jozefbb píše:
Pevnost neskutocne mozes zvecsit tak, ze nosniky zlepis z niekolkych casti. Priklad nosnik 8x8 vytvoris zlepenim z dvoch list 4x8, pripadne styroch 2x8 , to uz bude paradna pevnost, ak mas dlzku vacsiu ako 1meter, tak ich aj prekladaj. A co je najdolezitejsie, nebudu sa ani krutit
... no neviem, myslim ze neriesime pevnost. Tu zvladaju zatial vsetky vyssie uvedene riesenia (nakoniec Vigo si uz vybral) .
Skor z pohladu konstrukcneho a technologickeho nas zaujima optimalizacia pomeru medzi hmotnostou a tuhostou . O tom okrem ineho rozhoduje charakter prierezu prutu ,ktory zabezpeci dostatocnu pevnost v tlaku a stabilitu proti vyboceniu ( viz vzper stihlych prutov) a jeho vaha je stlacena na minimum .
Vzperovy koeficient sa okrem vhodneho prierezu da zvysit dobre navrhnutymi stycnikmi (votknuty prut).
Za mna : u drevenej konstrukcie .... plny material na pruty je velky luxus a zbytocna hmotnost .
Ked nalamelujes a vhodne preplatujes nap.r 4 listy 2x8 na prierez 8x8, je to fajn .Ziskas oproti masivu pevnejsi ,ale i tazsi vyrobok.
Naproti tomu jedna lista 8x8 neda tolko prace ,ale uz kladie naroky na vyber ,aby vlakna nevybiehali z prierezu ... .
V oboch pripadoch sme na
priereze 64mm2 - potrebujeme ho z pevnostneho hladiska? Alebo ho tam navrhneme len z hladiska vzperovej stability a dobre to na oko vypada.
Ked zlepis listy 2x8 s 2x6 ( do uholnika) vyjde
prierez 28mm2 co vo vysledku dava velky rozdiel v objeme materialu a ty padom i vyslednej hmotnosti.
Pritom pozadovana tuhost , tvarova stabilita a pevnost v tlaku je vyhovujuca (uz i zo zahrnutim bezpecnostnych koeficientov) pre aktualny priebeh a velkost zatazenia v jednotlivych prutoch konstrukcie.
Stablitu tvaru
minimalne odvakrat lahsej konstrukcie ( v porovnani z konstrukciou z plnych nosnikov) , zkompletovanej z pozdlznikov v tvare L , okrem ineho zabezpecuju sikovne navrhnute stycniky a konstrukcne prepazky zo stejnych list, zlepenych do T.
Chce to len trosku sustredenia,pri prezerani fotiek v odkaze co som nalinkoval a hned bude veselsie.
veka1