Switch to full style
Letadla s motorem, kde se předpokládá trvalý běh motoru po celou dobu letu. Spalovací i elektro.
Odeslat odpověď

Re: Bobber z nerezu

úte 23.05.2017 0:14

Ahoj!

Nebyl jsem u toho. Take nejsem buhvijaky pilot ale mam tyto napady:
- nechal bych ho dele rozjezd. Buh vi jestli si mel dost vztylaku. I to bude hezci. Zacinam vyskovku plne pritazenou. Az se zacnu rozjizdet, tak povoluji. Vzletam de facgo s vyskovkou temer v nule.
- mam 2 letadla se zadovym podvozekm. jedno uhyba hodne druhe malo. V leto jsou obe ok. Vyrovnavam primarne smerovkou. U obou "preventivne". Uz to mam naucene, takze vzletam rovne. vetsinou :-)

Re: Bobber z nerezu

úte 23.05.2017 7:51

Řekl bych totéž. A na startu bys ho měl řídit pokud možno jenom směrovkou. Pokud máš návyk řídit za letu jenom křidélky, zamysli se těsně před startem a soustřeď se na to, abys použil směrovku a s taháním výškovky nepospíchej, nejspíš nebude zapotřebí vůbec.

Re: Bobber z nerezu

úte 23.05.2017 8:44

Podle toho přistání je vidět že to letí krásně. Už se těším až dopatlám toho svého i když takhle pěkný nebude. Budu se těšit na další videa a fotky :)

Re: Bobber z nerezu

stř 24.05.2017 13:36

Fotky

Re: Bobber z nerezu

stř 24.05.2017 20:27

Moc pekny eroplan. Ta kovova konstrukce je fakt luxusni :wink:

Re: Bobber z nerezu

stř 24.05.2017 21:13

Dnes jsme poprvé složil tu svou mrchu s křídly a hele, nemáš měké odpružení? Já tam jen provizorně mám po jedné gumě a kýve se to jako houpačka.

Ty fotky a čistota stavby jsou dokonalé, opravdu radost se podívat a o to větší frustrace z toho co buduju já :D

Re: Bobber z nerezu

stř 24.05.2017 22:51

Vigo píše:Dnes jsme poprvé složil tu svou mrchu s křídly a hele, nemáš měké odpružení? Já tam jen provizorně mám po jedné gumě a kýve se to jako houpačka.

Ty fotky a čistota stavby jsou dokonalé, opravdu radost se podívat a o to větší frustrace z toho co buduju já :D

Jojo, právě jsem koukal na tvůj pokrok, náhodou už to začíná vypadat hezky.
To odpružení: Dokud jsem to kompletně nenastrojil, a to včetně křídel, baterek atd, tak jsem netušil jak ukrutně tvrdé gumy tam musí být. Připrav se na to, že tam budeš dávat minimálně 4x tolik, než to zkoušíš teď. To bylo první co mě napadlo, když jsi začal stavět, aby to dřevěný podvozek pevnostně vydržel - tenkrát jsem právě dělal podvozek a překvapilo mě, jaké namáhání tam je.
Vyzkoušej si to odpružení s naloženým érem, a zkus to ne na obou kolech (to drhne o zem a drží to samo), ale zkus to na jednom kole.
Můj zálet byl se čtyřmi gumami (uvažoval jsem i nad pěti), a bylo to akorát.
Nejlepší by asi bylo dát gumy dvou tvrdostí - jedny měkčí pro ochotné propružení, a druhé trochu volnější, ale podstatně pevnější - ty by chytaly až při určitém propružení, ale držely by větší silou. Na tohle se chystám - musím sehnat ty volnější pevné gumičky.

Re: Bobber z nerezu

stř 24.05.2017 23:08

Kdyby bylo nejhůř a nechtěl jsi se crcat s gumou, můžeš tam dát tlumiče - některé Savage je na přání zákazníka měly.
A někdy i pojišťovací ocelové lanko.

