RCmania.cz - web pro modeláře a modely http://www.rcmania.cz/ |
|
historik SV23 West Wind http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=119&t=43711 |
Stránka 2 z 5 |
Autor: | veka1 [ čtv 01.12.2011 21:03 ] |
Předmět příspěvku: | Re: historik SV23 West Wind |
Protože první zkušební plato mělo žebra i málo odlehčená ( mi přišli zbytečně robustní a těžké) , tak sem vzal pilku a všechny dodatečně odlehčil (pozn. Albisko již má žebra v konečném tvaru) . Abych si trochu ulehčil a zrychlil práci,na list pilky jsem najednou navlékl několik žeber a postupně v nich vyříznul odlehčovací otvory. V reálu se vždy na spodní části rámu vozí nevyříznuté žebra, uprostřed držím to opracovávané a na horní části rámu se houpou ty vylehčené . Docela to odsýpa... Příloha: Příloha: Příloha: veka1 |
Autor: | veka1 [ sob 03.12.2011 3:40 ] |
Předmět příspěvku: | Re: historik SV23 West Wind |
Žebírka a odtokové lišty jsou již hotové,tak jsem se pustil do lepení kostry křídla. Trochu času jsem strávil výběrem těch nejkvalitnějších smrkových nosníků 3x5 mm co jsem ve svých zásobách našel. Žebra jsem na nosníky navlékl a postupně nastrkal do zářezů v odtokové liště. Pomocí většího ocelového úhelniku jsem nastavil základní geometrii křídla a všechny žebra nabodoval řídkým CA lepidlem. Pozici žeber vůči odtokové hraně ( velkému úhelníku) a základové desce jsem nastavoval dle malého úhelniku a odřezku hliníkového L profilu. V místě spoje střední části křídla s ušima ,jsem sklon žeber nastavil podle provizorní překližkové šablonky. Musím říct ,že to lepeníčko je celkem uklidňující a zábavná činnost. Příloha: Příloha: Příloha: veka1 |
Autor: | veka1 [ pon 05.12.2011 21:40 ] |
Předmět příspěvku: | Re: historik SV23 West Wind |
Použitý profil Grant X-8 ma celkem nestandartní tvar odtokové hrany, což lehce komplikuje stavbu. Žebra jsem nakonec podložil páskem balsy a do klínu zbroušenou balsovou lištu sklopil tak, aby plynule navazovala na obrys profilu. Dolepil a obrousil jsem kořenovou část odtokovky a teď vymýšlím jak na eliptickou náběžnou hranu a odtokovou lištu ucha. Příloha: Příloha: Příloha: veka1 |
Autor: | veka1 [ stř 07.12.2011 0:51 ] |
Předmět příspěvku: | Re: historik SV23 West Wind |
Palo,tož jak,... už si dobrousil ty házecí prkýnka?? Jsem strašně líný, proto jsem upustil od docela krkolomné a pracné koncepe náběžné hrany uvedené na výkrese(viz začátek vlákna). Problém lícování tuhého potahu z 1mm balsy s náběžnou lištou na tupo, jsem obešel přilepením tenkého technologického pásku balsy k přední části žeber. Tuhý potah je na pásek přilepený přilepený z hora....tzv"falešná náběžka". Vzhledem k tomu ,že model má balsou potaženou pouze vrchní část křídla (dobrý přístup k lepeným spojům),použil jsem k přilepení tuhého potahu CA lepidlo. Příloha: Příloha: Příloha: veka1 |
Autor: | veka1 [ stř 07.12.2011 1:07 ] |
Předmět příspěvku: | Re: historik SV23 West Wind |
Po přilepení plátu balsy k pomocnému nosníku ,jsem natřel CA lepidlem falešnou náběžku (žebra zůstali suché) a přpravenou latičkou potah přimáčkl. Za pár vteřin sem již mohl potah přilepit i k žebrům řídkým CA lepidlem. Pozn. ten kyanoakrylát je opravdu dobrý kamarád ... žádné špendlíky, žádné čekání na vytvrzení disperze,nebo epoxidu a pod. Ale faktem je ,že po základním nabodování spojů CA lepidlem, vždy vše ještě podmáznu dispersí . Příloha: Příloha: Příloha: veka1 |
Autor: | veka1 [ úte 26.06.2012 12:48 ] |
Předmět příspěvku: | Re: historik SV23 West Wind |
...tož, po trošku delší pauze pokračujeme. Protože originální křídlo má pouze jednostranný tuhý potah, který není schopen přenést zatížení od krutu, rozhodl jsem se pro změnu typu stojiny hlavního nosníku. Původní tvar I, jsem nahradil uzavřenou skříní,tj stojiny jsou lepeny oboustranně a spolu s pásnicemi tvoří "trubku" obdélnikového průřezu. Je to pracné a hmotnostně méně výhodné řešení, ale zvýšení tuhosti je skutečně znát. Příloha: Stojiny s vlákny kolmo k pásnicím, jsou ve střední části překližkové ( tl.1mm) a v uších balsové (tl.1,5mm). Vše je lepeno disperzním lepidlem Wood Patex. Příloha: V kořenové části křídla jsem vytvořil kapsu pro duralovou spojku křídla a lepený spoj jsem ještě omotal nití. Dlouho jsem váhal ,ale nakonec strach o pevnost křídla zvítězil nad bubákem hmotnosti a horní tlakovou pásnici nosníku jsem v kořeni zesílil klínem ze smrkové lišty 5x8. Musel jsem pro ni v žebrech dodatečně dopilovat výřezy. Příloha: Pozn. jak se totiž znám , určitě ten model nebudu provozovat jako ve vatičce -pevnost a tuhost konstrukce je pro mě rozhodující i za cenu zvýšeného opadání. veka1 |
