Tak zase trocha osvěty.
Aby nám padák letěl, musíme mu dodat energii.
U padáku v bezmotorové verzi tu energii dodává hmotnost parakrosny. U motorizovaného padáku energii dodává sestava motor + vrtule + napájecí baterie.
Tato pohonná jednotka musí být přizpůsobená konkrétnímu vrchlíku.
Tady si dovolím poukázat na to, že mezi klasickým modelem, poháněným elektromotorem s vrtulí a padákovým kluzákem se stejným druhem pohonu existuje dost podstatný rozdíl.
Klasický model má tu pohonnou sestavu zabudovanou většinou v přední části. Vrtule tak může pracovat v optimálních podmínkách.
U parakrosny je ta pohonná jednotka koncipovaná jako tlačná. Vrtule je v zákrytu a její účinnost je tím pádem snížená.
Navíc je tady ještě jeden podstatný rozdíl. Sestava padák + parakrosna létá mnohem pomaleji než většina klasických modelů. Pokud chceme, aby nám ten padák létal dobře, musíme se tomu přizpůsobit.
Nejčastější začátečnickou chybou je použití vrtule s velkým úhlem náběhu.
Při volbě vhodné vrtule jsme limitováni vnitřním průměrem ochranného koše. Můžeme tedy ovlivnit pouze její stoupání.
Pokud zvolíme vrtuli s větším stoupáním, snížíme tím její účinnost a zvýšíme spotřebu proudu. Výsledkem bude přehřívání motoru a zkrácení letové doby.
Je to zkrátka stejné, jako kdybychom při jízdě na horském kole do kopce zvolili rychlostní stupeň, který odpovídá jízdě po rovině.
Tady jsem zkušebně namontoval dřevěnou vrtuli 250 x 100 (podle nového značení 10 x 4) ještě z předrevolučních zásob. A ona už tam zůstala.
Pohání ji motor Turnigy 3530/14 1100 kV 315 W
V této parakrosně se točí vrtule čínské provenience. Je to kopie vrtule APC 10 x 5E a pohání ji motor Turnigy 3536/6 1250 kV 500 W.
Vrtuli EMP 11 x 5.5E pohání motor Turnigy 3542/5 1250 kV 665 W.
Na tomto snímku je dobře vidět, že tahle vrtule je už přizpůsobená podmínkám, za kterých bude pracovat.
Střed je pouze nosný. Listy vrtule jsou účinné jen ve vzdálenosti od toho středu ke koncům. Stoupání této vrtule je opět přizpůsobené rychlosti letu.
Naposledy upravil
Vendys dne pon 11.12.2017 19:25, celkově upraveno 1