Shorty píše:
Možná ti to pomůže. Na rychlo jsem nic lepšího nenašel.
http://eshop.rcrevue.cz/1564-large_defa ... 3-055s.jpg Radime... Z42 a Z43 maji zcela jiny pudorysny tvar kridla, coz je docela dulezita informace....
Dle mne mu pomuze pouze zakladni vedomost, proc musi byt teziste konkretni koncepce letadla v konkretnim miste.
Zakladni nastrely parametru u typickych predstavitelu jednotlivych koncepci viz napr zde:
https://veka1.rajce.idnes.cz/Teorie_a_praxe/Pak je dobre vedet co je SAT (stredni aerodynamicka tetiva), jak se urci a v jakem vztahu je s tezistem. Ze se poloha teziste jeste musi zkorigovat vzhledem k mohutnosti ocasnich ploch, pozadovanemu letovemu projevu a aktualnimu serizeni stroje je nabiledni.
Technicka : Skutecna masina Z 142 ,kerou muzeme povazovat za novejsi verzi Z42M , ma rozsah centraze 19% ( +2 a -1 %) SAT .
Neco malo informaci o tom je zde:
http://www.vekamodel.cz/aerodynamika-a- ... ni-modelu/ Z vyse uvedenho je zrejme , ze k prvotnimu nastrelu pozice teziste konkretniho stroje postacuje zakladni znalost aerodynamiky a mechaniky letu, tuzka, papir, trojuhelnik a obcas se hodi i guma ... tot vse. Neni potreba programu, ani zadnych vedeckych vypoctu.
Pozn. jak se pak na skutecnem letadle overi, ze teziste je v pozadovanem miste,to je dalsi kapitola (ale i ta se tu jiz mnohokrat probirala) . veka1