Autor: | veka1 [ úte 26.06.2012 13:05 ] |
Předmět příspěvku: | Re: historik SV23 West Wind |
Křídlo zvyknu potahovat na rovné desce ,proto mám žebra v místě připojení "uší" zalepené pod definovaným úhlem.Tomu je nutno co nejpřesněji napasovat i stojiny . V okamžiku nechtěného kontaktu křídla se zeměkoulí je to celkem namáhaný spoj. Příloha: Příloha: Ještě před definitivním vytvrzením lepidla na stojinách , křídlo položím na rovnou pracovní desku srovnám a zatížím. Příloha: Doladím tím základní geometrii i v případě, že by v průběhu stavby došlo k lehkému zkroucení konstrukce .Uzavřením dutiny nosníku dosáhnu trvalou stabilitu tvaru křídla. veka1 |
Autor: | RiMr [ úte 26.06.2012 14:54 ] |
Předmět příspěvku: | Re: historik SV23 West Wind |
Tož se do toho asi taky dám... Mám uklizené na stole a než začnu s tím 4,5m BoTem, tak bych se mohl konstrukčně "rozcvičit" na "fičákovi" Jak je to velká škatula Petře? Pošleš mi to? Akorát si budu muset udělat ten tvůj žebřiňák... Nic takového nemám... |
Autor: | veka1 [ úte 26.06.2012 16:33 ] |
Předmět příspěvku: | Re: historik SV23 West Wind |
RiMr píše: Tož se do toho asi taky dám... Mám uklizené na stole a než začnu s tím 4,5m BoTem, tak bych se mohl konstrukčně "rozcvičit" na "fičákovi" Jak je to velká škatula Petře? Pošleš mi to? Akorát si budu muset udělat ten tvůj žebřiňák... Nic takového nemám... ... jo ,jo zítra. Dnes již nikam nejedu. Pozn, škatuli neřeš,udělám na míru. veka1 |
Autor: | RiMr [ úte 26.06.2012 17:15 ] |
Předmět příspěvku: | Re: historik SV23 West Wind |
Super, díky. Jakou předpokládáš letovku (hmotnost)? |
Autor: | veka1 [ stř 27.06.2012 0:57 ] |
Předmět příspěvku: | Re: historik SV23 West Wind |
V kořenové části křídla jsem ještě vlepil smrkovou výzuhu + propiloval drážku pro protažení a ukotvení fixačního ( stahovacího) pásku křídel . Příloha: Příloha: Pozn.předpokládám, že toto bude velice stabilní model s minimální potřebou zásahů do řízení a bude vhodný i pro lítáni v noci. Tak jsem v křídle udělal přípravy pro rozvedení drátů k nočnímu osvětlení. Klasické elektrikářské husí krky v maloprůměru jsem nesehnal ,tak jsem je nahradil pospojovanými brčkami od limonád a vlepil je dovnitř křídla. Nakonec jsem tuhým potahem uzavřel i spodní část kořene křídla. Příloha: veka1 |
Autor: | veka1 [ stř 27.06.2012 1:11 ] |
Předmět příspěvku: | Re: historik SV23 West Wind |
Před finálním vybroušením a vylakováním kostry křídla jsem všechny krajní rohy mezi žebry a odtokovou i náběžnou hranou vyztužil balsovými trojuhelníky. Příloha: Příloha: Příloha: Na styčná žebra mezi střední částí křídla a uchem jsem přilepil balsové pásky, které zvětší plochu pro přilepení potahu( Vlies). Kostru jsem vybrousil ,třikrát vylakoval zaponovým lakem ( 24h odstup mezi nátěry) a znovu lehce přebrousil. Zbývá ještě jedna malinká oprava tmelem a můžu začít s potahováním. veka1 |
Autor: | veka1 [ stř 27.06.2012 1:21 ] |
Předmět příspěvku: | Re: historik SV23 West Wind |
RiMr píše: Super, díky. Jakou předpokládáš letovku (hmotnost)? .. no ták. Lehčí otázky by nebyli???? Aktuální tvar a hmotnost poslepovaných "větrných špejlí " -viz foto. Příloha: Příloha: Příloha: veka1 |
Autor: | veka1 [ pát 15.02.2013 23:57 ] |
Předmět příspěvku: | Re: historik SV23 West Wind |
Když začne hryzat svědomí že nic nedělám ,tak se občas dokopu i k lepení balsových špejlí . Fakt je, že nic moc zábava. Příloha: Příloha: Příloha: veka1 |
Stránka 2 z 5 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |