.2017 15:06

pert píše:... dotaz ohledně délky a průřezu přívodních kabelů od baterie k regulátoru...

No... Létal jsem 2 dvoumotoráky s baterkami 3s (5000mAh) v trupu, ke každému reglu byly do gondol tažené kabely AWG12 v délce cca 0,5m , teklo jimi 40-50A. Nepozoroval jsem nijaké negativní projevy tohoto uspořádání. Problémy by mohly nastat při vyšších napětích, tedy při napájení třeba 5-6s.
Někdo jiný může mít praktické zkušenosti jiné...

Re: Motor umístěný na konci éra - klady/zápory?

úte 21.02.2017 15:16

Létal jsem 2m rozpětí s motorem vzadu. MTOW cca 3 kg. Motor tlačný, takže neproudí vzduch na kormidla. Pár startů jsem zkusil ze země, nicméně ne moc úspěšně. Tohle jde hodit celkem pohodě z ruky. Samozřejmě druhým člověkem. Ovladatelnost v pohodě. Chování těžce autobusovité.
Jednou jsem to zkoušel hodit i s vysílačkou v ruce, hodil jsem to, letělo ale ještě 2 dny mě bolelo rameno...
Odeslat odpověď