Re: Bobber z nerezu

stř 24.05.2017 23:38

No, to se mám na co těšit :D

Re: Bobber z nerezu

čtv 25.05.2017 7:29

Taky jsem pokukoval o tlumičích (z autíček - je jich docela výběr). Ale muselo by se řešit, kam je uchytit - jsou tlačné, nikoliv tažné jako ty gumy. A asi by to i vyšlo těžší.

Re: Bobber z nerezu

čtv 25.05.2017 8:08

Resi to i vyrobce originalu, maji i STOL s tlumici normalne na brutal venku ale snad to bude funkcni i takhle.

Prosim v kolika % kridla mas teziste?

dekuji

Re: Bobber z nerezu

sob 27.05.2017 19:59

Vigo píše:...Prosim v kolika % kridla mas teziste? ...

Teprve jsem se k tomu dostal a přeměřil:
Hloubka křídla je 334 mm, těžiště 96mm od náběžky, takže cca v 29%.
Ještě jsem ani nevyzkoušel dive test, takže nevím jestli těžiště nebudu ještě upravovat, ale letělo to úplně vzorně, tak myslím že to bude správně. Úhel seřízení (křídlo oproti výškovce) mám 1,5°. Když jsem měřil trup z té stavebnice Pipera, co z ní pocházejí moje křídla, tak tam bylo úplně přesně 0°. Nezdálo se mi to, tak jsem dal těch 1,5 a myslím že je to fajn.
Profil mám NACA 2414.

Re: Bobber z nerezu

sob 27.05.2017 22:03

Díky, já abych věděl kde začít na zálet. V pátek ale přišel plech na střechu parkovacího stání, tak modelařím momentálně na jimém projektu :)

Re: Bobber z nerezu

sob 27.05.2017 22:30

Ještě jsem našel archivní fotku podvozkové nohy a 2 ks poloviny vzpěry (ta vnitřní trubička, která se zasouvá do té širší (ta zde na fotkách není) a společně pak jsou stahované gumami). Tak sem dávám pro doplnění:
Podvozková noha.JPG

Podvozková noha a dvě vnitřní vzpěry.JPG

Je vidět, že osa kola je udělaná z dloooouhého šroubu M6, jehož hlava je splácnutá a provrtaná. Na ní (na tu díru) se právě připevňuje ta vzpěra.

Ty činky (pro gumy), co jsou kolmo ve vzpěře, jsou z nerezových nýtů. Ta tenká (4mm) trubička je kolmo provrtaná dírou průměr 3mm, skrz ní vede čep nýtu, a na něj jsou z obou stran nasazené hlavy nýtů (dřík má průměr 4mm, takže to pěkně koresponduje s tou 4 mm trubičkou).
Ještě je na trubičku nasazena 4mm podložka (opěra pro gumové doazy), a vše je proletované stříbrem.

Zkrátka je na tom vidět, že jsem používal pro stavbu všelicos, tak jak mě to postupně napadalo a co jsem uviděl v regálu železářství Vrabec a Vrabec :D

Re: Bobber z nerezu

stř 31.05.2017 15:27

Ještě jsem doladil podvozek, myslím že jsem kápnul na správný způsob odpružení:

Používal jsem 4 gumy (ustřižené z bicyklové duše). Vadilo mi ale, že propružení bylo téměř lineární se sílou. Rád bych, aby síla nutná k propružení byla progresivní, tedy aby při malé síle to propružilo, ale pro další prosednutí aby byla potřeba síla daleko větší - ochrana před prosednutím až na břicho při tvrdším přistání.
Takže řešení: Použil jsem jenom 3 gumy z duše, a přes ně pevnější "O" kroužky z materiálu "NBR", to je nějaká syntetická pryž, která nepruží jako guma do praku, ale spíš je taková vláčná, zvadlá, ale relativně pevná. Ty O kroužky nejsou nasazené nafest, mají ještě vůli před tím, než se začnou napínat. Takže to první měkké propružení zařídí ty dušogumy, a pak teprve se zapojí "O" kroužky, která neochotně ale přeci jenom pustí podvozek ještě níž.
Gumy_03.jpg

Gumy_02.JPG

Gumy_04.jpg
Odeslat odpověď