RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://www.rcmania.cz/

historik SV23 West Wind
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=119&t=43711
Stránka 2 z 5

Autor:  veka1 [ čtv 01.12.2011 21:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: historik SV23 West Wind

Protože první zkušební plato mělo žebra i málo odlehčená ( mi přišli zbytečně robustní a těžké) , tak sem vzal pilku a všechny dodatečně odlehčil (pozn. Albisko již má žebra v konečném tvaru) .

Abych si trochu ulehčil a zrychlil práci,na list pilky jsem najednou navlékl několik žeber a postupně v nich vyříznul odlehčovací otvory.

V reálu se vždy na spodní části rámu vozí nevyříznuté žebra, uprostřed držím to opracovávané a na horní části rámu se houpou ty vylehčené . Docela to odsýpa...
Příloha:
sw23_kr004.jpg
sw23_kr004.jpg
[ 207.05 KiB | Zobrazeno 7527 krát ]


Příloha:
sw23_kr005.jpg
sw23_kr005.jpg
[ 182.14 KiB | Zobrazeno 7527 krát ]


Příloha:
sw23_kr006.jpg
sw23_kr006.jpg
[ 217.66 KiB | Zobrazeno 7527 krát ]



veka1

Autor:  veka1 [ sob 03.12.2011 3:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: historik SV23 West Wind

Žebírka a odtokové lišty jsou již hotové,tak jsem se pustil do lepení kostry křídla. Trochu času jsem strávil výběrem těch nejkvalitnějších smrkových nosníků 3x5 mm co jsem ve svých zásobách našel.
Žebra jsem na nosníky navlékl a postupně nastrkal do zářezů v odtokové liště.
Pomocí většího ocelového úhelniku jsem nastavil základní geometrii křídla a všechny žebra nabodoval řídkým CA lepidlem.
Pozici žeber vůči odtokové hraně ( velkému úhelníku) a základové desce jsem nastavoval dle malého úhelniku a odřezku hliníkového L profilu. V místě spoje střední části křídla s ušima ,jsem sklon žeber nastavil podle provizorní překližkové šablonky.
Musím říct ,že to lepeníčko je celkem uklidňující a zábavná činnost. :)
Příloha:
sw23_kr007.jpg
sw23_kr007.jpg
[ 172.64 KiB | Zobrazeno 7504 krát ]


Příloha:
sw23_kr008.jpg
sw23_kr008.jpg
[ 154.13 KiB | Zobrazeno 7504 krát ]


Příloha:
sw23_kr009.jpg
sw23_kr009.jpg
[ 120.91 KiB | Zobrazeno 7504 krát ]



veka1

Autor:  veka1 [ pon 05.12.2011 21:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: historik SV23 West Wind

Použitý profil Grant X-8 ma celkem nestandartní tvar odtokové hrany, což lehce komplikuje stavbu.
Žebra jsem nakonec podložil páskem balsy a do klínu zbroušenou balsovou lištu sklopil tak, aby plynule navazovala na obrys profilu.
Dolepil a obrousil jsem kořenovou část odtokovky a teď vymýšlím jak na eliptickou náběžnou hranu a odtokovou lištu ucha.
Příloha:
sw23_kr010.jpg
sw23_kr010.jpg
[ 146.25 KiB | Zobrazeno 7473 krát ]


Příloha:
sw23_kr011.jpg
sw23_kr011.jpg
[ 143.37 KiB | Zobrazeno 7473 krát ]


Příloha:
sw23_kr012.jpg
sw23_kr012.jpg
[ 129.55 KiB | Zobrazeno 7473 krát ]






veka1

Autor:  veka1 [ úte 06.12.2011 3:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: historik SV23 West Wind

Několik křivých čar na papíře, trochu odměřování ,řezání a broušení ...a odtokovky na obou uších jsou již nalepeny.

Pozn.negativ jsem vyřešil vhodným situovaním otvorů pro nosníky v žebrech a vypodložením konce ucha ,před definitivním zalepením žeber do odtokové lšty.

Přílohy:
sw23_kr013.jpg
sw23_kr013.jpg
[ 207.03 KiB | Zobrazeno 7464 krát ]

sw23_kr014.jpg
sw23_kr014.jpg
[ 247.42 KiB | Zobrazeno 7464 krát ]

sw23_kr015.jpg
sw23_kr015.jpg
[ 214.92 KiB | Zobrazeno 7464 krát ]


Autor:  veka1 [ stř 07.12.2011 0:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: historik SV23 West Wind

Palo,tož jak,... už si dobrousil ty házecí prkýnka??

Jsem strašně líný, proto jsem upustil od docela krkolomné a pracné koncepe náběžné hrany uvedené na výkrese(viz začátek vlákna).
Problém lícování tuhého potahu z 1mm balsy s náběžnou lištou na tupo, jsem obešel přilepením tenkého technologického pásku balsy k přední části žeber. Tuhý potah je na pásek přilepený přilepený z hora....tzv"falešná náběžka".
Vzhledem k tomu ,že model má balsou potaženou pouze vrchní část křídla (dobrý přístup k lepeným spojům),použil jsem k přilepení tuhého potahu CA lepidlo.
Příloha:
sw23_kr016.jpg
sw23_kr016.jpg
[ 198.48 KiB | Zobrazeno 7437 krát ]


Příloha:
sw23_kr017.jpg
sw23_kr017.jpg
[ 221.02 KiB | Zobrazeno 7437 krát ]


Příloha:
sw23_kr018.jpg
sw23_kr018.jpg
[ 209.23 KiB | Zobrazeno 7437 krát ]


veka1

Autor:  veka1 [ stř 07.12.2011 1:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: historik SV23 West Wind

Po přilepení plátu balsy k pomocnému nosníku ,jsem natřel CA lepidlem falešnou náběžku (žebra zůstali suché) a přpravenou latičkou potah přimáčkl. Za pár vteřin sem již mohl potah přilepit i k žebrům řídkým CA lepidlem.
Pozn. ten kyanoakrylát je opravdu dobrý kamarád ... žádné špendlíky, žádné čekání na vytvrzení disperze,nebo epoxidu a pod. Ale faktem je ,že po základním nabodování spojů CA lepidlem, vždy vše ještě podmáznu dispersí .
Příloha:
sw23_kr19.jpg
sw23_kr19.jpg
[ 232.84 KiB | Zobrazeno 7438 krát ]


Příloha:
sw23_kr020.jpg
sw23_kr020.jpg
[ 177.09 KiB | Zobrazeno 7438 krát ]


Příloha:
sw23_kr021.jpg
sw23_kr021.jpg
[ 162.24 KiB | Zobrazeno 7438 krát ]



veka1

Autor:  veka1 [ úte 26.06.2012 12:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: historik SV23 West Wind

...tož, po trošku delší pauze pokračujeme. :wink:

Protože originální křídlo má pouze jednostranný tuhý potah, který není schopen přenést zatížení od krutu, rozhodl jsem se pro změnu typu stojiny hlavního nosníku.
Původní tvar I, jsem nahradil uzavřenou skříní,tj stojiny jsou lepeny oboustranně a spolu s pásnicemi tvoří "trubku" obdélnikového průřezu. Je to pracné a hmotnostně méně výhodné řešení, ale zvýšení tuhosti je skutečně znát.
Příloha:
sw23_kr022.jpg
sw23_kr022.jpg
[ 132.17 KiB | Zobrazeno 7381 krát ]


Stojiny s vlákny kolmo k pásnicím, jsou ve střední části překližkové ( tl.1mm) a v uších balsové (tl.1,5mm). Vše je lepeno disperzním lepidlem Wood Patex.
Příloha:
sw23_kr023.jpg
sw23_kr023.jpg
[ 188.72 KiB | Zobrazeno 7381 krát ]


V kořenové části křídla jsem vytvořil kapsu pro duralovou spojku křídla a lepený spoj jsem ještě omotal nití.
Dlouho jsem váhal ,ale nakonec strach o pevnost křídla zvítězil nad bubákem hmotnosti a horní tlakovou pásnici nosníku jsem v kořeni zesílil klínem ze smrkové lišty 5x8. Musel jsem pro ni v žebrech dodatečně dopilovat výřezy.
Příloha:
sw23_kr024.jpg
sw23_kr024.jpg
[ 188.27 KiB | Zobrazeno 7381 krát ]


Pozn. jak se totiž znám , určitě ten model nebudu provozovat jako ve vatičce -pevnost a tuhost konstrukce je pro mě rozhodující i za cenu zvýšeného opadání.

veka1

Autor:  veka1 [ úte 26.06.2012 13:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: historik SV23 West Wind

Křídlo zvyknu potahovat na rovné desce ,proto mám žebra v místě připojení "uší" zalepené pod definovaným úhlem.Tomu je nutno co nejpřesněji napasovat i stojiny . V okamžiku nechtěného kontaktu křídla se zeměkoulí je to celkem namáhaný spoj.
Příloha:
sw23_kr025.jpg
sw23_kr025.jpg
[ 150.57 KiB | Zobrazeno 7382 krát ]


Příloha:
sw23_kr026.jpg
sw23_kr026.jpg
[ 146.85 KiB | Zobrazeno 7382 krát ]


Ještě před definitivním vytvrzením lepidla na stojinách , křídlo položím na rovnou pracovní desku srovnám a zatížím.
Příloha:
sw23_kr027.jpg
sw23_kr027.jpg
[ 173.52 KiB | Zobrazeno 7382 krát ]


Doladím tím základní geometrii i v případě, že by v průběhu stavby došlo k lehkému zkroucení konstrukce .Uzavřením dutiny nosníku dosáhnu trvalou stabilitu tvaru křídla.

veka1

Autor:  RiMr [ úte 26.06.2012 14:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: historik SV23 West Wind

Tož se do toho asi taky dám...
Mám uklizené na stole a než začnu s tím 4,5m BoTem, tak bych se mohl konstrukčně "rozcvičit" na "fičákovi" :)
Jak je to velká škatula Petře? Pošleš mi to?

Akorát si budu muset udělat ten tvůj žebřiňák... Nic takového nemám...

Autor:  veka1 [ úte 26.06.2012 16:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: historik SV23 West Wind

RiMr píše:
Tož se do toho asi taky dám...
Mám uklizené na stole a než začnu s tím 4,5m BoTem, tak bych se mohl konstrukčně "rozcvičit" na "fičákovi" :)
Jak je to velká škatula Petře? Pošleš mi to?

Akorát si budu muset udělat ten tvůj žebřiňák... Nic takového nemám...

... jo ,jo zítra. Dnes již nikam nejedu.

Pozn, škatuli neřeš,udělám na míru.

veka1

Autor:  RiMr [ úte 26.06.2012 17:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: historik SV23 West Wind

Super, díky.

Jakou předpokládáš letovku (hmotnost)?

Autor:  veka1 [ stř 27.06.2012 0:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: historik SV23 West Wind

V kořenové části křídla jsem ještě vlepil smrkovou výzuhu + propiloval drážku pro protažení a ukotvení fixačního ( stahovacího) pásku křídel .
Příloha:
sw23_kr028.jpg
sw23_kr028.jpg
[ 215.72 KiB | Zobrazeno 7336 krát ]


Příloha:
sw23_kr029.jpg
sw23_kr029.jpg
[ 131.44 KiB | Zobrazeno 7336 krát ]


Pozn.předpokládám, že toto bude velice stabilní model s minimální potřebou zásahů do řízení a bude vhodný i pro lítáni v noci. Tak jsem v křídle udělal přípravy pro rozvedení drátů k nočnímu osvětlení. Klasické elektrikářské husí krky v maloprůměru jsem nesehnal ,tak jsem je nahradil pospojovanými brčkami od limonád a vlepil je dovnitř křídla. Nakonec jsem tuhým potahem uzavřel i spodní část kořene křídla.
Příloha:
sw23_kr030.jpg
sw23_kr030.jpg
[ 149.63 KiB | Zobrazeno 7336 krát ]



veka1

Autor:  veka1 [ stř 27.06.2012 1:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: historik SV23 West Wind

Před finálním vybroušením a vylakováním kostry křídla jsem všechny krajní rohy mezi žebry a odtokovou i náběžnou hranou vyztužil balsovými trojuhelníky.
Příloha:
sw23_kr031.jpg
sw23_kr031.jpg
[ 179.24 KiB | Zobrazeno 7335 krát ]


Příloha:
sw23_kr032.jpg
sw23_kr032.jpg
[ 167.82 KiB | Zobrazeno 7335 krát ]


Příloha:
sw23_kr033.jpg
sw23_kr033.jpg
[ 166.5 KiB | Zobrazeno 7335 krát ]


Na styčná žebra mezi střední částí křídla a uchem jsem přilepil balsové pásky, které zvětší plochu pro přilepení potahu( Vlies). Kostru jsem vybrousil ,třikrát vylakoval zaponovým lakem ( 24h odstup mezi nátěry) a znovu lehce přebrousil. Zbývá ještě jedna malinká oprava tmelem a můžu začít s potahováním. :)

veka1

Autor:  veka1 [ stř 27.06.2012 1:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: historik SV23 West Wind

RiMr píše:
Super, díky.

Jakou předpokládáš letovku (hmotnost)?


.. no ták. Lehčí otázky by nebyli???? :lol:

Aktuální tvar a hmotnost poslepovaných "větrných špejlí " -viz foto.
Příloha:
sw23_komplet001.JPG
sw23_komplet001.JPG
[ 225.34 KiB | Zobrazeno 7335 krát ]


Příloha:
sw23_komplet002.JPG
sw23_komplet002.JPG
[ 177.57 KiB | Zobrazeno 7335 krát ]


Příloha:
sw23_komplet003.JPG
sw23_komplet003.JPG
[ 232.66 KiB | Zobrazeno 7335 krát ]



veka1

Autor:  veka1 [ pát 15.02.2013 23:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: historik SV23 West Wind

Když začne hryzat svědomí že nic nedělám ,tak se občas dokopu i k lepení balsových špejlí . Fakt je, že nic moc zábava. :roll:

Příloha:
sv23_trup007.jpg
sv23_trup007.jpg
[ 180.18 KiB | Zobrazeno 7188 krát ]


Příloha:
sv23_trup008.jpg
sv23_trup008.jpg
[ 198.59 KiB | Zobrazeno 7188 krát ]


Příloha:
sv23_trup009.jpg
sv23_trup009.jpg
[ 161.24 KiB | Zobrazeno 7188 krát ]



veka1

Stránka 2 z 5 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/