Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 28 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: trocha teorie-dvoumotorák
PříspěvekNapsal: úte 20.12.2011 9:56 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 4.3.2011
Příspěvky: 148
Bydliště: Plzeň-sever
Zdravím,
rád bych se dal do stavby nějakého dvoumotoráku (polomakety).. uvítal bych informace zkušených, jak je přesnost nastavení (vyosení,sklon) a sladění motorů (otáček) důležitá, nebo zda nemusím mít strach, že drobné rozdíly v montáži motorů zásadně ovlivní letové vlastnosti? Pokud máte někdo v rukávu zkušenosti, či trochu teorie - hlavní zásady, čeho se vyvarovat.. uvítám je.

_________________
Některé věci na světě fungují jen proto, že mají svá tajemství


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: trocha teorie-dvoumotorák
PříspěvekNapsal: úte 20.12.2011 13:10 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 19.10.2010
Příspěvky: 572
Bydliště: Třinec/Brno
hlavně to chce ovládanou směrovku jinak pořádně nezatočíš.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: trocha teorie-dvoumotorák
PříspěvekNapsal: úte 20.12.2011 15:41 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 16.9.2011
Příspěvky: 84
Stavím vicemotorové modely i 4-motorové (C130, C160), motory v podélné ose dávám do 0 stupňů, vrtule dávám tak aby se točily k trupu, pužívám třílisté GWS levé a pravé, vyosení dolů podle náběhu křídla 3-5 stupňů, ale montuju je tak aby v případě potřeby šlo vyosení upravit. Kontroluji aby všechny motory měly stejný úhel nastavení, lépe se model ovládá a chová se poslušně. Ovládám křidélka i směrovku pokud je potřeba. Modely mají rozpětí 1800-2000 mm a jsou to hornoplošníky. S dolnoplošníky nemám zkušenosti ale asi to bude podobné. může se měnit jen vyosení dolů.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: trocha teorie-dvoumotorák
PříspěvekNapsal: úte 20.12.2011 15:47 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 16.9.2011
Příspěvky: 84
Ještě k motorům, použít stejný typ a stejný typ reglu u stříďáků. U stejnosměrných stejné motory a jeden regl patřičně dimenzovaný na odebíraný proud. Potom jsou otáčky motorů v takové toleranci že nemají na letové vlastnosti vliv.


Naposledy upravil k380 dne úte 20.12.2011 18:17, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: trocha teorie-dvoumotorák
PříspěvekNapsal: úte 20.12.2011 17:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 7.1.2007
Příspěvky: 4172
Bydliště: KLADNO
Obrázky: 1
k380 píše:
Ještě k motorům, použít stejný typ a stejný typ reglu u stříďáků. U stejnosměrných stejné motory a jeden regl patřičně dimenzovaný na odebýraný proud. Potom jsou otáčky motorů v takové toleranci že nemají na letové vlastnosti vliv.
Když to je v té rubrice, řekl bych,že jde o spalováky

_________________
Pravda začíná tam kde končí signál České televize.
Nevěřím ničemu, co vláda říká.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: trocha teorie-dvoumotorák
PříspěvekNapsal: úte 20.12.2011 18:18 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 16.9.2011
Příspěvky: 84
corsair píše:
k380 píše:
Ještě k motorům, použít stejný typ a stejný typ reglu u stříďáků. U stejnosměrných stejné motory a jeden regl patřičně dimenzovaný na odebíraný proud. Potom jsou otáčky motorů v takové toleranci že nemají na letové vlastnosti vliv.
Když to je v té rubrice, řekl bych,že jde o spalováky


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: trocha teorie-dvoumotorák
PříspěvekNapsal: úte 20.12.2011 18:19 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 16.9.2011
Příspěvky: 84
Tato rubrika je pro spalováky i elektro


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: trocha teorie-dvoumotorák
PříspěvekNapsal: úte 20.12.2011 18:23 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2008
Příspěvky: 1032
Bydliště: Vysoké Mýto
V případě B-25 jsem nechal motory v nule.Dnes bych možná pravý motor vyosil o 2stupně doprava,ale není to nutný.Potlačeny nejsou.
Nedělám si iluze,že motory točí pořád stejně,hlavně v oblasti středních otáček.Ale na let to nemá vůbec vliv.


Přílohy:
image506.jpg
image506.jpg
[ 89.28 KiB | Zobrazeno 1490 krát ]


_________________
https://www.rcalbum.cz/hledat?q=martin+hynek
https://hynekmyto.rajce.idnes.cz/
Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: trocha teorie-dvoumotorák
PříspěvekNapsal: úte 20.12.2011 19:34 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.12.2007
Příspěvky: 779
Bydliště: nerad
kure87 píše:
hlavně to chce ovládanou směrovku jinak pořádně nezatočíš.


Proč by nezatočil??? pokud myslíš na zemi, tak to je asi jasný, ale ve vzduchu točím zatáčky i bez směrovky.

Jinak vyosení jak píše Bomber, ten to má zmáknutý!!

_________________
http://jakovlev.rajce.idnes.cz/


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: trocha teorie-dvoumotorák
PříspěvekNapsal: úte 20.12.2011 20:19 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 17.12.2008
Příspěvky: 3954
Bydliště: Bohumileč 15
Obrázky: 0
hoblik píše:
kure87 píše:
hlavně to chce ovládanou směrovku jinak pořádně nezatočíš.


Proč by nezatočil??? pokud myslíš na zemi, tak to je asi jasný, ale ve vzduchu točím zatáčky i bez směrovky.

Jinak vyosení jak píše Bomber, ten to má zmáknutý!!


.. bych řekl ,že původní myšlenka v kuře87 hlavě byla, že v případě výpadku jednoho motoru , poletuchu bez řízené směrovky lze jen těžce uřídit.

Když nezastavíš i ten druhý motor , bez směrovky prakticky nemáš čím kompenzovat asymetrický tah funkční pohonné jednotky. V případě potřeby se to někdy řeší odkloněním osy tahu vrtulí od trupu a umístěním pohonných jednotek co nejblíže k ose trupu.

Možná se jenom trochu upsal. :)

veka1


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: trocha teorie-dvoumotorák
PříspěvekNapsal: úte 20.12.2011 20:35 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2008
Příspěvky: 1032
Bydliště: Vysoké Mýto
Co se týká výpadku jednoho motoru,tak to má zmáknutý zase Hoblík :)
Až to postihne mě,mám jasnou představu co dělat.Stáhnout plyn a jít dolů.Pochybuju,že bych byl schopen letět s jedním motorem :(


Přílohy:
Snímek 110.jpg
Snímek 110.jpg
[ 37.72 KiB | Zobrazeno 1441 krát ]

Snímek 108.jpg
Snímek 108.jpg
[ 134.55 KiB | Zobrazeno 1439 krát ]


_________________
https://www.rcalbum.cz/hledat?q=martin+hynek
https://hynekmyto.rajce.idnes.cz/
Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: trocha teorie-dvoumotorák
PříspěvekNapsal: úte 20.12.2011 20:53 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 4.3.2011
Příspěvky: 148
Bydliště: Plzeň-sever
bezva, ...díky za příspěvky, ....případ s výpadkem jednoho motoru je něco, co jsem dosud nedomýšlel. Zatím uvažuji o stavbě spíš 2x elektromotor, než spalovák, přesto že spalováky mám raději než elektry.

_________________
Některé věci na světě fungují jen proto, že mají svá tajemství


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: trocha teorie-dvoumotorák
PříspěvekNapsal: stř 21.12.2011 17:46 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 11.3.2009
Příspěvky: 865
k380 píše:
Stavím vicemotorové modely i 4-motorové (C130, C160), motory v podélné ose dávám do 0 stupňů, vrtule dávám tak aby se točily k trupu, pužívám třílisté GWS levé a pravé, vyosení dolů podle náběhu křídla 3-5 stupňů, ale montuju je tak aby v případě potřeby šlo vyosení upravit. Kontroluji aby všechny motory měly stejný úhel nastavení, lépe se model ovládá a chová se poslušně. Ovládám křidélka i směrovku pokud je potřeba. Modely mají rozpětí 1800-2000 mm a jsou to hornoplošníky. S dolnoplošníky nemám zkušenosti ale asi to bude podobné. může se měnit jen vyosení dolů.


Zdravím. Mohu se zeptat, proč potlačení dolů?


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: trocha teorie-dvoumotorák
PříspěvekNapsal: stř 21.12.2011 19:14 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 17.12.2008
Příspěvky: 3954
Bydliště: Bohumileč 15
Obrázky: 0
cassiopeus píše:
k380 píše:
Stavím vicemotorové modely i 4-motorové (C130, C160), motory v podélné ose dávám do 0 stupňů, vrtule dávám tak aby se točily k trupu, pužívám třílisté GWS levé a pravé, vyosení dolů podle náběhu křídla 3-5 stupňů, ale montuju je tak aby v případě potřeby šlo vyosení upravit. Kontroluji aby všechny motory měly stejný úhel nastavení, lépe se model ovládá a chová se poslušně. Ovládám křidélka i směrovku pokud je potřeba. Modely mají rozpětí 1800-2000 mm a jsou to hornoplošníky. S dolnoplošníky nemám zkušenosti ale asi to bude podobné. může se měnit jen vyosení dolů.


Zdravím. Mohu se zeptat, proč potlačení dolů?


...jakékoli vyosování a sklápění osy tahu pohonné jednotky se provádí z důvodu zabezpečení rovnováhy všech sil a momentů působících na letoun.
Důležité je též usměrnění zkrouceného proudu vzduchu za vrtulí tak, aby nebylo nuto měnit geometrii (aerodynamickou koncepci) letadla, např z důvodu příliš velkých sil v řízení ...
U každého typu je nastavení osy tahu pohonné jednotky individuální a musí se přizůsobit požadovanému letovému projevu .

Pozn. nelze paušálně říct ,že se motory sklápí dolů a vyosují doprava .Závisí to na množství proměných .To znamená ,že musíš specifikovat o jakou koncepci letadla jde .Z toho vyleze jak pořešit směr, hodnotu vychýlení a výškové umístění osy pohonu .

veka1


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: trocha teorie-dvoumotorák
PříspěvekNapsal: stř 21.12.2011 23:50 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 11.3.2009
Příspěvky: 865
veka1 píše:
k380 píše:
Stavím vicemotorové modely i 4-motorové (C130, C160), motory v podélné ose dávám do 0 stupňů, vrtule dávám tak aby se točily k trupu, pužívám třílisté GWS levé a pravé, vyosení dolů podle náběhu křídla 3-5 stupňů, ale montuju je tak aby v případě potřeby šlo vyosení upravit. Kontroluji aby všechny motory měly stejný úhel nastavení, lépe se model ovládá a chová se poslušně. Ovládám křidélka i směrovku pokud je potřeba. Modely mají rozpětí 1800-2000 mm a jsou to hornoplošníky. S dolnoplošníky nemám zkušenosti ale asi to bude podobné. může se měnit jen vyosení dolů.


...jakékoli vyosování a sklápění osy tahu pohonné jednotky se provádí z důvodu zabezpečení rovnováhy všech sil a momentů působících na letoun.
Důležité je též usměrnění zkrouceného proudu vzduchu za vrtulí tak, aby nebylo nuto měnit geometrii (aerodynamickou koncepci) letadla, např z důvodu příliš velkých sil v řízení ...
U každého typu je nastavení osy tahu pohonné jednotky individuální a musí se přizůsobit požadovanému letovému projevu .

Pozn. nelze paušálně říct ,že se motory sklápí dolů a vyosují doprava .Závisí to na množství proměných .To znamená ,že musíš specifikovat o jakou koncepci letadla jde .Z toho vyleze jak pořešit směr, hodnotu vychýlení a výškové umístění osy pohonu .

veka1


Tomu rozumím, jen mě zajímalo, proč k380 vždy potláčí dolů. U hornoplochu bych čekal, vzhledem k těžišti,
vektoru tahu motorů a z toho vyplývajícího klopivého momentu spíš natažení nahoru.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 28 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz